Problem med anslutning av DECO 9 plus (TP-link) mot "Öppen fiber" (VIASAT)

Permalänk
Medlem

Problem med anslutning av DECO 9 plus (TP-link) mot "Öppen fiber" (VIASAT)

Hej!
Jag har en kompis som haft problem med täckning i huset och ville köra en Mesh-lösning köpte då ett kit med 3 st DECO 9+-enheter (TP-link).
Problemet är att vid installation av första enheten så lyser dioden på enheten röd och felmeddelandet i app:en är något i stil med: problem med internet/anslutning kontakta din internetleverantör.
Dock så fungerar internet om man "surfar" via W-lan:et man skapat vid installationen. Problemet blir i nästa steg att när enheten tycker anslutningen är felaktig så vill den inte sätta upp nästa nod (M9-enhet) och inget Mesh-nät kan alltså skapas.
Har någon haft liknande problem mot Öppen Fiber/VIASAT och M9 (eller M5) och hittat en lösning?
Finns det något sätt att få en mer tydlig beskrivning av felet från M9-enheten? (informationen i app:en är ju ganska begränsad, önskar att de även använt ett mer traditionellt web-grässnitt med mer info/inställningar).
Andra tips på felsökning? (Kan nämna att jag tog med två enheter hem till mig och där fungerar de som tänkt, jag har bredbandsbolaget/telenor eller vad de heter nu )

Vänligen
/ tttomte

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
TP-Link

Problem med anslutning av DECO 9 plus (TP-link) mot "Öppen fiber" (VIASAT)

@tttomte:

Vi har haft flera Viasat bredbandskunder som har problem med Internetanslutningen när de använder TP-Links Routers / Deco-system. Detta beror på en nyligen anpassad ISP (internet Service Provider)-infrastruktur (Telia Open Fiber byter till CG-NAT i vissa områden). Vi på TP-Link arbetar med Viasat för att lösa detta problem med högsta prioritet.

För närvarande finns det två lösningar som kan lösa problemet:

Lösning 1:
Vi rekommenderar att ni ringer Viasats kundtjänst och ber dem att ändra din privata IP-adress till en offentlig / dynamisk IP-adress.

Lösning 2:
Vi rekommenderar att du ändrar DNS-servern till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 på TP-Link Routers / Deco-system.
Om hur du ändrar DNS-servern på våra produkter har vi utarbetat FAQ för dig:
För TP-Link Routers: https://www.tp-link.com/us/faq-1712.html
För Deco-system: https://www.tp-link.com/sv/faq-1855.html

När det gäller kunder som nyligen köpt våra Deco-produkter och misslyckades med att ställa in den på Viasat-linjen, följ följande steg (om du har en gammal router):
1. Anslut din gamla router till Viasat-omkopplaren / modemet, se till att den gamla routern kan få tillgång till internet;
2. Anslut Deco till LAN-porten på den gamla routern och sätt sedan in Deco via Deco-appen.
3. Följ FAQ-länken för att ändra DNS-servern i Deco-appen: https://www.tp-link.com/sv/faq-1855.html
4. Koppla ur den gamla routern, anslut Deco direkt till Viasat-switchen / modemet istället.

Obs! Om du inte har en gammal router, se Lösning 1.
Om du har några frågor angående detta eller fortfarande inte kan lösa problemet efter att ha försökt lösningarna, var god kontakta vår tekniska support, vi gör vårt bästa för att hjälpa dig.

Teknisk support per telefon: +46 (0) 87181088 (Engelska Service, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan)
E-post: support.se@tp-link.com (engelska tjänsten)

Visa signatur

Support TP-Link Nordic AB
T. (+46) 8 718 10 88
support.se@tp-link.com
www.tp-link.se

Permalänk
Medlem

@TP-Link:
Genom byta till Googles DNS-sever enligt "lösning 2" som ni föreslog så fick vi det att fungera.
Tack för hjälpen!
/ tttomte

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem

Deco M9 Installation

Hej. Jag har problem med att få access till internet när jag ska installera mitt Deco-system. Jag har access till internet när jag kopplar min dator med kabel direkt på LAN utgången på switchen (stadsnät)
Väljer dynamisk IP när jag installerar Deco.
Jag har Bahnhof som tjänsteleverantör.

Skrivet av TP-Link:

@tttomte:

Vi har haft flera Viasat bredbandskunder som har problem med Internetanslutningen när de använder TP-Links Routers / Deco-system. Detta beror på en nyligen anpassad ISP (internet Service Provider)-infrastruktur (Telia Open Fiber byter till CG-NAT i vissa områden). Vi på TP-Link arbetar med Viasat för att lösa detta problem med högsta prioritet.

För närvarande finns det två lösningar som kan lösa problemet:

Lösning 1:
Vi rekommenderar att ni ringer Viasats kundtjänst och ber dem att ändra din privata IP-adress till en offentlig / dynamisk IP-adress.

Lösning 2:
Vi rekommenderar att du ändrar DNS-servern till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 på TP-Link Routers / Deco-system.
Om hur du ändrar DNS-servern på våra produkter har vi utarbetat FAQ för dig:
För TP-Link Routers: https://www.tp-link.com/us/faq-1712.html
För Deco-system: https://www.tp-link.com/sv/faq-1855.html

När det gäller kunder som nyligen köpt våra Deco-produkter och misslyckades med att ställa in den på Viasat-linjen, följ följande steg (om du har en gammal router):
1. Anslut din gamla router till Viasat-omkopplaren / modemet, se till att den gamla routern kan få tillgång till internet;
2. Anslut Deco till LAN-porten på den gamla routern och sätt sedan in Deco via Deco-appen.
3. Följ FAQ-länken för att ändra DNS-servern i Deco-appen: https://www.tp-link.com/sv/faq-1855.html
4. Koppla ur den gamla routern, anslut Deco direkt till Viasat-switchen / modemet istället.

Obs! Om du inte har en gammal router, se Lösning 1.
Om du har några frågor angående detta eller fortfarande inte kan lösa problemet efter att ha försökt lösningarna, var god kontakta vår tekniska support, vi gör vårt bästa för att hjälpa dig.

Teknisk support per telefon: +46 (0) 87181088 (Engelska Service, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan)
E-post: support.se@tp-link.com (engelska tjänsten)

Skickades från m.sweclockers.com