Bitcoin och Raspberry pi

Permalänk

Bitcoin och Raspberry pi

Tjo,
Läst lite om mining med raspberry pi men kan det verkligen funka ? Finns det några projekt man kan använda sig av när det gäller kryptovalutor på en Raspberry pi som kan vara använbart om man tradar kryptovalutor ?

Eller tjäna kryptovalutor på något sätt med en raspberry pi ?

Tacksam för svar

/Force

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,
Läst lite om mining med raspberry pi men kan det verkligen funka ? Finns det några projekt man kan använda sig av när det gäller kryptovalutor på en Raspberry pi som kan vara använbart om man tradar kryptovalutor ?

Eller tjäna kryptovalutor på något sätt med en raspberry pi ?

Tacksam för svar

/Force

Troligtvis tar det många hundra år innan RPI lyckats hitta något. Börja med att skriva ett program som hittar mycket stora unika tal som är nästan jämt delbara med varandra. Resten vid division skall vara mycket nära noll för att godkännas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,
Läst lite om mining med raspberry pi men kan det verkligen funka ? Finns det några projekt man kan använda sig av när det gäller kryptovalutor på en Raspberry pi som kan vara använbart om man tradar kryptovalutor ?

Eller tjäna kryptovalutor på något sätt med en raspberry pi ?

Tacksam för svar

/Force

Nja, det finns väl altcoins som bara går att mina med CPU, tvivlar dock på att Rpi är särskillt effektiv på det, alltså [hash] / [kostnad att köra RPi i full load konstant].

Att "gräva" har ingenting med trading att göra. Du behöver absolut inte gräva själv bara för att köpa och sälja på en börs.

Det säkraste sättet att tjäna pengar på crypto är att regelbunden köpa en liten del och sedan tänka långsiktigt (10+ år).

Permalänk
Medlem

Väldigt tveksam till att det skulle gå. Bitcoin är så jävla svårt att mine:a idag så att du måste köra med ASIC:s för att kunna få någon vinst i det. Var många många år sedan man kunde gå runt på att mine:a på CPU:er.

Så ... antagligen inte. Vad är det för artikel?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Dessutom har vi "The halvening" som kommer att reducera vinsten från att hitta ett block till hälften av vad det tidigare gav.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Du kan nog använda RPi för att sätta upp en nod och verifiera transaktioner men gör det inte om syftet är att tjäna BTC.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Skrivet av JoBu:

Du kan nog använda RPi för att sätta upp en nod och verifiera transaktioner men gör det inte om syftet är att tjäna BTC.

Okej, ja sätta upp en nod kollade jag på men det får man väll inget för ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Väldigt tveksam till att det skulle gå. Bitcoin är så jävla svårt att mine:a idag så att du måste köra med ASIC:s för att kunna få någon vinst i det. Var många många år sedan man kunde gå runt på att mine:a på CPU:er.

Så ... antagligen inte. Vad är det för artikel?

Kollade lite på denna https://www.instructables.com/id/Bitcoin-Mining-using-Raspberry-Pi/
Finns det något annat kul projekt man kan använda sin Raspberry pi till inom krypto ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, ja sätta upp en nod kollade jag på men det får man väll inget för ?
Skickades från m.sweclockers.com

Du tjänar inga BTC på en nod.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Kollade lite på denna https://www.instructables.com/id/Bitcoin-Mining-using-Raspberry-Pi/
Finns det något annat kul projekt man kan använda sin Raspberry pi till inom krypto ?

Skickades från m.sweclockers.com

Kul länk och roligt projekt om du bara vill testa att göra något med en överbliven paj. Det artikelförfattaren har skrivit om att göra det här för att tjäna några pengar är antingen ett skämt eller så har hen ingen som helst koll på hur Bitcoin fungerar. Det kan också vara så att artikeln är skriven när Bitcoin var väldigt nytt, vilket också skulle kunna förklara varför det inte står något om förvaringen av den idag ca 250 GB stora blockkedjan.

Jag har själv experimenterat lite med blockkedjehantering på Raspberry Pi och vilka svårigheter det medför. Det var ett par år sedan nu men du får gärna läsa min rapport här. Mitt arbete riktade mest in sig mot Ethereum men principen är densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Kollade lite på denna https://www.instructables.com/id/Bitcoin-Mining-using-Raspberry-Pi/
Finns det något annat kul projekt man kan använda sin Raspberry pi till inom krypto ?

