Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Okej. Det var satan i det ju, men tur att jag dubbel kollar med lite fakta innan jag göra något som jag får ångra. Då blir det en molex splitt att försörja ssd och cpu.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Det här har väl frågats tusen gånger i tråden, jag sökte dock och hittade inget vettigt...

Jag kör med RDM just nu för att ge en utav mina VM's direktaccess till mina diskar. De har börjat bete sig lite konstigt dock med läsfel och lite annat, troligtvis är det för att de helt enkelt är gamla mekaniska diskar, jag vill dock utsluta RDM (som är lite sådär enl. vissa källor) och köra ordentlig pass-through istället.

Om jag kör pass-through på B120i-controllern så tappar jag ju min SSD tillika datastore... Har ni några tips på vilket kort jag behöver köpa för att använda för mina mekaniska diskar? Behöver ingen raid, vill komma undan så billigt som möjligt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Går dessa fortfarande att hitta för ett rimligt pris någonstans? Har försökt söka lite på Prisjakt och eBay, men verkar bara hitta för 4k och uppåt för G1610T-modellen vilket känns lite sådär.
Har en gammal N40L som jag hade tänkt uppgradera till gen10 istället, men den blev ju som den blev och har den börjat bråka så jag vet inte om den håller till gen11.

Hur är det nu med Power Disable på hårddiskar, finns det någon 8TB som fungera out of the box?
https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matheeeew:

Det här har väl frågats tusen gånger i tråden, jag sökte dock och hittade inget vettigt...

Jag kör med RDM just nu för att ge en utav mina VM's direktaccess till mina diskar. De har börjat bete sig lite konstigt dock med läsfel och lite annat, troligtvis är det för att de helt enkelt är gamla mekaniska diskar, jag vill dock utsluta RDM (som är lite sådär enl. vissa källor) och köra ordentlig pass-through istället.

Om jag kör pass-through på B120i-controllern så tappar jag ju min SSD tillika datastore... Har ni några tips på vilket kort jag behöver köpa för att använda för mina mekaniska diskar? Behöver ingen raid, vill komma undan så billigt som möjligt.

Tack!

Klassikern är ju ett IBM M1015(200kr på Ebay) eller modernade flashat till IT-mode(vilket är enkelt). Behöver bara en SAS till SATA kabel splitter. 2st SAS portar varav varje port blir 4st SATA 6gb/s.

Permalänk
Medlem

På tal om kontrollerkort...

Jag har funderat på om det inte skulle vara möjligt att "splitta" PCI-E-porten med hjälp av en aktiv riser, och på så sätt kunna köra både t.ex. ett 10GbE-NIC och ett HBA-kort.

Aktiva risers, alltså de som har ett PLX-chip på själva risern, behöver, vad jag förstått, inget speciellt stöd från hårdvaran eller BIOS, utan ska bara vara till att plugga i och köra.
Supermicros RSC-R2UG-A2E16-A ser ut att både rymma i lådan och uppfylla ovanstående krav.
Lägg till två riserkablar och lite tid för att skissa ihop och 3D-printa ett fäste åt korten, så är man nog hemma.

Jag kanske ger det ett försök när 10GbE blivit lite mer aktuellt : )

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

På tal om kontrollerkort...

Jag har funderat på om det inte skulle vara möjligt att "splitta" PCI-E-porten med hjälp av en aktiv riser, och på så sätt kunna köra både t.ex. ett 10GbE-NIC och ett HBA-kort.

Aktiva risers, alltså de som har ett PLX-chip på själva risern, behöver, vad jag förstått, inget speciellt stöd från hårdvaran eller BIOS, utan ska bara vara till att plugga i och köra.
Supermicros RSC-R2UG-A2E16-A ser ut att både rymma i lådan och uppfylla ovanstående krav.
Lägg till två riserkablar och lite tid för att skissa ihop och 3D-printa ett fäste åt korten, så är man nog hemma.

