Tillfällig server, peka om trafik till en viss port till ny server med annan extern ip?

Permalänk

Tillfällig server, peka om trafik till en viss port till ny server med annan extern ip?

Kör en "hemma" server med div. tjänster på, varv en är en publik Teamspeak server. Användarna använder mitt domännamn för att ansluta till den. Nu skulle jag behöva låna en annan server tillfälligt (som jag också administrerar) och köra teamspeak servern på. Den servern har en annan extern ip adress och ett annat domännamn.

Undrar därför om någon vet hur jag pekar om trafik på "domännamn:port" till ett annat "domännamn:port" (eller ip:port)?

Båda servrarna kör Windows Server och min router är en Asus AC68U med standard firmware. (Kan flashas om med merlin, tomato eller DD-WRT om det behövs.)

Några tips?

PS. Dålig adsl anslutning på min server, därför jag skall låna server tills jag får fiber, vill därför inte köra vpn till tillfälliga servern eller liknande.

Finns det inga bra lösningar får jag helt enkelt bara skylta ut med andra domännamnet på nuvarande servern och hoppas att folk bryr sig om att byta.

Permalänk
Medlem

Har du annat på domännamnet? Annars blir det lättaste nog att peka om DNS till den tillfälliga servern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Celebmir: Jo, jag kör owncloud och lite annat som jag behöver tillgång till när jag inte är hemma.

Permalänk
Medlem

Ok, kan du inte skapa ett nytt DNS record för antingen din Owncloud eller TS?
Typ ts.domän.se till den nya servern. Då kan du använda detta nya record även när du tar hem servern igen. Du måste dock få användarna att lära sig det nya namnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som att ett SRV-record löser ditt problem.
Se mer här; https://en.wikipedia.org/wiki/SRV_record

Det förutsätter att det gäller Teamspeak dock, för klienten behöver stöd för SRV.
https://support.teamspeakusa.com/index.php?/Knowledgebase/Art...

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag röstar helt klart för ett SRV record.
Men om du inte kan göra det pga din dns leverantör så kan du även köra portforward på dina andra tjänster från den nya serven till din gamla. Och då peka om hela domänen.

Bonus: För att minska nertid kan du lägga till båda IPv4 adresserna under A record och sen efter ttl*2 flytta tjänsten för att sen dagen efter plocka bort den gamla IPv4 adressen. Glöm inte svara med icmp reject på porten bara.

Permalänk

Tack för alla svar. Får försöka förstå mig på bättre hur jag ställer in srv record.

Skickades från m.sweclockers.com