Vem är det som slarvat bort mitt paket?

Permalänk
Medlem

Vem är det som slarvat bort mitt paket?

Hej,

Beställde för ca 2 veckor sedan ett paket från Apple.se som skulle leveras via postnord som brev. Jag fick hem ett AVI nu i måndags, ett sådant Avi där de suttit ett klistermärke/etikett som de sätter på paketet och sedan skickar ut den avin till mig.

Har varit hos ICA nu 5 dagar i rad, och de har inte kunnat hitta paketet, så vem bär skulden för detta och vem bör jag tala med? Jag tänker, eftersom de klistrat etiketten på mitt paket = annars hade de inte skickat mig Avi, så måste paketet finnas någonstans hos ICA?

Permalänk
Medlem

Har du ringt Apple?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

pratat med postnord?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har du ringt Apple?

Vad har de med saken att göra?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ja jag har talat med Postnord, men får inget hjälpsam svar alls, eftersom de inte kan spåra brevet på något sätt, och ICA kan inte heller göra så mycket mer än att skylla på Postnord.

Men jag förstår inte, hur kan jag fåt ett AVI hem om paketet inte anlänt till ICA? Och de måste ha klistrat på etiketten på mitt paket, annars hade de inte skickat ut någon AVI?

Permalänk
Medlem

Det är troligen postnord som supit bort paketet som de brukar göra, men har du shoppat av Apple är det de får säga till och som får lösa det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad har de med saken att göra?

De är Postnords kund och uppdragsgivare, som mottagare har du inga "rättigheter" mot Postnord då du inte köpt en tjänst av dem så en eventuell reklamation måste gå via Apple.

Sen att Postnords service är ett skämt är ju en annan sak

Ett tips är annars något som har hänt mig ett par gånger att de som skannat in försändelsen hos ombudet vid ankomst skannat fel streckkod på paketet så de inte hittar den i systemet men den har legat på hyllan när de verkligen kollat manuellt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad har de med saken att göra?

Jag vet inte om du är seriös, men de har sålt varan till TS. De bör rimligtvis göra en reklamation mot Posten och skicka ut en ny produkt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Hasson39: Om det är en sådan där lapp med en röd/grön/blå/whatever-etikett med några siffror på i vanliga fall så är det väl butiken som klistrar på den så är det en sådan som du fått och du ser att det har suttit en sådan etikett på så är det ju butiken som klantat sig. Då får de helt enkelt gå igenom alla sina paket för att hitta just ditt paket.

Permalänk
Föredetting

Det spelar ingen roll vem det är som har slarvat bort ditt paket. Kontakta säljaren för att få det du beställt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Darran90: Om det är en sådan där lapp med en röd/grön/blå/whatever-etikett med några siffror på i vanliga fall så är det väl butiken som klistrar på den så är det en sådan som du fått och du ser att det har suttit en sådan etikett på så är det ju butiken som klantat sig. Då får de helt enkelt gå igenom alla sina paket för att hitta just ditt paket.

Precis det jag syftar på, tack.

Precis, de måste ha klistrat på lappen på mitt paket, annars hade de inte skickat ut AVIn till mig. Skall be dem leta manuellt innan jag hör av mig igen till Apple.

Tack

Permalänk
Medlem

@Hasson39: Något liknande hände mig i Göteborg för ett par månader sedan, fick en "klisterlapsavi" med min närmaste butik angiven på klisterlappen. Paketet visade sig ligga på ett annat utlämningsställe ändå, en bit bort, och i den butiken menade de på att det här händer ofta. Tydligen har Postnord en ursprunglig försändelsekod och sedan satt en till på paketet när den sorterats eller hanterats av brevbärare (går inte ned i brevinkast men skickats som brev). Vilken av koderna på paketet som skannas är random, och det kan därför bli fel mellan avi och system. Det här är inte en ursäkt men en förklaring av vad som kan ha hänt, jag förstår inte riktigt hur postnord kan fortsätta hitta på fler sätt att göra fel hela tiden, det är nästan skrattretande.

Om du har postnords app kan du försöka se om det finns flera koder reggade med någon av dina uppgifter (om apple till exempel angivit e-post eller kontakt-telefon till dig för avisering), annars är det kontakta postnord och sedan Apple för att de ska reklamera frakthanteringen som gäller.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad har de med saken att göra?

Vad Apple har att göra med att deras produkt, som de betalat PostNord att leverera, ej kommit fram?

Jadu.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreijer:

Vad har de med saken att göra?

Apple har beställt tjänsten att leverera paketet till TS. Apple är kunden som beställt leverans av postnord i det här fallet och det är därmed apple som kan reklamera eller gå vidare i ärendet om fel uppstår under frakten (som exempelvis att paket kommer bort).
Vidare har Apple ansvaret att få fram paketet till TS. Vad de väljer för leveranssätt är upp till Apple, men de är ansvariga för att leverera även om paketet försvinner.

Så Apple har väl en hel del med saken att göra i frågan skulle jag säga.

Med det sagt så är det bra att TS kollar ordentligt med utlämningsstället först. Enklast och snabbast för alla parter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@Release: Samma sak har hänt mig, när jag gick till det andra utlämningsstället i byn så låg mitt paket där. Så gå till de andra utlämningsställena som ligger närmast och fråga dem snällt att kolla manuellt på hyllorna.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Var precis på ICA, och det är tydligen postnord som klistrar på dessa lappar och inte dem, allt de gör är att skicka ut påminnelser. Jag lämnade mitt nummer samt avinr, så skall de leta senare under dagen och ringa tillbaka till mig.

Har även talat med Apple och de returnerade mig fullbetalning omgående, eftersom jag har kvar AVIn = inte hämtat ut något. Men kommer göra rätt för mig självklart, skulle jag lyckas få tag på paketet så hör jag av mig till Apple, då de har varit otroligt hjälpsamma i ärendet.

Permalänk

Asendia

Jag har beställt från dealextreme nyligen, och tydligen har paketet skickats med Asendia, på deras trackingsida står det "delivered to pick up point" . Har ringt poatnord och dhl och alla möjliga men ingen hittar mitt paket, och trackingnumret jag fått fungerar endast på 17track och på asendias egna sprningssida. Men det står ingenstans var någonstans det ligger...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hände mig nyligen att jag fick en lapp men när jag skulle hämta ut försändelsen så sade de att den inte kommit in till dem. Gick tillbaka två dagar senare enligt instruktion, fortfarande inte inkommit. Då började kassörskan leta i sina lådor och hittade den där, mottagen men inte inscannad. Så det är manuellt letande som gäller. Känns som Apple-paket borde ha distinkt kartong så de är lätta att hitta?