Permalänk
Medlem

Ljudkort eller en Dac?!

Hej.

Tror jag lägger denna diskussion rätt annars flytta den ( Tack )

Nu är det så att jag vill få ut så bra ljud ur datorn som möjligt, då jag kör allt från moderkortet just nu.
Det jag kör med är en HyperX revolver S 7.1 headset och en BM 800 mikrofon som är kopplat till en phantom power.

Så till min ovishet är om jag ska ha någon sort av ljudkort eller Dac? Att förstärka ljudet och få ett bättre ljud, jag är väldigt osäker på vad som är bäst? Har tittat på ex Sound blaster, Asus Xonar, Sennheiser 1200 m.m men ärligt så har jag ingen aning vad som är bäst, jag är även glad för 7.1 system då det känns att man ligger steget förre när jag spelar.
Jag tar gärna alla olika förslag vad jag kan göra.

Tack

Visa signatur

Jcswe

Permalänk

Rent tekniskt sett så är det ju samma sak, ett ljudkort (de som du syftar på iaf) sitter bara innuti datorn och är därmed utsatt för högre störningar vilket försärmar ljudkvaliteten jämfört med om man har kortet utanför. Men den effekten tror jag inte du kommer att märka av (no offence). Välj ett som passar dina behov (-:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jcswe:

Hej.

Tror jag lägger denna diskussion rätt annars flytta den ( Tack )

Nu är det så att jag vill få ut så bra ljud ur datorn som möjligt, då jag kör allt från moderkortet just nu.
Det jag kör med är en HyperX revolver S 7.1 headset och en BM 800 mikrofon som är kopplat till en phantom power.

Så till min ovishet är om jag ska ha någon sort av ljudkort eller Dac? Att förstärka ljudet och få ett bättre ljud, jag är väldigt osäker på vad som är bäst? Har tittat på ex Sound blaster, Asus Xonar, Sennheiser 1200 m.m men ärligt så har jag ingen aning vad som är bäst, jag är även glad för 7.1 system då det känns att man ligger steget förre när jag spelar.
Jag tar gärna alla olika förslag vad jag kan göra.

Tack

https://www.headphone.com/collections/vendors?q=fiio
E12 har bra reviews, fördjupa dig om FiioS amps, det är förstärkare och DAC i ett.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Rent tekniskt sett så är det ju samma sak, ett ljudkort (de som du syftar på iaf) sitter bara innuti datorn och är därmed utsatt för högre störningar vilket försärmar ljudkvaliteten jämfört med om man har kortet utanför. Men den effekten tror jag inte du kommer att märka av (no offence). Välj ett som passar dina behov (-:

Har bara fått för mig att det "ska" vara bättre med ett externt men jag vet ej. Jo den effekten kommer jag nog inte märka. Men teoretisk så kommer det bli bättre ljud med ett ljudkort?

Tacksam för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

https://www.headphone.com/collections/vendors?q=fiio
E12 har bra reviews, fördjupa dig om FiioS amps, det är förstärkare och DAC i ett.

Det ska jag göra Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem

Du har redan en 7.1 AMP+DAC, den kommer med headsetet.
Om du vill ligga steget före i spel börja med att köpa ett par bra hörlurar.

Sedan tycker jag att Could Revolver är vidrig jämfört med Clouds 2s och båda dess 7.1 borde ingen använda.

Permalänk

Sjlv köpte jag en focusrite 2i2 för ett tag sen och är grymt nöjd.

Behövde också fantomström till min mic och rekommenderar att du tittar på deras utbud deras solo ligger runt 700-900:- beroende på om rea eller ej och 2i2 runt 1200:-

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3733692
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3733689

Väldigt bra umpf i både deras mickingångar och i hörlursutgången, inte testat linjeutgången än med några högtalare men der kommer de ju ändå vara förstärkaren till högtalarna som avgör hur möe umpf de blir.

Annat alternativ om du vill ha mer umpf på micken är ju att köpa en preamp till micken innan körde jag på en behringer ultragain mic 100 och det har funkat bra började dock ge missljud ibland såhär 3-4 år senare gissar att elektroniken hade börjat göra sitt men kan även berott på inkompabilitet med mitt realtek ljudchip och windows fall update då de började ungefär samtidigt.

@Jcswe
Du får gärna uttala dig om hur din bm 800 mic är antingen här eller i ett Pm själv tittat på den och bm 700 på ebay och funderat på att köpa en av varje för att se om de e nått att hänga i granen för den futtiga dryga hundralappen den kostar inkl frakt från kina.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Du har redan en 7.1 AMP+DAC, den kommer med headsetet.
Om du vill ligga steget före i spel börja med att köpa ett par bra hörlurar.

Sedan tycker jag att Could Revolver är vidrig jämfört med Clouds 2s och båda dess 7.1 borde ingen använda.

Jag hade först ett par Asus Centurion med äkta 7.1 system, men jag hade så fruktansvärt mycket problem med de, blev retur på dom och inga nya ersattes. Köpte revolver S pga många bra recensioner, där av upplevde jag brus och oljud i dem, HyperX/Kingston ska skicka ett nytt 7.1 dongel till mig. Det är därför jag öppnar denna tråd pga att jag har haft dåligt ljud väldigt länge. Är Clouds så pass bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sjlv köpte jag en focusrite 2i2 för ett tag sen och är grymt nöjd.

Behövde också fantomström till min mic och rekommenderar att du tittar på deras utbud deras solo ligger runt 700-900:- beroende på om rea eller ej och 2i2 runt 1200:-

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3733692
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3733689

Väldigt bra umpf i både deras mickingångar och i hörlursutgången, inte testat linjeutgången än med några högtalare men der kommer de ju ändå vara förstärkaren till högtalarna som avgör hur möe umpf de blir.

Annat alternativ om du vill ha mer umpf på micken är ju att köpa en preamp till micken innan körde jag på en behringer ultragain mic 100 och det har funkat bra började dock ge missljud ibland såhär 3-4 år senare gissar att elektroniken hade börjat göra sitt men kan även berott på inkompabilitet med mitt realtek ljudchip och windows fall update då de började ungefär samtidigt.

@Jcswe
Du får gärna uttala dig om hur din bm 800 mic är antingen här eller i ett Pm själv tittat på den och bm 700 på ebay och funderat på att köpa en av varje för att se om de e nått att hänga i granen för den futtiga dryga hundralappen den kostar inkl frakt från kina.

Tack för svar, jag ska undersök de saker du har länkat mig. Jag köpte BM 800 kit, där ingick stativ, hållare, och pop filter, köpte även till en phantom power supply tror totalt det blev 500kr ink frakt. Jag tycker att mikrofon ljudet är mycket bättre än i mina revolvor S. Söker du på BM 800 på youtube så finns det väldigt många som har lagt upp videos om dem och många är förvånade över kvaliten/ljudet. Kan inte uttala mig om BM-700 tyvärr, men intresse finns för att prova.

Håll koll på priserna både på Wish och Ebay 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem

@Jcswe: Clouds är förvånansvärt bra, Revolver är bara ett still skräp gaming headset.
Och med förvånansvärt bra menar jag för att vara ett billigt gaming headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

@Jcswe: Clouds är förvånansvärt bra, Revolver är bara ett still skräp gaming headset.
Och med förvånansvärt bra menar jag för att vara ett billigt gaming headset.

Jag får se om ljudet blir bättre med den nya dongeln (tror ej det) annars får jag försöka lämna tillbaka dem till webhallen, de är ca 2-3 mån gamla.
Har även kollat på Astro a40 med amp, kanske är ett bra alternativ till mig? Eller Clouds + Dac ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem

@Jcswe: Beror på vad du vill uppnå.
Om du vill bli bäst i världen i spel är det AD2000X moddade till balanced med världens dyraste DAC och AMP som gäller.

Permalänk
Medlem

Smakfråga

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

@Jcswe: Beror på vad du vill uppnå.
Om du vill bli bäst i världen i spel är det AD2000X moddade till balanced med världens dyraste DAC och AMP som gäller.

strävar inte att bli bäst i världen, ute efter ett bra ljud för hyffsade pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem

@Jcswe: Utan en budget, användningsområde, eller preferenser gör du det sannerligen inte lätt för en.
Själv vill jag ha ett par Monoprice M1060 vilket är en hörlur som man får mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

@Jcswe: Utan en budget, användningsområde, eller preferenser gör du det sannerligen inte lätt för en.
Själv vill jag ha ett par Monoprice M1060 vilket är en hörlur som man får mycket för pengarna.

Förlåt, budget ligger ca på 4000-5000kr för hörlur och evt en dac, sitter och streamar och spelar lyssnar sällan på musik. Jag ska kolla in de lurarna.

Tack för du svarar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem

Definitivt ett par M1060s med en FX Audio DAC x6 från Amazon UK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Definitivt ett par M1060s med en FX Audio DAC x6 från Amazon UK.

Har tittat på båda och ser väldigt trevligt ut. Tack så mycket för svar. Det lutar åt ditt alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jcswe