Klustra Google Wifi Mesh routrar för bättre signalstyrka/hastighet?

Permalänk
Medlem

Klustra Google Wifi Mesh routrar för bättre signalstyrka/hastighet?

Sweclockers!

Bor i ett litet hus med många väggar (byggt tidigt 1900) och det är svårt att få bra signalstyrka utan att ha flera accesspunkter (eller Google Wifi puckar i mitt fall) installerade kring varje böj; men i och med detta förlorar jag hastighet för varje hopp mellan puckarna vilket resulterar i begränsad hastighet.

Har en idé att klustra Google Wifi puckarna i kluster om 3 (alltså 2 kluster totalt), ett kluster på nedervåningen och ett på övervåningen.
Tanken är då att samtliga puckar skall vara seriekopplade med ethernet kablar så att ingen förlitar sig på signal från en annan puck. Förhoppningen är då att signalstyrkan är stark och att jag inte märkbart förlorar hastighet i de rum klustren är placerade.

Tänker mig något sådant:

Kommer det att fungera?

Permalänk
Hedersmedlem

Låt mig se om jag fattade det rätt.

Din fiber kommer in på nedervåningen och du ansluter den till den första Google Wifi som blir router. Sen drar du kabel mellan routern och de två andra Google WiFi du har på den våningen.

Sen sätter du tre till Google WiFi på övervåningen som också är anslutna till varandra via kabel och drar en kabel från dessa ner till undervåningen.

Om du drar kablar i serie, d v s Fiber - GWiFi router - GWifi2 - GWifi3 - GWiFi4 - GWifi5 - GWifi6 där 4-6 står på övervåningen, så borde det funka. De agerar som switchar så alla puckar bör vara anslutna till ethernet.

Om du ändå tänker dra kablar så kan du även titta på Uqibuiti Unifi-produkterna då de kan sättas på väggar och har bra täckning (och även dom kan skapa ett enhetligt nät över hela huset).

Mitt hus är från 1938 med tjocka väggar, trägolv med massiva bjälklag etc. (jag har plan i några av mina recensioner här på Sweclockers). Jag valde att gå med 3 st Netgear Orbi AC3300 istället. Den har tri-band och rätt placerat så täcker de in huset väldigt bra. Om man dessutom vill dra trådat så kan du även ha ethernet backhaul på dom. Kan vara alternativ.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Låt mig se om jag fattade det rätt.

Din fiber kommer in på nedervåningen och du ansluter den till den första Google Wifi som blir router. Sen drar du kabel mellan routern och de två andra Google WiFi du har på den våningen.

Sen sätter du tre till Google WiFi på övervåningen som också är anslutna till varandra via kabel och drar en kabel från dessa ner till undervåningen.

Om du drar kablar i serie, d v s Fiber - GWiFi router - GWifi2 - GWifi3 - GWiFi4 - GWifi5 - GWifi6 där 4-6 står på övervåningen, så borde det funka. De agerar som switchar så alla puckar bör vara anslutna till ethernet.

Om du ändå tänker dra kablar så kan du även titta på Uqibuiti Unifi-produkterna då de kan sättas på väggar och har bra täckning (och även dom kan skapa ett enhetligt nät över hela huset).

Mitt hus är från 1938 med tjocka väggar, trägolv med massiva bjälklag etc. (jag har plan i några av mina recensioner här på Sweclockers). Jag valde att gå med 3 st Netgear Orbi AC3300 istället. Den har tri-band och rätt placerat så täcker de in huset väldigt bra. Om man dessutom vill dra trådat så kan du även ha ethernet backhaul på dom. Kan vara alternativ.

Exakt så Björn!

Jag ska testa teorin ikväll och utvärderar efter det. Tack för feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

Exakt så Björn!

Jag ska testa teorin ikväll och utvärderar efter det. Tack för feedback!

Hur blev resultatet?

