Stämma en myndighet och vinna - går det?

Permalänk
Medlem

Stämma en myndighet och vinna - går det?

Hej

Knepig fråga kanske men ett av mina företag har just tappat ett projekt värt 47 miljoner kronor och jag är lite irriterad...

En myndighet har haft en utlysning för ett visst antal miljoner där mitt företag sökte nämnda 47. Det är ett förhållandevis nytt företag med bara ett (positivt) bokslut i ryggen och myndigheten har som utgångsläge krav på två. Efter god kommunikation brevledes bad man oss förra måndagen att inkomma med intyg på likviditet eller andra garantier på minst tio procent senast torsdag samma vecka. I onsdags lämnade vi in bankintyg signerat av vår revisor på fem miljoner samt en garanti från ett finansbolag på ytterligare två miljoner samt att jag sätter in ytterligare en miljon ur egen ficka om så var önskvärt.

Idag fick företaget avslag med motivering att vi under under perioden inte inkom med intyget eller garantin tillräckligt snabbt och att det därför "skapade oro". Utlysningen i sig var dock bra och hade ett större företag gjort samma så hade det antagligen gått igenom. Vi funderar nu på om avslaget är juridiskt hållbart, alltså att man får avslag för att vi innan avslutad tid inkom med kompletterande information men för att vi inte svarade samma dag utan det dröjde 48h.

Vad tror ni?

Permalänk
Moderator
Moderator

Med tanke på vilka summor det handlar om är väl det lämpligaste att ta kontakt med en erfaren advokatbyrå istället för att fråga oss hobbygissare.

Att företag får skadestånd för felaktigt utförda upphandlingar förekommer definitivt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ni lämnade alltså in intyget dagen innan deadline och fick avslag? Hur lämnade ni in kompletteringen, genom epost eller per brev? Kan det ha skett någon fördröjning där som gjorde att materialet inte kom fram i tid?
Det ska inte bero på att det dröjde 48 timmar innan ni svarade, då angiven anledning till avslaget är att ni inte kompletterade inom utsatt tid.

Permalänk
Medlem

Allt lämnades in via mail, utlysningen gick in via deras digitala system. Allt som allt knappt 60 000 ord så det var inte som att vi inte lagt ned tid på det heller. Ska smälta detta och ta det med våra jurister i veckan. Ville mest höra andra, utomståendes, tankar

Nej vi tycker inte det heller, de gav oss på måndagen tid till torsdag kl15 och på grund av jultider har det varit svårt att få tag på alla. Därför dröjde det till onsdag kl14:37 innan vi fick in informationen som efterfrågades men det är alltså över 24 timmar till godo - som jag ser det. De har uppenbarligen gjort bedömningen att tiden det tog baseras på annat och gör oss mindre trovärdiga. Därför funderar vi nu på att gå vidare med detta då anledningen inte håller.

Permalänk
Medlem

Att börja processa är ett bra sätt att göra sig chanslös i framtida upphandlingar, finns ingenting som irriterar mer än detta och man hamnar på svartlistan på obestämd tid.

Även om man skulle 'vinna' en process rent formellt så kommer klimatet mellan kund och leverantör vara frostigt, ev. synergieffekter uteblir, omständligt och tungjobbat - det man kallar för 'osmidigt' och det kanske letas orsaker att kunna bryta eller förkorta samarbetet (dvs inte förlänga avtalet) då i upphandlingarna nästan alltid ingår en förlängningsklausul på typ max 3 år.

Med andra ord är det bara att svälja förtretet och besvikelsen och den bortkastade jobbet och jaga nästa upphandling, hur 'orättvist' man än tycket det är.

Åtminstone i den branschen jag rört mig i så har det varit till enorm nackdel i framtida potentiella affärer om man blir känd för att börja processa.

Med andra ord välkommen till upphandlingarnas värld... där det alltid är en bunt besvikna konkurrenter för varje lyckad vinnare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Att börja processa är ett bra sätt att göra sig chanslös i framtida upphandlingar, finns ingenting som irriterar mer än detta och man hamnar på svartlistan på obestämd tid.

