Märklig fläktkurva för HP 14-cm0812no

Permalänk
Medlem

Märklig fläktkurva för HP 14-cm0812no

Hej!

Jag köpte en HP 14-cm0812no från Elgiganten idag https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Det första jag märkte var att fläktarna låter väldigt mycket emellanåt. Jag laddade ner speedfan och kollade där, det visar sig att fläktkurvan går från 0 RPM till 2200 eller 2500 RPM direkt. Först ligger datorn runt 50 grader, den stiger till 60 grader och då går fläkten igång rejält, då minskar tempen till 50. Sen fortsätter det såhär om och om igen.

Är det möjligt att ändra så att fläkten går igång tidigare och med lägre RPM? Tycker det känns helt knäppt att det ska vara såhär..

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@zoorex:
Kontrollera i UEFI/BIOS om det inte finns olika profiler för fläkten, kan dock inte ge tips på var du ska leta efter detta då det skiljer sig mellan olika tillverkare.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoorex:

Hej!

Jag köpte en HP 14-cm0812no från Elgiganten idag https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Det första jag märkte var att fläktarna låter väldigt mycket emellanåt. Jag laddade ner speedfan och kollade där, det visar sig att fläktkurvan går från 0 RPM till 2200 eller 2500 RPM direkt. Först ligger datorn runt 50 grader, den stiger till 60 grader och då går fläkten igång rejält, då minskar tempen till 50. Sen fortsätter det såhär om och om igen.

Är det möjligt att ändra så att fläkten går igång tidigare och med lägre RPM? Tycker det känns helt knäppt att det ska vara såhär..

Tack för hjälpen!

Ursäkta att jag väcker en död tråd. Fick du någonsin ordning på fläktarna? Funderar på att köpa en likadan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||