Skickades från m.sweclockers.com

De använder ju dock små ASICs i den artikeln.

@MrPasty I artikeln används ASICS. Dock lär man inte gå plus på en USB-miner.
Du behöver inte köra en nod själv för att gräva, du kan ansluta dig till en pool istället, vilket de gör i artikeln.

Permalänk
Medlem

@dlq84: Jag såg det och det känns lite tråkigt att inte använda pajens egen hårdvara för beräkningarna. I det här sammanhanget har jag svårt att se hur skillnaden mellan applikationsspecifik hårdvara och vanlig har någon större betydelse. Artikelförfattaren pratar om en energiförbrukning i storleksordningen enstaka watt som konkurrerar mot enorm beräkningskapacitet på nätverket. Även ansluten till en pool (vilket såklart är ett krav för att få se några pengar över huvud taget) antar jag att det blir extremt små vinster. Sedan ska elen betalas.

Redigering: Såg nu att du också sade att det förmodligen är svårt att gå plus på en USB-miner så jag antar att vi är överens. Som sagt känns projektet lite meningslöst eftersom det inte är lönsamt och man ändå använder färdig hårdvara. Roligare att använda själva pajen till något.

Permalänk

Mmmm.... trodde det också. Men jag kan ha missat något, men då glömmer jag det 😂 hur som något annat fiffigt man kan köra rpi på i kryptovärlden ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@forcevision: Skumma igenom rapporten som jag länkade ovanför och kolla om du tycker att det ser kul ut! I så fall är det bara att höra av dig om du har några frågor.

Beräkningarna som utgör själva "miningen" är designade för att vara svåra så jag skulle inte föreslå att du försöker göra dem själv.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är något som kallas staking på pi'n, alltså du håller viss given mängd av viss coin viss tid där du senare premieras för detta se tex https://www.stakingrewards.com för vidare info om det.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

@forcevision: Skumma igenom rapporten som jag länkade ovanför och kolla om du tycker att det ser kul ut! I så fall är det bara att höra av dig om du har några frågor.

Beräkningarna som utgör själva "miningen" är designade för att vara svåra så jag skulle inte föreslå att du försöker göra dem själv.

Mmmm.. skall jag göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av _robban:

Ett alternativ är något som kallas staking på pi'n, alltså du håller viss given mängd av viss coin viss tid där du senare premieras för detta se tex https://www.stakingrewards.com för vidare info om det.

Hmmm... känns ändå inte som det är några pengar att tjäna. Men tack för tipset. Förutom att tjäna pengar på krypto finns det några andra projekt som kan vara använbart i tex trading ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Ett alternativ är något som kallas staking på pi'n, alltså du håller viss given mängd av viss coin viss tid där du senare premieras för detta se tex https://www.stakingrewards.com för vidare info om det.

Intressant! Jag skrev om sådant i min rapport men det var fortfarande ett ganska nytt koncept då. Ska ta en titt på det där!

Permalänk
Medlem

Hoppas Riksbanken ger ur krypto kronor snart. Idag slukas enorma energimängder och grafikkort för att förse främst kriminella med Bitcoin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hoppas Riksbanken ger ur krypto kronor snart. Idag slukas enorma energimängder och grafikkort för att förse främst kriminella med Bitcoin!

Fördelen som somliga ser med Bitcoin är just att det inte finns någon riksbank som kan manipulera värdet. Anledningen att det går åt enorma energimängder är det är just energiåtgången som gör att Bitcoin är säkert och svårt att manipulera. Vad är fördelen med en kryptovaluta från riksbanken jämfört med den valuta (svenska kronor) som riksbanken har redan idag?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

Rosettacode

Två mindre Bitcoin-uppgifter här:
Bitcoin-tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hoppas Riksbanken ger ur krypto kronor snart. Idag slukas enorma energimängder och grafikkort för att förse främst kriminella med Bitcoin!

Chainanalysis har gjort ingående analyser av bitcointransaktioner i blockkedjan. 2019 var det mindre än 1% av transaktionerna som kunde relateras till kriminella. Endast 0.08% var på darknet.

Det äe t.ex mycket mer US dollar än bitcoin som används av kriminella.

https://coinnounce.com/over-600-million-in-bitcoins-were-spen...

Skickades från m.sweclockers.com