Permalänk
Medlem

Garanti om man öppnar laptop

Har nyligen köpt en laptop, den har bara single channel DDR4 samt plats för en 2.5" SSD, så jag tänkte uppgradera till dual channel då det ger upp till 40% mer fps i vissa spel samt lägger in en SSD för mer utrymme.

Dock så undrar jag ifall garantin är förbrukad om man tar bort garanti klistermärket från en av skruvarna?

vet att i USA så gäller garantin.

Permalänk
Medlem

@joioi50:
Nej, garantin gäller fortfarande.
Man får lov att uppgradera datorn, även om man bryter sådana plomberingar om man har nödvändig kunskap att kunna byta ut komponenter, dvs. man vet vad man pysslar med och inte förstör något.

Dock så om man behöver lämna in datorn på service, så bör man återställa den till orginal utförande eftersom en del tillverkare kan vägra utföra service om datorn inte är i orginal utförande.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@joioi50:
Nej, garantin gäller fortfarande.
Man får lov att uppgradera datorn, även om man bryter sådana plomberingar om man har nödvändig kunskap att kunna byta ut komponenter, dvs. man vet vad man pysslar med och inte förstör något.

Dock så om man behöver lämna in datorn på service, så bör man återställa den till orginal utförande eftersom en del tillverkare kan vägra utföra service om datorn inte är i orginal utförande.

Har du någon källa från konsumentverket?

Garanti är något företag ger på sina villkor. Har de angett att garantin är förbrukad om du öppnar den så är den det. Finns inget i lagen som ger konsumenten rätt till garanti utan det bestämmer företaget (Bortsett från reklamation men det gäller för fel och inte uppgraderingar).

Permalänk
Medlem

Vad är det för garanti på den? rättare sagt vad täcker garantin som inte reklamation täcker?

Permalänk
Medlem

@Viochee: Reklamation skyddar dig mot företag som ger dig ex 1 år garanti om varan har ex ett fel som kanske uppkommer efter 2 år så ska reklationen täcka dig förutsatt att du kan bevisa att felet var där innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

@Viochee: Reklamation skyddar dig mot företag som ger dig ex 1 år garanti om varan har ex ett fel som kanske uppkommer efter 2 år så ska reklationen täcka dig förutsatt att du kan bevisa att felet var där innan.

Är det inte så att man har bevisbördan som konsument efter så lång tid? Jag har dålig koll men hade bara för mig det och därför undrar jag nyfiket! =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Är det inte så att man har bevisbördan som konsument efter så lång tid? Jag har dålig koll men hade bara för mig det och därför undrar jag nyfiket! =D

Första 6 månader ligger det på företaget resten av tiden ligger på konsumenten.

Permalänk
Medlem

@Forsgren: Bevisbördan övergår till konsumenten efter 6 månader.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Första 6 månader ligger det på företaget resten av tiden ligger på konsumenten.

Yes, hade för mig det! Men jag verkar dessutom ha läst fel på hans kommentar eftersom jag trodde han skrev att man inte hade bevisbörda som konsument. Men jag antar att det jag har citerat har alltid stått och således har han inte ändrat sin kommentar!

Edit: "Hans kommentar" är ju för övrigt din kommentar ser jag. Kanske måste gå och vila för jag är inte med i matchen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Första 6 månader ligger det på företaget resten av tiden ligger på konsumenten.

Absolut, dock täcker ju inte garantin om han tappar den i marken eller skadar skärmen eller liknande heller.
beroende på felet på laptopen (om det blir något fel på den) så skulle jag gissa att de flesta reklamationerna skulle gå igenom (om man inte har orsakat skadan själv)

har själv gjort en del reklamationer på produkter som varit ca 2 år gamla, (hörlurar/eltandborste m.m) har inte behövt bevisa något annat än att de var trasiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Har du någon källa från konsumentverket?

Garanti är något företag ger på sina villkor. Har de angett att garantin är förbrukad om du öppnar den så är den det. Finns inget i lagen som ger konsumenten rätt till garanti utan det bestämmer företaget (Bortsett från reklamation men det gäller för fel och inte uppgraderingar).

Har ingen källa.
Precis som du skriver, vad som bryter garantin är upp till tillverkaren, jag har dock varit i kontakt med en tillverkare just angående plomberingar på deras datorer, och fick svaret att de är i princip bara till för att okunniga inte ska pilla i datorn.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.