Permalänk
Medlem

Problem vid kallstart av dator

Hej!

Under en längre tid har jag haft problem med att få igång datorn efter att den har varit avstängd en längre tid. ( runt 10-12 timmar)

Händer ingenting när jag trycker på startknappen.

För att få igång datorn måste jag koppla ur/koppla in strömkabeln till nätagget och sedan testa igen. Oftast funkar det på första försöket, men ibland måste jag försöka flera gånger.

Har dubbelkollat alla kablar från nätagget, front panel connectors samt testat en ny strömkabel till nätagget.

Misstänker att det är moderkortet eller nätagget som strular, tyvärr har jag inget extra nätagg/moderkort som jag kan testa med...

Kan tillägga att när väl datorn är igång så fungerar den felfritt, klarar stresstest och spel utan problem.
Nätagget är AX850 och köptes för ca 2½ år sedan.

Någon som vet vad felet beror på?

*edit*

Tror jag har löst problemet nu!

Nollställde CMOS och testade ytterligare en strömsladd. Sedan dess har det fungerat felfritt!

*edit2*

Hade fel, felet kom tillbaka. Kommer nog beställa ett nytt nätaggregat.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Hej!

Under en längre tid har jag haft problem med att få igång datorn efter att den har varit avstängd en längre tid. ( runt 10-12 timmar)

Händer ingenting när jag trycker på startknappen.

För att få igång datorn måste jag koppla ur/koppla in strömkabeln till nätagget och sedan testa igen. Oftast funkar det på första försöket, men ibland måste jag försöka flera gånger.

Har dubbelkollat alla kablar från nätagget, front panel connectors samt testat en ny strömkabel till nätagget.

Misstänker att det är moderkortet eller nätagget som strular, tyvärr har jag inget extra nätagg/moderkort som jag kan testa med...

Kan tillägga att när väl datorn är igång så fungerar den felfritt, klarar stresstest och spel utan problem.
Nätagget är AX850 och köptes för ca 2½ år sedan.

Någon som vet vad felet beror på?

skulle vilja sikta på att det är nätagget som som ska på o strula för dig men enklast är om du skaffar/lånar ett annat och testar för att vara exakt

Visa signatur

Live Long And Prosper

Permalänk
Medlem

Testa byta batteriet på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av bibo_99:

skulle vilja sikta på att det är nätagget som som ska på o strula för dig men enklast är om du skaffar/lånar ett annat och testar för att vara exakt

Har tyvärr ingen möjlighet att göra detta. :/

Skrivet av BTLulle:

Testa byta batteriet på moderkortet

Måste man specialbeställa det? Hur får man tag på det?

La upp en video som visar problemet också!

http://watch?v=vdhtrWe4BcI

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Måste man specialbeställa det? Hur får man tag på det?

Kolla på ICA mm efter nytt batteri.

Permalänk
Medlem

*Uppdatering*

Osäker på vad felet var, men det är löst nu i alla fall.

Kontrollerade nätaggregatet med en nätaggregatstestare, inga fel hittades.

Med största sannolikhet var det nog något typ av glapp någonstans. Demonterade allting när jag installerade det nya grafikkortet, och sedan dess har det fungerat felfritt.

Det var tänkt att jag skulle byta batteriet efter att jag fick det nya grafikkortet, men glömde helt av det.

Visade sig dock att jag inte behövde göra det!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Felet har nu återkommit. Datorn startar aldrig på första försöket, men funkar på nästa försök.
Har bytt batteriet på moderkortet, dock utan framgång. Nätaggregatstestaren visar inga fel.

Som jag har nämnt tidigare i tråden så funkar datorn felfritt när den väl är igång.

Antar att det är moderkortet som sjunger på sista versen?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan. Då var det tydligen så att min Displaykortkabel orsakade problem. Hade jag kabeln i datorn så startade den inte först, jag fick rycka ur kabeln. Använder du Displayport?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gwaniiz:

Felet har nu återkommit. Datorn startar aldrig på första försöket, men funkar på nästa försök.
Har bytt batteriet på moderkortet, dock utan framgång. Nätaggregatstestaren visar inga fel.

Som jag har nämnt tidigare i tråden så funkar datorn felfritt när den väl är igång.

Antar att det är moderkortet som sjunger på sista versen?

Har ett par batteri i bruten förpackning då jag tagit ett men finns 2 eller 3 kvar tror jag. Kan skicka på postrn om det kan hjälpa en kluven själ. Är det bara det som är problemet så slipper du köpa nytt. Kan skicka på måndag om jag får din adress. Portot får du i j4ul klapp

Ps käka du hallon lakrtis stång så får du med 2 sådana från inet

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan. Då var det tydligen så att min Displaykortkabel orsakade problem. Hade jag kabeln i datorn så startade den inte först, jag fick rycka ur kabeln. Använder du Displayport?

Använder en dual link DVI, kan det vara den som spökar?

