Permalänk
Medlem

Ett tyst tangentbord

Hallåj i stugan,

Just nu har jag ett Ducky Shine 3 med Blåa switchar. Underbart tangentbord då jag spelar solo men alldeles för mycket KLICK-ljud om jag spelar med folk över t.ex discord, mina frenetiska knapptryckningar hörs högt och tydligt. Har spenderat timmar med mjukvarukonfigurationer för att eliminera ljudet men nu får det vara nog Dags att skaffa ett tyst tangentbord med tröga switchar.

Den obligatoriska TL:DR listan

  • Söker tyst tangentbord

  • Samma känsla som cherry mx blue switchar

  • Budget 1000kr, kan betala lite mer...

Jag är medveten om cherry mx brown men är dessa nästan ljudlösa? Har aldrig testat själv :S Erfarenheter uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag kör MX Brown med gummiringar. Det är absolut inte ljudlöst, men skulle säga att det låter lika mycket som ett rubberdome tangentbord.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig få det ljudlöst men absolut till acceptabel ljudnivå.

Min personliga rekommendation är valfritt mx red/brown(beroende på vad du gillar mest, testa altid i butik) och ett gäng o-ringar så kommer du absolut komma undan med det i discord etc.

Jag trivs med mitt ducky men har även testat Das keyboard, Corsair, Q-pad och poker tangentbord. Det är helt upp till preferens vilken storlek och kvalité du vill ha på brädan

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för MX Brown med o-ringar för att dämpa nedslaget. Kör själv den kombinationen i kontorslandskapet bland andra vanliga rubberdome tangnetbord och mitt var inte det som lät högst s.a.s. MX Brown i sig låter ju inget tills skillnad MX Blue som har ett inbyggt klick. MX Brown har dock samma/liknande feedback i switchen som Blue där motstånden är högt i början för att sedan släppa så tangenten slår i botten. Det som låter i mekaniska tangentbord som inte har MX Blue swtichar är ju klicket som blir när tangenten slår i botten. Så dämpas detta med antingen gummiring eller skumgummivarianten så det istället för ett "klick" blir mer av ett dovare dunk blir ljudet inte lika störande och påtagligt.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Min favorit är också blåa cherry, men de går inte att använda i öppna kontor så jag har utforskat lite alternativ på tysta switchar. Jag gillar inte bruna, dom känns som en grusig variant av röda.

Det alternativet jag har landat i och gillar bäst, näst efter blå, är matias quiet click switcharna. De är som blå men har inbyggd dämpning i switchen i form av gummi som dämpar vid nedslag och uppsläpp. En liten skillnad är att matias switcharna har sin aktiveringspunkt direkt. Inte som cherry att man kan trycka ner switchen lite innan den klickar. Nackdel är att det är alps fäste för keycaps, så det är svårt att hitta andra färglada knappar om man nu skulle vilja det, men jag gillar orginalcapsen. Nordic layout finns att köpa på maxgaming och keyboardco.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag kör MX Brown med gummiringar.

Skrivet av Matsson:

och ett gäng o-ringar så kommer du absolut komma undan med det i discord etc.

Skrivet av wurpan:

Så dämpas detta med antingen gummiring eller skumgummivarianten så det istället för ett "klick" blir mer av ett dovare dunk blir ljudet inte lika störande och påtagligt.

Skrivet av NePpo:

De är som blå men har inbyggd dämpning i switchen i form av gummi som dämpar vid nedslag och uppsläpp.

Dessa gummi ringar... Är de färdigt monterade eller måste jag köpa dem och pyssla på egen hand? Helst köper jag ett tangentbord som fungerar direkt ur lådan.

Cherry MX Brown med gummiringar låter lovande Samma "blåa" känsla men inget klick.

Permalänk
Medlem

Topre Type-S brytare känns visserligen inte ett dugg som MX Blue, men däremot känns de grymt nice och är väldigt tysta. Prova om du får möjligheten!

Permalänk
Medlem

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Dessa gummi ringar... Är de färdigt monterade eller måste jag köpa dem och pyssla på egen hand? Helst köper jag ett tangentbord som fungerar direkt ur lådan.

Cherry MX Brown med gummiringar låter lovande Samma "blåa" känsla men inget klick.