Står i begrepp att sätta upp nätverk i min lägenhet med mycket tjocka väggar och jag funderar på att sätta upp 3-4 Google Wifi-puckar där åtminstone tre av dem seriekopplas med ethernet (funderar eventuellt på att koppla in en fjärde puck trådlöst i ett rum där det är svårt att dra in kabel, men där jag kan få fri sikt till en av de trådade puckarna).

Permalänk
Medlem

Varför lägga pengar på mesh-prylar när de ska användas som vanlig AP?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför lägga pengar på mesh-prylar när de ska användas som vanlig AP?

Jag prioriterar stabilitet och smidighet över pris. I de tester av Google Wifi som jag läst verkar det vara både mycket stabilt och smidigt att sätta upp. Att de även inte är lika fula som många andra nätverksprodukter är en bonus. Dessutom överväger jag ju som jag skrev att ha en puck som ansluter till de andra trådlöst p.g.a. att jag har ett rum där det är svårt att dra in en kabel snyggt.

Har tidigare haft problem med att enheter väljer fel accesspunkt (inte den med bäst täckning) på nätverk med flera accesspunkter med samma SSID (och att det krävts att man cyklar av & på wifi:t på enheten för att den ska välja rätt). Har fått uppfattningen att mesh-routrar har bättre hand-over, men det kanske inte stämmer?

Många på Swec verkar förespråka Ubiquity-grejer, men uppfattningen jag fått av att läsa (ganska många) router/wifi-trådar här, är att deras produkter passar de som tycker det är kul att pula/konfa med sina nätverk, vilket jag absolut inte gör. Jag vill ha en lösning jag kan sätta upp en gång, och sedan glömma bort och aldrig starta om. Och jag vill absolut inte behöva extraknäcka som nätverkstekniker hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatan:

Många på Swec verkar förespråka Ubiquity-grejer, men uppfattningen jag fått av att läsa (ganska många) router/wifi-trådar här, är att deras produkter passar de som tycker det är kul att pula/konfa med sina nätverk, vilket jag absolut inte gör. Jag vill ha en lösning jag kan sätta upp en gång, och sedan glömma bort och aldrig starta om. Och jag vill absolut inte behöva extraknäcka som nätverkstekniker hemma.

Jag har satt upp mina ubiquiti-grejer och enda pillandet jag gjort är i princip att uppdatera ibland.
Jag fipplade lite med VPN-server på dem också men det behöver man ju inte göra

Och de hanterar handover bra iaf, däremot gör inte alla prylar det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har för tillfället två puckar trådfritt på övervåningen i huset. Sen går det trådat mellan den ena och en puck i källaren (ej den fibern går in i) . Därifrån har jag tänkt köpa till ytterligare en till källaren som får gå trådlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har satt upp mina ubiquiti-grejer och enda pillandet jag gjort är i princip att uppdatera ibland.
Jag fipplade lite med VPN-server på dem också men det behöver man ju inte göra

Och de hanterar handover bra iaf, däremot gör inte alla prylar det.

Ok, tack för info. Att manuellt behöva uppdatera dem är t.ex. en sådan sak som jag tycker det skulle vara skönt att slippa. Sedan verkar det inte som att priset skulle bli särskilt mycket billigare med tre Ubiquiti-APs och en router, jämfört med tre Google Wifi-puckar.

Skrivet av sgtspiff:

Jag har för tillfället två puckar trådfritt på övervåningen i huset. Sen går det trådat mellan den ena och en puck i källaren (ej den fibern går in i) . Därifrån har jag tänkt köpa till ytterligare en till källaren som får gå trådlöst.

Google Wifi? Har det funkat bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatan:

Google Wifi? Har det funkat bra?

Oops glömde visst skriva resultatet.
Ja Google 3 pack som gick från riktigt illa i källaren till klart godkänt när jag trådat ihop de två puckarna. Lite för mkt betong i mitt hus för att det ska bli riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.