Maxtor 200gb krashar.

Permalänk
Medlem

Maxtor 200gb krashar.

Hej

Börjar med lite info om datorn/disken.

Hårdvara:
Moderkort: Gigabyte 7VRXP
Hdd: Maxtor 6Y200P0 + 2WD diskar
Kör Maxtor disken på Slave, 133ATA

Mjukvara:
Os: Windows 2000 SP3
Nyaste bios och via drivar.

Problem:
När disken arbetar mycket så kommer det ibland fram ett felmeddelande "Disken F: är skadad, var god kör CHKDSK" (något i den stilen iaf) och snäll som jag är så kör jag chkdsk och hoppas på det bästa. Då hittar den massa index fel och börjar reparera, men filerna som blir "reparerade" funkar inte. Meddelandet kommer bara fram när jag utsätter disken för mycket arbete. Disken används framför allt till DC så den utsätts ofta för mycket press och är ganska irreterande när filerna blir förstörda hela tiden.

Jag tippar på att det har något att göra med moderkortet, någon som har någon ide?

Permalänk
Medlem

Kanske du borde ta Sök efter skadade sektorer och försök reparera dom. På CHKDSK ska du ta den scanen som tar längst tid så kan man se om det finns några skadade cluster.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Du kanske lider av VIA PCI buggen. Jag har för mig att de fixade till sin PCI implementation men felet kvarstod tydligen minst en generation efter 686B. Kolla här http://www.tecchannel.de/hardware/817/8.html

Permalänk
Medlem

Jag har testat att köra /f parametern på chkdsk, det är väl den "värsta" om man säger så. Och mitt moderkort är väl lite för nytt för PCI buggen (lr?).

Blir tokig på detta, disken är juh ny, funderar på att skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Ok det finns en sak du kan pröva direkt om du vill. Jag experimenterade med olika inställningar för att ta mig runt problemet med hackande ljud pga pci buggen.
För skojs skull så provade jag att göra tvärtom det som rekommenderades: jag avinstallerade via patchen och satte pci latensen i bios till 128. Då fick jag mycket korruption på min hårddisk, när chkdsk rensade upp så fick jag tillbaka 1.5gig!

Det bästa resultatet fick jag när jag gjorde följande: installerade den där via patchen + satte pci latensen i bios till 8 och sen använde jag powerstrip för att sätta latensen för alla enheter till 8 (inklusive grafikkort och nätverkskort). Det gav mig bättre kontroll i BF1942 vid låga fps och jag har inget problem med hackande ljud längre. Jag föreslår att du provar att göra samma sak och sen kör en chkdsk /f på din maxtor för att se om den fortsätter att krappa ur. Om den gör det så får du nog skicka den på reparation...