Permalänk
Medlem

Ett helt vanligt bra tangentbord, finns det?

Hej,

Kan någon förklara för mig vad det är som är så särskilt med mekaniska tangentbord, de har exploderat på marknaden och det är inte ovanligt att de kostar långt över 1000 lappen.

Jag har varit runt och testat så många jag kunnat i butikerna, det generella verkar vara, höga oergonomiska tangenter som smattrar värre än något från 80 talet. Det ända jag hittat som varit hyfsat tyst är MX Silent men av någon anledning har man valt att inte göra space eller return tysta!?

Många mekaniska skryter med hur snabba de är? Har någon någonsin upplevt att ett tangentbord inte reagerat i tid!?

Självklart ska man ha regnbågens alla färger direkt i tangentbordet trotts att man aldrig tittar på det!? Man kan nästan tro att gamers är förra versionens raggare med neon ljus under bilarna och avgasrör som dundrade så högt det gick.

Trotts hur mycket utveckling som helst så verkar det helt omöjligt att göra helt tysta tangentbord med bra känsla oavsett om de är mekaniska eller inte.

Hur som helst, ni som undviker smatter borden, vad kör ni med?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag köpte mekaniskt för att jag gillar designen på cooler masters bord ser mer professionella ut. När det kommer till membran gaming T-bord så är de ju oftast billigare och då är det ju unga människor som är den största kunden så designen serju ut därefter. Nu kan jag inte gå tillbaka heller, kan ju nästan inte skriva på ett membran bord längre.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Kan någon förklara för mig vad det är som är så särskilt med mekaniska tangentbord, de har exploderat på marknaden och det är inte ovanligt att de kostar långt över 1000 lappen.

Jag har varit runt och testat så många jag kunnat i butikerna, det generella verkar vara, höga oergonomiska tangenter som smattrar värre än något från 80 talet. Det ända jag hittat som varit hyfsat tyst är MX Silent men av någon anledning har man valt att inte göra space eller return tysta!?

Många mekaniska skryter med hur snabba de är? Har någon någonsin upplevt att ett tangentbord inte reagerat i tid!?

Självklart ska man ha regnbågens alla färger direkt i tangentbordet trotts att man aldrig tittar på det!? Man kan nästan tro att gamers är förra versionens raggare med neon ljus under bilarna och avgasrör som dundrade så högt det gick.

Trotts hur mycket utveckling som helst så verkar det helt omöjligt att göra helt tysta tangentbord med bra känsla oavsett om de är mekaniska eller inte.

Hur som helst, ni som undviker smatter borden, vad kör ni med?

Det är ungefär som att köpa en V8 för det goa ljudet, medans du vill ha en helt tyst elbil.

Mekaniska tangentbord ska smattra, sen håller dessa i en livstid också.
Sen är det mer att många tangentbord inte har full rollover, och registrerar inte alla knapptryckningar.
Exempelvis om man lirar FPS-spel så kan du inte krypa, smyga och gå ut sidan samtidigt som du trycker på R för reload, då registrerar den inte knapptryckningen på R.
Nästan alla mekaniska tangentbord har inte dessa problem, om man inte köper Razer eller annat skräp.
Du kan köra MX-Silent och sätta dit såkallade O-ringar så kommer du inte höra tangentbordet.

Det finns billigare mekaniska tangentbord som är bra för runt ~300:-. Dessa kör med andra brytare än de populära MX Cherry, men är snarlika att använda.
https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss_2/261-2748459-6493634?...

Edit:

Skrivet av bobzombie:

Jag köpte mekaniskt för att jag gillar designen på cooler masters bord ser mer professionella ut. När det kommer till membran gaming T-bord så är dem ju oftast billigare och då är det ju unga människor som är den största kunden så designen serju ut därefter. Nu kan jag inte gå tillbaka heller, kan ju nästan inte skriva på ett membran bord längre.

Ha det gött

De* inte dem.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ungefär som att köpa en V8 för det goa ljudet, medans du vill ha en helt tyst elbil.