Jag kanske ger det ett försök när 10GbE blivit lite mer aktuellt : )

Jag har haft exakt samma tanke
Har 10Gbe kort i båda mina G8:or, hade varit kul med ett HBA kort också. Säg gärna till om du testar.
Men jag såg i tråden att någon skrev om nästa generation micro server (inte Gen10, utan nästa efter den) är på gång. Förhoppningsvis med uppgraderingsbar CPU samt iLO, och 32GB+ minne.

Permalänk
Medlem

Om nån är sugen på en G8a finns en till rätt ok pris: http://ggsp.se/hp/3388-hp-microserver-gen8-e3-1230-v2-16gb.ht...

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att sälja min en av mina HP microservers gen8 med G1610T processor, 2x4GB HP minne, TPM modul installerad, men inget OS eller diskar. Vad är en sådan maskin värd idag då jag vill hitta rimlig nivå för både köpare och säljare?

Permalänk
Skrivet av peso:

Jag funderar på att sälja min en av mina HP microservers gen8 med G1610T processor, 2x4GB HP minne, TPM modul installerad, men inget OS eller diskar. Vad är en sådan maskin värd idag då jag vill hitta rimlig nivå för både köpare och säljare?

1500-2000 kronor

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

@Pete_79: Har bootat mitt FreeNAS från SD-kort sedan start för att kunna ha 4 snurrdiskar och en SSD i CD-bay:en i lådan. Köpt på Claes i sjön, så troligen Kingston eller SanDisk.

Permalänk
Medlem

Ny Firmware för iLO 4

Sedan 2019-04-02 finns iLO 4 version 262 att hämta hem på:

HPE Drivers & Software

Som vanligt säger dom: "Upgrade Requirement: Recommended - HPE recommends users update to this version at their earliest convenience." men dom verkar ha hittat någon obskyr bugg för under "Fixes" står det: Resolved an issue where iLO could intermittently cause adapters to lose configuration after updating adapters to newer firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Klassikern är ju ett IBM M1015(200kr på Ebay) eller modernade flashat till IT-mode(vilket är enkelt). Behöver bara en SAS till SATA kabel splitter. 2st SAS portar varav varje port blir 4st SATA 6gb/s.

Här kommer ett sent tack för det här tipset, jag tog mig i kragen och beställde ett sådant på Ebay idag!

Jag tänkte uppgradera servern lite, dels med det här kontrollerkortet med även med nya fräscha diskar. Jag har haft problem med korrupt filsystem vid strömavbrott, så jag är inne på att köpa en UPS som klarar av att stänga ner ESXI om strömmen går.

Det verkar ju inte vara det enklaste men har hittat typ den här guiden, men tänkte köra med en RPI istället:

http://www.designervisuals.com/Shutdown_ESXi_and_VMs_During_a...

Om man gör en graceful shutdown av ESXI så kommer väl inte Microservern hoppa igång igen bara för att strömmen är tillbaka? Servern kan ju inte veta det? Problematiken för min del är att jag har routen virtualiserad i Microservern så jag kan inte SSH:a in till min desktop och starta servern via iLO. Kan man på något sätt få RPI:n att skicka en Wake on LAN när huvudströmmen är tillbaka igen?

Någon som har labbat med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Här kommer ett sent tack för det här tipset, jag tog mig i kragen och beställde ett sådant på Ebay idag!

Jag tänkte uppgradera servern lite, dels med det här kontrollerkortet med även med nya fräscha diskar. Jag har haft problem med korrupt filsystem vid strömavbrott, så jag är inne på att köpa en UPS som klarar av att stänga ner ESXI om strömmen går.

Det verkar ju inte vara det enklaste men har hittat typ den här guiden, men tänkte köra med en RPI istället:

http://www.designervisuals.com/Shutdown_ESXi_and_VMs_During_a...

Om man gör en graceful shutdown av ESXI så kommer väl inte Microservern hoppa igång igen bara för att strömmen är tillbaka? Servern kan ju inte veta det? Problematiken för min del är att jag har routen virtualiserad i Microservern så jag kan inte SSH:a in till min desktop och starta servern via iLO. Kan man på något sätt få RPI:n att skicka en Wake on LAN när huvudströmmen är tillbaka igen?

Någon som har labbat med detta?

Brukar finnas inställningar i BIOS vad som ska hända vid power-on, vanligast är: Off, Last state och On.

