Ryzen 5 3600, 16GB 3200Mhz, Vilket Moderkort???!!

Permalänk

Ryzen 5 3600, 16GB 3200Mhz, Vilket Moderkort???!!

Hej alla damer och herrar! Jag har tänk att uppgradera min dator med en AMD Ryzen 3600. Och Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX Svart.

Men till den stora frågan, vad ska jag ha för moderkort? Är helt ny i ämnet och har ej mycket till kunskaper. Har surfat runt en del och sett att det går köra med både B450, X470 men framförallt X570. Har inte lust att lägga en förmögenhet på ett moderkort men vill samtidigt ha något bra och stabilt som håller i längden.

Kommer förmodligen att klocka processorn lite då jag kommer att sätta dit en AMD Wraith Prism kylare som en polare har liggandes.

Min tanke är även att köpa nytt grafikkort om ca 2 år.

Tycker att det här med moderkort är en riktig djungel... Så vilket bör jag välja?

Har kikat på detta moderkort https://www.inet.se/produkt/1902985/gigabyte-x570-ud

Eller är det bättre att gå på ett finare B450/X470?

Tack på förhand för alla tips!
Trevlig helg
// Elias

Permalänk
Medlem

Bästa för dig vore B450 Tomahawk MAX. Den är kompatibel med processorn direkt ur lådan och funkar bra för lättare överklockning.
https://www.inet.se/produkt/1902987/msi-b450-tomahawk-max

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Bästa för dig vore B450 Tomahawk MAX. Den är kompatibel med processorn direkt ur lådan och funkar bra för lättare överklockning.
https://www.inet.se/produkt/1902987/msi-b450-tomahawk-max

Du är säker på att det fungerar direkt, utan några som helst BIOS-uppdateringar eller dylikt?

Jag pratade nyss med en på Inet som påstod att endast x570-korten är det. Hade själv tänkte köpa ett b450, men blev lite avskräckt av det de sa till mig.

EDIT: Eller så missförstod jag dig bara. Du kanske menar att 3000-serien är kompatibel, men först efter en uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Gnarl:

Du är säker på att det fungerar direkt, utan några som helst BIOS-uppdateringar eller dylikt?

Jag pratade nyss med en på Inet som påstod att endast x570-korten är det. Hade själv tänkte köpa ett b450, men blev lite avskräckt av det de sa till mig.

Ja, tanken med Maxkorten är att de ska ha stöd för 3000-serien direkt ur kartong samt har 32MB mine istället för 16MB vilket möjliggör lite flashigare BIOS-menyer på vissa moderkort.

"Vanliga" B450 (alltså utan max-märkning) kräver oftast en BIOS-uppdatering för att fungera med 3000-serien. Vissa moderkort har en funktion som gör det möjligt att flasha in BIOS via USB men om moderkortet saknar denna funktion krävs det att man använder en äldre CPU för att kunna uppdatera.

Butiker som Inet och Webhallen kan utföra uppdateringen åt dig mot en kostnad av runt 200kr men någon nämnde att de bjuder på det om man köper moderkort och/eller CPU hos dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Gnarl:

Du är säker på att det fungerar direkt, utan några som helst BIOS-uppdateringar eller dylikt?

Jag pratade nyss med en på Inet som påstod att endast x570-korten är det. Hade själv tänkte köpa ett b450, men blev lite avskräckt av det de sa till mig.

EDIT: Eller så missförstod jag dig bara. Du kanske menar att 3000-serien är kompatibel, men först efter en uppdatering?

https://www.sweclockers.com/nyhet/27933-msis-max-familj-ar-40...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av ågren:

Ja, tanken med Maxkorten är att de ska ha stöd för 3000-serien direkt ur kartong samt har 32MB mine istället för 16MB vilket möjliggör lite flashigare BIOS-menyer på vissa moderkort.

"Vanliga" B450 (alltså utan max-märkning) kräver oftast en BIOS-uppdatering för att fungera med 3000-serien. Vissa moderkort har en funktion som gör det möjligt att flasha in BIOS via USB men om moderkortet saknar denna funktion krävs det att man använder en äldre CPU för att kunna uppdatera.