Mekaniska tangentbord ska smattra, sen håller dessa i en livstid också.
Sen är det mer att många tangentbord inte har full rollover, och registrerar inte alla knapptryckningar.
Exempelvis om man lirar FPS-spel så kan du inte krypa, smyga och gå ut sidan samtidigt som du trycker på R för reload, då registrerar den inte knapptryckningen på R.
Nästan alla mekaniska tangentbord har inte dessa problem, om man inte köper Razer eller annat skräp.
Du kan köra MX-Silent och sätta dit såkallade O-ringar så kommer du inte höra tangentbordet.

Det finns billigare mekaniska tangentbord som är bra för runt ~300:-. Dessa kör med andra brytare än de populära MX Cherry, men är snarlika att använda.
https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss_2/261-2748459-6493634?...

Edit:
De* inte dem.

oj oj tack! ringer du eller jag aftonbladet?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör med en av dessa. http://gaming.logitech.com/en-us/product/g413-mechanical-gami...

Älskar renheten och det borstade aluminiumet. Har tidigare kört på ett billigt tangentbord från Microsoft, men hade blivit väldigt slitet och ville testa ett mekaniskt tangentbord. Köpte detta tangentbord oöppnat på Blocket för 550kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

De* inte dem.

Rätta andra människor på internet måste vara det fulaste som finns.

On-topic: Jag förstår inte heller hypen. Köpte ett Razer blackwidow för 1.3. Lämnade tillbaka det nästa dag. Testade något annat för lägre prislapp. Lämnade tillbaka det dagen efter. Slutade med ett billigt logitech för 200 kr. Tycker det passar mig bra. Inget problem med ghosting alls i spel och skriver drygt 130 ord/minut på tangentbordet, väldigt nöjd. Blir galen på det här jävla klickandet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Rätta andra människor på internet måste vara det fulaste som finns.

On-topic: Jag förstår inte heller hypen. Köpte ett Razer blackwidow för 1.3. Lämnade tillbaka det nästa dag. Testade något annat för lägre prislapp. Lämnade tillbaka det dagen efter. Slutade med ett billigt logitech för 200 kr. Tycker det passar mig bra. Inget problem med ghosting alls i spel och skriver drygt 130 ord/minut på tangentbordet, väldigt nöjd. Blir galen på det här jävla klickandet.

Personligen uppskattar jag när någon rättar mig så att jag kan lära mig av mina misstag.
Vi är väl alla olika antar jag.

Om inte annat kan du testa ett mekaniskt och slänga på O-rings för att få det tyst. Många tycker de är mer ergonomiska att skriva på, så det kan vara värt att testa om det bara är klickandet du stör dig på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Är lite av en sån där sak man antingen älskar eller hatar. MX blue är mina favoritbrytare, har kört med dom sedan 2012, gillar både känslan och ljudet, det är liksom tillfredsställande på något sätt.
Visserligen hade jag nog klarat mig utan klickandet, men avskyr när tangenterna känns "svampiga" som på ett vanligt membranbord, och gillar inte heller den "halkiga", taktil-lösa känslan man får av MX-red eller silent brytarna.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Personligen uppskattar jag när någon rättar mig så att jag kan lära mig av mina misstag.
Vi är väl alla olika antar jag.

Om inte annat kan du testa ett mekaniskt och slänga på O-rings för att få det tyst. Många tycker de är mer ergonomiska att skriva på, så det kan vara värt att testa om det bara är klickandet du stör dig på.

Jag har funderat på att göra det men det är lite mycket tid just enbart för att testa, lite jobbigt också om man skulle råka ha sönder en brytare

Sen gällande rättning så vad jag vet är det allmänt sett rätt fult (snabb googling gav följande rubrik :" Brukar du rätta folks stavfel? Då är du nog en hemsk person"). Men det är ytterst subjektivt om man vill bli rättad eller ej, jag avskyr när människor gör det, även familjen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Kan någon förklara för mig vad det är som är så särskilt med mekaniska tangentbord, de har exploderat på marknaden och det är inte ovanligt att de kostar långt över 1000 lappen.