Finns det inte det så kan man ju ta till en liten ghetto-mod:

If you want to use an ATX computer for a firewall or fileserver or something else that you want to autostart after a power failure and the BIOS for the machine does not support that... what to do?
Here is a small hardware patch using a c-mos 555 circuit that can fix that:

Locate the +5V standby and a ground from the ATX power supply and tap in to those. Next you need to locate the wire to the power-button and tap into that. Then you should be all set.
The only drawback i know with this solution is that if the power outage is so short that the +5V standby does not disappear, then this circuit will not be able to start the machine.

Permalänk
Medlem

Att du får filsystem-korruption IMHO rätt allvarligt - är det i imagen för själva virtuella maskinerna som pajar eller är det ESXI-systemet i sig som går korrupt?.

Hur är diskarna kopplade idag (kan inte HPE8) moderkorts/fake HW-raid där ?

Är den batteri/flash-backuppad diskkontroller-RAM?

På min hp DL385 sitter det en HW-Raidkort med egen minne och denna är batteribakuppad för att klara plötsliga strömavbrott (främst för att integriteten för RAID inte skall gå åt pipan) och där har jag inte märkt haveri vid strömavbrott än så länge.

Nu har jag för iofs. sedan 1 år provat en mjukvaruraid med BTRFS i RAID5 och drar inte så mycket nytta av featurerna i HW-Raid-kortet längre - men även denna filsystem (BTRFS) verka synnerligen krachtålig mot plötsliga oplanerade stopp och repar sig alltid när strömmen kommer tillbaka.

Visst det som finns i själva RAM på moderkortet går förlorad i en strömavbrott och kan kanske ge problem i virtuella maskiner om det inte hunnit ut på diskkontrollern - men väl på diskkontrollern så är det backup för ett par dagar minst i deras ram och synkas upp mot snurrdiskarna så fort strömmen är tillbaka.

När det gäller start vid strömmens återkomst - är det inget du kan sätta i din BIOS? - default brukar det vara att det inte startar men har för mig att det går att ställa om.

Själva ILO bör vara aktiv så fort strömmen kommer tillbaka så den bör du komma åt utifrån mha närverksanslutning.

Permalänk
Medlem

Hej alla.
Jag har precis beställt min första microserver gen 8 från blocket. Bara hört gott om den och vet att den är svår att få tag på så jag högg den fort innan jag hunnit läsa allt om den.
Nu vill jag bara höra med er snabbt, visst kan man byta den bakre chassifläkten på den till något tystare enkelt? Typ en noctua fläkt? Eller krävs det moddning för det med?

Sen fick jag bara 2st HDD vaggor till den. Någon som vet exakta modellen på HDD vaggor så jag kan beställa 2 nya från ebay? Tänkte eventuellt stoppa in en SSD i en av dom så antar att jag också behöver 2.5" adapter i dom, eller finns det skruvfästen redo för det redan?

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Nu vill jag bara höra med er snabbt, visst kan man byta den bakre chassifläkten på den till något tystare enkelt? Typ en noctua fläkt? Eller krävs det moddning för det med?

Sen fick jag bara 2st HDD vaggor till den. Någon som vet exakta modellen på HDD vaggor så jag kan beställa 2 nya från ebay? Tänkte eventuellt stoppa in en SSD i en av dom så antar att jag också behöver 2.5" adapter i dom, eller finns det skruvfästen redo för det redan?

Har inte provat byta någon fläkt själv, men Noctua verkar fungera om jag läser https://homeservershow.com/forums/topic/8681-suggested-fan-re... rätt. Brukar för övrigt finnas en hel del intressant information där i övrigt i deras Microserver Gen 8 forum.

Vaggorna verkar heta 691585-001 enligt https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-...

Finns säkert bättre och billigare för 2.5" till 3.5", men för mig har 654540-001 fungerat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har inte provat byta någon fläkt själv, men Noctua verkar fungera om jag läser https://homeservershow.com/forums/topic/8681-suggested-fan-re... rätt. Brukar för övrigt finnas en hel del intressant information där i övrigt i deras Microserver Gen 8 forum.

