"Recovery" - pga format c: ?

Permalänk
Medlem

"Recovery" - pga format c: ?

Min syrra ville att jag skulle formatera om hennes dator, för hon trodde det fanns maleware osv.

Jag bad henne lägga alla bilder, texter som är oersätterliga på en separat HD, det sa hon att hon redan gjort.
Sedan tog hon hem datorn till mig, så jag kunde formatera om den, installera windows osv, undertiden jag gjorde annat.

Anyway, nu är problemet att hon TRODDE hon hade flyttat över filerna till den andra/externa hårddisken, men det enda hon hade gjort varit och flyttat alla filer till HD nr2.... (Partitionen) Vilket tyvärr inte upptäcktes förän dagen efter.

Så nu är alla filer borta, pga av formatering, och ny installation av windows.

*1* Vad finns det för program dom kan fixa tillbaka den gamla datan.

*2* Om det inte är lätt att göra med program, finns det några bra billiga butiker som ordnar detta utan att kosta sjuka mängder pengar ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Var flyttade hon filerna då? För om hon flyttade den till en annan partion så finns de ju kvar om du bara formaterade C:

Permalänk
Medlem

@Deo: Allt blev formaterat.

Focusera att försöka svara på frågorna/lösa problemet istället.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Togs den partionen bort i formateringen eller raderades den bara?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

@Deo: Allt blev formaterat.

Focusera att försöka svara på frågorna/lösa problemet istället.

Kul attityd du har när man försöker hjälpa dig. Om man inte får fråga dig några frågor så kan det vara bra att läsa igenom sin text innan man publicerar så man skrivit texten på ett riktigt sätt och allt som är relevant för saken framgår tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Togs den partionen bort i formateringen eller raderades den bara?

När hon köpte datorn, så gjordes en recovery på 4 skivor.

Så jag har aldrig använt mig av en recovery tidigare, men då jag inte visste om hon hade drivrutiner, till all hårdvar som fanns på datorn. Så för smidighetens skulle så testade jag göra en recovery.

Så i recerveryn så frågar den om allt ska återställas, och då eftersom det var sagt att allting som skulle sparas var redan sparat på separat extern hårddisk, och det fanns risk för malware filer på hdd, så var det helt oki att ta bort rubbet.

Så om partitionen tas bort av recorvery programmet och sedan gör en ny, vet jag inte, så jag vet inte hur recovery programmet agerar.
Men jag gjorde inga handlingar för ta bort seperationen eller formatera någon hdd, allt gjordes i "Recovery'n"

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheWolfbane:

@Deo: Allt blev formaterat.

Focusera att försöka svara på frågorna/lösa problemet istället.

1.Ingenstans i ditt första inlägg har du skrivit att att "allt blev formaterat" så Deo ställde en vettig och högst relevant fråga.
2. Bättre ton mot folk som tar sig tid att försöka hjälpa dig är ett bra sätt att få hjälp på. Att vara oartig leder dig ingenstans.
Folkvett heter det.
3. Har du installerat windows på den blir det knepigt iom att du har skrivit över en hel del data. Formateringen tar inte bort data, den markerar plats på HD-n/SSD-n som "ledig" så filsystemet vet att den kan skriva ny data där utan problem.
4. Hade bokstavligen lett dig igenom proceduren att återskapa den data/filer som inte är överskrivna av din nya windows installation men gör inte det pga punkt 2. Däremot kan jag ge dig liten knuff i rätt riktning, inte alls svårt tar dock en hel del tid. Även med mjukvara som inte alls är dyrt men vilken du ska ha får någon annan hjälpa dig med, jag väljer att inte göra det pga punkt 2.

https://www.google.com/search?q=recover+data+after+format&oq=...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Permalänk
Medlem

Håll god ton. Vi är varken personlig support eller annat än frivilliga som hjälper till för ett litet tack. Det här blev lite rörigt, men jag gör ett försök här.

Hon har kopierat allt till en annan partition på den primära (OS) disken? Försvann partitionen sedan ifrån utforskaren efter systemåterställningen eller var filerna bara borta? Körde du själva Windows installation där du raderade allt ifrån partitionshanteraren, eller återställde datorn sig själv? Det kan vara så att monteringspunkten och partitionens enhetsbokstav har trillat bort. Tryck på start och skriv diskmgmt.msc så listar den alla diskar och partitioner. Ser du den där?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Recuva är ett program för återställning av filer.
https://www.ccleaner.com/recuva
Det finns gratisversion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Håll god ton. Vi är varken personlig support eller annat än frivilliga som hjälper till för ett litet tack. Det här blev lite rörigt, men jag gör ett försök här.

Hon har kopierat allt till en annan partition på den primära (OS) disken? Försvann partitionen sedan ifrån utforskaren efter systemåterställningen eller var filerna bara borta? Körde du själva Windows installation där du raderade allt ifrån partitionshanteraren, eller återställde datorn sig själv? Det kan vara så att monteringspunkten och partitionens enhetsbokstav har trillat bort. Tryck på start och skriv diskmgmt.msc så listar den alla diskar och partitioner. Ser du den där?

Datorn hade en C: och en D:
Hon la filerna på D:

Jag körde recovery skivorna, och när recovery skivorna frågade om allt skulle formateras och återställas. Så valde jag "ja" eftersom det fanns risk för malware och alla filer av intresse skulle finnas på en extern hdd.

Efter recovery/installationen så var datorn som innan, dvs den hade en C: och en D: som var tomma, med endast operativsystemet och några drivrutiner till modekort osv

Jag är inte vid datorn, då datorn är hos min syster, så jag kan inte skriva något just nu, men kan testa saker i veckan.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Eftersom en s.k. formatering (egentligen skapande av filsystem) inte skriver över datat med unandantad av av filtabellen så borde det gå att återskapa datat. För säkerhets skull gör först en avbild av D:partitionen och jobba med en kopia av avbilden. Lycka til.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

@fagerja: Bra tips, tackar.

Och tackar även till alla andra som hjälpt till.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Här är mitt favoritverktyg för ändamålet. Har mer än en gång lyckats återskapa det mesta av innehållet från formaterade och lätt använda diskar.

Programmet återskapar också tillräckligt av de delar som eventuellt saknas av filer så att de går att öppna och granska vad som gick att rädda. Till exempel kan du fortfarande se hälften av en bild där andra hälften av den redan är överskriven. Har du tur går ju även en kapad bild att rädda med lite kreativ efterbehandling.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810