Permalänk
Medlem

Tilgin HG2381

Hej!

Har försökt hitta information gällande vilken hastighet man max kan få via wifi ( 5 Ghz) på en Tilgin HG2381. Tror att den är 600 Mbit/s.
Finns det annars routrar som klarar av 1 Gbit/s?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

Det svårt att komma över 500Mbit med Wifi.
För 1 Gbit så är det bara kabel som gäller.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur:

Hej!

Tack för svaret.
Jag har sett olika uppgifter vad man kan få via 5 Ghz.
Från 600-1300 Mbit/s.
Men det är som du säger svårt att få ut mer än ca. 500 Mbit/s.
Är det inte så också att man även måste ha en laptop eller surfplatta som klarar av dessa hastigheter och 5Ghz?

Om man funderar på att uppgradera till 1 Gbit/s bredband och bara kör trådlöst så är det ganska meningslöst?
Bättre att välja 250-500 Mbit/s istället?
Har idag 100/100 Mbit/s, kanske lika bra att fortsätt med det...

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

De går att få ut 1Gbit på trådlöst men det kräver i stort sett att man bara har en sändare och en mottagare som står max 2 meter från varandra.
De får inte heller finnas några andra nät som stör.
Själva utrustningen blir också dyr. Inte många klienter som klara av det så det tester jag sett som kommer upp i 1Gbit så är de oftast två routrar som används, där den ena körs som brygga.

I praktiken får man vara glad om man kommer upp till 250Mbit.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur:

Hej!

Tack för all hjälp.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

Tilgin hg2381 utan Bahnhof?

Hej. Har en Tilgin hg2381 som jag köpt av Bahnhof. Men nu har jag annan ISP och tänkte kunna använda denna router på annan plats. Gjorde därför en factory reset. Det skulle jag nog inte gjort...
Nu är problemet att routern inte laddar på Bahnhofs konfiguration av sig själv (logiskt, den är ju inte ansluten till Bahnhof).
Finns det något sätt att gå runt detta, eller har de låst routern så hårt mot sig själva att det inte går i andra nät?

Jag har sedan tidigare fått webbgränsnitt-access till routern från deras support.

Vad jag får se är följande meddelande i webbgränssnittet:
"The system is running in safe mode with limited functionality.
The safe mode is activated if the system has failed to start several times, or it has been requested explicitly.

Activation required
The system didn't contact an ACS yet.
To enable all features you need to activate the router by connecting it to an ACS server."

Funktionellt går det ganska bra, DHCP-servern snurrar och jag har WAN-access, men jag kommer t.ex. inte åt Wifi-inställningarna. Vilket jag just nu skulle vilja ha, i sin nya setup tänkte jag även använda den som trådlös accesspunkt.

Är det någon som har något förslag på hur jag kan gå vidare?
//Nizque

Permalänk
Medlem
Skrivet av nizque:

Är det någon som har något förslag på hur jag kan gå vidare?
//Nizque

För info: Jag hittade en granne som hade Bahnhof. Lånade hans WAN och fick profilen påladdad.
Efter det verkar enheten fungera utan problem, även mot annan ISP.

Permalänk
Medlem

Köp inte den här routern. Hälften av dess funktioner fungerar inte. Ett riktigt lurendrejeri.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio