USB 3.0 portar på frontpanel inkopplade på moderkortet fungerar inte längre med USB 2.0 enheter

Permalänk

USB 3.0 portar på frontpanel inkopplade på moderkortet fungerar inte längre med USB 2.0 enheter

Hej.

Helt plötsligt så fungerar inte längre USB 2.0 enheter på min 3,5" Gigabyte frontpanel med två USB 3.0 portar som är inkopplade till moderkortet. Båda portarna fungerar bra med ex USB 3.0 minnen. De USB 2.0 enheter som inte fungerar på frontpanelen fungerar dock bra i andra USB 3.0 portar. Legacy är aktiverat i UEFI och det är samma problem i UEFI, Grub, Windows 10 och Ubuntu så jag verkar rädd att det kan vara relaterat till hårdvara. Det enda annorlunda jag gjort precis innan detta problem dök upp var att ladda en LED lenser ficklampa i en av portarna i frontpanelen.

Moderkortet är ett Gigabyte GA-Z77X-UD5H.

Varför har det blivit så här? Kan det vara något med kontakten på moderkortet?

MVH

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

Problem är löst. Jag undersökte om kontakten på moderkort hade släppt vilket den inte hade gjort. Jag rengjorde datorn grundligt på utsidan (filter, portar, galler) samt lät den stå helt utan ström några minuter. Nu fungerar allting bra igen.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB