Tankar kring automationsingenjör och energiingenjör

Permalänk
Medlem

Tankar kring automationsingenjör och energiingenjör

Hej alla,

Det är så att jag läser just nu basåret och ska välja inriktning inom kort. Jag har sedan tidigare läst drifttekniker kraft och värme på yh. Sedan arbetet inom driften på kraftvärmeverk och massaindustrin.

Jag velar mellan automationsingenjör och energiingenjör.

Båda är inom det området jag vill jobba, men kan inte riktigt bestämma mig. Men jag tänkte höra om det finns några där ute som har läst och jobbar inom dessa områden. Vilket jobb har ni i dagsläget och vad är det man kan jobba med? Tänker mest på automation, är det mest programmering och olika system eller mer att åka ut till kunder och vad innebär det då? Är det mer service håll?
Energiingenjör misstänker jag att man kan arbeta inom lite allt möjligt som har energi att göra med?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+

Permalänk
Medlem

Automation är väldigt brett. Beror på vart du söker jobb.

*Byggnader
*Produkter (ex. processutrustning)
*Tung industri/underhåll
*Energi sektor (mycket automation i Elnätet)
*Konsult

Av dina två val är Automation nog det jobbsäkra och mest varierande.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, precis. Det verkar som det är väldigt brett område. Men är inte energiingenjör det också?
Någon som vet hur det är att studera ingenjör program på distans eller flipped classroom? Det är enda alternativen jag har på dessa två utbildningar.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+

Permalänk
Medlem

Automation finns på distans (3år, Högskoleingenjör) på Mittuniversitetet.

https://www.distansutbildningar.se/skola/mittuniversitetet/au...

Jag skulle dock avråda distansutbildningar om man är ung/ofokuserad och läst lokalt. Utan studie disciplin går det åt pipan ganska fort. Hade inte klarat av det själv vid 19/20år.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är själv 28år och går basår, så har garantiplats på just dom där utbildningar. Men det är just det, jag är inte så peppad på att studera på distans eller flipped classroom, är inte så sugen på att flytta heller :/ Skulle helst vilja haft heltid på campus

Visa signatur

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippE-:

Jag är själv 28år och går basår, så har garantiplats på just dom där utbildningar. Men det är just det, jag är inte så peppad på att studera på distans eller flipped classroom, är inte så sugen på att flytta heller :/ Skulle helst vilja haft heltid på campus

Kan ju kolla vad som finns där du bor. Lär vara ett blandat utbud.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippE-:

Jag är själv 28år och går basår, så har garantiplats på just dom där utbildningar. Men det är just det, jag är inte så peppad på att studera på distans eller flipped classroom, är inte så sugen på att flytta heller :/ Skulle helst vilja haft heltid på campus

Då ska du inte gå på distans. Jag går ut från en högskoleingenjörsutbilning som har varit på distans nu i juni och det är fruktansvärt tråkigt jämfört med att läsa på campus, dessutom blir vissa moment mycket svårare när man inte har någon att fråga direkt, men det mesta går ju lösa med studiegrupp online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippE-:

Hej alla,

Det är så att jag läser just nu basåret och ska välja inriktning inom kort. Jag har sedan tidigare läst drifttekniker kraft och värme på yh. Sedan arbetet inom driften på kraftvärmeverk och massaindustrin.

Jag velar mellan automationsingenjör och energiingenjör.

Båda är inom det området jag vill jobba, men kan inte riktigt bestämma mig. Men jag tänkte höra om det finns några där ute som har läst och jobbar inom dessa områden. Vilket jobb har ni i dagsläget och vad är det man kan jobba med? Tänker mest på automation, är det mest programmering och olika system eller mer att åka ut till kunder och vad innebär det då? Är det mer service håll?
Energiingenjör misstänker jag att man kan arbeta inom lite allt möjligt som har energi att göra med?

Jag har jobbat som el/automationsingenjör nu i snart tio år. Jag läste två år KY Elektroteknik och industriell automation.

Jobbet är väldigt brett. Jag har främst jobbat på pappersbruk och kärnkraftverk och kärnbränslefabrik. Då har det främst handlat om att jobba med nya maskiner som ska byggas eller köpas och integreras med befintlig produktionsutrustning. Dvs någon sorts förvaltning och utveckling av befintlig produktionsutrustning. Andra jobb skulle kunna vara att utveckla utrustning som företaget själva säljer alternativt jobba med support och driftsättning av dessa.

För egen del handlar det om allt från plc-programmering, bygga Interface i c#-baserade bildbyggarprogram, konfigurera vanliga nätverk, ad, domän, bygga apparatskåp (elkretsschemaritning), skapa listor och tabeller, skriva rapporter och instruktioner, testa, driftsätta, köpa in, löpande akut felsökning (underhållsavdelning har också automationkompetens, men vi är 'expertstöd'). Framöver ser jag möjligheter att jobba mer med VR/AR, dataanalys och ai.

I relation till en energiingenjör kanske den senare har en annan ingång men beroende på person, företag och intresse kan du nog jobba med ungefär samma saker.

Kanske är energiingenjören en person som är med och specar önskad prestanda som automationsingenjören sedan förverkligar - dvs tar det från pappret till verkligheten. Sedan kommer energiingenjören vara med under projektet och kanske i framtida problemlösning och utveckling, men från ett mer teoretiskt och/eller övergripande perspektiv (anläggnings perspektiv) medan automationsingenjör kanske normalt sett jobbar med ett delavsnitt.

Som sagt väldigt brett och otroligt varierat. Bra mix av praktik och teori. På sätt och vis är man spindeln i nätet som ofta behöver förstå allt som alla andra gör. Jag tror att din bakgrund är mycket fördelaktig.

Citera gärna eller skicka PM så svarar jag gärna på ytterligare frågor.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.