Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Men ser ni inte på skärmen att ni närmar er ett träd?

Jo, men när man tror att man är ett flygaress och vill ha coola filmsekvenser....

Just den gången så kollade jag på själva drönaren, när jag skulle flyga förbi trädkronan. Men perspektiv kan lätt ställa till det, då jag trodde att jag var längre ifrån än jag var.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Men ser ni inte på skärmen att ni närmar er ett träd?

Det beror på hur kameran är riktad för tillfället. I mitt fall var den riktad rakt ner mot marken under drönaren och jag såg således inte någonting runtomkring drönaren.

Riktigt amatördrag av mig, det är typ det första man läser i DJI's manual "Ha alltid uppsikt över drönaren och titta inte enbart på skärmen" (fri tolkning, inte ordagrant översatt)

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

@Devil May Cry: Att hålla en Mavic i luften bara ute på en stor gräsmatta är inte så svårt, men alla andra manövrar kräver träning och kunskap, särskilt när man både vill flyga och hålla koll på kamerariktning samtidigt. Var medveten om att det tar tid att lära sig få till bra bilder, särskilt om du sätter ribban vid snygga klipp som folk lagt ut på Youtube.

Jag vet ju inte hur just du är som person, men rent allmänt så är det den ivriga "Hur svårt kan det vara?"-inställningen som gör att nybörjare kraschar i byggnader eller träd, får fly aways, eller utsätter andra människor för risker när de börjar flyga. Finns massor av sådana trådar på DJIs officiella forum. Allt kanske går bra på de två första flygningarna t.ex men inte den tredje, och så blir 10.000 kr till en hög elektronikskrot.

Finns bra försäkring via DJI.COM

Va en krasch så fixar dom den. Gäller inte för hur många krasher som helst. Tror det är max 2st krasher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Träd är oförsiktiga, kaxiga och orutinerade drönarpiloters naturliga fiender...

Sen jag satte min P2:a i trädet, så har jag inte varit i närheten av att göra något liknande. Man måste ta lärdom av sina misstag..

Och här är arboristen på väg upp.
http://forumbilder.se/G8UMV/climber-01.gif

Jobbigt läge

Men varför flyga in i ett träd, var det bilder på nära håll du var ute efter?

Hoppas du fick tillbaka den i helt skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Jobbigt läge

Men varför flyga in i ett träd, var det bilder på nära håll du var ute efter?

Hoppas du fick tillbaka den i helt skick.

Jo, försökte mig på en snygg och närgående förbiflygning av trädtoppen.

Har skrivit om det tidigare i tråden, men bild-länkarna till min Dropbox fungerar inte längre.. Hur som så satt den där uppe i 2 veckor, medans jag förhandlade med räddningstjänsten och letade andra allternativ. Två veckor och 3st åskoväder med spöregn senare, så fick arboristen ner den. Efter att ha plockat av skal och låtit den torka, bytt en propeller och kollat över den i övrigt, så provflög jag en utan problem.. Den flyger fortfarande, men hos en ny ägare..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Prisvärt för alla som kör med något från DJI

https://www.dji.com/service/djicare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kan tänka mig att det är ovant för människor att bli uttryckta för att ta ner en drönare som fastnat i ett träd

Har du något tips på ryggsäck för mavic pro? Hittade denna som ser perfekt ut men tar gärna emot förslag.

http://store.lowepro.com/viewpoint-bp-250-aw

Har tänkt köpa en ifrån https://mc-cases.com/ till min Phantom 4, dem har både hard-cases och ryggsäckar.

Skrivet av Multithread:

Prisvärt för alla som kör med något från DJI

https://www.dji.com/service/djicare

Prisvärt vet jag inte riktigt... Beror väl på vad man tänkt att göra med sin drönare.

Tror även att man bli en bättre pilot om man vet att det kommer att göra ont både ekonomiskt och i själen att krascha, så man därför undviker det.

Permalänk
Medlem

Själv är jag inte minsta orolig för själva drönaren, utan mer vad som kan hända tredje man.. och det täcker inte den försäkringen vad jag vet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Själv är jag inte minsta orolig för själva drönaren, utan mer vad som kan hända tredje man.. och det täcker inte den försäkringen vad jag vet.

Exakt.

Därför jag personligen undviker att flyga där det finns andra människor.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Blev väskan nedan. Anpassad för Drönare, speciellt Mavic Pro och är utformad för backpacking vilket är det jag har i åtanke.

https://www.inet.se/produkt/6203209/lowepro-droneguard-bp-250...

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Blev väskan nedan. Anpassad för Drönare, speciellt Mavic Pro och är utformad för backpacking vilket är det jag har i åtanke.

https://www.inet.se/produkt/6203209/lowepro-droneguard-bp-250...

Den var FAN inte dum!

Skulle nog ha köpt den, men nu köpte jag ist DJI Mavic Part30 Shoulder Bag (Upright).. nästan lika dyr Xo

Har flygit nu med min Mavic Pro och har redan chippat alla propellrar, men det var emot ett hårt träd. Fick mina replacements blad nyss och väntar ytterligare paket imorgin med lite tillbehör
Men som innan sagts i tråden, Träd är den farligaste fiende som en Drönare kan ha.