Även om man skulle 'vinna' en process rent formellt så kommer klimatet mellan kund och leverantör vara frostigt, ev. synergieffekter uteblir, omständligt och tungjobbat - det man kallar för 'osmidigt' och det kanske letas orsaker att kunna bryta eller förkorta samarbetet (dvs inte förlänga avtalet) då i upphandlingarna nästan alltid ingår en förlängningsklausul på typ max 3 år.

Med andra ord är det bara att svälja förtretet och besvikelsen och den bortkastade jobbet och jaga nästa upphandling, hur 'orättvist' man än tycket det är.

Åtminstone i den branschen jag rört mig i så har det varit till enorm nackdel i framtida potentiella affärer om man blir känd för att börja processa.

Med andra ord välkommen till upphandlingarnas värld... där det alltid är en bunt besvikna konkurrenter för varje lyckad vinnare...

Fast när det gäller statliga myndigheter så får de väl inte väga in sånt?
Det enda det är att det kostar skjortan att processa.

Att som TS skrev att deras fördröjning skapade oro, så undrar jag vad det är för tomtar på andra sidan? Offentlig upphandling följer visa regler som gör att känslor ska minimeras och nu kom de med ett känsloargument.

Mitt som flera är att man ska anlita folk som är insatt i juridik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Att börja processa är ett bra sätt att göra sig chanslös i framtida upphandlingar, finns ingenting som irriterar mer än detta och man hamnar på svartlistan på obestämd tid.

Även om man skulle 'vinna' en process rent formellt så kommer klimatet mellan kund och leverantör vara frostigt, ev. synergieffekter uteblir, omständligt och tungjobbat - det man kallar för 'osmidigt' och det kanske letas orsaker att kunna bryta eller förkorta samarbetet (dvs inte förlänga avtalet) då i upphandlingarna nästan alltid ingår en förlängningsklausul på typ max 3 år.

Med andra ord är det bara att svälja förtretet och besvikelsen och den bortkastade jobbet och jaga nästa upphandling, hur 'orättvist' man än tycket det är.

Åtminstone i den branschen jag rört mig i så har det varit till enorm nackdel i framtida potentiella affärer om man blir känd för att börja processa.

Med andra ord välkommen till upphandlingarnas värld... där det alltid är en bunt besvikna konkurrenter för varje lyckad vinnare...

Absolut värt att ta med i beräkningen för trots att myndigheters fyrkantighet är för att minimera fel och mänsklig faktor så sitter det ett gäng människor där bakom ändå. Man ska absolut inte bränna några broar om man absolut inte måste. Bra tänkt, det har naturligtvis funnits i bakhuvudet men just nu är det svårt att tänka "sunt"

Skrivet av anon159643:

Fast när det gäller statliga myndigheter så får de väl inte väga in sånt?
Det enda det är att det kostar skjortan att processa.

Att som TS skrev att deras fördröjning skapade oro, så undrar jag vad det är för tomtar på andra sidan? Offentlig upphandling följer visa regler som gör att känslor ska minimeras och nu kom de med ett känsloargument.

Mitt som flera är att man ska anlita folk som är insatt i juridik.

Exakt så - anledningen till att de ville ha in papper på styrkta likvida medel är dessutom för att de själva ligger efter med ca sex till åtta månader med utbetalningar och vill då inte att företaget går i konkurs under tiden. Nu höll vi tiden med ett par veckors marginal, sedan kom julen och efter det bad de oss komplettera med uppgifterna. Tre dagar, vi levererade på den andra men inte fort nog. Jag tycker att det åtminstone är värt att ifrågasätta.

Permalänk
Medlem

@MsSmith Om det är en offentig upphandling i dessa nivåer måste det rimligtvis vara LOU som gäller och då finns väl även rätt givna regler för hur man överklagar en upphandling. Varför ska ni stämma myndigheten?

Nu skriver du iof både utlysning och upphandling, är faktiskt osäker på i vilken mån det är samma regler för båda dessa. Jag har för mig att man inte kan överklaga utlysningar vilket väl har en viss rimlighet men är som sagt osäker på detaljerna här.

Permalänk
Avstängd

De ansvariga kanske förväntade sig mutor på några huntratusen kr från er sida och lacka ur för de inte fick det?

Permalänk
Medlem

LOU. Finns mycket kompetenta jurister inom det området, t.ex. Patric Pedersen. Skulle prövat kontakta en person som honom. Det händer EXTREMT ofta att offtentliga upphandlingar överklagas.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@MsSmith Om det är en offentig upphandling i dessa nivåer måste det rimligtvis vara LOU som gäller och då finns väl även rätt givna regler för hur man överklagar en upphandling. Varför ska ni stämma myndigheten?

Nu skriver du iof både utlysning och upphandling, är faktiskt osäker på i vilken mån det är samma regler för båda dessa. Jag har för mig att man inte kan överklaga utlysningar vilket väl har en viss rimlighet men är som sagt osäker på detaljerna här.

Ja beklagar, det stämmer att det är "utlysning" och inte "upphandling" som gäller. Dåliga ordval från mig. Menar utlysning och det är vad vi fått avslag på. Stämmer också att utlysningar i sig inte går att överklaga.

Skrivet av gabriel15:

De ansvariga kanske förväntade sig mutor på några huntratusen kr från er sida och lacka ur för de inte fick det?

Garanterat

Skrivet av frong:

LOU. Finns mycket kompetenta jurister inom det området, t.ex. Patric Pedersen. Skulle prövat kontakta en person som honom. Det händer EXTREMT ofta att offtentliga upphandlingar överklagas.

Ska finna fram denna herren

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ja beklagar, det stämmer att det är "utlysning" och inte "upphandling" som gäller. Dåliga ordval från mig. Menar utlysning och det är vad vi fått avslag på. Stämmer också att utlysningar i sig inte går att överklaga.

Garanterat

Ska finna fram denna herren

Bra. Myndigheter gör all möjlig skit för att komma undan. En bra jurist kan ofta reda upp det bra om något gått snett i offentliga upphandlingar. Skicka dock inte iväg några konstiga brev/mail på eget bevåg.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ja beklagar, det stämmer att det är "utlysning" och inte "upphandling" som gäller. Dåliga ordval från mig. Menar utlysning och det är vad vi fått avslag på. Stämmer också att utlysningar i sig inte går att överklaga.

Får man fråga vad det är ni vill uppnå med detta? Iom att det är en utlysning så antar jag att det är en given summa pengar som ska delas ut till olika projekt och för att ni ska få ut något mer än "rättvisa" så behöver ni väl påvisa att någon annan som fått pengar inte borde fått det, känner du att så är fallet? 47 miljoner är en rätt ansenlig summar pengar så jag förmodar att det är någon rätt "etablerad" spelare som står för pengarna, typ Vinova eller liknande?

Permalänk
Medlem

Hur menar du med uppnå? Utöver att få tillgång till 47 miljoner, nyanställning av 22 personer och driva ett projekt som kan lösa Sveriges och Europas integrationsutmaningar så inte så mycket Med integration menar jag alla som är arbetslösa längre än 30 dagar, så gäller inte en specifik grupp eller så.
Hela utlysningen är på 135 miljoner, mitt företag är en av två sökande. Båda ansökningarna tillsammans stannade på strax under 130 miljoner och jag tror att den andra sökanden är Lernia (men absolut inte säker). Jag hade accepterat att förlora om vi gjort en dålig ansökan, om vår projektidé inte bedömdes som lämplig, om det var så pass många ansökningar att totalen gått över avsätta medel och det då hade behövts prioriteras. Men jag har svårt att ta ett nej då vi blir ombedda att komplettera med finansiell information och ges tre dygn att göra det, vi lämnar in det inom två dygn och får avslag motiverat med att vi inte var snabba nog och att det "skapar oro".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@MsSmith: Med en ev stämning menade jag, och när jag skrev det med antagandet att "era" pengar gått till någon annan. Då skulle det väl kvittat om ni vann om det inte även innebar att ni fick några pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Stämmer

Skrivet av improwise:

@MsSmith: Med en ev stämning menade jag, och när jag skrev det med antagandet att "era" pengar gått till någon annan. Då skulle det väl kvittat om ni vann om det inte även innebar att ni fick några pengar.