Jag har varit runt och testat så många jag kunnat i butikerna, det generella verkar vara, höga oergonomiska tangenter som smattrar värre än något från 80 talet. Det ända jag hittat som varit hyfsat tyst är MX Silent men av någon anledning har man valt att inte göra space eller return tysta!?

Många mekaniska skryter med hur snabba de är? Har någon någonsin upplevt att ett tangentbord inte reagerat i tid!?

Självklart ska man ha regnbågens alla färger direkt i tangentbordet trotts att man aldrig tittar på det!? Man kan nästan tro att gamers är förra versionens raggare med neon ljus under bilarna och avgasrör som dundrade så högt det gick.

Trotts hur mycket utveckling som helst så verkar det helt omöjligt att göra helt tysta tangentbord med bra känsla oavsett om de är mekaniska eller inte.

Hur som helst, ni som undviker smatter borden, vad kör ni med?

Om du vill ha det tyst så är det nog bäst att köra membran switchar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@leokire: Jo, men då marknaden är helt överfylld med mekaniska så är det mindre självklart vilka membran keyboards som ligger i toppen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Förstår att tangentbord precis som möss troligen är lite som kläder, en ren smaksak Det tangentbord som verkar mest intressant just nu är Corsair Gaming K55 RGB, man kan ju alltid stänga av belysningen.

Gillar att det har dedikerade knappar till volym och start/stop efter som jag inte har någon fysiska reglage annars för detta. Det ända som saknas är ett riktigt handledsstöd, får troligen köpa ett sådan löst.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett nytt Qpad MK-85 när jag blev förbannad på det lenovo standardtangentbord inte registrerade mer än 5 tangenter (och när jag spelade bf3 då så använde jag 6 åt gången i flygplan dogfight ibland). Det fanns då bara full N-key rollover bara på Qpads tangentbord (över usb, hade inte ps2 port) och sedan gillade jag känslan och byggkvaliteten på det. Betalde 1300kr då fick då med ett par hörlurar (vilket jag också behövde, QH-85).
Idag så går mekaniska att få tag i en lägre prisklass och något tystare tangenter är t.ex. logitech Romer-G som är något närmare vanliga membran än MX modellerna. Gå och testa ett Logitech (t.ex. G810) skulle jag säga, brorsan hatade mitt med MX brown men gillade dem mycket bättre, tydligare än vanliga membran men inte lika hårda nedslag som MX

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@infigo: Logitech G413 verkar vara det billigaste med deras egna Romer-G brytare, cs 1000 kr så nästan dubbla priset. Men du menar att det är värt det alltså? G810 har mediaknappar vilket såklart är snäppet intressantare men tveksam om det är värt 500kr till, d.v.s 1500 kr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Skulle säga att de låter ganska högt samtliga av dem och egentligen inget som kan kallas tyst :

https://youtu.be/5KMTPS8jUSY?t=431

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kommer man från en skoltid omgiven av gamla hederliga Model M tangentbord osv så formas man och lär sig älska ljudet
Just nu sitter jag dock på ett vanligt billigt från clas ohlson av alla märken då mitt q-pad mx-50 tror jag det var inte höll måttet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Här kan man höra att Corsair silent är klart tystare än Romer-G. Dock så vet jag att space och enter är högljuda på corsair.

https://youtu.be/ilFIvXENrCQ?t=42

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jag kör med en av dessa. http://gaming.logitech.com/en-us/product/g413-mechanical-gami...

Älskar renheten och det borstade aluminiumet. Har tidigare kört på ett billigt tangentbord från Microsoft, men hade blivit väldigt slitet och ville testa ett mekaniskt tangentbord. Köpte detta tangentbord oöppnat på Blocket för 550kr.

Köpte också ett G413 och är väldigt nöjd. Stabilt byggt, enkel design och väldigt skönt att spela och skriva på!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

oj oj tack! ringer du eller jag aftonbladet?

Ha det gött

Aftonbladet? Jag har ringt polisen, måste bli ett slut på detta felskrivande. Dem hälsade att dem skulle ta ärendet när dem fick tid.

Permalänk
Medlem

Har testat endel mekaniska tbord och gillar dem inte alls. Så sitter kvar på mitt Logitech G510 ett tag till. När det går sönder så lär det bli ett likadant (typ) Logitech G510s.