SPECIELLT Mavic pro som har en statisk kamera som INTE svänger, dvs om man cirkulerar runt ett objekt på låg höjd så kommer inte sensorerna (som bara pekar framåt) att reagera på saker på sidan eller baktill av drönaren...

Man får ingen varning, man ser inte på kamera utan bara igenom att kolla på drönaren i sig direkt Xo

Permalänk

Någon som uppdaterat till senaste FW på Phantom 4? Det kom en ny FW för några dagar sedan men många verkar ha problem med den. Det är lite nya funktioner i den som jag skulle vilja prova. Känns dock inte som jag vågar ännu, tänkte ha drönaren till helgen vid ett evenemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I normala fall så är jag mer åt hållet att jag tycker en del har överdriven fobi mot nya firmware, men den här gången avvaktar jag faktiskt själv med att uppdatera min Phantom 4 innan jag har läst på mer.

Vissa har rapporterat wobblande flygning efter uppdateringen, jag misstänker att det rör sig om en viss batch hårdvarurevision som de har. Men jag har ingen lust att kanske få buggen innan DJI behagar släppa ny fixad firmware om ett halvår eller nåt, även om jag är sugen på de nya finesserna. Men som sagt, ska kolla upp lite mer, har inte hunnit än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Min P4 uppdaterade utan problem via Go4 appen iaf. Men ta kontrollen först.

Permalänk
Skrivet av Lind78:

Min P4 uppdaterade utan problem via Go4 appen iaf. Men ta kontrollen först.

Hur vat flygningen? Många klagar på vobblande vid låga hastigheter. Jag har ett ett par videos på det. Folk vågar inte flyga då den tilltar så mycket att den nästan slår runt enligt vissa. Tyvärr verkar det som många har problemet.

Även läst om andra problem som tappad styrförmåga med mera.

Möjligen kan det var beroende på vilken hårdvara man har. Hur sjutton vet man det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Hur vat flygningen? Många klagar på vobblande vid låga hastigheter. Jag har ett ett par videos på det. Folk vågar inte flyga då den tilltar så mycket att den nästan slår runt enligt vissa. Tyvärr verkar det som många har problemet.

Även läst om andra problem som tappad styrförmåga med mera.

Möjligen kan det var beroende på vilken hårdvara man har. Hur sjutton vet man det.

Skickades från m.sweclockers.com

Märkte inga problem men jag har bara två batterier och flög bara lite lätt runt gärdena här där jag bor och provade några nya flightmodes. Har också hört om en del som fått problem men det finns ju en del drönare i omlopp.

Permalänk

Skulle. Ehöv alite hjälp. Detta är mer en fotofråga men drönare ör inblandt så tar det här.

Jag är en glad amatör som flyger drönare, har en Phantom 3 Pro, Inspire 1 med både X3 samt X5 kamera samt en Mavic Pro som är ny sedan 2 veckor. Brukar för det mesta använda Inspiren med X5 kamera men den är tyvärr stillastående efter en mjukvaruuppdatering som inte gick som den skulle. Försöker nu bli kompis med Mavicen och dess kamera vilket går sådär, lite skillnad när man kommer från en X5....

Var ute ikväll och fotade och filmade en hel del, dock men ganska dåligt resultat och skulle vilja höra vad jag gör för fel. Till historiam hör att jag precis har börjat använda ND filter så det skall ge bättre resultat.

Biforgar en bild. Fartyget på bilden blir väll ok, överexponerat. Men det huvudsakliga problemet är att allting förutom fartyget blir suddigt och väldigt otydligt. Allting skall vara i focus då focus peaking visar det. Det satt ett ND16 PL filter på för att få ner shutter. Får även samma resultat vid filmning.

www.ragebar.se/1.jpg
www.ragebar.se/2.jpg
Jag är somsagt en glad amatör och uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

@Krasharen

Mavic Pro har en bugg där låg "Sharpness"-siffra har en inbyggd extremt aggressiv noise reduction, med resultatet att det ser ut lite som utsmetade vattenfärger på en målning. Dina foton har tyvärr den karaktären. Fina foton i övrigt. Problemet är att om man höjer "Sharpness" så slår flippar mjukvaran direkt över på andra hållet med överskärpning och brus istället. Det är ingen äkta inställning för bara skärpa utan den gör en massa andra grejer i bakgrunden.

Tror det släpptes ny firmware till Mavic alldeles nyligen, kanske är fixat.

Sen är det inte bra med ND-filter om man bara ska ta foton, längre slutartid ger risk för suddiga bilder.

Permalänk

Uppgraderade min Phantom 4 till senaste FW, och man kan definitivt säga att den känns mycket annorlunda. Den stannar mycket hastigare, känns som den kompenserar mer med motorerna när man hovrar. Den lixom kändes stressad, men inte så att jag märkte något på kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Uppgraderade min Phantom 4 till senaste FW, och man kan definitivt säga att den känns mycket annorlunda. Den stannar mycket hastigare, känns som den kompenserar mer med motorerna när man hovrar. Den lixom kändes stressad, men inte så att jag märkte något på kameran.

