Reklamationsfråga: Netonnet erbjuder sämre produkt/presentkort, kan jag kräva s.k. täckningsköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag råkade på andra änden på den skalan för några år sedan.
Tog flera år innan jag satte min fot i deras butik igen och även nu handlar jag ytters sparsamt hos dem.
Jag har inget gott att säga om NetOnNet!
Skall inte tråka er med detaljer, finns i annan tråd. Men kände att jag måste hänga mej som en motvikt till det lovtalet för NetOnNet.

Nu vet jag inte vad du råkat ut för då jag inte hittade att du skapat någon tråd gällande din upplevelse.

För min del har de aldrig någonsin nekat att ta tillbaka en vara inom de 30 dagar de har öppet köp. Har aldrig ens varit något snack. Men det kanske skiljer väldigt mycket i kvalitet på personal. De butiker jag handlat mycket i är butiken i Uppsala nära Boländerna samt den i Veddesta. Kanske inte alltid den mest kunniga personalen på alla avdelningar, men alltid trevliga och tillmötesgående. Har till och med fått köpa saker billigare än utsatt pris så man hänvisat till Elgiganten som då haft kampanj.

Permalänk
Medlem

Ett inlägg där där jag redogör för reklamationer generellt: #17146083

Jag kan även tillägga att det i KKL inte finns något direkt stöd för säljaren att häva köpet på eget initiativ (dvs mot köparens vilja) vid en reklamation, utan säljaren har i det fallet bara skälighetskriteriet att luta sig mot.

Vid ett hävt köp återgår avtalsparternas prestationer, dvs de får kortet tillbaks och du får pengar (EJ tillgodokvitto/presentkort). Om de häver köpet då det inte är möjligt för dem att reparera eller omleverera (en likadan, eller ens en likvärdig, vara) så föreligger rätt till s k täckningsköp.

Med tanke på att de är fullständigt ute och cyklar vad gäller konsumenters rättigheter tycker jag absolut du skall dra det till ARN, både för din och deras framtida kunders skull.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PeCe:

Ett inlägg där där jag redogör för reklamationer generellt: #17146083

Jag kan även tillägga att det i KKL inte finns något direkt stöd för säljaren att häva köpet på eget initiativ (dvs mot köparens vilja) vid en reklamation, utan säljaren har i det fallet bara skälighetskriteriet att luta sig mot.

Vid ett hävt köp återgår avtalsparternas prestationer, dvs de får kortet tillbaks och du får pengar (EJ tillgodokvitto/presentkort). Om de häver köpet då det inte är möjligt för dem att reparera eller omleverera (en likadan, eller ens en likvärdig, vara) så föreligger rätt till s k täckningsköp.

Med tanke på att de är fullständigt ute och cyklar vad gäller konsumenters rättigheter tycker jag absolut du skall dra det till ARN, både för din och deras framtida kunders skull.

Instämmer att ARN är skälig instans att vända sig till. Som jag redogjort med länkning till andra trådar så har NetonNet satt detta i system.

Är dock helt förstående att TS som kund hellre vill ha problemet löst än dra igång en process som tar åtminstone ett halvår.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kanske är trött i nattmössan och missat något. MEN kan inte TS ta kontakt med tillverkaren istället för att gå genom netonnet??

Och för att tillägga, att ta lärdom av detta är att köpa GPU från en riktig dator butik som förstår det här med prestanda på GPU. Att tex gtx 1060 och 1070 ti inte är i närheten av att ge samma prestanda.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1 och subforumreglerna*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kanske är trött i nattmössan och missat något. MEN kan inte TS ta kontakt med tillverkaren istället för att gå genom netonnet??

Och för att tillägga, att ta lärdom av detta är att köpa GPU från en riktig dator butik som förstår det här med prestanda på GPU. Att tex gtx 1060 och 1070 ti inte är i närheten av att ge samma prestanda.

Om TS vänder sig till tillverkaren är han dock begränsad till den produktgaranti som tillverkaren utlovat. Han måste vända sig till säljaren, dvs den han har ett avtal med, för att kunda hävda sina lagstadgade (primärt konsumentköplagen) rättigheter.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Nu vet jag inte vad du råkat ut för då jag inte hittade att du skapat någon tråd gällande din upplevelse...

