Fractal Design R6 och radiatorer

Permalänk
Medlem

Fractal Design R6 och radiatorer

Hejsan!

Eftersom jag snart fyller 40 har jag kommit underfund med att en ny stationär dator vore en alldeles utmärkt present till mig själv. Efter att ha kört fyra år på en bärbar gaming dator ska det bli skönt att byta upp sig till en riktigt gaming dator. Då kanske det blir lite roligare att spela igen.

Define R6 är chassit jag tänkte gå på. Har dock ett par funderingar kring montering av radiator i den. Min målsättning är att datorn ska vara så tyst som möjligt. Därför är jag inte helt sugen på att ta bort den övre plåten och låta gallret vara synligt. Jag är inte heller helt sugen på att ta bort panelen som döljer hårddiskplatserna, vilket jag har sett att en del gör när man monterar en kylare i fronten.

Så min fråga är helt enkelt, måste man ta bort den panelen om man ska montera en radiator i fronten, eller kan det gå ändå? En annan fundering jag har är om de färdiga lösningarna för vattenkylning har slangar långa nog för att montera en 240mm radiator i botten, framför nätaggregatet. Någon som har koll på om det ens får plats, eller om slangarna räcker?

Ett problem jag själv ser är att om man sätter en radiator i fronten så blåser den in varm luft i chassit, vilket bara lämnar en fläkt för att suga ut den varma luften. Detta skulle lösa sig om man sätter radiatorn i botten, tänker jag.

För vidare info hade jag tänkt att datorn ska bestå av följande MB, CPU och Grafikkort. Inga 3,5" diskar i nuläget. Tänkte köra enbart SSD.

ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming, S1151 med Intel Core i7-8700K (16GB RAM)
ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming (tänker inte bygga vidare med SLI)

Kom gärna med tips och synpunkter, bland annat om passande nätaggregat som är effektivt och tyst. De mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptens:

Så min fråga är helt enkelt, måste man ta bort den panelen om man ska montera en radiator i fronten, eller kan det gå ändå? En annan fundering jag har är om de färdiga lösningarna för vattenkylning har slangar långa nog för att montera en 240mm radiator i botten, framför nätaggregatet. Någon som har koll på om det ens får plats, eller om slangarna räcker?

Tjenare! Det är lite luddigt, men om jag förstår det rätt från följande källor:
https://linustechtips.com/main/topic/900178-radiator-clearance-in-fractal-design-define-r6/
https://www.guru3d.com/articles-pages/fractal-design-define-r6-review,2.html
så påverkar panelpositionen endast möjligheten att använda långa 140mm breda radiatorer i toppen. En 240mm-radiator borde funka i fronten förutsatt att slangarna är tillräckligt långa och att du inte har några hårddiskvaggor i vägen.

Citat:

Ett problem jag själv ser är att om man sätter en radiator i fronten så blåser den in varm luft i chassit, vilket bara lämnar en fläkt för att suga ut den varma luften. Detta skulle lösa sig om man sätter radiatorn i botten, tänker jag.

Jag är med dig på den här punkten, känns rimligt att suga in kall luft i fronten och blåsa ut från en radiator i botten. Fläktkombinationen 3x in i front + 2x ut radiator i botten + 1x ut bak borde vara ganska balanserad. Möjligen blir motståndet i botten något högre, vilket då leder till svagt positivt tryck som borde hålla damm borta bättre.
Dock skulle jag nästan kunna lova dig att slangarnas längd blir ett problem. Men jag har inte superkoll på AIO-marknaden, kanske finns nån modell med extra långa slangar där ute?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Att ha en radiator i fronten påverkar knappt övriga datorns temperatur. Finns flera tester på detta och det skiljer ett par grader som mest på CPU/GPU.
Försök bara hålla ett positivt luftflöde (fler inblås än utblås).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Om radiatorn är för CPUn så gör det dig inga tjänster ljudmässigt.