Skrivet av jimsan8923:

Har ett par batteri i bruten förpackning då jag tagit ett men finns 2 eller 3 kvar tror jag. Kan skicka på postrn om det kan hjälpa en kluven själ. Är det bara det som är problemet så slipper du köpa nytt. Kan skicka på måndag om jag får din adress. Portot får du i j4ul klapp

Ps käka du hallon lakrtis stång så får du med 2 sådana från inet

Har faktiskt testat att byta moderkortsbatteriet, men blev ingen skillnad. Krånglar fortfarande.

Tackar för erbjudandet dock!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Jag hade ett AX750 som betedde sig likadant. Ibland var det ett helvete att få igång datorn. Fick trycka på knappen, dra ur kabeln, sätta i kabeln, fippla men on/off switchen på agget. Tillslut kom det igång.

Sedan försvann det. Sen kom det tillbaka igen.

Hur som helst, jag skrev till Corsair och frågade om detta. Hade googlat lite innan och sett att fler hade liknande problem. De var väldigt tillmötesgående och upprättade ett RMA-ärende. Fick utbytesagget för någon vecka sedan (ett AX760, troligtvis byter de ut ditt emot ett AX860). Har inte haft några problem sedan dess.

Om du köpte agget 2013 (2015-09 minus 2½ år) har du garanti kvar. Så hör av dig till Corsair. Du kommer dock få skicka in nätagget själv. Mitt var köpt våren 2012 och de var inga problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gwaniiz:

Använder en dual link DVI, kan det vara den som spökar?

Har faktiskt testat att byta moderkortsbatteriet, men blev ingen skillnad. Krånglar fortfarande.

Tackar för erbjudandet dock!

okej var ju synd det men det är inget o tacka för därför vi på forum finns ju

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rillsarn:

Jag hade ett AX750 som betedde sig likadant. Ibland var det ett helvete att få igång datorn. Fick trycka på knappen, dra ur kabeln, sätta i kabeln, fippla men on/off switchen på agget. Tillslut kom det igång.

Sedan försvann det. Sen kom det tillbaka igen.

Hur som helst, jag skrev till Corsair och frågade om detta. Hade googlat lite innan och sett att fler hade liknande problem. De var väldigt tillmötesgående och upprättade ett RMA-ärende. Fick utbytesagget för någon vecka sedan (ett AX760, troligtvis byter de ut ditt emot ett AX860). Har inte haft några problem sedan dess.

Om du köpte agget 2013 (2015-09 minus 2½ år) har du garanti kvar. Så hör av dig till Corsair. Du kommer dock få skicka in nätagget själv. Mitt var köpt våren 2012 och de var inga problem.

nu när du nämner det så har jag samma nätagg som du hade. ett ax 750 o den hade jag problem med att man fick lirka in kabeln för att den ska få ordentlig kontakt. kan ju vara så att massan i kabeln sväller när den blir värm men blir mindre vid normal rumstemp. värt o testa att stoppa in den ordentligt.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillsarn:

Jag hade ett AX750 som betedde sig likadant. Ibland var det ett helvete att få igång datorn. Fick trycka på knappen, dra ur kabeln, sätta i kabeln, fippla men on/off switchen på agget. Tillslut kom det igång.

Sedan försvann det. Sen kom det tillbaka igen.

Hur som helst, jag skrev till Corsair och frågade om detta. Hade googlat lite innan och sett att fler hade liknande problem. De var väldigt tillmötesgående och upprättade ett RMA-ärende. Fick utbytesagget för någon vecka sedan (ett AX760, troligtvis byter de ut ditt emot ett AX860). Har inte haft några problem sedan dess.

Om du köpte agget 2013 (2015-09 minus 2½ år) har du garanti kvar. Så hör av dig till Corsair. Du kommer dock få skicka in nätagget själv. Mitt var köpt våren 2012 och de var inga problem.

Hmm intressant, haft detta problem tidigare. Helt dött när man tryckte på startknappen, men funkar när man drar ur och sätter in kabeln.
Skapade en ticket hos corsair hösten 2015, men fullföljde inte eftersom nätaggregatstestaren visade bra värden. Tänkte att jag kommer att ha betalat fraktkostnaden i onödan. (dessutom vara utan fungerande dator ett tag )
Hur lång tid tog det för dig? Dom kunde alltså återskapa felet?

Läste hos Inet på produktsidan att det t.om. är 7 års garanti.

Har även testat att inaktivera "fast boot" i uefi.

Testade nätaggregatet ännu en gång, bifogar en bild på testresultatet:

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Sonens dator har något närbesläktat fel. Vi slutade dock felsöka när vi märkte att den går att "fulstarta" om man först trycker på startknappen och sedan slår på brytaren på grendosan efteråt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Sedan jag flashade om bios på moderkortet för ett par dagar sedan så har felet inte återkommit!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM