Skrämdelning med Hotspot?

Permalänk
Medlem

Skrämdelning med Hotspot?

Hej,

Jag har en MacBook Pro som ansluter till internet via Hotspot på en Android.
I och med detta verkar inte skärmdelning funka längre (anslöt tidigare via en dongle med 3G-modem - ej alternativ längre).

Gissar det är för när jag via den datorn går in på webben och tar reda på IPn så får jag telefonens, inte datorns - får datorn en annan IP, eller hur kan jag ge den en egen IP så jag kan fortsätta använda skärmdelning i OS X (Screen Sharing) och ansluta till den från en annan Mac.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Skrivet av Kicken:

Hej,

Jag har en MacBook Pro som ansluter till internet via Hotspot på en Android.
I och med detta verkar inte skärmdelning funka längre (anslöt tidigare via en dongle med 3G-modem - ej alternativ längre).

Gissar det är för när jag via den datorn går in på webben och tar reda på IPn så får jag telefonens, inte datorns - får datorn en annan IP, eller hur kan jag ge den en egen IP så jag kan fortsätta använda skärmdelning i OS X (Screen Sharing) och ansluta till den från en annan Mac.

Tack på förhand!

Du har troligen rätt. Funktionen du behöver för att lösa problemet på det sätt du vill heter ”Port forwarding”. I praktiken vill du ta reda på vilken port som används av Apples skärmdelning (som är VNC-baserad, om du behöver bättre sökord). Sen vill du få telefonen att lyssna på Internetsidan på denna port, och sedan vidarebefordra inkommande trafik över den porten till din Mac, på samma port.

Två aber:
1) Det är inte säkert din telefon kan göra detta åt dig.
2) Även om den kan det, är det troligen ingen bra ide: Om du kan fjärrstyra din dator direkt från Internet, är det inte osannolikt att andra kan göra det också, åtminstone potentiellt. VNC rakt ut på Internet låter inte som en jättetrygg ide.

Ett alternativ är att låta en tredjepart ta hand om en del av säkerheten åt dig. Ett av de mer använda hjälpmedlen är Teamviewer.