Permalänk

Jag kör en 115i i fronten men valde att flytta täckplåten bak i lådan. Det blir ingen plats till mekanisk hd annars. Går dock att ha den kvar. Kör med en extra inblås i botten och ut bak samt en i taket.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av kirayatail:

Tjenare! Det är lite luddigt, men om jag förstår det rätt från följande källor:
https://linustechtips.com/main/topic/900178-radiator-clearance-in-fractal-design-define-r6/
https://www.guru3d.com/articles-pages/fractal-design-define-r6-review,2.html
så påverkar panelpositionen endast möjligheten att använda långa 140mm breda radiatorer i toppen. En 240mm-radiator borde funka i fronten förutsatt att slangarna är tillräckligt långa och att du inte har några hårddiskvaggor i vägen.

Jag är med dig på den här punkten, känns rimligt att suga in kall luft i fronten och blåsa ut från en radiator i botten. Fläktkombinationen 3x in i front + 2x ut radiator i botten + 1x ut bak borde vara ganska balanserad. Möjligen blir motståndet i botten något högre, vilket då leder till svagt positivt tryck som borde hålla damm borta bättre.
Dock skulle jag nästan kunna lova dig att slangarnas längd blir ett problem. Men jag har inte superkoll på AIO-marknaden, kanske finns nån modell med extra långa slangar där ute?

Skrivet av makarickiri:

Att ha en radiator i fronten påverkar knappt övriga datorns temperatur. Finns flera tester på detta och det skiljer ett par grader som mest på CPU/GPU.
Försök bara hålla ett positivt luftflöde (fler inblås än utblås).

Skickades från m.sweclockers.com

Läste på lite mer och såg att det snarare kan vara så att CPU'n får det mycket svettigare om det är så att det sitter ett grafikkort i lådan som inte suger ur luft. Kunde skilja bortåt tio grader såg jag i någon video där de testade detta. För GPU'n gjorde det dock ingen märkbar skillnad om CPU-radiatorn sög in eller blåste ut luft.

Skrivet av Sinery:

Om radiatorn är för CPUn så gör det dig inga tjänster ljudmässigt.

Hur menar du då? Det borde väl vara så att om täckplåten på ovansidan är borta så släpper den ut ljud från hela chassit och inte bara från CPU'kylaren som sitter där.

Skrivet av donald1963:

Jag kör en 115i i fronten men valde att flytta täckplåten bak i lådan. Det blir ingen plats till mekanisk hd annars. Går dock att ha den kvar. Kör med en extra inblås i botten och ut bak samt en i taket.

Kommer nog att skippa mekanisk hårddisk. Har inte mycket lagring på sådan ändå nu för tiden. Film, musik, etc. streamar man ju bara nu för tiden. Skulle vara för foto då men då kan det räcka med ett par extra 1TB SSD istället.

Permalänk
Medlem

@Kaptens:
1) Pumpen låter alltid.
2) CPUn behöver inte kylningskapaciteten och kan inte dra nytta av den pga dåligt tim.
3) Radiator försämrar airflow/noise och adderar lite värme om den sitter som intag.
4) GPU låter mest under gaming och radiatorn ökar dess temp.

Jämfört med om du hade lika många chassi fläktar och vanlig torn kylare för CPU.

Permalänk
Medlem

@Sinery @Kaptens
Med lite överklockning drar en 8700K nästan 200W så det är inte alls overkill med en 240mm radiator.
Nog för att en luftkylare fungerar alldeles utmärkt, men den behöver jobba hårdare för att forsla bort den värmen.

Har man en radiator i fronten påverkas knappt GPU. Kör man dessutom Pull istället för Push på fläktarna så får man ytterligare lite bättre flöde över GPU om man så önskar.
Och när man ändå vattenkyler så behöver man inte längre oroa sig över vilken kylare grafikkortet har då det inte längre påverkar temperaturen nämnvärt på CPU.
Placera radiator vart du vill. CPU och GPU kommer knappt att påverka varandra.

Kör du med 2 fläktar som insug(på radiator) och 1 fläkt som utblås så kommer du klara dig utmärkt. Sen kan du givetvis lägga till fler fläktar om du vill, men det är inte nödvändigt.
Håll ett positivt luftflöde i chassit så minskar du mängden damm som samlas i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

@makarickiri:
Visst, om han ska delid och köra Prime95 på 5 GHz hela dagen så kommer rad göra en markvärd skillnad.
Men för gaming utan delid så är torn kylare temp/noise inom liten marginal om inte bättre samt tystare i idle.

