Liten extra fläkt till Fractal Design C?

Permalänk

Liten extra fläkt till Fractal Design C?

Hallå forumet!

Sitter på ett Factal Design C-chassi med två 140mm i fronten och en 120mm bak. Har en i7 7700k som luftkyls av en Noctua nh-d15 samt ett Asus 1080 Ti OC. Nätaggregat är ett Corsair RM750X. Jag har tagit ut släden under PSU-shrouden (vad heter det på svenska förresten?), så det är endast PSU med kablage där under. Den lilla luckan i framkant som kan tas bort för att öppna upp PSU-shrouden är stängd. Alla temperaturer är ok. Nu till min fråga; jag har noterat att man på fronten känner att de två 140mm fläktarna drar in luft men man känner också att de kommer ut varmluft från under PSU-shrouden, dvs det kommer UT varmluft längst ned på fronten samtidigt som det sugs IN luft ovanför. En idé är ju att sätta en liten fläkt (typ 40mm) längst ner via nån form av adapter till 120mm fäste för att på så sätt trycka in frisk luft där också och på så sätt få alla fläktar och luftflödet att gå framifrån och bakåt, dvs 2x140mm + 1x40mm (motsvarande) i fronten. Är det som prövat det? Ett annat sätt är ju att sätta en 120mm i botten men det får man inte riktigt luftflödet fram-bak...

Permalänk
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Ett annat sätt är ju att sätta en 120mm i botten men det får man inte riktigt luftflödet fram-bak...

Du kan låta bottenfläkten blåsa ut. Då tar den in friskluften via fronten.

Jag antar att du bara är lite irriterad över varmluften som kommer ut på "fel" ställe, och att extrafläktar varken gör till eller från för komponenterna, men fläkt- och kylningsexperiment är alltid roligt.

En 40mm-fläkt är för svag för att göra skillnad i ett chassi.

Permalänk
Skrivet av Spajdermän:

Du kan låta bottenfläkten blåsa ut. Då tar den in friskluften via fronten.

Jag antar att du bara är lite irriterad över varmluften som kommer ut på "fel" ställe, och att extrafläktar varken gör till eller från för komponenterna, men fläkt- och kylningsexperiment är alltid roligt.

En 40mm-fläkt är för svag för att göra skillnad i ett chassi.

Ja man vill ju uppnå Nirvana, eller nåt

Du tror inte det blir för tight att blåsa ut luft under chassit, det är ju inte alltför stort avstånd mellan chassi och fötterna?

Sen skulle jag egentligen vilja få ut lite varmluft som GPU'n alstrar som hamnar mellan GPU'n och PSU-shrouden, men det är knepigare då det inte finns nån fläktplats där, bara PCI-slot-skydden. Läste om nån som lyckats montera en utblås-fläkt istf skydden och han tyckte det funkade bra, så det kanske kan vara ett alternativ.

Men det är som du säger, har man väl börjat klura lite med luftflöde å fläktar så fastnar man lite i det, nörd som man är

Permalänk
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Du tror inte det blir för tight att blåsa ut luft under chassit, det är ju inte alltför stort avstånd mellan chassi och fötterna?

Nej, luften träffar ju golvet/bordet och blåses ut åt sidorna. Nätagg kan ju ta in luft från botten utan problem.

Citat:

Sen skulle jag egentligen vilja få ut lite varmluft som GPU'n alstrar som hamnar mellan GPU'n och PSU-shrouden, men det är knepigare då det inte finns nån fläktplats där, bara PCI-slot-skydden. Läste om nån som lyckats montera en utblås-fläkt istf skydden och han tyckte det funkade bra, så det kanske kan vara ett alternativ.

Jag vet inte om det skulle göra så mycket. Luften kommer ju in via fronten och blåses ut bak upptill, så det skapar ju ett sug som drar med sig varmluften från grafikkortet. Dessutom stiger ju varm luft. En idé vore kanske att ställa en fläkt på nätaggshöljet som blåser uppåt mot grafikkortet? Gärna luta fläkten en aning så att den suger luft från fronthållet och blåser lätt bakåt. Då får grafikkortet mer koncentrerad "friskluft".

Det är ju bara att prova och se om det påverkar temperaturerna.

Permalänk

Var mest orolig att det skulle bli nån form av mottryck då det är lite tight och att det skulle skapa problem. Men det är ju oxå iofs bara å testa. Ska fundera till på om det är möjligt att få till nån lösning kopplat till GPU och nätagg-kåpan. Tack för bra input!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma tankar som dig, att man vill bli av med den varma luften som man får för sig snurrar runt mellan gpu och PSU, läste också om han som satte en fläkt under gpu som blåste ut genom pci-slot:en så jag gjorde likadant.

Plockade bort alla skydd och drog dit en 80 mm fläkt med buntband. Vette tusan om det gjorde så stor skillnad dock men visst känner man att den blåser ut varmluft!

Har i mitt chassie 140+120 in fram, 120 ut i toppen, 120 ut i bak samt 80 under gpu.

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Jag hade samma tankar som dig, att man vill bli av med den varma luften som man får för sig snurrar runt mellan gpu och PSU, läste också om han som satte en fläkt under gpu som blåste ut genom pci-slot:en så jag gjorde likadant.

Plockade bort alla skydd och drog dit en 80 mm fläkt med buntband. Vette tusan om det gjorde så stor skillnad dock men visst känner man att den blåser ut varmluft!

Har i mitt chassie 140+120 in fram, 120 ut i toppen, 120 ut i bak samt 80 under gpu.

Hmmm... Det kanske inte är så mycket att göra nåt åt då om man inte skall byta chassi. Får se om man kan få tag på en billig liten fläkt och testa, men det verkar ju inte så hoppfullt om jag tolkar dig rätt. Men skam den som ger sig! Man vill ju få det så optimalt som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Hmmm... Det kanske inte är så mycket att göra nåt åt då om man inte skall byta chassi. Får se om man kan få tag på en billig liten fläkt och testa, men det verkar ju inte så hoppfullt om jag tolkar dig rätt. Men skam den som ger sig! Man vill ju få det så optimalt som möjligt

Den jag läste som hade gjort det uppgav att han sänkte temp på gpu med 5 grader tror jag, tyckte inte jag såg nån sådan rejäl sänkning direkt.

I mitt eget chassie tror jag det stora hindret är en massa kablar som skapat nån form av skatbo bakom frontfläktarna och hindrar luftflödet, något jag tyvärr inte kan göra så mycket åt.

Du har inte möjlighet att sätta en fläkt i toppen som blåser ut för att knuffa luften åt rätt håll?

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Den jag läste som hade gjort det uppgav att han sänkte temp på gpu med 5 grader tror jag, tyckte inte jag såg nån sådan rejäl sänkning direkt.

I mitt eget chassie tror jag det stora hindret är en massa kablar som skapat nån form av skatbo bakom frontfläktarna och hindrar luftflödet, något jag tyvärr inte kan göra så mycket åt.

Du har inte möjlighet att sätta en fläkt i toppen som blåser ut för att knuffa luften åt rätt håll?

Haha, Jo det är lätt att det blir ett virrvarr med kablar, men jag tycker jag lyckats rätt bra ändå. 5 grader vore ju helt klart nice, om än inte revolutionerande. Jag har 2 st 120mm-fläktar över som jag kan sätta i toppen på chassit om jag vill. Men det blir ju rätt många olika fall att testa och vad jag sett på nätet så verkar man få bäst resultat med en (1) fläkt i toppen placerad längst bak. Ska fundera på om det går att få dit en fläkt vid pci-slotsen och sen testa med en i toppen. Problemet med toppen är ju att det kommer komma in mer skit i chassit när man inte använder datorn. Har ju svårt å tro att man kommer orka ta av och sätt dit nåt dammskydd när man inte använder datorn, lat som man är

Permalänk
Medlem

Svårt att få till bra temp i det chassit tyckte jag. Har typ samma setup som du och bytte till ett meshify istället med denna setup https://imgur.com/a/MMKy8

Stor skillnad på CPU och GPU temp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Svårt att få till bra temp i det chassit tyckte jag. Har typ samma setup som du och bytte till ett meshify istället med denna setup https://imgur.com/a/MMKy8

Stor skillnad på CPU och GPU temp

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag har ju också sneglat på Meshify C. I dagsläget hade jag ju köpt ett sånt men när jag köpte mitt Derome C så fanns inte Meshify Hade ju varit skönt att slippa byta chassi, men det kanske är enda (enklaste?) sättet. Å andra sidan så är det inga katastrof-temps jag har så man kanske bara ska sluta vara nojjig och istället vara glad å nöjd

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips gjorde en långtest video med olika konfigurationer av fläktar, där kanske du kan få ut någon information om hur en extra fläkt påverkar
https://www.youtube.com/watch?v=dLX54ounENY

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Skrivet av twonkey:

Linus Tech Tips gjorde en långtest video med olika konfigurationer av fläktar, där kanske du kan få ut någon information om hur en extra fläkt påverkar
https://www.youtube.com/watch?v=dLX54ounENY

Ah, tack för tipset. Såg när dem startade testet men inte denna slutvideo. Intressant! Får se hur och om man ska gå vidare...

Permalänk
Medlem

Hej!

Förslag till test:

Bort med luckan mellan PSU-shrouden och platsen för HD-vaggan.

3 x 120mm fläktar i fronten
1 x 120mm fläkt i botten närmast fronten

Det ger mycket lufttryck in i lådan.