Vaggorna verkar heta 691585-001 enligt https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-...

Finns säkert bättre och billigare för 2.5" till 3.5", men för mig har 654540-001 fungerat bra.

Tack för svar!

Det stod inte mycket på forumet om fläktbyte men det verkar varje fall behöva moddas. Dessutom verkasr det som att PSU fläkten låter mer än chassifläkten ändå..?

Angående HDD vaggor.. Den där modellen verkar ju inte finnas på varken ebay eller amazon. Var får man tag i såna då tro..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:

Jag köpte några stycken på aliexpress.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har inte provat byta någon fläkt själv, men Noctua verkar fungera om jag läser https://homeservershow.com/forums/topic/8681-suggested-fan-re... rätt. Brukar för övrigt finnas en hel del intressant information där i övrigt i deras Microserver Gen 8 forum.

Vaggorna verkar heta 691585-001 enligt https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-...

Finns säkert bättre och billigare för 2.5" till 3.5", men för mig har 654540-001 fungerat bra.

Skrivet av Nima2001:

Tack för svar!

Det stod inte mycket på forumet om fläktbyte men det verkar varje fall behöva moddas. Dessutom verkasr det som att PSU fläkten låter mer än chassifläkten ändå..?

Angående HDD vaggor.. Den där modellen verkar ju inte finnas på varken ebay eller amazon. Var får man tag i såna då tro..?

Jag har bytt fläkt i en av mina Microservrar, konstaterade att PWM-styrningen inte fungerar med dom 4 olika märkena jag provade utan man får helt enkelt jorda bort den och köra fullt blås.
Så ska ni byta fläkt så blir det helt enkelt en balans om vad ni klarar av för konstant ljudnivå och hur svalt den ska gå.

Se post: https://www.sweclockers.com/forum/post/17734575

Permalänk
Medlem

Hej på er.

Är det någon sitter på en ISO med Service Pack for ProLiant (SPP) Version Gen8.1 ?

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att guida hur man uppdaterar allt på sin microserver?
Precis köpt mig en sån här liten burk begagnat och ser via ILO att firmwares och sånt är riktigt gammalt. Ser även att det är en standard iLO licens. Vad kostar advanced och vad har det för fördelar?

Hur som helst hittat
https://support.hpe.com/hpesc/public/home/driverHome?pmasr=1&...
Men där är oerhört rörigt och jag är osäker på vad jag behöver, tycker generellt deras supportsida ser väldigt flummig ut.

Uppskattar all hjälp.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

@Nima2001: Om du scrollar upp till toppen av tråden och kollar till höger om tråd namnet så ser du en sökruta. Skriv in 'uppdatera' i sökrutan så har du svaret på din fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@Nima2001: Om du scrollar upp till toppen av tråden och kollar till höger om tråd namnet så ser du en sökruta. Skriv in 'uppdatera' i sökrutan så har du svaret på din fråga

Ahh kollat igenom lite..
Lyckatrs uppdatera iLO och BIOS till senaste.
Nu är det resterande småsaker. Får man det via Smart Update Manager?

Edit: Blev tipsad om SPP men enda jag hittar är för gen 8.1 . Våran är väl bara ren 8?
Edit 2: Verkade hitta nån random nedladdningssida på kinesiska längre bak i tråden..
Så märkligt HP har gjort det.. jaja.

Någon som vet om ESXi 6.7 fungerar fullt ut på microservern nu? Jag har lyckats installera det men kan inte lägga till datastore SSDn som jag kopplat till den lediga SATA porten. Finns inga devices där..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Ahh kollat igenom lite..
Lyckatrs uppdatera iLO och BIOS till senaste.
Nu är det resterande småsaker. Får man det via Smart Update Manager?

Edit: Blev tipsad om SPP men enda jag hittar är för gen 8.1 . Våran är väl bara ren 8?
Edit 2: Verkade hitta nån random nedladdningssida på kinesiska längre bak i tråden..
Så märkligt HP har gjort det.. jaja.

Någon som vet om ESXi 6.7 fungerar fullt ut på microservern nu? Jag har lyckats installera det men kan inte lägga till datastore SSDn som jag kopplat till den lediga SATA porten. Finns inga devices där..

