Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Uppgradering av dator - råd önskas

Permalänk

Uppgradering av dator - råd önskas

Hej!

Min son vill uppgradera med ett nytt grafikkort (GTX 1070) eller ny skärm till sin dator men jag är lite osäker på om de övriga komponenterna hänger med och ger uppgraderingen rättvisa så att det blir någon skillnad i spelandet.
Han sitter på :

  • QuadCore Intel Core i7-3770K, 3800 MHz

  • Asus P8Z77-V LK

  • Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 16 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM

  • GeForce GTX 960 8 GB

  • Acer G246HL [24" LCD] (LWAEE026856A)

För det mest är det Overwatch som spelas och jag kan tänka mig att det blir fler spel av den genren.
Om ni hade en pott på ca 3000-5000 kr, på vad skulle ni lägga krutet på?

/ Spotmatic

Permalänk
Medlem

Grafikkort är helt rätt ställe att lägga pengar på. Du kan även överklocka cpun lite beroende på vilken kylare han har i dagsläget.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

Tycker den datorn borde klara Overwatch med hyffsade inställningar på 120/144hz så jag hade nog köpt en skärm med stöd för det.

Permalänk
Medlem

Definitivt GPU, ger mest. Dock är just nu sämsta tillfället att köpa GPU, slutsålt över allt och överprisat på de som har i lager.
Så om ni måste köpa något nu så är skärm bättre idé, annars hålla i pengarna och vänta.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Satsa på nytt grafikkort. Dock så har jag en fråga. Hur stor effekt (W) har Nätaggregatet??

Permalänk

Tack för snabba svar! Så ett GTX1070 kan vara ett bra köp? Tips på skärm?
Kylningen måste jag kolla upp, överklockning har jag inte gjort tidigare men det ska väl gå att läsa sig till!

Permalänk
Permalänk

För mig kraschar Overwatch när jag klockar grafikkortet, så bli inte förvånad om ditt också gör det.

Permalänk

@RaZZeWolF: Tack för varningen. Överklockning är lite överkurs för mig så det lär nog dröja innan jag hoppar på det!