Right, nä alltså det jag funderar på är om det är en juridiskt hållbar anledning att ge avslag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

"gäller inte en specifik grupp eller så" haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Utlysningen är riktad men vårt projekt går att applicera på alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Stämmer

Right, nä alltså det jag funderar på är om det är en juridiskt hållbar anledning att ge avslag på.

Den upplysningen går ju till projekt som ska medfinansieras till 53%, så ekonomin är ju antagligen väldigt viktig. Ni har kanske 3:e part (AF?) inblandad också som finansiär så hela upplägget är kanske lite småkomplicerat, vilket kan förklara nervositeten?

Du kommer förstås att behöva peka på ett lagrum som visar att dom gjort fel. Än så länge verkar ingen i tråden ha några ideer om det, så... jurist...

Permalänk
Medlem

Stämmer bra, vi har medfinansiering på 53,2% vilket var budgeterat för i ansökan, inkl samarpetspartners osv. Men som vi fått bekräftat var det inget fel på ansökan, budgeten eller något annat utan det officiella avslaget är att vi inte kom in med dokumentation snabbt nog inom perioden.

Men ja, det är en komplicerad utlysning som dessutom var ovanligt kort. Jag ska ta det med våra jurister i veckan:)

Permalänk
Medlem

Jag hamnade i konflikt i en offentligupphandling där myndigheten ställde ett krav som jag ansåg inte var rimligt i förhållande till blahablaha.

Med lite hänvisning till EU lagstiftning gällande proportionalitetsprincipen kom dom fram till att det var enklare att ta bort nämnda krav än att krångla med mig de närmaste månaderna och därmed skjuta hela projektet framåt i dryga året.

Dock förlorade jag upphandlingen till slut i vilket fall.

Men som sagt kan man "vinna" och dom måste reagera på ditt klagomål om det nu har någon grund alls vilket gör att dom kommer få problem att dra igång sitt projekt om det ska stötas och blötas om dom faktiskt gjort rätt i det hela, oavsett hur det blir till slut.
Har du tur orkar dom inte med den processen och låter er vara med i upphandlingen igen eftersom ni faktiskt ser ut att ha fyllt kraven.

Jag hade lagt in ett formellt bestridande av deras slutsats.

Permalänk
Medlem

Det korta svaret är ju ja det går att stämma myndigheter och vinna. Sen är det en otroligt stor skillnad på en överprövning av en upphandling enligt LOU och en utlysning av möjlighet till bidrag.

När jag läst igenom den länkade utlysningen så var ju den väldigt tydlig med när komplett ansökan skulle varit inlämnad? Att man därefter lämnar ett luddigt besked om möjlighet till kompletteringar efter att utlysningstiden gått ut? Vid en upphandling så hade ett icke-komplett anbud förkastats av den anledningen och inga kompletteringar är ju möjliga efter att anbudstiden gått ut.

Skrivet av "Something":

Jag hamnade i konflikt i en offentligupphandling där myndigheten ställde ett krav som jag ansåg inte var rimligt i förhållande till blahablaha.

Med lite hänvisning till EU lagstiftning gällande proportionalitetsprincipen kom dom fram till att det var enklare att ta bort nämnda krav än att krångla med mig de närmaste månaderna och därmed skjuta hela projektet framåt i dryga året.

Dock förlorade jag upphandlingen till slut i vilket fall.

Men som sagt kan man "vinna" och dom måste reagera på ditt klagomål om det nu har någon grund alls vilket gör att dom kommer få problem att dra igång sitt projekt om det ska stötas och blötas om dom faktiskt gjort rätt i det hela, oavsett hur det blir till slut.
Har du tur orkar dom inte med den processen och låter er vara med i upphandlingen igen eftersom ni faktiskt ser ut att ha fyllt kraven.

Jag hade lagt in ett formellt bestridande av deras slutsats.