Annars tror jag det kom upp en nyhet på swec framsidan för typ en månad sedan om ett nytt tbord om det var Logitech det också kanske, med vanliga rubber dome brytare som såg rätt fräsht ut.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Använder själv ett CODE 88-key (TKL) med MX Clear på brytarna, känslan är lite som dom bruna men lite trögare, passar mig som handsken. Kör dom odämpat så kan väl säga att dom låter en hel del. Men det gör inget, smattret håller en vaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Aftonbladet? Jag har ringt polisen, måste bli ett slut på detta felskrivande. Dem hälsade att dem skulle ta ärendet när dem fick tid.

Aha när dem har jagat klart alla dessa hemska fildelare?! Finns ju för fan barn i närheten.!

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Har nu testat Corsair Strafe Silent(Charry silent), Corsair Gaming K55(membran) och Logitech G810(Romer-G).

Logitech G810 var klart snyggast av dem, gillar när bara texten på tangenterna lyser. Dock så gillade jag inte mediaknapparna, inte travel alls utan mer som musknappar. Tangenterna var relativt tunga att trycka ner men de triggades väldigt långt upp. Det fanns en hel del olika inställningar för ljuset.

Corsair Strafe Silent var förvånandsvärt tyst, till och med tystare än K55 som är membran. Däremot så har man inte dämpat verken space eller return vilket är ett stort frågetecken, troligen kan man lösa detta med o-ring då det är nerslaggningen som låter och inte själva brytaren. Knapparna är väldigt lätta att trycka ner och man känner aldrig av någon "bump" på där knappen registreras, man får med andra ord uppfattningen av att det inte finns någon mekanisk brytare. Ljuset går att ställa in på en väldig massa vis, det som gör detta system flexiblare är att man kan stacka en hög olika ljus regler vilket man inte kunde på G810. Nackdelen är att mediaknapparna kräver funktionsknappen(går kanske att konfigurera sig runt) och att priset är lite väl saftigt på 1700 kr.

K55 är som vilket annat membran tangentbord som helst men då med enklare belysning, mediaknappar och en rad med macro knappar. Macro knapparna gjorde att jag hade mycket svårare att hitta rätt när jag spelade och det hände att jag råkade trycka ner en macro knapp istället vilket resulterade i konstigheter. Efter som det finns en rad macro knappar så blir också tangentbordet bredare vilket inte är så snyggt. Knapparna är ganska tröga att trycka ner och man känner en tydlig markering för för registrering. För 600 kr är det ett riktigt prisvärt tangentbord!

Tyvärr lutar det just nu åt Corsair Strafe plus ett handledsstöd och anledningen till att jag säger tyvärr är för att jag anser att priset är sjukt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon: K55 kanske har en tydlig taktil känsla, men den uppkommer inte vid registrering tangenttrycket. Som alla membrantangentbord kräver det att du trycker tangenten i botten för att trycket skall registreras, då det är först då de två membranen pressas samman och kretsen sluts. Användandet av en kollapsande gummidome gör dock att det är svårt att stanna mellan det taktila elementet och urbottning, vilket gör att känslan är ganska lik.

Cherry silent är en linjär brytare och det finns därmed inget taktilt element som det gör i en del andra typer av mekaniska brytare, typ blå och bruna cherry mx. Det som skiljer de olika cherrybrytarna är utformningen av den färgade plastbiten, slidern. Se huttalas tangentbordsguide som är klistrad tråd i forumdelen.

Vill du ha cherry silent, men inte rgb, har jag för mig maxgaming har några alternativ, eller är på väg att få in. Vill du ha ett rubberdome-tangentbord av högsta kvalisort finns Realforce, men om du tycker corsair strafe är dyrt kanske det inte är något för dig.

Fler alternativ på tangentbord finns i felions vilket tangentbord skall jag köpa-tråd, också den klistrad i forumdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Är lite av en sån där sak man antingen älskar eller hatar. MX blue är mina favoritbrytare, har kört med dom sedan 2012, gillar både känslan och ljudet, det är liksom tillfredsställande på något sätt.
Visserligen hade jag nog klarat mig utan klickandet, men avskyr när tangenterna känns "svampiga" som på ett vanligt membranbord, och gillar inte heller den "halkiga", taktil-lösa känslan man får av MX-red eller silent brytarna.

