Telia sänker avsiktligt hastiheter för fiber användare!

Permalänk
Medlem

Telia sänker avsiktligt hastiheter för fiber användare!

Tjenare Sweclockers

Jag har haft fiber i cirka 1 år nu. jag bor i villa och installerade telia openfiber när jag fick erbjudande i postlådan.
när fibert var installerat och jag tecknade ett abonemang på 100/100 och körde lite testar på bredbandskollen fick jag ut en hastighet på circka 125/125... runt 2018-04-01 cirka så var jag in körde tester igen då hade jag fortfarande 125/125.
Nu helt plötsligt i slutet av Maj månad så körde jag test igen och nu får jag bara ut 70/60 i hastighet. ringde frågande Telia vad som var fel. dom kom med det vanliga blah blah blah starta om reseta, byta kanal osv. iaf jag hotade med att byta företag då jag inte har någon bindningstid och skällde lite. cirka 5-10 min efter samtalet dog internet i cirka 5 minuter och nu får jag ut 105/105mbs

Permalänk
Medlem

De kan också sänka på grund av kapacitetsbrits.

Jag har Bahnhof 100/100 på Östermalm och om jag spelar Path of Exile på kvällen har jag ett konstant stutter av dålig ping, packet loss, eller något annat. Dessa problem finns inte alls fram till ca kl 18. Så företag kan försöka snåla på infrastrukturen.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig problem med ping och skit bara hastigheten var nerdragen

Permalänk
Medlem

@Ziddie: om du har stadsnät där bahnhof är en av flera operatörer så kan din kapacitetsbrist bero på stadsnätet och inte bahnhof. Jag hade de problemet i göteborg och det var itux, comhem, som snålade. Efter klagomål så uppgraderades det.

De var nära att itux skulle förlora nästa upphandling men de fick de tyvärr igen

Permalänk
Medlem

Jag har haft Telia som ISP i deras egna infrastruktur "Telia Öppen fiber"
Alltid kört 120-127Mbit upp/ner i bredbandskollen och jag har haft denna lösningen i 3år

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

De kan också sänka på grund av kapacitetsbrits.

Jag har Bahnhof 100/100 på Östermalm och om jag spelar Path of Exile på kvällen har jag ett konstant stutter av dålig ping, packet loss, eller något annat. Dessa problem finns inte alls fram till ca kl 18. Så företag kan försöka snåla på infrastrukturen.

Det kan inte vara latency till servrarna då? Körde PoE igår och det hackade ett tag och sedan släppte det. Hade inga andra problem med nätet under den perioden, det var endast PoE...

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Det kan inte vara latency till servrarna då? Körde PoE igår och det hackade ett tag och sedan släppte det. Hade inga andra problem med nätet under den perioden, det var endast PoE...

Vilken server kör du på då? Spelar enbart på London atm för resten av EU servrarna laggar kuk när man kör bra maps oavsett tid på dygnet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Raudszus: Troligtvis beror det snarare på att fler kunder tillkommit på samma nod vilket har ökat belastningen på det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@BergEr: Kan det ha varit Amsterdam? Jag är rätt ny så jag har inte jättebra koll

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

De kan också sänka på grund av kapacitetsbrits.

Jag har Bahnhof 100/100 på Östermalm och om jag spelar Path of Exile på kvällen har jag ett konstant stutter av dålig ping, packet loss, eller något annat. Dessa problem finns inte alls fram till ca kl 18. Så företag kan försöka snåla på infrastrukturen.

Hade precis samma sak i spel. har bytt lev. till ownit nu. märker inga problem i svarstider och hastighet. känns mycket bättre i spel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof 250/100 i 5-6 år. Nu kanske man inte är inne och kör Bredbandskollen var 10:e minut så det kan förstås finnas dippar, men alla gånger jag testat har jag fått ut det jag betalar för.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raudszus:

Tjenare Sweclockers

Jag har haft fiber i cirka 1 år nu. jag bor i villa och installerade telia openfiber när jag fick erbjudande i postlådan.
när fibert var installerat och jag tecknade ett abonemang på 100/100 och körde lite testar på bredbandskollen fick jag ut en hastighet på circka 125/125... runt 2018-04-01 cirka så var jag in körde tester igen då hade jag fortfarande 125/125.
Nu helt plötsligt i slutet av Maj månad så körde jag test igen och nu får jag bara ut 70/60 i hastighet. ringde frågande Telia vad som var fel. dom kom med det vanliga blah blah blah starta om reseta, byta kanal osv. iaf jag hotade med att byta företag då jag inte har någon bindningstid och skällde lite. cirka 5-10 min efter samtalet dog internet i cirka 5 minuter och nu får jag ut 105/105mbs

Är det inte troligare att de startade om tex switch/switchport i källare eller kundnod för att lösa ett ev problem än att de skulle trimma just din lina vilken de skulle ha strypt medvetet?

Skickades från m.sweclockers.com