Permalänk
Medlem

Kan ha missat men vad är det för bil/modell och vad för bredd på däcken ?

Vet att tex v70in jag hade kunde jag inte ha 225 breda däck utan att byta styrstoppet på länkarmen för då tog däcket i innerskärmen

Permalänk
Medlem

På min bil så hade skyddet (bromssköld?) bakom bromsskivan råkat hamna för nära bromsskivan så när jag svängde så fick de kontakt. Det lät ruskigt illa, metall mot metall. Gissar att det hände när jag bytte till sommardäck, att jag då råkade trycka till skölden eller nått. Bockade ut den lite med en skruvmejsel där det var för nära och sen var det bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du måste ha köpt Hollywooddäck.

Permalänk

Det enda rätta är att lyfta bilen och se var det kommer ifrån, om det dessutom låter metalliskt betyder att något nöter något anna,t som kanske kommer att behöva bytas om det går för långt, och dessutom ev bli trafikfarligt.
Men du uppger alldeles för lite info, be nån som grejar med bilar att åka med en sväng runt kvarteret så har du en diagnos, sen kan Doktorn kan börja byta eller laga "njuren"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gnisslar det annorlunda när du svänger hö/vä? kan vara hjullager.
annorlunda vid bromsning?

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du hissa upp bilen så du kan rotera hjulet för hand och kolla om du hittar något? Om du saknar en vettig domkraft och pallbockar kan du säkert hitta en gör det själv hall som har en lyft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Vänligen håll er till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Första tanken var: pumpen till servostyrningen. Men den "skriker" bara vid fullt rattutslag åt endera håll.

Dessutom inget som påverkas av vilka däck/hjul man har... utan så är det alltid.

Och angående åtdragningen av hjulmuttrar/skruvar. Dra inte åt dem så förbaskat hårt... det leder bara till att man måste köpa nya eftersom man drar till slut av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Däcken är av samma bredd som vinterdäcken som satt på, dock är dessa hjul något större i diameter. Både vinter- och sommardäck är Volvo original.

Ingen expert här men vi har med en Volvo och vi har lite större sommardäck än vinter. Fråga mig inte om diameter eller bredd. Men om vi vill svänga runt kraftigt så låter det lite illa eftersom det slår emot. Men inte vid normal körning/svängar.

Permalänk
Medlem

Har du kört med detta problem i 3 månader?

Sväng max åt vänster, backa snabbt och tvärstanna. Kör fram snabbt och tvärstanna. Sväng max åt höger & upprepa ett par gånger. Brukar fungera om det är grus som fastnat mellan bromsskiva och sköld. Funkar det inte så dra in en skruvmejsel försiktigt mellan skiva och sköld. Försök trycka bort skölden och peta runt lite så att ev. grus kan trilla ned.

Däcken kan ta i plasten i hjulhuset om det är fel inpressning (ET). Detta står på insidan av fälgen (t.ex ET35). Jämför mellan vinter och sommarhjulen.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Och angående åtdragningen av hjulmuttrar/skruvar. Dra inte åt dem så förbaskat hårt... det leder bara till att man måste köpa nya eftersom man drar till slut av dem.

Helt klart! Många drar alldeles för hårt. Bättre att skaffa en momentnyckel och dra som man ska. Gör man det ordentligt med fett på kona osv tackar man sig själv rätt snabbt eftersom sakerna lossnar utan att man får ta i för kung och fosterland xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hollywood däck, nere på solkusten i Spanien verkar alla ha det.

Billiga/dåligt gummi, bara köpa nya om du inte står ut, eller köra riktigt riktigt lugnt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Inget klonkande, bara skrikljud. Ej framhjulsdriven.

Ja, det är väl Volvos originalfälgar då. Vi köpte bilen relativt nyligen och detta är första gången vi byter däck på den. Förre ägaren skickade med sommardäck som det står Volvo på, så jag bara antar att det är original. Det är dock ingen ny bil, utan en rostig V40 från millennieskiftet. Har gått utan missljud på sina vinterdäck i alla fall..

V40 är framhjulsdriven, och bara för att det står volvo på fälgen betyder inte att dom passar till din V40, som andra varit inne på, lyft bilen fram och snurra för hand, med fullt utslag åt båda håll, det kan ge dig en indikation på om det är trångt någon stans.
(glöm inte att det är olastad då och hjulen kommer längre ner i hjulhuset)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

@Flygman: Bilen har varit avställd, det är därför vi inte har bytt däcken förrän nu.

Allmän uppdatering: Problemet har nästan upphört. Det förekommer fortfarande i vissa lägen, men jag kan inte se något samband. Kanske var det ett gruskorn som lossnade, eller så finns det nåt mer skräp kvar. Förhoppningsvis försvinner det helt och hållet, annars får vi undersöka det närmare. Tack alla vänliga människor för era tips och ert engagemang!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Hallå alla bilkunniga!