Är det det "nervösa" flygandet som i den här videon, som om den överkompenserar minsta input från spakar och vind? Kolla 8 sekunder och framåt när den börjar flyga iväg, den wobblar och motorerna varvar frenetiskt upp och ner som om den parerar för full storm. Problemet folk har är att den flyger på det viset även när det knappt är någon vind alls och att det blir ännu värre när det faktiskt blåser. Några har även nämnt att den liksom tvärnitar för minsta lilla och att kameran inte alltid hänger med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Är det det "nervösa" flygandet som i den här videon, som om den överkompenserar minsta input från spakar och vind? Kolla 8 sekunder och framåt när den börjar flyga iväg, den wobblar och motorerna varvar frenetiskt upp och ner som om den parerar för full storm. Problemet folk har är att den flyger på det viset även när det knappt är någon vind alls och att det blir ännu värre när det faktiskt blåser. Några har även nämnt att den liksom tvärnitar för minsta lilla och att kameran inte alltid hänger med.

Inget jag märkt på Phantom 4 Pro .. Kanske bara på P4 ?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Är det det "nervösa" flygandet som i den här videon, som om den överkompenserar minsta input från spakar och vind? Kolla 8 sekunder och framåt när den börjar flyga iväg, den wobblar och motorerna varvar frenetiskt upp och ner som om den parerar för full storm. Problemet folk har är att den flyger på det viset även när det knappt är någon vind alls och att det blir ännu värre när det faktiskt blåser. Några har även nämnt att den liksom tvärnitar för minsta lilla och att kameran inte alltid hänger med.

https://youtu.be/v__Speb-H70

Höhö, har inte vågat uppdatera än pga dessa poster. Händer det alla P4'or eller är det bara vissa tro? Verkar ju vara att den försöker hålla sin gps position mer exakt, kanske funkar på de nyare som har bättre GPSer men inte lika bra på de äldre?

Sprid gärna mer info om ni hittar någon saftig info!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Hej

Vilken butik/site rekommenderar ni för ND filter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Hej

Vilken butik/site rekommenderar ni för ND filter?

Jag kör med dem här på min P4P: https://www.amazon.co.uk/dp/B06XHH14XG/ref=pe_3187911_1857401...

Billiga och bra.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Uppdaterade just min phantom 4 till senaste versionen. Hade jätteproblem med att få ner nya firmwaren till fjärrkontrollen men när den väl kommit ner så klagar den på att kompassen är felkalibrerad hela tiden. Har gjort nya kalibreringar ett par gånger utan någon skillnad.

Nån som har någon bra ide på hur man går tillbaka till den äldre firmwaren via dji assistant?

Edit: vet om "tricket" med att hålla in meny knappen i appen men saknar en otg kabel just nu så kan inte gå den vägen tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Uppdaterade just min phantom 4 till senaste versionen. Hade jätteproblem med att få ner nya firmwaren till fjärrkontrollen men när den väl kommit ner så klagar den på att kompassen är felkalibrerad hela tiden. Har gjort nya kalibreringar ett par gånger utan någon skillnad.

Nån som har någon bra ide på hur man går tillbaka till den äldre firmwaren via dji assistant?

Edit: vet om "tricket" med att hålla in meny knappen i appen men saknar en otg kabel just nu så kan inte gå den vägen tyvärr.

Fick du inte med det till din Phantom? Ingick i min iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Fick du inte med det till din Phantom? Ingick i min iaf

Tyvärr inte, köpte min begagnad. Har flera men är på fel ställe just nu och ett bra tag framåt, borde ju gå att göra via datorn tycker man ju, annars får jag väl åka och köpa en till otg kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Uppdaterade just min phantom 4 till senaste versionen. Hade jätteproblem med att få ner nya firmwaren till fjärrkontrollen men när den väl kommit ner så klagar den på att kompassen är felkalibrerad hela tiden. Har gjort nya kalibreringar ett par gånger utan någon skillnad.

Nån som har någon bra ide på hur man går tillbaka till den äldre firmwaren via dji assistant?

Edit: vet om "tricket" med att hålla in meny knappen i appen men saknar en otg kabel just nu så kan inte gå den vägen tyvärr.

Läser man runt så verkar buggarna i senaste firmware snarast drabba de flesta Phantom 4, inte bara vissa. Skillnaden verkar mycket vara hurvida folk märker det och stör sig eller inte... Är det vindstilla så flyger den fortfarande hyfsat men så fort det blåser lite så börjar den flippa ur.

Kalibreringsmeddelandet är en annan känd bugg. Det hjälper inte att försöka kalibrera igen. Meddelandet verkar dock försvinna efter en stund.

Går tyvärr inte att nedgradera till tidigare fungerande firmware längre, DJI har tagit bort det. Råder folk att skippa senaste uppdateringen tills det släppts en ny. :/

Skickades från m.sweclockers.com