Spelar ingen roll vad du gör, du kan inte få samma airflow/noise med en rad som utan.
Visst det är en liten skillnad men den är där.
Poängen är att datorn kommer var högljuddare overall med en AIO för CPU.
Enda fördelen i detta fall är om datorn ska flyttas ofta då torn kylare sätter mycket vikt på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Sinery @Kaptens
Med lite överklockning drar en 8700K nästan 200W så det är inte alls overkill med en 240mm radiator.
Nog för att en luftkylare fungerar alldeles utmärkt, men den behöver jobba hårdare för att forsla bort den värmen.

Har man en radiator i fronten påverkas knappt GPU. Kör man dessutom Pull istället för Push på fläktarna så får man ytterligare lite bättre flöde över GPU om man så önskar.
Och när man ändå vattenkyler så behöver man inte längre oroa sig över vilken kylare grafikkortet har då det inte längre påverkar temperaturen nämnvärt på CPU.
Placera radiator vart du vill. CPU och GPU kommer knappt att påverka varandra.

Kör du med 2 fläktar som insug(på radiator) och 1 fläkt som utblås så kommer du klara dig utmärkt. Sen kan du givetvis lägga till fler fläktar om du vill, men det är inte nödvändigt.
Håll ett positivt luftflöde i chassit så minskar du mängden damm som samlas i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sinery:

@makarickiri:
Visst, om han ska delid och köra Prime95 på 5 GHz hela dagen så kommer rad göra en markvärd skillnad.
Men för gaming utan delid så är torn kylare temp/noise inom liten marginal om inte bättre samt tystare i idle.

Spelar ingen roll vad du gör, du kan inte få samma airflow/noise med en rad som utan.
Visst det är en liten skillnad men den är där.
Poängen är att datorn kommer var högljuddare overall med en AIO för CPU.
Enda fördelen i detta fall är om datorn ska flyttas ofta då torn kylare sätter mycket vikt på moderkortet.

Nu blir jag ju lite kluven. Haft uppfattningen att en AIO-kylare är något tystare än torn-kylarna men man kanske får tänka om i den frågan.

Datorn kommer att stå still för det mesta, men är inte helt frestad av att det hänger en klump på nära ett kilo som frestar på moderkortet. Det åks på LAN ibland och jag får för mig att datorn mår bättre av att det inte hänger en stor vikt på moderkortet då.

Sedan förstår jag att det kanske är overkill med en vattenkylare om man inte kommer att överklocka och ha sig. Får för mig att datorn dock håller lite längre om den håller sig svalare över tid. Har alltid tagit i lite extra när jag byggt dator och då har de alltid hållit 5+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Sinery @Kaptens
Med lite överklockning drar en 8700K nästan 200W så det är inte alls overkill med en 240mm radiator.
Nog för att en luftkylare fungerar alldeles utmärkt, men den behöver jobba hårdare för att forsla bort den värmen.

Har man en radiator i fronten påverkas knappt GPU. Kör man dessutom Pull istället för Push på fläktarna så får man ytterligare lite bättre flöde över GPU om man så önskar.
Och när man ändå vattenkyler så behöver man inte längre oroa sig över vilken kylare grafikkortet har då det inte längre påverkar temperaturen nämnvärt på CPU.
Placera radiator vart du vill. CPU och GPU kommer knappt att påverka varandra.

Kör du med 2 fläktar som insug(på radiator) och 1 fläkt som utblås så kommer du klara dig utmärkt. Sen kan du givetvis lägga till fler fläktar om du vill, men det är inte nödvändigt.
Håll ett positivt luftflöde i chassit så minskar du mängden damm som samlas i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

En 8700K drar 95W på full spruta, oklockad. Så hur du får den att dra +110% till får du gärna förklara om du har lust?