Efter att vi bytt till sommardäck på bilen har det börjat skrika i svängarna. Själv tycker jag det låter som att hjulet går emot metallen, men det är bara min killgissning. Har ni några idéer om vad det kan vara, eller vad vi kan göra? Kan tillägga också att hjulaxeln inte stod helt rak när hjulen byttes, men vi antog att det inte spelade någon roll.

drivknut med största chans, vad har du för bil?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

@Flygman: Bilen har varit avställd, det är därför vi inte har bytt däcken förrän nu.

Allmän uppdatering: Problemet har nästan upphört. Det förekommer fortfarande i vissa lägen, men jag kan inte se något samband. Kanske var det ett gruskorn som lossnade, eller så finns det nåt mer skräp kvar. Förhoppningsvis försvinner det helt och hållet, annars får vi undersöka det närmare. Tack alla vänliga människor för era tips och ert engagemang!

Du kan ha fått lite lättare rost på bromsskivorna om bilen stått och nu kanske den har nötts bort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

@videopac: Fick en liten tix av det jag med men stod i.a.f inte hengissning som hade fått svaret:
sikta på närmaste träd när du uppnår 110kmh så är problemet löst

Lite förvånad över att om jag googlar på hengissning så är det bara ditt inlägg som dyker upp

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

folk är väldigt glada i att gissa

Det står möjligtvis Volvo på fälgarna, väldigt troligt står det inte Volvo på däcken.
Däck = det svarta mjuka av gummi, Fälg = det oftast silvriga eller svarta av antingen stål eller aluminium.

Fälg= "Volvo" (likt man kan köpa en HP för 2000:- och klistra på ett applemärke inte gör det till en Appledator, betyder inte en volvologga att det är volvo orignalfälgar)
Däck = LingLong, Continental, Michelin?

Hjul= däck+fälg ihop.

Det "skriker"
Skriker det som om du drar en nagel mot svartatavlan, eller som om du friterar något i alldeles för hög temperatur, som om du drar en gaffel över en tallrik eller smeker den fina sidan av ett rivjärn i köket med en sked, låter det som Nazgul med ont i halsen, eller låter det som det gör i hollywoodfilmer
https://www.youtube.com/watch?v=xIYg-Bq8FdY

Nu skrev du metallljud, och att det försvann, inte omöjligt att det bara var någon skit som lagt sig på fel ställe.

Spelar det någon roll hur skarpt du svänger, hur mycket gas du ger, vad för underlag det är under?
Det är inte ovanligt att "sämre" däck skriker en hel del, framförallt på lite varmare asfalt och när man tar en kurva lite skarpare än vad de gillar, det är inte heller rakt av beroende av hur mycket du svänger, utan svänger du mindre, men åker snabbare, kommer det fortfarande låta.

Hjulbultar brukar oftare ge ett "klonkande" om de är för långa, och är sällan beroende av hur mycket man svänger, isåfall har man ett annat betydligt större problem.

Hjullagerljud är oftare i högre hastighet (60km/h plus) hörs när man kör rakt, brukar tystna när man svänger åt ena hållet, men låta mer åt andra, det gäller dock inte om båda sidornas lager är dåliga. det är mer av ett brummande/hummande eller när det är riktigt illa, knastrande/burrande.

Skrivet av john00133:

drivknut med största chans, vad har du för bil?

Drivknutar som är dåliga brukar oftast "klonka" eller "knacka" och mestadels vid max rattutslag, typ parkeringsplatser, eller ut från utfarter, och många gånger är det ena sidan som är dålig, vilket brukar innebära att ljudet är annorlunda när man svänger åt olika håll.

Och som står på första sidan så var det varken ett klonkande ljud, eller en framhjulsdriven bil
EDIT: Var tydligen en v40.
Då ÄR det framhjulsdrivet

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Helt klart! Många drar alldeles för hårt. Bättre att skaffa en momentnyckel och dra som man ska.

Folk har ingen aning om att en skruv fungerar som en fjäder, och om man drar för hårt, så slutar den fungera. Därför drar de för kung och fosterland, med det längsta skaft de hittar, när de ska montera grejorna.
Det borde vara förbjudet att använda något annat än ett litet fälgkors för montering av hjul, och teleskopskaften som är så populära får bara användas för demontering.
Givetvis med undantag för momentstyrd utrustning.

Gällande gnällandet tråden handlar om... Det kan ju ha varit vad som helst. Syns det inga skador på skärmkanter eller däck, och hjulen sitter som de ska på sin plats, inga missade centreringsringar, alla skruvar är lika långa / på rätt plats om olika längd, och alla lager verkar glappfria, så får man ju förutsätta att det är en sten i ett belägg... Det har jag, och det finns inte ett skit man kan göra åt det. (Visst, man kan byta, men det är man ju inte intresserad av.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.