Fiber indraget - men svårt att hitta vilka leverantörer man kan välja mellan

Permalänk

Fiber indraget - men svårt att hitta vilka leverantörer man kan välja mellan

Jag försöker hjälpa mina föräldrar att få snurr på deras fiber.

Dom fick fiber indraget i huset för ett antal år sedan. Det var företaget Svensk Infrastruktur som drog in det. Det "skulle öka värdet" på huset m.m. Men dom har sedan dess inte använt det eller haft någon leverantör kopplat till det. Dom har "tre hål i väggen" och kör bredband via det med Com Hem.

Men nu ska vi försöka göra ett ryck och förbättra både bredband- och TV-situationen!

Dom ser på TV med Com Hems Tivo-box och den har sina fördelar men börjar kännas gammal och laggar väldigt mycket. Den är stor, klumpig, låter mycket och kräver många sladdar. Däremot ser dom mycket på vanlig tablå-tv och vill helst fortsätta ha möjligheten att pausa sändningar. Därför tänker jag att dom borde ha Telias arris-puck med den extra lagringsdisken. Det räcker för att pausa i tv-program och spela in en del också. Det finns annars ett playbibliotek för det som inte är inspelat.

Så idealiskt sett skulle dom väl ha både tv och bredband via fiber med Telia. Men så enkelt fungerar inte detta samhälle...

Nä, trots att det på de olika leverantörernas hemsidor pratas om "öppna fibernät" där man kan välja mellan "alla leverantörer" så handlar det oftast bara om ett tiotal leverantörer där de flesta är bolag vi aldrig hört talas om ens. Det är hur som helst inte "alla leverantörer".

För det första var det väldigt svårt att ens ta reda på vilka leverantörer vi har att välja på. Företaget Svensk Infrastruktur finns nämligen inte längre. Dom har tydligen bytt namn till Open infra har jag fått reda på genom efterforskning. Går man in på deras hemsida ser man då vilka fiberleverantörer vi har att välja mellan. https://openinfra.com/fiber/marknadsplats/

Det är:

  • A3

  • Bahnhof

  • Boxer

  • Bredband2

  • Comhem

  • Internetbolaget

  • Ownit

  • Th1ng

  • Universal

Av dom har jag hört talas om Bahnhof, Boxer, Comhem och Ownit. Endast Boxer och Comhem när det gäller TV dock.

Men okej, om vi ska göra en enkel lösning och bara köra Comhem då, men i alla fall få fiber igång i huset. Jag går in på Com Hems hemsida. Går in på "Villafiber" och sedan på "Se om du kan beställa", skriver in vår adress och trycker enter. Det kommer upp "Just den här tjänsten går inte att köpa på din adress".

Nähe..

Då prövar vi Boxer istället då. Går in på deras sida https://www.boxer.se/bredband/paket och skriver in vår adress. Får upp "Tyvärr kan vi inte erbjuda bredband till din adress.". Där kommer även en annan text upp: "Du kan få bredband från Com Hem. Vårt systerföretag Com Hem erbjuder bredband på din adress. Klicka för att se dina erbjudanden.". Möjligen så, men det är inte via fiber då vilket är lite det som är grejen här.

Okej kollar Bahnhof då (ja, jag vet att alla älskar Bahnhof). Går in på deras hemsida och kollar. Skriver vår adress. Får upp "Du är bara några steg ifrån att bli Bahnhofkund, men just nu hittar vi tyvärr inte de aktuella priserna för ditt område.". Hepp, då kan man välja "Sök stadsnät manuellt". Väljer Täby. En lista kommer upp. "Open infra" finns inte med, men har hört att det även kallas "Öppna stadsnät" (ja, okärt barn har tydligen också många namn). Där får man upp en lista då med hastigheter man kan välja. Så möjligen skulle man kunna få fiber via Bahnhof. Men är ännu inte 100 på om det kommer gå eftersom dom faktiskt inte hittade något på vår adress först. Sen vill vi nog inte ha TV via Bahnhof i alla fall. Dom verkar ju dessutom bara ha ett paket. Ja där har jag hört att dom har något samarbete med Sappa. Jag var inne på Sappa och sökte på vår adress där, ingenting. Men vill helst varken ha Sappa eller Bahnhof som tv-leverantör. Möjligen Bahnhof som bredbandsleverantör.

Inte lätt är detta!

Googlar på "fiber i täby" och kom in på denna sida: http://tabyfibernat.se/tjanster/. Det är ju Svensk Infrastrukturs gamla logga. Så skulle ju kunna gällas oss. I så fall vore det positivt då det finns annat att välja på där då vi har både Bredbandsbolaget och Viasat också. Bredbandsbolaget extra intressant eftersom dom också kör arris. Annars är Viasat intressant eftersom dom också har en inspelningsbar box som känns modernare än Tivo. Men nej, var inne på båda och vår adress gick inte att få fiber på via dom.