Pratar vi här omsättningskrav för entreprenadföretag? Dessa krav kan ju vara rimliga i förhållande till omfattningen av entreprenaden, men inte i oskäliga storleksordningar. Annars ska ju företaget kunna visa att man har kapaciteten att slutföra entreprenaden så att det inte blir som med vissa oseriösa bolag, konkurs mitt i och ny upphandling (det här går ju att komma runt genom krav på bankgarantier motsvarande entreprenadbelopp etc).

Som sagts ovan, detta är/var inte en upphandling enligt LOU/LUF utan en utlysning om medfinansiering/bidrag till projekt, vilket är en helt annan sak.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det korta svaret är ju ja det går att stämma myndigheter och vinna. Sen är det en otroligt stor skillnad på en överprövning av en upphandling enligt LOU och en utlysning av möjlighet till bidrag.

När jag läst igenom den länkade utlysningen så var ju den väldigt tydlig med när komplett ansökan skulle varit inlämnad? Att man därefter lämnar ett luddigt besked om möjlighet till kompletteringar efter att utlysningstiden gått ut? Vid en upphandling så hade ett icke-komplett anbud förkastats av den anledningen och inga kompletteringar är ju möjliga efter att anbudstiden gått ut.

Kompletterande uppgifter var alltså inte knutet till projektet utan om organisationen som sådan då vi saknar ett av två, bokslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Pratar vi här omsättningskrav för entreprenadföretag? Dessa krav kan ju vara rimliga i förhållande till omfattningen av entreprenaden, men inte i oskäliga storleksordningar. Annars ska ju företaget kunna visa att man har kapaciteten att slutföra entreprenaden så att det inte blir som med vissa oseriösa bolag, konkurs mitt i och ny upphandling (det här går ju att komma runt genom krav på bankgarantier motsvarande entreprenadbelopp etc).

Som sagts ovan, detta är/var inte en upphandling enligt LOU/LUF utan en utlysning om medfinansiering/bidrag till projekt, vilket är en helt annan sak.

Nej det gällde inte omsättningskrav.
Men jag missuppfattade upphandlingen, min var enligt LOU/LUF. Inte en utlysning så mitt exempel kan vara helt ovidkommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kompletterande uppgifter var alltså inte knutet till projektet utan om organisationen som sådan då vi saknar ett av två, bokslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Med risk för att vara djävulens advokat och inte alls insatt i utlysningar (däremot en hel del i LOU). Ska inte detta redan vara styrkt vid ansökan?

Skrivet av "Something":

Nej det gällde inte omsättningskrav.
Men jag missuppfattade upphandlingen, min var enligt LOU/LUF. Inte en utlysning så mitt exempel kan vara helt ovidkommande.

Det kan som sagt var vara helt rimliga krav (beroende på vad som ska göras). Det är ju en viss skillnad på komplexitet i en tjänst/materialupphandling avseende kontorsmaterial eller att anlägga konstbyggnader så som Öresundsbron.

Vet att KKV ibland anser att vissa kravställningar är för ingripande och motverkar konkurrens, men som upphandlare eller kravställare så gäller det ju att ställa sådana krav att man kommer ifrån de som inte klarar av att leverera.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Med risk för att vara djävulens advokat och inte alls insatt i utlysningar (däremot en hel del i LOU). Ska inte detta redan vara styrkt vid ansökan?

Absolut inte nån djävuls advokat här
Nej, vilken juridisk person som helst får söka - är det en bra ansökan går man vidare till gallring (om det är flera sökare som tillsammans överstiger avsatta medel) och går man vidare därifrån är det generellt sett klart. Är det, som i det här fallet, förhållandevis nya bolag så vill man ha insyn i dessa - de grundläggande så som f-skatt, moms etc men även bokslut med mera. Dock medger ESF själva att deras utlysningar i första hand vänder sig till stora, etablerade aktörer så som just Lernia och andra myndigheter.

Jag och mitt företag kommer dock med kompetenser från både statliga, kommunala och den privata sektorn och vi erbjöd ett projekt som inte bara skiljer sig utan skulle kunna fortleva efter projektets avslut och då skalas upp på både nationell och internationell nivå - vilket lockade initialt.