Okänd hårddisk (HJÄLP)

Permalänk
Medlem

Okänd hårddisk (HJÄLP)

Tja!

Installerade om windows här om dagen och efter det har min ena hårddisk blivit "okänd enhet". Försökt initiera disken i diskhantering men det går inte då det bara står att den är okänd. Någon som vet vad jag ska göra, eller har den bara gjort sitt?

Permalänk
Avstängd

Kan du bifoga lite screenshots på diskhanteraren. Har du gett disken ett enhetsnamn?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

har du provat att högerklicka enligt bild och välja initiera därfrån? http://my.jetscreenshot.com/demo/20180704-c68b-57kb

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Ja det har jag, men det går inte klicka på texten "initiera disk"

Permalänk
Medlem

Nyfiken fråga... Är det en faktisk hårddisk, och hur är den ansluten? Jag tänker mest så man inte försöker initiera en SD kortläsare utan kort i, eller liknande.
Dessutom, vad förväntas den saknade disken innehålla? Man ska kanske experimentera väldigt försiktigt, om det är bilder man inte har backup på, osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det behöver inte vara relaterat, men det ser ut som att bootpartitionen ligger på den disken som är okänd. Det borde ligga en tredje partition som heter Boot på din disk, men den finns inte. Testa genom att plocka ur den "okända" disken ur datorn. Förmodligen startar inte datorn då. Låt den vara urkopplad och installera om ditt Windows. Koppla sedan tillbaka den "okända" igen. Passa också på att byta SATA-kablar mellan diskarna så att bootdisken blir disk 0.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Det är bara en vanlig 1tb hårddisk som inte innehåller ngt speciellt. Men hade ju varit trevligt om den funkade

Permalänk
Medlem

@giplet: Får testa det, lite osugen på å installera om skiten igenbara ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det behöver inte vara relaterat, men det ser ut som att bootpartitionen ligger på den disken som är okänd. Det borde ligga en tredje partition som heter Boot på din disk, men den finns inte. Testa genom att plocka ur den "okända" disken ur datorn. Förmodligen

På C: så står det SystemStart bland beskrivningarna, så nej, det behöver inte finnas en speciell partition som heter Boot, utan boot-filerna ligger i en mapp på C:, så har det varit för mig iaf. när jag väljer att installera på en redan befintlig parttion.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.