@Kaptens:
Om du nu vill ha så tyst som möjligt, så kan du börja med att stryka alla 120mm fläktar från din lista. Då faller även en 240 radiator bort. Det finns tysta 120mm, men motsvarande 140mm är tystare. Ett modernt chassi som R6 tar 140mm fläktar.
En AIO kylare med en singel 140mm fläkt räcker gott att kyla 95W, eller lite till om du klockar. Där emot drar givetvis varvtalet på fläkten iväg och givetvis även ljudnivån, när du skall kyla av +100W. Försök hellre hitta en singel 140mm som har tjockare radiator, än en 240..
I platsen under kan du ha en till 140mm fläkt som suger in frisk luft.
Flera fläktar ger inte automatiskt bra kylning.
Bra planering kan ge bättre kylning med färre fläktar.

EDIT:
https://www.inet.se/produkt/5320481/corsair-hydro-h115i-pro-r...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

En 8700K drar 95W på full spruta, oklockad. Så hur du får den att dra +110% till får du gärna förklara om du har lust?

@Kaptens:
Om du nu vill ha så tyst som möjligt, så kan du börja med att stryka alla 120mm fläktar från din lista. Då faller även en 240 radiator bort. Det finns tysta 120mm, men motsvarande 140mm är tystare. Ett modernt chassi som R6 tar 140mm fläktar.
En AIO kylare med en singel 140mm fläkt räcker gott att kyla 95W, eller lite till om du klockar. Där emot drar givetvis varvtalet på fläkten iväg och givetvis även ljudnivån, när du skall kyla av +100W. Försök hellre hitta en singel 140mm som har tjockare radiator, än en 240..
I platsen under kan du ha en till 140mm fläkt som suger in frisk luft.
Flera fläktar ger inte automatiskt bra kylning.
Bra planering kan ge bättre kylning med färre fläktar.

EDIT:
https://www.inet.se/produkt/5320481/corsair-hydro-h115i-pro-r...

Jag hade inte tänk köpa något i fläktväg än 140mm. Jag minns när man byggde dator förr i världen. Då försökte man låta bli 80mm fläktar till förmån för 120mm så långt det gick.

Tror nog fortfarande att det får bli en 280mm (2x140mm) AIO i fronten. Undviker helst den stora vikten på moderkortet som en stor/tyst tornkylare innebär. Det hade varit smidigt om de kom på en lösning där man kunde fästa den i toppen i något för att slippa all vikt på moderkortet. Borde ju inte vara helt omöjligt kan man tycka.

Permalänk
Medlem

@Kaptens: Vikten är ju givetvis inget problem så vida den inte ska fraktas via bil eller liknande.
För en sådan resa ska GPU, HDDs, och tower kylare tas bort.
Själv skulle jag ta bort en AIO pga läckrisk.

Permalänk
Medlem

@Kaptens: Jätte lätt att ordna ett stag som stöttar en torn kylare, men trixet är att få det att se "köpt" ut.
Jag håller med, en av nackdelarna med torn kylare är, inte bara vikten, utan framför allt vikten så långt ifrån fäst punkten. Kan knäcka hela moderkortet om man har otur. Sist jag monterade en torn kylare, hade den kupol muttrar på toppen, som höll ihop den. Jag lossade en och satte ett metallband under innan jag återmonterade muttern. Sedan fäste jag andra änden av bandet i ett av fläkthålen i taket. Det såg inte "köpt" ut, men datorn hade inget fönster, så det var inte viktigt. Då funkar det även för en lan burk.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse Sweclockers egna tester. Sen gäller dom där 95W när CPU ligger på basfrekvens. Så fort turbofrekvensen kickar in så springer förbrukningen iväg som du kan se på bilden. Utan undermålig kylning lär man heller aldrig se sin CPU i basfrekvens.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

@makarickiri: Du ser ju själv. Vi pratar olika saker!
Din graf visar (Står i klar text) att det gäller HELA SYSTEMET UTAN SKÄRM!
Tror du inte grafikkrets, moderkort,, SSD, förluster i nätdel förbrukar nått?

190W i grafen, landar ju inte som värme i CPU kylaren. (140W oklockad...)
Jag skulle säga att oklockad under full belastning, ser det ut som 8700K landar exakt på 95W.

EDIT:
Lite beräkningar, utan att veta hur testet utfördes. (Länk saknades.)
Nätdel -10% = 14W
SSD = 5W
Fläktar = 5W.
Graffik = ???

