Permalänk

Ny toppdator Ryzen / Coffe lake?

Har funderingar på att köpa en ny monster maskin.

Sitter idag på en i2500k klockad till 4,5 sen den köptes med ett 1080 geforce strix.

Har planer på att införskaffa en ny dator, chassi, mobo med wifi, många hd plaster och ssd samt win 10.

Kör idag flera skärmar 3440x1400 upplösning för arbete och spel.

Vad tycker ni man ska införskaffa? Räcker ryzen som uppgradering eller ska man vänta på coffe?

Threadripper va lite väl dyr bara för processorn tycker jag.

Vad rekommenderar Sweclockers?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Du nämner inte vilka spel du spelar, vad du har för krav på spelandet eller vad "arbete" innebär. Arbete är någonting som de flesta här förknippar med flertrådad prestanda, men det beror ju också lite på. Du kanske bara sköter jobbet via mejlen?

Det intressanta med Coffee Lake är ju att Intel äntligen växlar upp i antal kärnor och trådar, och tillsammans med en överlägsen enkeltrådsprestanda gentemot Zen (både IPC och klockfrekvens) så kan det absolut bli ett intressant alternativ för dig. Tänk på att färre snabbare kärnor alltid ger en jämn prestandaboost i alla lägen, medan fler långsammare kärnor ger en prestandaboost endast i flertrådade applikationer (dock har denna prestandaboost potential att vara större).

Om det är värt att satsa på en Ryzen 7 för dig beror helt på hur stor nytta du faktiskt har av såpass många kärnor (alltså vilka applikationer och spel du kör), hur mycket spelprestanda du är beredd att offra för att tjäna flertrådad prestanda, hur bra Coffee Lake kommer prestera och självklart hur mycket Coffee Lake kommer att kosta. Topp-i7:an med Coffee Lake ser ut att få 6 kärnor/12 trådar - det är inte alltför långt ifrån Ryzen 7:s 8 kärnor/16 trådar, och det är mycket möjligt att Coffee Lakes högre enkeltrådsprestanda väger upp för den skillnaden även i flertrådade scenarion.

Hur det än blir så vore det dumt att inte vänta in Coffee Lake och se var prestanda och pris landar, det är ju mindre än två veckor kvar! Finns ingen anledning att hetsköpa Ryzen 7 innan dess.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett argument - det kostar inget att vänta på Coffelake. Sen kan du jämföra tester efter de har släpps.

Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Du nämner inte vilka spel du spelar, vad du har för krav på spelandet eller vad "arbete" innebär. Arbete är någonting som de flesta här förknippar med flertrådad prestanda, men det beror ju också lite på. Du kanske bara sköter jobbet via mejlen?

Det intressanta med Coffee Lake är ju att Intel äntligen växlar upp i antal kärnor och trådar, och tillsammans med en överlägsen enkeltrådsprestanda gentemot Zen (både IPC och klockfrekvens) så kan det absolut bli ett intressant alternativ för dig. Tänk på att färre snabbare kärnor alltid ger en jämn prestandaboost i alla lägen, medan fler långsammare kärnor ger en prestandaboost endast i flertrådade applikationer (dock har denna prestandaboost potential att vara större).

Om det är värt att satsa på en Ryzen 7 för dig beror helt på hur stor nytta du faktiskt har av såpass många kärnor (alltså vilka applikationer och spel du kör), hur mycket spelprestanda du är beredd att offra för att tjäna flertrådad prestanda, hur bra Coffee Lake kommer prestera och självklart hur mycket Coffee Lake kommer att kosta. Topp-i7:an med Coffee Lake ser ut att få 6 kärnor/12 trådar - det är inte alltför långt ifrån Ryzen 7:s 8 kärnor/16 trådar, och det är mycket möjligt att Coffee Lakes högre enkeltrådsprestanda väger upp för den skillnaden även i flertrådade scenarion.

Hur det än blir så vore det dumt att inte vänta in Coffee Lake och se var prestanda och pris landar, det är ju mindre än två veckor kvar! Finns ingen anledning att hetsköpa Ryzen 7 innan dess.

Skrivet av Elektron:

Ett argument - det kostar inget att vänta på Coffelake. Sen kan du jämföra tester efter de har släpps.

Ok. Jo 2 veckor är inget problem att vänta.

Spel jag kör är enkla som: LOL, BF1, WOW i 3440x1440

För jobb så är de mesta många program och webbläsare fönster, server program, photoshop, lightroom, lite video men mest bild redigering och optimering samt att antal olika analys SEO program.

Grejen är att jag har mycket öppet samtidigt, flera tunga program och server program samt säkert 15 olika webbläsare fönster och Skype, Spotiify etc och alla rullar samtidigt.

Vad tror ni? Vänta och se hur coffe lake blir?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

@ericsundell2: Som sagt, du har inget att förlora, men allt att vinna på att vänta och se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du använder datorn för jobb så kanske du kan få jobbet att betala en Threadripper ? Annars känns det som att du kan vänta 2 veckor på Coffee Lake.

Permalänk
Skrivet av izzeww:

Om du använder datorn för jobb så kanske du kan få jobbet att betala en Threadripper ? Annars känns det som att du kan vänta 2 veckor på Coffee Lake.

Det går nog men lägga 8200 :- eller mer på en processor är inte ekonomisk försvarsbart tycker jag.

Men väntar och kollar och sen får vi se om coffe är något att ha samt priset.

Tanken är att skaffa ett nytt system som håller lika länge som mitt 2500k system gjort. Jag mena, det funkar fortfarande bra.

I spel kör jag även asus skärmen med 100 hz och vsync på det. Då krävs det 1080 tillsammans med en riktigt bra prolle och mobo. Samt att jag skulle vilja ha ett bra integrerat wifi på mobo.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Ok. Jo 2 veckor är inget problem att vänta.

Spel jag kör är enkla som: LOL, BF1, WOW i 3440x1440

För jobb så är de mesta många program och webbläsare fönster, server program, photoshop, lightroom, lite video men mest bild redigering och optimering samt att antal olika analys SEO program.

Grejen är att jag har mycket öppet samtidigt, flera tunga program och server program samt säkert 15 olika webbläsare fönster och Skype, Spotiify etc och alla rullar samtidigt.

Vad tror ni? Vänta och se hur coffe lake blir?

Baserat på din beskrivning så säger jag Ryzen 7 direkt.
Renderering och annat flyter vad jag förstått riktigt bra.
Spel är också ruskigt fint på den. Har en 1800x och är toknöjd.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.