Nvidia Geforce RTX 2080 kan förbokas hos svenska återförsäljare från 20 augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

2000 är nog ett mer säljande namn än 1100, eftersom man omedvetet tänker att skillnaderna är större. Ex mellan v1.0 och v1.1 av en produkt så framstår det som att skillnaderna är små medan v1 till v2 så ser skillnaderna större ut. Det är iaf hur jag tänker att man baserar namngivning på.

Skickades från m.sweclockers.com

Samt att 2080 rullar bäätre på tungan än eleveneighty på engelska speciellt när det kommer elevensevinty

Permalänk
Skrivet av kotz:

Klocka din CPU så borde det gå hur bra som helst

Kör på 4,4 GHz, men i någon annan upplösning än 4k hade det bara varit slöseri. Nu är jag ändå tveksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

En 754mm2 stor krets dessutom på en ny nod? Denna kommer kosta långt över 10tkr, jag antar runt 30tkr för en "full" krets och kanske 15tkr för en "ner-binnad". Eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Var säger ni om att köra 2500k med 2070/2080 för att spela på 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väldigt svårt och kunna veta detta i och med att det inte ens finns några specs för varken 2070 eller 2080.

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

En 754mm2 stor krets dessutom på en ny nod? Denna kommer kosta långt över 10tkr, jag antar runt 30tkr för en "full" krets och kanske 15tkr för en "ner-binnad". Eller vad tror ni?

Just 754mm^2 kretsen sitter i Quadro RTX 8000 som släpps till en rekommenderad prislapp på $10 000:

https://www.sweclockers.com/nyhet/26116-nvidia-tillkannager-a...

Fortfarande oklart vilken krets kommer att sitta i GTX 2080, men skulle tro att det kommer vara en mindre än den i Quadro RTX 8000 och som förmodligen kommer att kosta mindre också.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Vad kommer det kosta då, 10.000kr?

10 papp för motsvarande RTX 2060 ja.. XD

Permalänk
Medlem

Kolla in det här

Wow, att man kan uppnå sådan kvalité på dynamiskt ljus med hjälp av raytracing är verkligen next gen. Detta har bara varit en dröm tidigare, nu slipper man nog baka ljus i x-antal timmar när man utvecklar spel samt får kvalité utan dess like på köpet. (Dock kördes demot på två st NVIDIA Quadro RTX... )

Ett steg närmare fotorealism iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Priser på begagnade Pascal kort kommer nå botten i höst.

Folk som uppgraderar och alla miners som säljer sina kort samtidigt.

Funderar du på att uppgradera så sälj nu innan September.

Eller vänta tills det finns XX grafikkort av Pascal och uppgradera till en SLI med 1080ti?

För att jag tror inte ett dugg på det ryktade priset på RTX 2080.

Eller att priset kommer att vara lågt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Kan vi låta bli att ta fram egna översättningar av teknik- och produktnamn när det inte är av kalibern bandbredd, hårddisk, bildskärm etc. Det blir mest ett förvirrande inkonsekvens-VM då det oundvikligen mixas upp med engelska diton? Snart är väl ett trollkrig igång bland dom som spelar BPS-spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Tvek på att priserna går mer.. gissar på att prestanda/pris på nya blir besvikelse och denna generation håller sig +-20%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk

Spännande, hoppas RTX 2080 spöar GTX 1080 Ti så man få en anledning till att köpa nytt grafikkort, älskar ju att köpa elektronik! Men kanske inte bra för miljön med mera så kanske inte bra att hålla på så, men ja få väl se

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

@Nocto: Vad nvidia kan göra är att ha tensor kärnor i RTX och med AI lista ut en bra algoritm i realtid för de-noiser per spel/program automatisk samt ha super effektiva de-noiser specifika AI-generarde algoritmer i drivrutinsuppdateringar per spel, som skapas från nvidias egna superdatorer
Att ha AI genererade drivrutiner för vissa funktioner som denoiser låter spännande, dock helt spekulativt från min sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Var säger ni om att köra 2500k med 2070/2080 för att spela på 4k?

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer det fungera JA.
Kommer prestera fullt ut. NEJ.

4790K@4,8 begränsar GPU load i en hel del spel i 1440p.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HappyPie:

En 754mm2 stor krets dessutom på en ny nod? Denna kommer kosta långt över 10tkr, jag antar runt 30tkr för en "full" krets och kanske 15tkr för en "ner-binnad". Eller vad tror ni?

Är ju egentligen samma nod som tidigare, för de kör väl TSMC "12" nm?

https://en.wikichip.org/wiki/16_nm_lithography_process

"An enhanced version of TSMC's 16nm process was introduced in late 2016 called "12nm"."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Kör på 4,4 GHz, men i någon annan upplösning än 4k hade det bara varit slöseri. Nu är jag ändå tveksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju köpa en i7 2600/2700k för typ 500kr nuförtiden på marknaden och klocka upp den så får du lite bättre livslängd i 1440p och mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZothOmmog:

Eller vänta tills det finns XX grafikkort av Pascal och uppgradera till en SLI med 1080ti?

För att jag tror inte ett dugg på det ryktade priset på RTX 2080.

Eller att priset kommer att vara lågt.

Problemet med SLI är att det är utdaterat och det är inte många spel som stödjer SLI längre.