Bara effektförlust i nätdel, SSD och fläktar, drar säkert 25W. Vi är redan nere på 115W från ursprungliga 140W.
Effekt som inte landar i CPU kylaren över huvud taget! Vad fanns där mera?

Även om man får upp bara CPU till 150W, är det inget problem för varken AIO eller luft kylare. Fläkten kommer dock börja låta lite över trivsel nivå. Vill man undvika ljud vid extremare förhållanden, kan man göra som jag gjort. Två monster kylare utanför datorn, med fläktar som bara sakta drar igenom luft. Total over kill! Jag kan inte dra upp CPU nog för att vattentempen skulle börja stiga. Fläktarna snurrar alltid på lägsta fart. Men så landar prislappen för kylningen också lite högre.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Klart att dom grejerna också drar. Men du var allt lite generös i vad övriga komponenter drar.
Detta var bara vad SweCs exemplar drog. In och kolla flera källor på nätet hur dom har testat. Finns flera trådar på Reddit om OC på 8700K där effektåtgången är en bra bit över 200W för systemet. Då pratar vi inte om någon extrem OC heller. Beror helt på vilket exemplar du får. Hur hårt man måste pressa sin CPU.
Sen sa jag inte att att en luftkylare inte skulle fixa 200W, sa att en vattenkylare gör det mer effektivt.
Om vi går tillbaka till det överklockade exemplaret så drog hela systemet 190W. Tar vi då bort 25W som du räknade på att resten av grejerna drog så är vi ju ändå uppe i 165W för bara CPU. Sen kan du givetvis få ett bra ex. där du inte alls är uppe i dessa siffror.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

@makarickiri: Du räknar som djävulen läser bibeln!
Du kan inte använda samma siffror om du höjer värdet för CPU. Och du räknar fortfarande på hela systemet. Dvs man sätter en amperemeter på sladden från vägguttaget. Det är ganska långt ifrån vad CPU kylaren måste bortföra.
CPU kylaren kommer bara få värmen från CPU att föra bort. Vad du mäter från väggen är näst intill ointressant.

Hur var jag generös med siffrorna?
En 80+ Gold nätdel på så låg effekt, tappar mer än 10%. (Jag räknade på 10%) 140W=14W / 190W=19W.
En SSD drar 1,72W-4,11W <-källa!
Fläktar drar runt 1W/styck. <-Källa!
Grafik kort på tomgång 15W? <-Källa! (Satt det ett grafikkort i datorn? Saknar källa. "Sweclockers" är stort. En länk hade inte skadat.)

Enligt värdena ovan, om man slår ihop fläktar och SSD till 5W, så får vi (140W oklockat läge):
Nät agg = 14W.
SSD/Fläktar = 5W.
Ett grafikkort = 15W.
Där är vi försiktigt räknat nere på 105W. Då har jag inte räknat med att någonting annat, typ kretsar på moderkortet, RAM minnen drar någon ström alls. Vilket de givetvis gör. Du kommer att landa på 95-100W kvar för CPU kylaren att jobba bort, oavsett. (CPU kylaren drar också ström)

Att ens räkna på OC är ganska meningslöst, för då gäller inga standard värden. Men generellt kan vi kanske vara överens om att man kan öka förbrukningen på CPU med max 50%. Sedan är man uppe i spänningar som kräver extrema metoder.
I fallet i ditt diagram, ökade de effekten från 140W till 190W. En ökning med ungefär 35%. Över det blir tuffare.

Saxat från Wikipedia:
"Intel anger ett TDP-värde baserat på hur mycket effekt processorn i praktiken drar då den kör ett program, medan AMD anger ett TDP-värde baserat på den teoretiskt maximala effekt processorn kan utveckla. Det gör att AMD:s värden ligger något över Intels värden. "

Intel anger alltså en något lägre siffra än AMD, men de siffror som du anger är rena fantasi siffror, när de kommer till vad processorn drar och därmed genererar i värme, som måste bortföras. Verklig förbrukning skiljer någon enstaka procent, inte mer. Så när TDP anges till 95W, lär en Intel CPU knappast dra 100W.
Och då räknar de på full fart, inklusive turbo.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!