Reparation av 980TI - Skada runt kärnan

Permalänk
Medlem

Reparation av 980TI - Skada runt kärnan

Hej!

Köpte nyligen ett 980TI, vilket jag visste var defekt, för ett billigare pris. Jag tänkte att jag skulle ta mig än att försöka laga detta kort, då jag gjort så flera gånger innan genom att baka osv.

Kortet anländer och jag funktionstestar som jag alltid gör. Ingen bild, men fläktarna snurrar. Jag bestämmer mig för att plocka isär kör, och efter detta är gjort märker jag att till min fasa är två av de mikroskopiskt små kondensatorerna (tror jag det är?) runt processorkärnan är avnötta. Någon åtgärd har jag inte så jag fortsätter med min bakning.

Efter ca 1 timmes bak på 180 grader så plockar jag ut kortet och sätter samman det igen, nu får jag bild! Men, det är inte bara glada miner, windows ger mig felkod 43, och att installera drivrutinerna är omöjligt.

Kan problemet som kvarstår vara relaterat till skadan runt kärnan? Kan jag laga detta på egen hand? Och för all del, vad är det för små saker som sitter runt kärnan?

Tacksam för svar,
Gustav

Bild tillagd
Permalänk
Medlem

En bild kanske vore bra? Inte säkert att de är avnötta, ofta lämnar man tomma platser om man kan komma undan med färre kondensatorer än man tänkt sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det går absolut att löda. Finns speciella lödstationer med pincetter.
Den billiga varianten är att ta två lödpennor.
Är de orange/bruna eller smutsvita är det kondensatorer. Är de låga och svarta/blå är det resistorer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

En bild kanske vore bra? Inte säkert att de är avnötta, ofta lämnar man tomma platser om man kan komma undan med färre kondensatorer än man tänkt sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Herr Kantarell:

Ja det går absolut att löda. Finns speciella lödstationer med pincetter.
Den billiga varianten är att ta två lödpennor.
Är de orange/bruna eller smutsvita är det kondensatorer. Är de låga och svarta/blå är det resistorer.

Hej, ber om ursäkt, en bild är väl självklart...!

Hmmm, blir nog svårt på denna skalan, men är väl värt ett försök om ni har några ideer om vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det går att mäta på de kondensatorer som sitter runt? Hur bär man sig åt då? Kan man eventuellt bara kortsluta mellan?

Permalänk
Inaktiv

Jag har för mig det ska gå att kortsluta då en kondensator bara lagrar ström för snabb urladdning.

Men inte helt 100%

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Jag har för mig det ska gå att kortsluta då en kondensator bara lagrar ström för snabb urladdning.

Men inte helt 100%

Kodensatorns syfte:
http://www.capacitorlab.com/basic/index.htm

Man kan koppla en kondensator på flera sätt, en är "seriellt" längs en signal för att stänga ute DC. Men i en persondator annat än vid den analoga ingången så handlar det väl att jämna ut strömmen som att processorn blir stabil. Om man då kopplar ihop polerna med tråd istället för kondensator så säger det pang, för då har man kopplat spänning emot jord. (kortis på svenska)
*edit*
Kondensator går att koppla på många sätt och det är en av de vanligaste komponenterna, jag skulle ej bara koppla ihop benen. Sedan skulle jag inte använda en sådan gpu som ts har heller, men visst en ren spelmaskin för ungdomar så blir de glada.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Kodensatorns syfte:
http://www.capacitorlab.com/basic/index.htm

Man kan koppla en kondensator på flera sätt, en är "seriellt" längs en signal för att stänga ute DC. Men i en persondator annat än vid den analoga ingången så handlar det väl att jämna ut strömmen som att processorn blir stabil. Om man då kopplar ihop polerna med tråd istället för kondensator så säger det pang, för då har man kopplat spänning emot jord. (kortis på svenska)
*edit*
Kondensator går att koppla på många sätt och det är en av de vanligaste komponenterna, jag skulle ej bara koppla ihop benen. Sedan skulle jag inte använda en sådan gpu som ts har heller, men visst en ren spelmaskin för ungdomar så blir de glada.

Tack för infon, hade någon stans i skallen att att det inte är ok att koppla ihop benen alltid

Permalänk
Medlem

@anon159643:

Hmmm okej, så det är helt enkelt bara att kassera gpun? Finns det inget alternativ som sista utväg?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurraahh:

@Johan86c:

Hmmm okej, så det är helt enkelt bara att kassera gpun? Finns det inget alternativ som sista utväg?

Det har jag ej sagt, det kanske går att byta ut kondensatorn, motståndet. Det gäller dock gräva (googla) i vad det ska vara, andra delen i det hela är att skaffa komponenten och löda fast den. Där ytmonteringen är svårare än vanlig.

Detta tar både lite tid och kostar pengar och du får själv avgöra om du anser det är värt det, om du har tur så får du en opålitlig grafikkort som säkerligen gläder någon som enbart spelar på datorn.

Svårt att sätta något värde på ett sådant kort, men jag skulle säga runt 1500kr om du är ärlig till köparen. Lämnar du garanti kanske du kan få mer, alltså går kortet sönder efter typ 6 mån så får köparen av dig pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

@anon159643:

Okej, tror det blir som så att jag är ärlig och säljer det vidare, känns nog bäst då jag inte vill paja det helt. Får hoppas att jag får några kroner för det iallafall. Tack i vilket fall för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Skicka den till mig så kan jag reparera den gratis.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC