@tttomte:
Vi har haft flera Viasat bredbandskunder som har problem med Internetanslutningen när de använder TP-Links Routers / Deco-system. Detta beror på en nyligen anpassad ISP (internet Service Provider)-infrastruktur (Telia Open Fiber byter till CG-NAT i vissa områden). Vi på TP-Link arbetar med Viasat för att lösa detta problem med högsta prioritet.
För närvarande finns det två lösningar som kan lösa problemet:
Lösning 1:
Vi rekommenderar att ni ringer Viasats kundtjänst och ber dem att ändra din privata IP-adress till en offentlig / dynamisk IP-adress.
Lösning 2:
Vi rekommenderar att du ändrar DNS-servern till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 på TP-Link Routers / Deco-system.
Om hur du ändrar DNS-servern på våra produkter har vi utarbetat FAQ för dig:
För TP-Link Routers: https://www.tp-link.com/us/faq-1712.html
För Deco-system: https://www.tp-link.com/sv/faq-1855.html
När det gäller kunder som nyligen köpt våra Deco-produkter och misslyckades med att ställa in den på Viasat-linjen, följ följande steg (om du har en gammal router):
1. Anslut din gamla router till Viasat-omkopplaren / modemet, se till att den gamla routern kan få tillgång till internet;
2. Anslut Deco till LAN-porten på den gamla routern och sätt sedan in Deco via Deco-appen.
3. Följ FAQ-länken för att ändra DNS-servern i Deco-appen: https://www.tp-link.com/sv/faq-1855.html
4. Koppla ur den gamla routern, anslut Deco direkt till Viasat-switchen / modemet istället.
Obs! Om du inte har en gammal router, se Lösning 1.
Om du har några frågor angående detta eller fortfarande inte kan lösa problemet efter att ha försökt lösningarna, var god kontakta vår tekniska support, vi gör vårt bästa för att hjälpa dig.
Teknisk support per telefon: +46 (0) 87181088 (Engelska Service, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan)
E-post: support.se@tp-link.com (engelska tjänsten)