Låsa "Num lock" till att alltid vara på, även om jag trycker på tangenten - hur???

Permalänk
Medlem

Låsa "Num lock" till att alltid vara på, även om jag trycker på tangenten - hur???

Jag är en sån som använder det numeriska tangentbordet extremt mycket. Ibland råkar jag komma när den idiotiskt placerade "num lock" utan att märka det och då funkar inte siffrorna där. Det skapar massa irritation och stör i många situationer. Num lock-tangenten har inget existensberättigande enligt mig, men jag hittar inget sätt att låsa systemet till att ALLTID ha num lock aktiverat, även om tangenten trycks in.

När jag söker hittar jag bara sätt att låsa den till att alltid vara aktiverad vid uppstart, men det hindrar den inte från att avaktiveras när jag kommer när knappen.

Finns det nåt sätt att lösa detta?

Den mest drastiska lösningen är väl att rycka bort tangenten och hugga sönder switchen med en mejsel, men jag vill inte riskera att den låser sig i fel läge.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Edit: Nvm, såg att du övervägt det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Är väl bara att hacka lite i registret så att den låses till att vara på.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-d...

Alternativt beroende på vad du har för tangentbord så kan det ju finnas någon form av program där man kan ställa in ifall vissa knappar skall vara aktiva eller inte. Har själv stängt av Capslock m.m. på mitt Logitech tangentbord.

Permalänk
Avstängd

@cyklonen:
Ta bort tangenten, limma en liten bit plast/tejp/whatever på undersidan men runt hålet för switchen så den passar tbx på själva switchen men plastbiten kommer förhindra att den trycks ner hela vägen och aktiverar switchen. Lätt att ta bort sen också
Eller göra liknande runt själva switchen, tejpa nåt som är tillräckligt hög för att förhindra att tangenten aktiverar switchen även om den trycks ner.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Ja! Jag kom på en lösning. Jag har ju ett programmerbart tangentbord.

Bytte plats på scroll lock och num lock. Scroll lock gör ju inget alls, och originaltangenten sitter i en helt oanvänd grupp om tre (print screen / scroll lock / pause break) för sig själva.

Tyvärr hjälper det inte mig på jobbet, där jag har samma bekymmer, men ett "dumt" tangentbord.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den mest drastiska lösningen är väl att rycka bort tangenten och hugga sönder switchen med en mejsel, men jag vill inte riskera att den låser sig i fel läge.

Jag vet inte hur man avaktiverar men om du nu kan tänka dig att förstöra numlock switchen så kan du alltid använda skärmtangentbort om switchen skulle få för sig att ändra läge.

Sök skärmtangentbord => Alternativ => aktivera numeriskt tangentbord

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Finns det nåt sätt att lösa detta?

Använd gratisprogrammet SharpKeys och mappa om tangenten så att den stängs av. Jag har använt det programmet i flera år för att mappa om tangenter på ett smidigt sätt och är jättenöjd.

Bild: https://minfil.com/5aE9n751n2/sharpkeys_png
Länk: https://www.randyrants.com/category/sharpkeys