Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Aspire 5737z dör slumpmässigt

Fick hem andra halvans laptop igår och plockade isär den, gjort rent och böt kylpasta.
Den har fram tills ca nu haft problem med att starta mha PXE och från USB.

Nyligen har jag lyckats påbörja installation via nätverket och Deployment Toolkit men rätt som det är dör laptopen, slumpmässigt antar jag.
Ibland på en gång och ibland direkt när installation påbörjas.

Tog isär den igår kväll igen innan jag gick och la mig för att se om jag missat nåt men icke..

Några idéer?

Edit
Kan iofs tillägga att den bootar W7 fint, USB- och nätverksport fungerar och lider inte av några större värmeproblem.
Edit2
Skulle det iaf vara ett drivrutinsproblem? Att burken/BIOS är för gammal för SSD? NOPE, det är det inte

Edit3 7/7-19
Wow, plockade isär den igen, löft på kylaren, smackade ihop allt igen förutom WLAN-modulen och antennsladdarna.
Denna gång gick den genom hela installationen i MDT men dog strax innan omstart. Vi prövar igen för att sedan dö...

Värme/strömförsörjningsproblem?

Edit4 7/7
Börjar faktiskt tro att den bör enbart vid hög belastning då den gjorde det i W7 när jag körde defraggler en stund och aktivitetshanteraren visade belastning runt 100%

OK Att ta ut allt ur plastchassit och köra direkt på träbord eller esd-matta?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vi kan stänga detta ärende, datorn blir väldigt varm vid högre belastning men den stängs inte av iaf.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@tcntad: Bra att det löste sig.
Jag hade en Acer Aspire 5742G med i5-450M + GT540M. De drog rätt bra med kräm och bara en gemensam fläkt att kyla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DavidtheDoom:

@tcntad: Bra att det löste sig.
Jag hade en Acer Aspire 5742G med i5-450M + GT540M. De drog rätt bra med kräm och bara en gemensam fläkt att kyla.

Ja tyvärr, kylningen är inte mycket att hurra för även på klenare datorer..
Hade jäkla massa småproblem hela tiden med den, ibland dog den efter 10-15 min, ett tag ville den inte starta alls, kunde inte nätverksboota en installation etc oO

Böt kylpasta igår igen och "donade", vips så höll den i sig.