Har inte skapat egen tråd, det fanns redan en. Här är inlägget!
Här är lite mera.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Från ARN FAQ: En normal handläggningstid är minst 6 månader. I vissa fall kan det gå fortare, och i andra fall tar det längre tid.

Vid det laget lär 1070Ti säkert vara billigare än vad du betala idag då de nya korten kommer. Värt att ta det via ARN? Inte bättre och bara ta pengarna?

Förstår dock din tanke och jag kan själv tycka att du bör få en likvärdig. Men pengarna tillbaka är ändå rättvist och tycker att ta det till ARN är lite väl mycket. Skulle folk skicka in ärenden till ARN för såna här småsaker skulle hanteringstiden vara flera år hos ARN. ARN är snarare till för olösta eller orättvisa ärenden i min åtanke. Inte för små saker som dessa... I lands problem xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av InetFraktfritt:

Från ARN FAQ: En normal handläggningstid är minst 6 månader. I vissa fall kan det gå fortare, och i andra fall tar det längre tid.

Vid det laget lär 1070Ti säkert vara billigare än vad du betala idag då de nya korten kommer. Värt att ta det via ARN? Inte bättre och bara ta pengarna?

I detta fallet skulle jag rekommendera att TS köper ett likvärdigt (strikt) någon annanstans och hävdar täckningsköp i tvisten hos ARN. På detta sätt spelar det ingen roll om korten är billigare när tvisten löses av ARN. Visst, risken är att han inte får rätt, men den är rätt liten som jag ser det. Att han får pengarna tillbaka är ett minimum.

Skrivet av InetFraktfritt:

Förstår dock din tanke och jag kan själv tycka att du bör få en likvärdig. Men pengarna tillbaka är ändå rättvist och tycker att ta det till ARN är lite väl mycket. Skulle folk skicka in ärenden till ARN för såna här småsaker skulle hanteringstiden vara flera år hos ARN. ARN är snarare till för olösta eller orättvisa ärenden i min åtanke. Inte för små saker som dessa... I lands problem xD

Det är just för denna typ av tvister som ARN finns. För att man inte ska behöva belasta rättssystemet med småsaker genom att dra småsaker till tinget.
Och vad du tycker är rättvist saknar betydelse, det vad TS har rätt till enligt lagen som betyder något.

Tänk om det inte spelat någon roll vad lagen säger, utan det enda som betyder något är vad jag tycker är rättvist. Då hade våldtäktsmän och pedofiler stenats till döds. T.o.m. jag inser att det inte hade varit helt sunt för samhället.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av InetFraktfritt:

Från ARN FAQ: En normal handläggningstid är minst 6 månader. I vissa fall kan det gå fortare, och i andra fall tar det längre tid.

Vid det laget lär 1070Ti säkert vara billigare än vad du betala idag då de nya korten kommer. Värt att ta det via ARN? Inte bättre och bara ta pengarna?

Förstår dock din tanke och jag kan själv tycka att du bör få en likvärdig. Men pengarna tillbaka är ändå rättvist och tycker att ta det till ARN är lite väl mycket. Skulle folk skicka in ärenden till ARN för såna här småsaker skulle hanteringstiden vara flera år hos ARN. ARN är snarare till för olösta eller orättvisa ärenden i min åtanke. Inte för små saker som dessa... I lands problem xD

Fast dom är ju till för att lösa sånna här problem, han har köpt 2kort som han vill ha i SLI och exakt likadana för att det matchar estetiskt. Då är det ju så att NoN faktiskt för lösa ett nytt sådant kort till honom, inte hans fel att NoN sålde ut dom på REA förut, det är ju smällen NoN för ta och inte kunden.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@kibatronic: Tråkigt att höra.
Låter som väldigt dåligt bemötande av netonnet.

Tror dock att den enda rätt du har är att häva köpet för ena kortet och få pengarna tillbaka.

Antingen försöker du själv sälja dit kvarvarande kort eller köpa ett liknande begnagnat upptill.

Ett ARN-ärende tar väldigt lång tid tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av InetFraktfritt:

...Värt att ta det via ARN? Inte bättre och bara ta pengarna?

Förstår dock din tanke och jag kan själv tycka att du bör få en likvärdig. Men pengarna tillbaka är ändå rättvist och tycker att ta det till ARN är lite väl mycket. ...