Testat bruna? Samma taktila känsla som blå men utan klick, förutsatt att man inte slår i botten då förstås.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Clas Ohlson hade förut ett Cherry tangentbord för 89kr. Det var till och med diskmaskinsäkert. Tyvärr så har det inte dem kvar, och jag köpte aldrig stock av dem. Perfekta mekaniska knappar. Äkta spilloljesvart färg och ps2/usb omvandlare.
Saknar dem massor.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Tittat runt lite kort men hittar inga andra tangentbord som kör Charry silent? Eller jo, hittade ett för 150 kr men tvivlar att det är vad jag söker efter

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Får tyvärr säga att den där space gör Corsair Strafe silent inte alls så silent, tror nog trotts allt att jag kommer skippa detta tangentbord på grund av följande

- PRIS
- Hur man kan sätta en sådan space på ett silent tangentbord förstår jag inte, bara denna ensam gör att det låter som vilket annat MX RED tangentbord som helst, d.v.s inte tystare. Sen håller jag med om att övriga knappar är klart tystare men space används för mycket för att man ska kunna se mellan fingrarna med det. Det är dessutom inte nerslaget som orsakar ljudet utan det verkar finnas någon typ av glapp som påverkas precis när man rör vid tangenten.
- Det har hänt lite små konstiga saker som jag aldrig varit med om med andra tangentbord, knappar har inte registrerats, knappar har repiterat sig trotts att jag inte direkt varit i närheten av tangenten.

Tror nog ändå att det är ett membran tangentbord jag ska ha men då är åter frågan igen, vilka ligger i toppen? K55 är väll okay, särskilt med priset men det har ett par nackdelar som man gärna sluppit.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Du missade nyligen en drop på Massdrop med Silencing brackets, de kan man sätta på samtliga Cherry-brytare (och flera kopior) och få liknande resultat som silent-brytarna.

De lanserade produkten på Massdrop först, om jag förstod det rätt och att de kommer att gå att köpa i butik framöver. Köpte ett set till mitt tangentbord med Gateron Blacks.

Kan kanske vara ett alternativ om du inte hittar den brädan du vill ha med silent-brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har varit runt och testat så många jag kunnat i butikerna, det generella verkar vara, höga oergonomiska tangenter som smattrar värre än något från 80 talet.

Nej, det är faktiskt exakt samma teknik som på 80-talet som kommit tillbaka. Folk har bara glömt hur mycket det smattrade då. Skrivmaskiner var fortfarande vanliga då och de låter så mycket mer.

Min favorit av andra tangentbord är Logitech DiNovo. Det är ett trådlöst lågprofiltangentbord och har inte sålts på några år.

Skrivet av Applet:

Du missade nyligen en drop på Massdrop med Silencing brackets, de kan man sätta på samtliga Cherry-brytare (och flera kopior) och få liknande resultat som silent-brytarna.

Fixad länk för de utan Massdrop-konto.
Silencing clips är dyra och det är många tangentbord som de inte funkar på. De dämpar nedslaget bara om man använder tangenter i s.k. Cherry-profil, annars kan man behöva komplettera med tunna O-ringar. Om man har Cherry-profil så måste brytarna vara vända med LED-fönstret riktat mot bordskanten - vilket omöjliggör alla tangentbord (serier) med bakgrundsbelysning. De funkar inte med Cherry MX Blue.

GMK/Uniqey är ett tyskt företag. De säljer sin äldre variant som bara stödjer tangentbord utan monteringsplattor direkt från sin websida, men konstigt nog så vill de inte posta till alla EU-länder, bara till UK och de tyskspråkiga. Jag fick mina via en proxy nere på kontinenten i vintras när han också köpte till sig själv.
Zeal PC i Kanada har också sin Zealencio som funkar på samma sätt som den nya typen men som är dubbelt så dyr.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.