Vad gör denna komponent (Lödd på moderkortet)

Permalänk
Medlem

Vad gör denna komponent (Lödd på moderkortet)

HEj! När jag skulle plocka isär laptopen för grundlig rengöring så hitta jag en liten del som låg i fläkten, med största sannolikhet så har den farit dän i lödningen och bör sitta bredvid den bruna lilla saken som är inringad på bilden, någon som vet vad den gör?
Verkar ha fungerat utan denna del hittills...

Edit: Ser eventuellt ut som att den är limmad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

HEj! När jag skulle plocka isär laptopen för grundlig rengöring så hitta jag en liten del som låg i fläkten, med största sannolikhet så har den farit dän i lödningen och bör sitta bredvid den bruna lilla saken som är inringad på bilden, någon som vet vad den gör?
Verkar ha fungerat utan denna del hittills...

Edit: Ser eventuellt ut som att den är limmad?

http://forumbilder.se/H8E4B/20181024-112829.jpg

Ytmonterad kondensator tippar jag på. Inte limmad utan lödd. Du har inte en högre upplöst bild? Ladda upp till imgur eller nåt bättre ställe.

Permalänk
Medlem

@dlq84: Tack Verkligen för snabbt svar!
Klarar man sig utan den? Tror du det går att limma tillbaks om man ser till att kontaktytan är ren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

@dlq84: Tack Verkligen för snabbt svar!
Klarar man sig utan den? Tror du det går att limma tillbaks om man ser till att kontaktytan är ren?

Du bör ta hjälp av någon som vet hur man löder, ytmontering kan vara trixit för en nybörjare och eventuellt behöver kondensatorn sättas åt rätt håll också.

Permalänk
Medlem

Hmm bättre bild behövs för att säga med säkerhet men ser det inte ut som fördjupningar på komponenternas lödpunkter? Om man jämför med kondensatorerna längst till höger? Om det är fördjupningar skulle jag gissa varistor eller PTC. Har ännu inte sett keramiska kondensatorer i sådant utförande.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Opatagio:

Hej här är en närbild. SJälva delen är ca 4-5mm Tack ni !

Permalänk
Medlem

Det är en keramisk kondensator.

De svarta komponenterna är en ONSEMI (FDMF3035) buck regulator, dvs. en "switchande regulator" som "switchar ned" en spänning till en lägre spänning. I detta fall ser de ut att försörja en CPU/GPU. Kondingen som nu är lös sitter på primärsidan av regulatorn, dvs "den högre ingånsspänningen", och man kan förenklat säga att den fungerar lite "filtrerande" så inte allt "switchande brus" från regulatorn stör ut någon annan krets som går på samma ingångsspänning.

Det är lite mer komplicerat än så och det behövs en viss kapacitans på ingången till en regulator för att den ska fungera bra, men med tanke på att den sitter brevid en hel drös andra kondingar på samma ingångsspänning så misstänker jag att det kommer fungera utan komponenten. Skadar inte att prova.

I annat fall så får du ta hjälp av någon som kan löda dit den, du kan inte limma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgl:

Det är en keramisk kondensator.

De svarta komponenterna är en ONSEMI (FDMF3035) buck regulator, dvs. en "switchande regulator" som "switchar ned" en spänning till en lägre spänning. I detta fall ser de ut att försörja en CPU/GPU. Kondingen som nu är lös sitter på primärsidan av regulatorn, dvs "den högre ingånsspänningen", och man kan förenklat säga att den fungerar lite "filtrerande" så inte allt "switchande brus" från regulatorn stör ut någon annan krets som går på samma ingångsspänning.

Det är lite mer komplicerat än så och det behövs en viss kapacitans på ingången till en regulator för att den ska fungera bra, men med tanke på att den sitter brevid en hel drös andra kondingar på samma ingångsspänning så misstänker jag att det kommer fungera utan komponenten. Skadar inte att prova.

I annat fall så får du ta hjälp av någon som kan löda dit den, du kan inte limma.

En saknad kondensator kan skada komponenter i långa loppet också.

Hände på min förra laptop på jobbet. En kondning bokstavligt talat ramlade ut, men datorn fungerade fint. Efter 2 veckor så tvärdog den och vägrade starta.
Tekniker tog sig en titt och såg den saknade komponenten och förklarade för mig. Blev att byta moderkort.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

@Gurgl: Förutsatt att kondingen som lossnat inte filtrerar utgången på regulatorn genom separata pins. Men visst, är det på ingången så fixar resten av näraliggande kondingarna nog det jobbet.

Edit: Noterar att det sitter dubbla kondensatorer till samma ledning - och den ena sitter ju faktiskt kvar.

Permalänk
Medlem

Japp, nu ser man bättre och som Gurgl säger så är det en keramisk kondensator. Har du inte möjlighet att löda så skippa den helt.

Edit: Enligt databladet sitter de på VIN, pin 8-11. Så det ska vara OK.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jösses vilka underbart bra svar ni ger! TACK!!

Jag ska ner till lokala Tv reparatören nu som skulle kolla om han fixar microlödningen som krävs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

@dlq84: Tack Verkligen för snabbt svar!
Klarar man sig utan den? Tror du det går att limma tillbaks om man ser till att kontaktytan är ren?

Det du tror är lim, är ett skyddande lack-lager, så att den blir mindre känslig för fukt/fett/och annat bös.

Som andra säger ska den lödas. Samt rengöras efter lödningen, samt gärna lackas/skyddas igen.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

@Gurgl: Du som verkar ha lite koll, vet du varför kondensatorerna är monterade på ben på det där sättet? Jag blev lite nyfiken, har aldrig sett det förrut. För att hantera värme bättre kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

En saknad kondensator kan skada komponenter i långa loppet också.

Hände på min förra laptop på jobbet. En kondning bokstavligt talat ramlade ut, men datorn fungerade fint. Efter 2 veckor så tvärdog den och vägrade starta.
Tekniker tog sig en titt och såg den saknade komponenten och förklarade för mig. Blev att byta moderkort.

Stämmer bra i många fall. Men det beror mycket på var dessa komponenter sitter i kedjan. Är det en kondensator för BOOST/BOOTSTRAP-funktion eller på utgången efter switch-drossel kan det mycket väl haverera efter tid, oftast direkt. Här sitter däremot kondensatorn på ingången till switch-regulatorn mellan 5V och GND. Den 5V på kretskortet är sannolikt väldigt bra filterat i sin tur och denna kondensator som lossnat är för liten för att hantera dumps så uppgiften är nog att filtera eventuellt rippel, vilket dess granne bör klara galant. Att det sitter två misstänker jag är för kapacitansens skull och säkerligen något rekommenderat värde från kretstillverkaren (vilket är 0,68 - 1uF för denna kretsen).

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Jösses vilka underbart bra svar ni ger! TACK!!

Jag ska ner till lokala Tv reparatören nu som skulle kolla om han fixar microlödningen som krävs!

Blir lika impad jag över all kunskap som finns. Härligt med forum som dessa

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Japp, jag resonerar lika. Misstänker att alla keramerna man ser i botten på första bilden sitter på samma ingångsspänning som denna också, är osannolikt att detta skulle orsaka några problem. Det skulle vara om man tummat som fan i designen i derating och avkoppling, vilket alltid ger mer problem än är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Gurgl: Du som verkar ha lite koll, vet du varför kondensatorerna är monterade på ben på det där sättet? Jag blev lite nyfiken, har aldrig sett det förrut. För att hantera värme bättre kanske?

Man monterar ofta kondensatorer på det sättet för att kunna stacka dem på höjden på detta vis:

I detta fall så sitter det bara en konding, vilket kan verka lite meningslöst, är inte säker skulle misstänka att det beror på att man använt stackade kondensatorer på andra ställen och ville behålla samma "serie" av kondensatorer och minska komponentfloran, de har också samma fotavtryck i mönsterkortet så man kan ju sätta något större värde där det är två vertikalt stackade kondensatorer om det skulle behövas utan att behöva designa om mönsterkortet.

EDIT:
Det andra kan ju vara att man vill öka hållbarheten då stora keramer som är direkt lödda på moderkortet, speciellt med blyfri lödning, har en tendens att spricka med vibration och/eller termisk cykling, med dessa ben får de lite mer "flex" och spricker inte lika lätt.

EDIT2:
Blev själv nyfiken då jag inte själv brukar använda kondingar med denna typ av terminaler, hittade denna länk som förklarar bra:
https://psearch.en.murata.com/capacitor/lineup/krm/

Permalänk
Medlem

@Gurgl: Aha, det verkar ju vettigt. Tack för förklaringen.

Permalänk
Medlem

Jag misstänkte först att man ville komma bort från eventuell värmebildning (med tanke på kretsens funktion och keramers känslighet) och få ett luftgap men @Gurgl tanke om stackade för att slippa ändra PCB-layouten låter bättre.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Inte illa med lite utbildning samtidigt som problemlösning! Grymt!! =)!

100 pix kostade det så sitter den på plats igen.

Solen skiner!!