RTX kommer förmodligen introducera nvlink där gpu:erna delar på minnet som en enda stor framebuffer i 100GB/s över nvlink bussen.

Alltså har du två 2080Ti med 11GB vardera så får du med nvlink ett enda stort minne på 22GB som gpu:erna delar på.

Man kan säga att nvlink gör om två grafikkort till ett på riktigt, det SLI inte kunde göra.

Men allt hänger på om nvidia kommer introducera nvlink för konsumenter eller bara hålla det till deras professionella kort som Quadro.

Vi får se på måndag.

Permalänk

Klarar det crysis?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Inaktiv

Detta med att hoppa över serier/namn... någon PR-person med kandidatexamen i grunden "knows how to package things" och så blir det sanningen lol

Känner mig dock sjukt hypad för första gången på länge, VR är krävande även för 1080 ti så blir najs om man kan börja fläska på fett med grafikmods osv i Skyrim & Fallout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Vad tror vi kortet landar på i pris? Kommer det vara ocker priser som det är nu på 1080TI?

https://www.tomsguide.com/us/nvidia-rtx-2080-release-date-pri...

Citat:

What will the RTX 2080 cost?
The exact price of the GPUs hasn't been announced, but based on what we know, they will cost as much or more than their predecessors.

According to our sister site Tom's Hardware, the new high-end GPU will cost more than the GTX 1080 Ti, which retails at $699. A June report from Tweaktown says Nvidia will charge up to $1,499 for a model with 16GB of GDDR6 and $999 for the model with 8GB with GDDR6.

TechRadar, citing leaks from board manufacturers, writes that a 150W card will run for $599 and a 120W card should start at $499. The rumored GTX 1180, a direct successor to the GTX 1080 Ti, is pegged at $699.

Lär ju inte bli gratis alltså. Skulle inte förvåna mig om dom låter 1080 TI ligga kvar i pris, och lägger 2080 över detta.
Uppemåt 10k-strecket här i Sverige kanske alltså inte är omöjligt?

Permalänk
Medlem

Namnet alltså. Jag har gått i tankar på att uppgradera i vad känns som många generationer nu.
Men jag tycker att det ser så jäkla illa ut att hoppa från 10 till 20 istället för till 11 att jag sitter fasen hellre på ett 680 om det är de två alternativen som finns på den gröna sidan.
Den röda? Varsågod, överraska mig gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att lanseringsdatumet inte är för långt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kan inte släppa att namnet verkar bli 20_0 istället för 11_0....

Första siffran stegas alltid vid ny generation, gäller för typ samtliga grafikkort och processorer .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kan tänka mig alla med gtx970 vill köpa nytt

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Får väl hoppas att lanseringsdatumet inte är för långt bort.

Ja, undra när... tänk om bara nyheten hade kunnat berätta om det

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Spännande, hoppas RTX 2080 spöar GTX 1080 Ti så man få en anledning till att köpa nytt grafikkort, älskar ju att köpa elektronik! Men kanske inte bra för miljön med mera så kanske inte bra att hålla på så, men ja få väl se

1070 spöade ju 980TI så 2080 borde ligga långt före 1080TI för att det inte ska vara en "flopp" jämfört med förra generationen kliv uppåt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kan inte släppa att namnet verkar bli 20_0 istället för 11_0....

Jag gillar inte de heller. På nått sett klingar RTX 20*0 dåligt...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Detta gynnar oss som inte uppgraderade till Pascal.

@Vangen:

Inte direkt, jag köpte ett 980ti för drygt 1 och ett halv årsen för 3200kr, sålde den för samma året efter.
Uppgraderade till 1080 med en mellanskillnad på 1500kr så betalade för 4300kr.

Så jag kan få tillbaka mina 1500 och gå plus minus noll igen om jag säljer mitt 1080 kontra om du tex säljer ditt.

För jag vet att man inte kan sälja ett 980ti för 3000+ längre.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Återstår att se hur pass väl den kommer att prestera! Kanske blir att vänta till 2080 Ti, lite beroende på om man får sitt 1070 sålt eller inte

Själv har jag alltid valt Ti modellerna så jag kommer vänta tills dom släpps.blir väl till våren kanske

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

2000 är nog ett mer säljande namn än 1100, eftersom man omedvetet tänker att skillnaderna är större. Ex mellan v1.0 och v1.1 av en produkt så framstår det som att skillnaderna är små medan v1 till v2 så ser skillnaderna större ut. Det är iaf hur jag tänker att man baserar namngivning på.

Givet stort fokus på raytracing kanske skillnaderna mot tidiga generationer är så stora att man vill belysa dem med numreringen? Lite grafikkort 2.0 eller vad man ska kalla det.

I övrigt har det väl i stort gått rätt stor inflation i det där med modellnummer. Går någon ens på det numera?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Namnet alltså. Jag har gått i tankar på att uppgradera i vad känns som många generationer nu.
Men jag tycker att det ser så jäkla illa ut att hoppa från 10 till 20 istället för till 11 att jag sitter fasen hellre på ett 680 om det är de två alternativen som finns på den gröna sidan.

Så det är namnet som är mest viktigt, inte hur korten presterar? Det känns som en väldigt märklig prioritering kan jag tycka.