I en grupp på Facebook sa några att man kan koppla in sin dator i fiberkonvertern och försöka surfa så skulle det komma upp vilka man kan välja mellan. Men det gick ju inte. Satte en nätverkskabel från Lan1 till datorn enligt beskrivning. Inget nätverk dyker upp som jag kan välja. Testar hur som helst att öppna ett webbläsarfönster men då kommer bara meddelande om att man inte är uppkopplad till internet. Inget annat.

Vaaad ska vi göra?? Vi kan inte mycket om detta varken jag eller mina föräldrar. Hur får vi reda på vilka leverantörer vi egentligen kan välja mellan?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade i det här läget ringt till Open Infra och frågat. Vad säger de?

Permalänk
Medlem

Ring Bahnhofs kundsupport, dom löser frågan huruvida du kan ha dom som internetleverantör.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Har du testat att helt enkelt koppla in en dator i jacket hos föräldrarna? Många nätägare skickar kunderna direkt till en sida där de får välja leverantör direkt.

Permalänk
Medlem

Testa bredbandsval.se, de söker upp adressen hos de olika leverantörerna, du kan även testa bredbandswebben.

Men först får du nog ringa openinfra

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Har du testat att helt enkelt koppla in en dator i jacket hos föräldrarna? Många nätägare skickar kunderna direkt till en sida där de får välja leverantör direkt.

Jo jag skrev det också, har prövat och det händer ingenting. Men jag vet inte om man måste på något sätt välja det nätverket också någonstans? Men dyker inte upp något nytt nätverk när jag kopplar in.

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Testa bredbandsval.se, de söker upp adressen hos de olika leverantörerna, du kan även testa bredbandswebben.

Men först får du nog ringa openinfra

Jo har prövat båda.

Det kommer upp lite val på Bredbandsval men det är Comhem i lite olika hastigheter sen är de Telenor 24 Mbit och Telia 10 Mbit. Så, inte fiber gissar jag. Gissar att Comhems olika hastigheter inte heller är fiber eftersom vår adress inte fanns när man sökte på villafiber på deras hemsida.

PÅ Bredbandswebben när man söker på vår adress får man upp: "Fiberanslutning saknas. Läs mer om hur du ansluter dig till fibernätet på www.telia.se/fastighetsagare. Bor du i villa hittar du info på www.oppenfiber.se".

Så då går man in på oppenfiber.se och ser att hela den sidan är Telia och det handlar om Telias öppna fiber. Vet i princip att vårt nät inte är det men testar skriva in vår adress ändå, och nej, den finns inte med. Vill man ha Telia måste dom komma och gräva in sin egna fiberkabel till huset verkar det som.. Så det där "öppna" och "välj vilken leverantör du vill"..dom citaten borde verkligen ändras.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Rekordmedlem

Vem har de betalt anslutningen till, de kanske inte har betalt nån anslutning utan bara fått fibern fysiskt på plats ?
Huset kan ju vara förberett men oanslutet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det en nyanslutning så har nog inte leverantörerna fått adressen/inkopplingen av Open Infra än, ring kundtjänsten så kollar de med Open Infra och lägger in adressen när den är redo. Är det inte nytt kan de ändå behöva kolla med Open Infra.

Permalänk
Medlem

Kolla med Täby fibernät / Svensk infrastruktur. Kan ju vara något som blivit fel eller att det finns något finstilt där de kopplar ner anslutningen om man inte använt den efter x antal år och att det kräver manuellt arbete för dem att koppla in dem i noden igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kolla med Täby fibernät / Svensk infrastruktur. Kan ju vara något som blivit fel eller att det finns något finstilt där de kopplar ner anslutningen om man inte använt den efter x antal år och att det kräver manuellt arbete för dem att koppla in dem i noden igen?

Leverantörerna har öppet på helgen, så det är bara att ringa dem så kollar de med KO. Ser ut som Täby bytt från Zitius till Open Infra, så att nu Open Infra både är nätägare och kommunikationsoperatör. Vissa nätägare kräver att man har avtal med både de och tjänsteleverantören, men här tror jag det räcker med att de betalat för installation tidigare, om inte kommer igen leverantören säga att det saknas avtal eftersom de kommer ta kontakt med KO.

Permalänk
Medlem

Bara ett inpass, om du ska koll på tjänster hos Com Hem ska du inte gå in på "villafiber". Ni ska vara anslutna rill ett öppet fibernät, Com Hems villafiber är för de som t.ex har Telia öppen fiber idag men byter uppkoppling till Com Hem/iTux öppna nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Jo jag skrev det också, har prövat och det händer ingenting. Men jag vet inte om man måste på något sätt välja det nätverket också någonstans? Men dyker inte upp något nytt nätverk när jag kopplar in.