Skrivet av Cadtekniker:

...Tror dock att den enda rätt du har är att häva köpet för ena kortet och få pengarna tillbaka...

Jag har inte blivit erbjuden pengarna tillbaka. Tvärtemot så har man tvärvägrat till detta. Man har endast erbjudit ett tillgodokvitto/presentkort. Jag är inte intresserad av att köpa dammsugare eller brödrostar. Jag vill ha det grafikkortet (eller likvärdigt) jag betalade för. Kan de inte fixa det så känns det som att ARN är nästa nivå.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt hur många uttalar sig utan att ha någon som helst koll på KKL.

Lyssna på @DavidtheDoom och @PeCe

@netonnet (som jag för övrigt gillar och precis gjort en stor beställning från) skall ha rejält med ris för att de inte ämnar följa KKL och ärendet bör tas till ARN, inte minst då de tycks ha satt detta i system.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Inte insatt alls i det juridiska, men personligen har jag flertalet gånger lämnat in produkter med problem hos netonnet och det erbjuder mig alltid en ny vara eller pengarna tillbaka om varan inte finns kvar. Det spelar ingen roll om öppetköp har gått ut eller inte.

Du kanske hade otur och fick träffa någon surgubbe när du var inne, testa med ett annat netonnet vettja

Väldigt nöjd med servicen hos Netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

jag älskar hur alla som har problem med med kundservice, som absolut inte behöver vara dålig utan bara ur en annan synvinkel än vad man själv tycker den ska vara, hamnar i alla dessa jävla trådar.

ta kontakt med ARN och sköt ärendet privat, varför ska det alltid "luftas" och stärkas på alla forum för att få mer backbone..

Han söker bara efter lite råd eftersom han inte har superkoll vad för rättigheter han har, hur någon kan tycka det är fel i ett konsumenträttsforum övergår mitt förstånd.
Och jag förstår mig verkligen inte på sådan här kommentarer som dina. Det finns en anledning varför det existerar ett konsumenträtts forum här på Sweclockers, och det är just för sådana här trådar. Passar det sig inte, så behöver du inte kommentera eller ens hänga i den här delen av forumet. Riktigt dumt inlägg.

Till TS du har rätt till täckningsköp, så bara stå på dig. Annars drar du detta till ARN där du kommer vinna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det är dåligt av Netonnet att erbjuda tillgodokvitto när de borde veta att vid hävd köp så skall prestationerna återgå dvs man ska få tillbaka pengarna tillbaka och inte något presentkort.
De som jobbar med reklamationer och liknande borde ha kunskap om det men de försöker lura ovetande med meningen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det är dåligt av Netonnet att erbjuda tillgodokvitto när de borde veta att vid hävd köp så skall prestationerna återgå dvs man ska få tillbaka pengarna tillbaka och inte något presentkort.
De som jobbar med reklamationer och liknande borde ha kunskap om det men de försöker lura ovetande med meningen...

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag ska vara ärlig så tror jag inte NetonNet gör detta med flit, dom har helt enkelt inte bättre koll, och dom är långt ifrån ensamma om detta, bland dom större aktörerna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Jag har inte blivit erbjuden pengarna tillbaka. Tvärtemot så har man tvärvägrat till detta. Man har endast erbjudit ett tillgodokvitto/presentkort. Jag är inte intresserad av att köpa dammsugare eller brödrostar. Jag vill ha det grafikkortet (eller likvärdigt) jag betalade för. Kan de inte fixa det så känns det som att ARN är nästa nivå.

Stå på dig!
Var tydlig med att du vill REKLAMERA kortet och inget annat, ibland vaknar de till då och förstår dina rättigheter.
Än att du mumlar om reparation eller häva köp (inte helt säker vad du sagt åt dom)

Permalänk
Medlem

@kibatronic: Nej tillgodokvitto är bara BS från ÅF.
Du har solklart rätt att häva köpet om ÅF inte lyckas reparera produkten.
Tillgodokvitto är nog bara något dom försöker pracka på folk som inte läst Konsumentköplagen.