Jag har endast brytt mig om ILO, BIOS och microcode (spectre etc) uppdateringar. Men för all del testa.. Maskinen är i princip skapt för att man ska få lite servervana för en billig peng :D.

HPE är legenderiska för sin röriga sida. Tror de enda som har haft en rörigare sida är Microsoft runt år 2000.

Vet inget om ESXi, men det låter som du har använt hw raid? isf måste du göra en 1 disk raid på SSDn. Inget jag rekommenderar dock. AHCI is the shit ^ ^.
Men jag har läst att många har haft problem med styrkretsar och ESXi. Kan mycket väl vara senaste versionen som inte är riktigt kompatibel.

Permalänk
Medlem

@anon246659:
Hmm ska kolla igenom BIOS. Kanske bäst att bara återställa allt där.
Men läser lite här och där att det finns custom varianter av ESXi för HP.. Kanske är det man måste ha.. Jag va nog lite för snabb o tryckte in esxi 6.7 direkt..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har problem att köra P222 (utan batteri men inget strömavbrott) och SAS-diskar (4TB)? Mina diskar kraschar ganska frekvent (2 veckor-2 månader) och ibland är det P222-kortet som kraschar enligt iLO, annars den logiska enheten. Har inga SATA-diskar liggandes för att testa om det är kortet, ej heller något annat sätt att testa SAS-diskarna för B120i har inte stöd för SAS.

Hade även problem med skrivhastigheten (max 8-10MB/s) på diskarna via ESXi och en Debian-burk. Har just nu satt P222-kortet i HBA och gjort en fulpekning på diskarna mot en FreeNAS VM (jag vet vad ni tycker om detta) och skrivhastigheten har nästan tiodubblats, både lokala skrivningar och över nätverket. Väntar just nu på nästa krasch och planerar in inköp av ett par WD RED för att testa när det hänt.

Skrivet av Nima2001:

@Berrabub:
Hmm ska kolla igenom BIOS. Kanske bäst att bara återställa allt där.
Men läser lite här och där att det finns custom varianter av ESXi för HP.. Kanske är det man måste ha.. Jag va nog lite för snabb o tryckte in esxi 6.7 direkt..

Jag kör ESXi 6.5.0 U2 med custom HP image för G8, finns på vmwares hemsida men du behöver eventuellt skapa login och sånt där. Gällande iLO advanced licens så kan du söka fram en sån på internet, inte för att jag skulle uppmana dig att göra det...

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Jag kör ESXi 6.5.0 U2 med custom HP image för G8, finns på vmwares hemsida men du behöver eventuellt skapa login och sånt där. Gällande iLO advanced licens så kan du söka fram en sån på internet, inte för att jag skulle uppmana dig att göra det...

Jag har löst iLO Advanced license nu från ebay. validerad och funkar.
Ska kika efter custom image men jag tror just nu det är något med RAID kontrollern. Vad ska man sätta den på i BIOS och hur ska man configurera den för att få det som IT-Mode ? Så att diskarna blir synliga i ESXi direkt ?

Tac k

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

@Nima2001: AHCI. Då har mjukvaran direkt kontakt med diskarna

Permalänk
Medlem

Funderar på att sälja min Microserver Gen8. Någon här som har koll på vad jag kan få/är intresserad? Kommer utan disk, med 12gb ram och en Xeon 1265v2, kylare moddad och försedd med liten Noctua fläkt.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@Nima2001: AHCI. Då har mjukvaran direkt kontakt med diskarna

Trodde jag testade det först men testar igen nu!
Resetat bios helt med.

Edit:
Nej.. ser fortfarande inget i vmware. Men det kan vaera för jag kör 6.7. Behöver nog lägga in en annan version av vmware.

Här:
https://www.hpe.com/us/en/servers/hpe-esxi.html
Är det den: ESXi 6.0 U3 Sept 2018 – Last Pre-Gen9 custom image
som gäller då ?
Eller denna> HPE Custom Image for ESXi 6.5U2 Install CD

Visa signatur

Citera för svar!