Nej, känner inte till något tangentbord som kommer med dessa färdigmonterade. Men att få tag i gummiringarna är inte alls svårt. Det brukar vara folk som säljer de här på marknaden lite titt som tätt för en 50-lapp, annars så finns det på ebay eller amazon.
Att montera dom är inte alls svårt eller tidskrävande. Tar ungefär 20 minuter och du behöver bara ett keycap-removal verktyg.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag är också trött på oväsen ... men jag vet inte om jag skulle rekommendera Cherry MX Red direkt. Jag sitter på ett Corsair K70 Red med o-ringar och tycker den låter för mycket. Och oljudet låter ganska ihåligt också så jag tycker det ger en billighetskänsla. Så jag ska pensionera in den på vinden och köpa nytt.

Ljudet beror ju väldigt mycket på tangentbordet också får du tänka på. Cooler Master Masterkeys Pro tex låter mycket oavsett vilken Cherry-modell du väljer.

Jag har naffsat i nacken på LOGITECH G Pro som verkar hyffsat tyst, dock ganska dyr. Känns surt att lägga samma summa på den som jag la på min K70 alldeles nyss.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Om du är beredd att släppa lite på kraven för att uppnå minskat oväsen så kan det vara intressant att gå in och klämma på Apple keyboard i butik. Fungerar utmärkt att spela på och är förhållandevis väldigt tyst att jobba med.

Ett annat tips är givetvis att fundera på vilken typ av underlag du har tangentbordet på. Ett billigt IKEA bord är ofta ihåligt och skapar trist förstärkning av varje knapptryck.

Ett sista tips är att pröva en micstrumpa samt att sänka upptagningen av ljud för att se om du hittar en bättre balans.

Lycka till!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Det är tydligt att vissa har bättre koll än andra av de som uttalat sig i tråden. Matias Quiet Click och Topre (framförallt Type-S) är väsentligen tystare än någon vanlig Cherrybrytare någonsin blir, med eller utan o-ring. Topre är dock inte mekanisk utan en rubberdome, vilket får oss in på nästa punkt: vill du ha tystast möjliga, köp ett vanligt rubberdome.

Cherry MX Silent bör vara precis lika tyst som en Matias Quiet Click i och med att Cherry har kopierat samma dämpade Alps-lösning som Matias använt sig utav. Dock har jag ingen personlig erfarenhet av MX Silent, så det är en gissning från min sida.

Permalänk
Medlem

Eller använd Pust to Talk?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khers:

...
Cherry MX Silent bör vara precis lika tyst som en Matias Quiet Click i och med att Cherry har kopierat samma dämpade Alps-lösning som Matias använt sig utav. Dock har jag ingen personlig erfarenhet av MX Silent, så det är en gissning från min sida.

Jag har beställt en MX silent-bräda (svart MX f.ö.) just för att personligen testa detta, borde landa om några veckor så då kan jag jämföra med matias quiet click (och övriga också för den delen). Jag kommer säkert ordbajsa något om det här på forumet efter att jag hunnit bilda mig en uppfattning

Min hypotes är, precis som din, att de (vad gäller brytarna) borda vara rätt lika: men vi får se... höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag har beställt en MX silent-bräda (svart MX f.ö.) just för att personligen testa detta, borde landa om några veckor så då kan jag jämföra med matias quiet click (och övriga också för den delen). Jag kommer säkert ordbajsa något om det här på forumet efter att jag hunnit bilda mig en uppfattning

Min hypotes är, precis som din, att de (vad gäller brytarna) borda vara rätt lika: men vi får se... höra!

Vilket har du skaffat? Jag funderar själv på att köpa lite röda silents från sennins/doyustudios GB och bygga något roligt av dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khers:

Vilket har du skaffat? Jag funderar själv på att köpa lite röda silents från sennins/doyustudios GB och bygga något roligt av dem.

Fick visa lite ISO support på http://caps-unlocked.com/ (sen att de hade svarta MX silent var det som fick vågen att tippa i beslutsångesten om stödköp eller inte ) Det bidde en VA69M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Det är tydligt att vissa har bättre koll än andra av de som uttalat sig i tråden. Matias Quiet Click och Topre (framförallt Type-S) är väsentligen tystare än någon vanlig Cherrybrytare någonsin blir, med eller utan o-ring. Topre är dock inte mekanisk utan en rubberdome, vilket får oss in på nästa punkt: vill du ha tystast möjliga, köp ett vanligt rubberdome.

