Hdmi Handshaking issue (?). Får ej alltid bild på min nya tv via Hdmi.

Permalänk
Inaktiv

Hdmi Handshaking issue (?). Får ej alltid bild på min nya tv via Hdmi.

Tjenare! Flyttade precis hemifrån och det första jag gjorde var att klicka hem en Swedx 43"TV och en Pioneer VSX 330-K. Pluggade ihop allt och satte in mitt ps4 men fick ingen bild. Tänkte att det var att jag behövde nyaste hdmi kablarna så jag cyklade iväg till netonnet och köpte 2 stycken 18gbps HDMI kablar, vilket gjorde att det funkade, men inte alltid.
När jag kör PS4 > Receiver > TV så känns det som att det är 10% chans att det funkar när jag sätter igång allt, annars blir det bara ljud och en svart bild. Kör jag PS4 > TV så funkar det, men har varit någon gång det också bara varit svart. Kör jag däremot laptop > TV så funkar det 100% av gångerna, dock ej när jag kör laptop > Receiver > TV.
Antar att det är någon form av handshaking issue då det verkar bero lite på vilken ordning jag sätter igång grejerna på. Någon fyndig människa som vet hur man skulle kunna lösa det hela?

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att koppla allt direkt till TV, sedan köra med optisk ljudutgång från TV -> Receiver?

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zahedee:

Är det inte bättre att koppla allt direkt till TV, sedan köra med optisk ljudutgång från TV -> Receiver?

Det är så jag har gjort som nödlösning just nu, men TVn har bara en hdmi ingång och vill helst inte behöva plugga in och ut allt hela tiden

Permalänk
Medlem

När du bara får ljud och ingen bild, är det då ljud från förstärkaren eller från teven?

Om du får ljud ur förstärkaren men ingen bild på teven låter det som att förstärkaren lyckas koppla upp sig mot din PS4 och dator, men inte mot teven. Svårt att direkt avgöra om det är förstärkaren eller teven som strular. Kan vara lite av varje. Har du t.ex. någon annan teve eller skärm med HDMI-ingång du kan testa koppla till förstärkaren?

Har du möjlighet att stänga av up-/down-scaling eller annat relaterat till HDMI-utgången i din förstärkare?

Har din förstärkare någon form av felindikering när du inte får bild på teven? T.ex. en display som visar "HDCP error" eller liknande.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kai:

När du bara får ljud och ingen bild, är det då ljud från förstärkaren eller från teven?

Om du får ljud ur förstärkaren men ingen bild på teven låter det som att förstärkaren lyckas koppla upp sig mot din PS4 och dator, men inte mot teven. Svårt att direkt avgöra om det är förstärkaren eller teven som strular. Kan vara lite av varje. Har du t.ex. någon annan teve eller skärm med HDMI-ingång du kan testa koppla till förstärkaren?

Har du möjlighet att stänga av up-/down-scaling eller annat relaterat till HDMI-utgången i din förstärkare?

Har din förstärkare någon form av felindikering när du inte får bild på teven? T.ex. en display som visar "HDCP error" eller liknande.

Får ljud från förstärkaren. Har tyvärr ingen annan skärm jag kan testa just nu, men får bli nästa steg Enda inställningen jag har på förstärkaren gällande HDMI är Arc av eller på. Är helt svart på tvn, kan inte ens komma åt menyn på tvn då. Berättade detta för support på Swedx och då sa dom det var kablarna som krånglade. Igår fungerade det perfekt med PS4 > Receiver > TV. Dock inte idag när jag väljer att sätta på det igen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon188021:

Berättade detta för support på Swedx och då sa dom det var kablarna som krånglade.

Klassiskt knep för att slippa ta diskussionen. Ofta fungerar det. Kunden rycker lite i kablarna, kanske slänger den gamla och med all rätt usla kabeln. Sedan fungerar det. Men du har redan gjort detta.

Handskakningsproblem är mellan source och sink, alltså kretsarna på vardera änden av kabeln.

Då är det någon form av handskakningsproblematik som uppenbarligen låser SwedX-tv:n och i sådana här situationer är det svårt att peka ut vilken som gör fel. Men eftersom TV:n verkar hänga sig bokstavligen där du inte ens kommer åt TV:ns menyer pekar det mesta på att den är just TV:n som inte vill fungera. Den insikten kommer dock inte att lösa problemet, utan det måste klivas runt på något sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Klassiskt knep för att slippa ta diskussionen. Ofta fungerar det. Kunden rycker lite i kablarna, kanske slänger den gamla och med all rätt usla kabeln. Sedan fungerar det. Men du har redan gjort detta.

Handskakningsproblem är mellan source och sink, alltså kretsarna på vardera änden av kabeln.

Då är det någon form av handskakningsproblematik som uppenbarligen låser SwedX-tv:n och i sådana här situationer är det svårt att peka ut vilken som gör fel. Men eftersom TV:n verkar hänga sig bokstavligen där du inte ens kommer åt TV:ns menyer pekar det mesta på att den är just TV:n som inte vill fungera. Den insikten kommer dock inte att lösa problemet, utan det måste klivas runt på något sätt.

Deras svar på att menyn inte funkade verkade vara att tvn behöver någon form av hdmi signal för att komma åt menyn.

Skickades från m.sweclockers.com