Windows bara laddar efter att jag satt in mitt nya grafikkort (första booten gick prima)

Permalänk
Medlem

Windows bara laddar efter att jag satt in mitt nya grafikkort (första booten gick prima)

Hej!

I veckan så slutade mitt grafikkort fungera, så jag köpte mig ett Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB

Satte i det och startade datorn och allting var helt okej

Bootade om datorn nu (låtit datorn stått på sedan jag satte i det nya kortet). Jag får fram alla små rutor som vanligt i booten, sen kommer windowsflaggan upp (jag kör windows 10) och under den så snurrar den där prickiga laddningssymbolen. Och sedan kommer datorn inte vidare

Jag köpte mig en ny hårddisk (SSD) för kanske två år sedan och installerade windows 10, men kan inte minnas att jag installerade några grafikdrivrutiner då eftersom allting fungerade. Så jag tänkte nu att eftersom jag inte installerat några (okej, jag kan inte svära på det men jag tror faktiskt inte att jag gjorde det) så tänkte jag att det bara skulle vara att ploppa i det nya kortet och därefter köra på med det utan problem

Vad gjorde jag för fel? Hur åtgärdar jag detta? :/

Tack så mycket på förhand!

EDIT: Kortet har ingen extern strömförsörjning, förresten

EDIT2: Okej, jag väntade rätt länge och då kom jag slutligen in i Windows. I enhetshanteraren var mitt kort under ”Bildskärmskort”. Tänkte att det då var första gången som var seg efter första booten så jag testade starta om. ”Startar om” kom upp följt en sån snurrande cirkel och tiden för datorn att starta om tog lika lång tid som förra uppbootningen.. Därefter hoppade den till Windows-flaggan igen och den snurrande cirkeln och där står den nu och tuggar.. Så jag misstänker att den kommer göra så varje gång nu.. SSDn låter lite med, typ knirrar till lite då och då

Vad tror ni är felet? :/

EDIT3: Installerade DDU och tog bort NVIDIA drivrutiner och installerade GeForce Experience. Första omstarten var väl nåt sånär seg men sedan var det ganska okej. Sen visade det sig att det nog trots allt var en mekanisk lagringsdisk som lät fram och tillbaka. Plockade ut den och har inte hört ljudet sedan dess. Lite surt.. Men det är ju alltid skönt att förstå vad som har hänt. Får hålla lite koll. Men den bootade finfint och snabbt utan den mekaniska iallafall. Tråkigt att både grafikkortet och en disk dör samma vecka dock :/

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart