UHD från displayport till hdmi möjligt?

Permalänk
Medlem

UHD från displayport till hdmi möjligt?

Det var tydligen inte bara attt koppla in sin gamla hdmi/DP-kabel till nya tvn,en LG75UM7110. Med första kabeln fick kag bara 1080. Med en hdmi premium certified kabel säger windows att native uppläsningen är 4K men jag får bara en svart skörm nät jag försöker växla över. Grafikkortwr är ett intel hd graphics 620 ocj det har tydligen stöd för 4K. Just mu har kag en dp till hdmi adapter i datorn. Kan det vara adaptern? Eller har jag fel grejer?

Helst vill jag ju uppnå 4K med HDR i 60Hz men vart jittar jag isåfall en dp-hdmi som fixar det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrydeR:

Det var tydligen inte bara attt koppla in sin gamla hdmi/DP-kabel till nya tvn,en LG75UM7110. Med första kabeln fick kag bara 1080. Med en hdmi premium certified kabel säger windows att native uppläsningen är 4K men jag får bara en svart skörm nät jag försöker växla över. Grafikkortwr är ett intel hd graphics 620 ocj det har tydligen stöd för 4K. Just mu har kag en dp till hdmi adapter i datorn. Kan det vara adaptern? Eller har jag fel grejer?

Helst vill jag ju uppnå 4K med HDR i 60Hz men vart jittar jag isåfall en dp-hdmi som fixar det??

Tror inte alla adaptrar klarar detta, du behöver nog något likt denna https://www.club-3d.com/en/detail/2366/displayportt-1.2-to-hd...

Kollar man dock på på DisplayPorts wiki-sida så står det något annat, att det behövs dp1.3 eller 1.4 så kan vara att det även är någon begränsning med den adaptern

"In 2013, VESA released the Dual-Mode 1.1 standard, which added support for up to a 300 MHz TMDS clock (9.00 Gbit/s bandwidth), and is used in newer DisplayPort 1.2 devices. This is slightly less than the 340 MHz maximum of HDMI 1.4, and is sufficient for up to 1920 × 1080 at 120 Hz, 2560 × 1440 at 60 Hz, or 3840 × 2160 at 30 Hz. Older adapters, which were only capable of the 165 MHz speed, were retroactively termed "Type 1" adapters, with the new 300 MHz adapters being called "Type 2".[50]

With the release of the DisplayPort 1.3 standard, VESA added dual-mode support for up to a 600 MHz TMDS clock (18.00 Gbit/s bandwidth), the full bandwidth of HDMI 2.0. This is sufficient for 1920 × 1080 at 240 Hz, 2560 × 1440 at 144 Hz, or 3840 × 2160 at 60 Hz. However, no passive adapters capable of the 600 MHz dual-mode speed have been produced as of 2018."

Permalänk
Medlem

Ja något är ju fel och jag tror inte det är datorn. Får testa att byta adapter. Jag hade väl dock hoppats på att slippa adaptrar helt men det verlar ju inte finnas några dp-hdmi kablar med någon garanterad hastighet. Trodde någon kanske hade ett fungerande recept på mitt dilemma, dp till hdmi-behivet borde ju inte vara något ovanligt menar jag. UHD tv börjar ju bli mer och mer mainstream nuförtiden och mediadatorer har ju de flesta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade troligtvis det jag behövde inte långt här ifrån https://m.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi-a...

Permalänk
Bildexpert 📺

@StrydeR: Japp, de finns.

Bara att de flesta omvandlare som säljs svarar mot behovet för den som kör 60 Hz på 2560x1440-skärm och liknande. Så man måste gallra rätt hårt på specar som 600 MHz, 18 Gbps, 4K/60 med RGB-signal bland annat.