Butiker som Inet och Webhallen kan utföra uppdateringen åt dig mot en kostnad av runt 200kr men någon nämnde att de bjuder på det om man köper moderkort och/eller CPU hos dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Särskilt när Inet själva säljer dessa MAX-kort. Måste fråga om de har kollen på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Gnarl:

Intressant. Särskilt när Inet själva säljer dessa MAX-kort. Måste fråga om de har kollen på det.

Det dessa butiker är bra för är att bygga ihop din dator men fråga dem inte om tips av komponenter. Fråga alltid här istället.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Det dessa butiker är bra för är att bygga ihop din dator men fråga dem inte om tips av komponenter. Fråga alltid här istället.

Det har jag lärt mig nu.

Dock bekräftade den andre personen på Inet jag pratade med nyss att MAX-korten funkar, så den förste var väl antagligen inte lika insatt.

Nu har jag i alla fall en 3600:a, 16 GB ram och ett MAX-mobo på väg. Tack för snabb hjälp här.

Permalänk
Medlem

Du gjorde sannolikt ett utmärkt val

X570 är lite overkill för en 3600 om man inte absolut vill ha just pci express 4.0 för snabb lagring. Nu gör jag så klart lite antaganden, men x570 köpare tenderar att köpa lite dyrare processorer också, från 3700x och uppåt.

För en 3600 känns x570 onödigt dyrt om man inte vet med sig att man är ute efter någon specifik funktion från början - B450 känns betydligt rimligare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cirap:

Du gjorde sannolikt ett utmärkt val

X570 är lite overkill för en 3600 om man inte absolut vill ha just pci express 4.0 för snabb lagring. Nu gör jag så klart lite antaganden, men x570 köpare tenderar att köpa lite dyrare processorer också, från 3700x och uppåt.

För en 3600 känns x570 onödigt dyrt om man inte vet med sig att man är ute efter någon specifik funktion från början - B450 känns betydligt rimligare

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, åtminstone prismässigt. Det blev en semibudget-build. Behövde något fräscht då min nuvarande i5 4670 från 2013 inte riktigt orkar med mitt 2070 i alla lägen. Microstuttering och sådant trist emellanåt. Blev ett MSI Gaming Plus MAX samt Corsair 16 GB 3200Mhz. Förvisso CL16, men för 999:- är det svårt att klaga.

Har ju nästan bara läst väldigt positiva saker om Ryzen 3600, så hoppet till(baka) till AMD var i nuläget inte så svårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Gnarl:

Japp, åtminstone prismässigt. Det blev en semibudget-build. Behövde något fräscht då min nuvarande i5 4670 från 2013 inte riktigt orkar med mitt 2070 i alla lägen. Microstuttering och sådant trist emellanåt. Blev ett MSI Gaming Plus MAX samt Corsair 16 GB 3200Mhz. Förvisso CL16, men för 999:- är det svårt att klaga.

Har ju nästan bara läst väldigt positiva saker om Ryzen 3600, så hoppet till(baka) till AMD var i nuläget inte så svårt!

Bra val rakt igenom.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Bra val rakt igenom.

Tack, jag hoppas det. Nu återstår ju bara att få delarna i datorn utan att paja CPU:n på nåt vänster! Var åratal sedan jag grejade med just CPU:er sist!

Permalänk
Medlem

Där ser man, Gaming Plus Max i lager alltså. Väntat på Tomahawk Max ett bra tag nu, leveransdatum skjuts fram hela tiden!

Ser ingen skillnad på Tomahawk Max vs Gaming Plus Max annat än att Tomahawk är en hundring dyrare!?

Gaming verkade först sakna USB-C men man ser ett USB-c uttag på dess produktsida. Jag har gärna en internal usb-c connector då jag köpt fractal designs r6 med ett usb c på framsidan

Hjälp en olärd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Där ser man, Gaming Plus Max i lager alltså. Väntat på Tomahawk Max ett bra tag nu, leveransdatum skjuts fram hela tiden!

Ser ingen skillnad på Tomahawk Max vs Gaming Plus Max annat än att Tomahawk är en hundring dyrare!?

Gaming verkade först sakna USB-C men man ser ett USB-c uttag på dess produktsida. Jag har gärna en internal usb-c connector då jag köpt fractal designs r6 med ett usb c på framsidan

Hjälp en olärd!

Efter att ha tittat och jämfört en del moderkort på sistone där det endast skiljer 100 kr dem emellan så brukar det bara handla om småsaker så som färgschema och +/- ett USB-uttag eller liknande. Om det hade skiljt sig större hade prisskillnaden också varit större och då hade det förmodligen skyltats sig ännu mer om skiljaktigheterna.

I ditt fall verkar skillnaden vara USB-c och att PLUS MAX har 4 st PCI-E 1x och Tomahawk har 3 st PCI-E 1x

Permalänk
Medlem

Kika på MSIs MAX serie.

Visa signatur

_____________________________________
AMD Ryzen 7 3700x @ 4.4Ghz | Fractal Design Celsius S36
Asus ROG Strix X570-F | Corsair Vengeance LPX 16GB @ 3200Mhz
MSI GeForce GTX 970 4GB Gaming | Corsair RM850X 850w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Major Gnarl:

Japp, åtminstone prismässigt. Det blev en semibudget-build. Behövde något fräscht då min nuvarande i5 4670 från 2013 inte riktigt orkar med mitt 2070 i alla lägen. Microstuttering och sådant trist emellanåt. Blev ett MSI Gaming Plus MAX samt Corsair 16 GB 3200Mhz. Förvisso CL16, men för 999:- är det svårt att klaga.

Har ju nästan bara läst väldigt positiva saker om Ryzen 3600, så hoppet till(baka) till AMD var i nuläget inte så svårt!

Tänk på att din 4670 har bättre Single core- prestanda.

Jag märkte av detta i spel som Wow och Everquest efter jag gick från en 4770k till en 3600..

Fick sänka en hel del på grafiken i Everquest för att slippa enorma FPS-drops med 3600'an. Tyvärr. Tror inte AMD kommer att fixa till dessa saker till de äldre spelen..

Känns faktiskt som att en 3600 är i klass med en i5 3570 när det kommer till single core prestanda i spel som gillar processorkraft.

Min sambo kör med en 3570 det är därför jag vet

Sen är det inte garanterat att RAM'et vill köras i CL16 heller, var beredd på att släppa timings till 19-22 för att kunna köra de i 3200MHZ.

Men till TS, kör på ett B450 från MSI med MAX-stämpeln på sig.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Tänk på att din 4670 har bättre Single core- prestanda.

Jag märkte av detta i spel som Wow och Everquest efter jag gick från en 4770k till en 3600..

Fick sänka en hel del på grafiken i Everquest för att slippa enorma FPS-drops med 3600'an. Tyvärr. Tror inte AMD kommer att fixa till dessa saker till de äldre spelen..

Känns faktiskt som att en 3600 är i klass med en i5 3570 när det kommer till single core prestanda i spel som gillar processorkraft.

Min sambo kör med en 3570 det är därför jag vet

Sen är det inte garanterat att RAM'et vill köras i CL16 heller, var beredd på att släppa timings till 19-22 för att kunna köra de i 3200MHZ.

Men till TS, kör på ett B450 från MSI med MAX-stämpeln på sig.

Av det jag sett så är ändå 3600 hyggligt bättre. Jag märker en ganska kraftig skillnad i samtliga spel jag testat, mer än vad jag tror RAM-minnet kan göra på egen hand. Har inga problem med minnena i 3200 heller?

Min gamla i5:a var långt ifrån dålig, men jag upplevde en del microstuttering i vissa spel. Kändes som att den pressades rejält nu de sista åren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Major Gnarl:

Av det jag sett så är ändå 3600 hyggligt bättre. Jag märker en ganska kraftig skillnad i samtliga spel jag testat, mer än vad jag tror RAM-minnet kan göra på egen hand. Har inga problem med minnena i 3200 heller?

Min gamla i5:a var långt ifrån dålig, men jag upplevde en del microstuttering i vissa spel. Kändes som att den pressades rejält nu de sista åren.

I äldre spel är fortfarande i5'orna kung.

Är väl endast BFV som dessa 4-kärniga processorer halkar bak lite.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

I äldre spel är fortfarande i5'orna kung.

Är väl endast BFV som dessa 4-kärniga processorer halkar bak lite.

Well, jag blev av med all stuttering, och fick märkbart bättre fps oavsett ålder på spelet. Hur nöjd som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Major Gnarl:

Well, jag blev av med all stuttering, och fick märkbart bättre fps oavsett ålder på spelet. Hur nöjd som helst.

Jag fick mer stuttering i de äldre spelen

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.