"Så kallade "tillgodokvitton" kan också lämnas vid byte av en felfri vara men inte vid reklamation,"

https://lagen.nu/1990:932

Permalänk
Medlem

kabanan

2 domar av ARN som du kan skicka till Netonnet så dom får lite koll på vad som gäller.

https://lagen.nu/arn/1996-6571
https://lagen.nu/arn/1999-4494

Notera att när dom talar om "skadestånd" så är det ersättning förutom återbetalning av köpeskillnaden.

" L har därför enligt 26 § konsumentköplagen rätt till omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. ........ Om detta inte är möjligt bör L ha rätt att häva köpet och få tillbaka köpeskillingen 590 kr. Hon bör därutöver ha rätt till skadestånd i form av ersättning för prisskillnaden vid ett s.k. täckningsköp enligt 33 § konsumentköplagen . Skadeståndet skall i ett fall som detta bestämmas till prisskillnaden mellan gängse pris för aktuell vara och det pris som konsumenten erlagt för köpet."

Permalänk
Medlem

Bara att stå på dig. Även jag har haft problem med att NoN har försökt slingra sig gällande garantiärenden men jag fortsatte hävda min rätt och fick tillslut pengarna tillbaka.

Permalänk
Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson: oklart hur du resonerar nu? TS betalade ju 4390:- för korten och det är vad NoN erbjuder i tillgodo så något av dom där korten som verkar kosta 5990:- medför stt TS behöver lägga 1600:- emellan...

Hade ett kort för 5990 varit ett alternativ hade vi inte haft denna tråden...

Permalänk

@BasseBaba: Tänker på "Likvärdig vara".

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

@BasseBaba: Tänker på "Likvärdig vara".

Men NetOnNet är ju inte villiga att erbjuda en "likvärdig vara", om den "likvärdiga varans" pris överstiger vad TS betalade på rea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

@BasseBaba: Tänker på "Likvärdig vara".

Men problemet var väl inte att hitta en likvärdig vara i deras sortiment?
Så som jag förstod det så är problemet att NoN endast vill ersätta TS med en produkt för 4390:- i dagens kostnadsläge och det finns ingen ”likvärdig” vara i den prisklassen.

Så som sagt, hade NoN varit villiga att ge TS något av dom kort du länkar så tror jg inte ens det hade existerat något problem?

Återigen, läs ursprungliga inlägget, vill TS ha något av dom två kort du länkar så vill ju NoN att TS betalar mellanskillnaden i pris!

Permalänk
Medlem

Jag förstår problemet med likvärdig vara om man tex på grafikkort har bytt generation och skall försöka omvandla detta till något vettigt.
Här har TS köpt ett 1070TI, NoN har andra 1070TI i lager, TS skall ha ett 1070TI!
Sen att NoN har sålt kortet till ett rabatterat pris är inte TS fel och det skall han inte drabbas av, han skall ha likvärdig produkt vilket NoN bevisligen har i sitt sortiment.

Sen som andra har sagt, tillgodo i detta fallet är totalt Bull****! om TS velat lämna tillbaka ett fungerand kort så hade tillgodo varit acceptabelt.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Gillar att dom erbjuder ett 1060, mest skrattretande någonsin
Och inte ens möjligheten att få pengarna åter utan tillgodo vilket är en slap in the face.

Förstår inte någon som skrev att sådana här trådar är idiotiska och man ska ta det privat, precis det man INTE ska göra.
Det är bra att sådant här kommer fram, olika erfarenheter utav hur företag hanterar olika typer utav ärende, så man vet.

Stå på dig skulle jag säga, även om det kan vara jobbigt ibland mot företag.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering. Har återigen varit i kontakt med kommunens konsumentrådgivare och deras åsikt var följande. Jag skall kunna kräva omleverans enligt Konsumentköplagens §22 samt §26. De var helt och hållet på min sida och det roligaste var när de avslutade samtalet med att säga med hotfull ton: "förstår inte de (Netonnet) det, så skall jag förklara det för dom".

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Okej om man satt det i system att lura okunniga konsumenter, men att fortsätta köra huvudet i sanden när någon insisterar på att lagen skall följas tyder på fin inkompetens.

Jag skulle dock tro att de kommer följa lagen om du insisterar på att få tala med en chef. Troligtvis är det en kundservicemedarbetare som inte har någon större koll och bara följer de dåliga rutiner som företaget satt upp för att tjäna pengar (och därigenom blåsa okunniga). Om du får tala med en kompetent person lär denne ta ett annat beslut.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1