Cherry MX Silent bör vara precis lika tyst som en Matias Quiet Click i och med att Cherry har kopierat samma dämpade Alps-lösning som Matias använt sig utav. Dock har jag ingen personlig erfarenhet av MX Silent, så det är en gissning från min sida.

Intressant, finns det möjlighet att känna på såna här tangentbord någonstans? Kan ta färjan över från Åland till Uppsala eller Stockholmsområdet.

Skrivet av warh0g:

Eller använd Pust to Talk?

Har aldrig använt något annat än push-to-talk. Det hjälper inte, måste fortfarande trycka på tangenter för att röra mig eller skjuta. Du kan inte stå still i flera sekunder för att snacka

Permalänk
Medlem

Har provat en hel del nu och kan konstatera att samtliga mekaniska låter ganska mycket och det gäller även de som kallar sig silent ex Corsair Strafe Silent. Många gånger är det inte nerslaget som gör ljudet utan så snart man rör vid tangenterna. När det gäller Corsair strafe så låter förvisso knapparna ganska lite, nästan i klass med sämre membran(som K55) men space har de helt glömt bort och den låter riktigt högt!

Så ska man ha ett hyffsat tyst, titta på något annat än mekaniskt. Och tänk på även där finns det ganska stora skillnader, dock är det svårare att hitta rätt efter som de tangentbord inte är så hypade som mekaniska.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Matias Quiet Click är att de faktiskt låter en hel del, trots dämpningen (men trevlig brytare). Jag gissar att deras linjära brytare med dämpning är betydligt tystare.

Permalänk
Medlem

@Navicula: Brunt med ringar är det tystaste jag kan komma på som liknar det du har.
Sedan inte ett öppet chassi, utan lite instängt- Corsair te.x har öppet chassi.

Permalänk
Medlem

@Foolwolf: Ändå är brunt med ringar ganska högljud faktiskt. Tittade på ett par videos på youtube som jämförde dem med membrane.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

@Foolwolf: Ändå är brunt med ringar ganska högljud faktiskt. Tittade på ett par videos på youtube som jämförde dem med membrane.

Beror mest på en mängd med detaljer men att mekaniska låter mer stämmer. Sedan har det att göra med hur bra och stabilt chasit är, vilken typ av plåt för nerslaget, hur hårt man trycker på tangenterna med mera.

Tysta tangentbord finns knappt, då får man titta på lågprofilstangenbord med membran eller något, men de har inte samma känsla som ett mekaniskt.

Permalänk
Medlem

Ljuddämpade Topre-tangentbord tycker jag personligen är den bästa lösningen om man vill ha ett tyst men trevligt tangentbord. Men där kan man verkligen diskutera huruvida det är värt mellanskillnaden mot ett rubber dome

Nackdelen med ringar är att de endast dämpar när man trycker ner tangenten. Uppslaget kommer fortfarande låta lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Beror mest på en mängd med detaljer men att mekaniska låter mer stämmer. Sedan har det att göra med hur bra och stabilt chasit är, vilken typ av plåt för nerslaget, hur hårt man trycker på tangenterna med mera.

Tysta tangentbord finns knappt, då får man titta på lågprofilstangenbord med membran eller något, men de har inte samma känsla som ett mekaniskt.

Jo, det är mycket i konstruktionen som avgör hur mycket ett tangentbord låter och det kan dessutom utveckla sig en hel del under ett par år. Jag märkte att på Strafe så är det något i konstruktionen av space som gör att den låter förfärligt bara man påbörjar knapptrycktningen, det är precis som det e glapp i knappen. Hade det inte varit för den missen så hade det helt klart varit det tystaste mekaniska tangentbordet jag testat.

Av alla videos och test jag gjort i butiker så kan man konstatera att vill man ha så tyst det går så är det membran som gäller. Jag förstår dock folk som väljer att gå enbart på känsla och struntar i hur det låter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Applet: De har jag inte lyssnat på men så verkar de också orimligt dyra.