Att bottenfläkten fläktar in luft uppåt är helt ok. Det är skillnaden i det högre lufttrycket innanför frontfläktarna och det lägre lufttrycket utanför lådans baksida som driver luftflödet från fronten och bakåt. Fläktarna skjuter liksom inte luftprojektiler som måste ha fri sikt

Chassifläktar:
X2 GP-12, 52.3 CFM vid 0.88 mm H2O tryck
X2 GP-14, 68.4 CFM vid 0.71 mm H2O tryck

Du skriver att du har ett par 120mm över så testa att montera dessa i fronten och den tredje i botten (flyttas temporärt från baksidan för testets skull). Täck gärna över den tomma tredje 120mm platsen i fronten så luft inte åker ut där. Då kommer du att få en bra uppfattning om luftflödet i lådan från fronten mot baksidan.

Ett sätt att styra kall luft från fronten till mellan GPUn och PSU-shrouden är att skruva bort ett par kortplats-luckor (vad de nu heter) bredvid GPUn i baksidan. Känn hur varmluften blåser ut!

Man vill få så bra luftflöde bakåt längs med grafikkortet så att värmen som grafikkortet blåser ur sig åker bakåt och ut ur chassit, och INTE bort mot CPU-kylaren eller tillbaka in i GPUns fläktar! De ska få kalluft i sig direkt.
Jag tror därför på ett luftflöde så rakt bakåtriktat som möjligt i chassit.

Övertryck är förstås också grunden för att dammfiltren i front och botten ska kunna göra sitt jobb.

Ett ytterligare sätt att öka luftflödet är att montera in exempelvis en extra 140mm Noctuafläkt i chassits sidoplåt, på insidan ifall den får plats för GPUns strömkontakt. Kan göras snyggt med galler.

Permalänk
Skrivet av abc80piggyback:

Hej!

Förslag till test:

Bort med luckan mellan PSU-shrouden och platsen för HD-vaggan.

3 x 120mm fläktar i fronten
1 x 120mm fläkt i botten närmast fronten

Det ger mycket lufttryck in i lådan.

Att bottenfläkten fläktar in luft uppåt är helt ok. Det är skillnaden i det högre lufttrycket innanför frontfläktarna och det lägre lufttrycket utanför lådans baksida som driver luftflödet från fronten och bakåt. Fläktarna skjuter liksom inte luftprojektiler som måste ha fri sikt

Chassifläktar:
X2 GP-12, 52.3 CFM vid 0.88 mm H2O tryck
X2 GP-14, 68.4 CFM vid 0.71 mm H2O tryck

Du skriver att du har ett par 120mm över så testa att montera dessa i fronten och den tredje i botten (flyttas temporärt från baksidan för testets skull). Täck gärna över den tomma tredje 120mm platsen i fronten så luft inte åker ut där. Då kommer du att få en bra uppfattning om luftflödet i lådan från fronten mot baksidan.

Ett sätt att styra kall luft från fronten till mellan GPUn och PSU-shrouden är att skruva bort ett par kortplats-luckor (vad de nu heter) bredvid GPUn i baksidan. Känn hur varmluften blåser ut!

Man vill få så bra luftflöde bakåt längs med grafikkortet så att värmen som grafikkortet blåser ur sig åker bakåt och ut ur chassit, och INTE bort mot CPU-kylaren eller tillbaka in i GPUns fläktar! De ska få kalluft i sig direkt.
Jag tror därför på ett luftflöde så rakt bakåtriktat som möjligt i chassit.

Övertryck är förstås också grunden för att dammfiltren i front och botten ska kunna göra sitt jobb.

Ett ytterligare sätt att öka luftflödet är att montera in exempelvis en extra 140mm Noctuafläkt i chassits sidoplåt, på insidan ifall den får plats för GPUns strömkontakt. Kan göras snyggt med galler.

Ja, du har helt rätt i ditt resonemang tycker jag. Får labba lite med de fläktar jag har och se vad som funkar bäst. Tyvärr så stödjer ju chassit 2x140mm ELLER 3x120mm i fronten och då jag valt 140mm så har jag "bara" 2 st 120mm över att testa med. Men som du skriver så kan man ju arrangera de fläktar jag har för att se om luftflödet kan förbättras och därmed se om man kanske skall byta till 3x120mm istf nuvarande 2x140mm i fronten samt även montera fläktar i toppen på chassit. Chassit stödjer för övrigt inte en fläkt i sidopanelen, även om det säkerligen inte är alltför svårt att fixa. Tror dock att det kan bli trångt mellan övre långsidan på grafikkorten och sidopanelen om man moddar med en fläkt på insidan. Känns inte som att det är det första jag kommer börja med. Ska däremot testa utan skyddsluckor och med 3x120mm i fronten och även en eller två 140mm i toppen.

Tack för alla svar hörrni, mycket uppskattat 👍

Permalänk

Monterade bort pci-skydden och fick faktiskt en liten sänkning på ca 2 °C bara pga det. Mycket trevligt! Får se hur mycket damm som kommer in där då datorn inte används.

Noterade att mina orginal-fläktar (som ej används) är 3-pin och inte 4-pin PWM som övriga. Går det att blanda hej vilt med 3- & 4-pinnars eller måste man ha nån PWM/DC-omvandlare för 3-pins (Mobo och GPU har bara 4-pin)? Gissar att det är så 🙁