Det gjorde du, ja. Slarvigt läst av mig. Då håller jag i alla fall med om vad de flesta andra skriver, att det inte finns någon på andra sidan av linan och ni måste kontakta nätägaren för att få kontakt.

Permalänk

Nu så har vi ringt Open Infra.

Vi frågade varför vi inte kan ansluta oss till någon operatör. När vi sa vårt namn och adress så hittade dom ingenting i sin kunddatabas. Sen kollade vi på vår faktura med kundnummer och ringde upp dom igen och gav kundnumret. Då hittade dom oss men vi låg i en lista med inaktiva kunder så att vi tydligen då inte finns med för operatörer.

Vi frågade hur det kommer sig att dom inte hittade oss först. Då sa hon att dom var tvungna att koppla upp mot en annan databas. Det tog då också längre tid tydligen.

Det är troligtvis så här; När vi köpte fibern var det Svensk Infrastruktur som vi var kunder i. Sen bytte dom namn och gick ihop med två andra bolag och döpte om sig till Open Infra. Någonstans i den vevan flyttade dom kunddatabasen, men bara alla kunder som var aktiva kunder. Så vi som hade avslutat vårt abonnemang med operatören (Tyfon) flyttades inte över.

Nu har Open Infra fått vår MAC-adress och ska koppla på oss igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Nu så har vi ringt Open Infra.

Vi frågade varför vi inte kan ansluta oss till någon operatör. När vi sa vårt namn och adress så hittade dom ingenting i sin kunddatabas. Sen kollade vi på vår faktura med kundnummer och ringde upp dom igen och gav kundnumret. Då hittade dom oss men vi låg i en lista med inaktiva kunder så att vi tydligen då inte finns med för operatörer.

Vi frågade hur det kommer sig att dom inte hittade oss först. Då sa hon att dom var tvungna att koppla upp mot en annan databas. Det tog då också längre tid tydligen.

Det är troligtvis så här; När vi köpte fibern var det Svensk Infrastruktur som vi var kunder i. Sen bytte dom namn och gick ihop med två andra bolag och döpte om sig till Open Infra. Någonstans i den vevan flyttade dom kunddatabasen, men bara alla kunder som var aktiva kunder. Så vi som hade avslutat vårt abonnemang med operatören (Tyfon) flyttades inte över.

Nu har Open Infra fått vår MAC-adress och ska koppla på oss igen.

Låter lite som för mig, bodde i uppgång 3F, men min anslutning låg på 3D, så kunde inte söka efter min adress då det inte kom upp något. efter lite efterforskning hittade vi mitt lägenhetsnummer under 3D. påpekade det och det har inte ändrats 2 år senare...
Finns slött folk överallt :/

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Update:

Vi satt och sökte på vår gatuadress på Open Infras hemsida och upptäckte att våra grannar inte heller dök upp. Fast vi vet att dom också fick fiber indraget samtidigt. Så vi mailade ordföranden i samfällighetsföreningen för att fråga om han har koll på detta. Då svarar han att han igår fick in en förfrågan från Open Infra om att gräva på vår tomt. (?!) Vi har ju redan fiber dragit, dom vet ju om det. Alla samtal med dom har ju utgått från det och den senaste kontakten med dom var att vi skulle koppla in vår dator i fiberkonvertern och ge dom vår MAC-adress.

Vad är det dom missat här egentligen?! Varför känns det så typiskt ett spnt här fiberföretag att vara skitdåliga...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Update:

Vi satt och sökte på vår gatuadress på Open Infras hemsida och upptäckte att våra grannar inte heller dök upp. Fast vi vet att dom också fick fiber indraget samtidigt. Så vi mailade ordföranden i samfällighetsföreningen för att fråga om han har koll på detta. Då svarar han att han igår fick in en förfrågan från Open Infra om att gräva på vår tomt. (?!) Vi har ju redan fiber dragit, dom vet ju om det. Alla samtal med dom har ju utgått från det och den senaste kontakten med dom var att vi skulle koppla in vår dator i fiberkonvertern och ge dom vår MAC-adress.

Vad är det dom missat här egentligen?! Varför känns det så typiskt ett spnt här fiberföretag att vara skitdåliga...

Skickades från m.sweclockers.com

Känner igen mig lite i det här när jag flyttade till en nybyggd lägenhet. Då handlade det istället om att kommunen skulle registrera lägenhetshuset först. Först då kunde man beställa bredband.

Jag skulle höra med din kommun.