Jag uppfattas ha låg volym på micken?

Permalänk
Medlem

Jag uppfattas ha låg volym på micken?

Hej,

Jag har en AntLion ModMic V4 Uni-directional monterade på ett par Philips Fidelio X2. Dessa är kopplade på frontpanelen på datorn som går till ett Asus P8Z68-V PRO GEN3 med Realtek chip. Jag har installerat samtliga drivrutiner vilket också ger mig tillgång till en extra Asus kontrollpanel för ljudkortet.

Vidare använder jag Discord för att prata med en kompis. Jag har ställt samtliga inställningar(Asus kontrollpanel och Discord) på att skicka ut 100% och Discord reagerar som den ska på min röst. Däremot här min kompis mig väldigt lågt!?

Jag har provat köra ett test med echo servern på skype och visst är det lite lägre än andra ljuskällor men det är inte mycket. Däremot så menar min kompis på att han knappt hör mig.

Har provat boosta signalen med +20db, detta hjälper min kompis en aning men det brusar ganska mycket i mina lurar då.

Jag har varit inne och tittat på hans dator med och han kör också ett Realtek chip på sitt moderkort och han kopplar också till frontpanelen. Han har dock ingen speciell kontrollpanel för att ställa in ljud mer än Windows egna och där är allt maxxat. I Discord så har han även där maxxat allt vilket medför att ljudet blir lite distat.

Så frågan är nu var felet ligger och om man kan göra något åt det? Var ska man börja?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad till ljud.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

ring upp dig själv på skype och börja där. troligen är det inte ett micproblem eller discordproblem, utan windowsproblem. vad säger nivåregleringen när du pratar reguljärt där?

tänker ffa på windows "samtalsjustering av volym" etc

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Har provat runt lite nu, det är inget fel på mina inställningar eller mic:en för den delen. Har pratat med ett par andra på Discord utan problem.

Det visade sig att i skype så hör han men han kan inte prata, så för att få det att fungera helt måste han köra både skype och discord samtidigt och då blir volymen från mig rätt.

Vi har även provat teamspeak vilket faktiskt fungerar utmärkt oavsett hur vi kö.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Moderator
Moderator

Skulle prova med att kolla vad inställningarna för Communications under Sound står på.
Samt under advanced på ljudenheterna kolla om "Allow applications to take exclusive control of this device" är på eller ej. De kan ställa till med lite lustiga saker ibland så värt att prova att ändra inställningen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.