Tappar trådlöst internet - D-link DIR-842

Permalänk

Tappar trådlöst internet - D-link DIR-842

Jag har en fundering & en fråga jag inte själv kan lösa

Jag har en D-link DIR-842 som jag har kopplat in direkt i vägguttaget & kör två trådburna saker som är digital tv & apple tv, men sen när jag kopplar upp mig på routern med t.ex. Iphone & Ipad så fungerar det trådlösa ett tag innan det släpper uppkopplingen dvs på enheterna ser det ut som dem är uppkopplade men man kan inte surfa på nätet.

Vad kan detta bero på?
Lösningen för detta är att starta om routern, men man borde kunna lösa det på något annat sätt..

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat routerns firmware till den senaste releasen?

Fungerar internet fortfarande på digital-tv och Apple-tv när det inte fungerar på de trådlösa enheterna?

Har du fler än en router i och med att du har digital-tv?
Har stängt av wifi på den så att inte mobilerna råkar connecta till fel?

Visa signatur

//////Lummis

Permalänk
Medlem

vad menar du med "direkt i vägguttaget"? Det låter som IP-konflikt pga två routrar inkopplade. Har du ett skåp med nån mer router inkopplad? Beskriv vad som finns innan vägguttaget. Är det fiber/adsl/kabel-TV-nät? Vilken operatör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

vad menar du med "direkt i vägguttaget"? Det låter som IP-konflikt pga två routrar inkopplade. Har du ett skåp med nån mer router inkopplad? Beskriv vad som finns innan vägguttaget. Är det fiber/adsl/kabel-TV-nät? Vilken operatör?

En IP-konflikt borde ju även drabba trådbundna enheter.

Till skaparen:
Se till att uppdatera till senaste firmware, sedan återställer du routern till fabriksinställningar och börjar om från början, fortsätter problemet så kan du ansluta en enhet åt gången till wifit för att se om det är någon specifik enhet som får routern att tappa greppet. Jag vet att Chromecast har haft problem med att överbelasta wifi med en massa trafik som berodde på en bugg.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonKent:

Jag har en fundering & en fråga jag inte själv kan lösa

Jag har en D-link DIR-842 som jag har kopplat in direkt i vägguttaget & kör två trådburna saker som är digital tv & apple tv, men sen när jag kopplar upp mig på routern med t.ex. Iphone & Ipad så fungerar det trådlösa ett tag innan det släpper uppkopplingen dvs på enheterna ser det ut som dem är uppkopplade men man kan inte surfa på nätet.

Vad kan detta bero på?
Lösningen för detta är att starta om routern, men man borde kunna lösa det på något annat sätt..

Firmware till router, enda chansen, om du inte vill köpa ny Wifi utrustning.

Det är ett fel som uppstår ibland mellan enklare routrar och vissa Wifi-enheter. I en del har jag lyckats spåra det till Wifi-energibesparingen som sedan gör att routern verkar hålla mac-adressen "aktiv", så när enheten begär ny IP/anslutning så fungerar det inte längre. Då kan det hjälpa att tweaka Wifi-spar läget i telefon/plattan.

Ibland hjälper det också att sätta riktigt kort DHCP lease tid, eller fast IP på enheterna (och då viktigt att göra till samtliga), iaf på en del ASUS routrar med liknande problem. Men det är inte 100% stabilt ändå, det sker mer sällan dock, så jag misstänker 2 olika fel som ger liknande symptom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

En IP-konflikt borde ju även drabba trådbundna enheter.

Till skaparen:
Se till att uppdatera till senaste firmware, sedan återställer du routern till fabriksinställningar och börjar om från början, fortsätter problemet så kan du ansluta en enhet åt gången till wifit för att se om det är någon specifik enhet som får routern att tappa greppet. Jag vet att Chromecast har haft problem med att överbelasta wifi med en massa trafik som berodde på en bugg.

nja ip-konflikter kan nog slå lite olika. Men ovsett så är det ju lätt att utesluta så fort TS svara hur nätverket ser ut. Men jag håller med om dina förslag för vidare felanalys.

Permalänk
Skrivet av lummis:

Har du uppdaterat routerns firmware till den senaste releasen?

Fungerar internet fortfarande på digital-tv och Apple-tv när det inte fungerar på de trådlösa enheterna?

Har du fler än en router i och med att du har digital-tv?
Har stängt av wifi på den så att inte mobilerna råkar connecta till fel?

Jag har uppdaterat till den senaste versionen av firmware & problemet kvarstår.

Nej jag har bara en router & in i vägguttaget

Ja internet fungerar fortfarande på de enheter som är trådburna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av teejee:

vad menar du med "direkt i vägguttaget"? Det låter som IP-konflikt pga två routrar inkopplade. Har du ett skåp med nån mer router inkopplad? Beskriv vad som finns innan vägguttaget. Är det fiber/adsl/kabel-TV-nät? Vilken operatör?

Jag har bara en router & den är kopplad direkt till bredbandsuttaget i lägenheten.
Fiber & det är bahnhof som är levrantör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonKent:

Jag har bara en router & den är kopplad direkt till bredbandsuttaget i lägenheten.
Fiber & det är bahnhof som är levrantör

Skickades från m.sweclockers.com

Gjorde du en systemåterställning efter att du uppdaterat firmware?

Du kan också testa att ändra vilken standard av trådlöst den ska skicka ut.
Testa att köra "N-only". Det verkar ha fungerat för vissa med liknande problem.

Det verkar vara många som har problem med den här routern när man googlar runt lite. Det är inte så att du köpt den nyligen så att du kan reklamera den?

Visa signatur

//////Lummis

Permalänk

@lummis: Nej det har jag inte gjort, behöver man göra det?

Saken är den att jag har en annan router med samma modell/märke som denna & den fungerar klockrent...

Permalänk
Medlem

@LarssonKent:

Det verkar finnas en del olika reversioner på denna modell, så att det är samma modell/märke behöver inte betyda att det sitter samma komponenter i.
Bästa för att få lite koll är som @lummis tipsar om, gör en factory reset, gör snabb och enkel uppsättning (med ett annat SSID) och testa hur det går.

Fungerar det så gå vidare och börja fila på inställningarna såsom du vill ha det men ha koll på nätet.

Innan du kör en factory reset så kolla loggarna och spara undan loggarna från routern, där borde det ju stå att wifi kopplats ifrån.

Permalänk

@reverend benny: Jag testar detta & får se hur det blir.
Tack för alla hjälp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Det låter som IP-konflikt pga två routrar inkopplade.

Låter snarare som han har en D-Link

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@LarssonKent:

Fick du testat något? Alltid kul att veta om tipsen gav dig hjälp.

Permalänk

@reverend benny: Jag testade men fick inte direkt någon förbättring, bytte dock med min andra router av samma modell & den fungerar klockrent samt den nya fungerar bättre hos mig än hos tjejen...