De videos jag lyssnat på där man jämfört O ringar så kan man säga att det ger en ganska stor skillnad men trotts det så låter de fortfarande klart merän vad membran gör.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jo, det är mycket i konstruktionen som avgör hur mycket ett tangentbord låter och det kan dessutom utveckla sig en hel del under ett par år. Jag märkte att på Strafe så är det något i konstruktionen av space som gör att den låter förfärligt bara man påbörjar knapptrycktningen, det är precis som det e glapp i knappen. Hade det inte varit för den missen så hade det helt klart varit det tystaste mekaniska tangentbordet jag testat.

Av alla videos och test jag gjort i butiker så kan man konstatera att vill man ha så tyst det går så är det membran som gäller. Jag förstår dock folk som väljer att gå enbart på känsla och struntar i hur det låter.

Jag har haft fyra Corsair tangentbord och de har alla varit väldigt annorlunda i ljudet. Ett var vansinnigt sladdrigt och skrammligt, ett, med Speed, som jag sålde för ett tag sedan var riktigt smidigt, tämligen tyst och stabilt. Tror att vissa företag har lite mer "Måndag" än andra, men det spelar stor roll.
Sitter själv med Ducky nu, och Space tangenten låter lite mer än de andra p de flesta tangentborden. Har även ett Cherry MX Red Mistel som är riktigt tight och trevligt, men space tangent/erna låter rejält mycket mer än de övriga. Men, bara o-ringar på dem gjorde det hela bättre.

Permalänk
Medlem

@Navicula: Oh, kom på en sak till: jag bytte för ett tag sedan till en sådan där ultrawide musmatta, som man har över hela skrivbordet nästan. Beställde en av misstag på en av reorna, men med en sådan under tangentbordet blev det lite tystare faktiskt. Inte JÄTTE-mycket, men det tog bort en del av oljudet av att just hamra sig igenom texterna i alla fall.
Tänkte bara att alla råd osv...

Permalänk
Skrivet av Beatnutz:

Jag är också trött på oväsen ... men jag vet inte om jag skulle rekommendera Cherry MX Red direkt. Jag sitter på ett Corsair K70 Red med o-ringar och tycker den låter för mycket. Och oljudet låter ganska ihåligt också så jag tycker det ger en billighetskänsla. Så jag ska pensionera in den på vinden och köpa nytt.

Ljudet beror ju väldigt mycket på tangentbordet också får du tänka på. Cooler Master Masterkeys Pro tex låter mycket oavsett vilken Cherry-modell du väljer.

Jag har naffsat i nacken på LOGITECH G Pro som verkar hyffsat tyst, dock ganska dyr. Känns surt att lägga samma summa på den som jag la på min K70 alldeles nyss.

Jag har testat Logitech's brytare och de är tystare än MX****. Dock så kommer bara G pro med amerikansk ANSI layout, annars hade jag köpt ett direkt. (kanske gör det ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag har testat Logitech's brytare och de är tystare än MX****. Dock så kommer bara G pro med amerikansk ANSI layout, annars hade jag köpt ett direkt. (kanske gör det ändå)

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett Logitech G810 med Romer-G brytare hemma på test och kan säga att det låter ganska mycket mer än vad MX Red Silent gör på Corsaird strafe silent.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Jag har haft fyra Corsair tangentbord och de har alla varit väldigt annorlunda i ljudet. Ett var vansinnigt sladdrigt och skrammligt, ett, med Speed, som jag sålde för ett tag sedan var riktigt smidigt, tämligen tyst och stabilt. Tror att vissa företag har lite mer "Måndag" än andra, men det spelar stor roll.
Sitter själv med Ducky nu, och Space tangenten låter lite mer än de andra p de flesta tangentborden. Har även ett Cherry MX Red Mistel som är riktigt tight och trevligt, men space tangent/erna låter rejält mycket mer än de övriga. Men, bara o-ringar på dem gjorde det hela bättre.

Jo, det kan jag tänka, har faktiskt provat 2 exemplar av Corsiard strafe silent och space var samma på både. Dessutom skrivs det ganska friskt om det på nätet, folk tycker precis som jag att det är märkligt att man kör en silent brytare men missar helt space som dundrar värre än det mesta man kan tänka.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide