Permalänk
Medlem

Bra gamepad?

Nån som kan rekommendera en bra gamepad ??? Har en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2956717 idag som jag inte alls gillar.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Xbox 360 eller Xbox One kontrollerna.
Full kompabilitet med flesta spel, ergonomiska och lång livslängd.
Jag och flickvännen använder dessa flera gånger i veckan för lite Cuphead & Overcooked

Har även en Steam Controller som funkar asbra till mus + tangentbaserade spel t.ex. Cities Skylines, Hotline Miami, Portal 1&2 etc (superenkelt att välja en config från steam community, bara öppna steam overlay med mittenknappen och byta kontroller inställningar tills du hittar en som känns naturlig, alternativ modifiera / skapa egen).

Föredrar Xbox One kontrollen men Steam Link accepterar inte min Wireless adapter men den accepterar X360 Wireless adapter så spelar jag med Steam Link kör jag X360. Läst att nyaste versionen av X1 kontrollen har bluetooth vilket funkar med Steam Link så funderar på att köpa på mig en till X1 som har denna funktion. (Jag har modell 1697 men det är 1708 som har blåtand).

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Vad är det du inte gillar med den? Sitter den inte bra i handen? Dåliga knappar/spakar? Och vad ska du ha den till/vad spelar du?

För PC brukar jag rekommendera en helt vanlig Xbox One kontroll. Bra på det mesta förutom att den har rätt kass dpad, så den är sjukt obekväm att spela 2D-spel med imo. Byggkvaliten verkar variera. Läser ofta om folk som har problem med att knapparna strular. Har själv råkat ut för detta - köpte en kontroll som hade glappande A-knapp. Skickade in den, fick en ny med samma problem. Skickade in den igen och fick äntligen en som fungerade normalt.

Annars gillar jag 8bitdo SN30 Pro+. Går att använda till massa system, bland annat Switch, PC, Android. Mycket bättre dpad än Xbone kontrollen. Bra spakar, knappar och bumpers. Det enda jag saknar är Xboxkontrollens triggers. Formen är ungefär som en Dualshock, vilket inte alla uppskattar.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Sötast

Då gamepads inte längre kostar 29:- (vad hände med priset?) och de flesta nu ligger mellan 500-1000KR så rekommenderar jag Dual Shock 4.

Fantastiskt bra kontroller som håller i en evighet. Jag använder fortfarande mina orginal DS3 från 2006 samt nya DS4 från 2015.

De är inte exakt lika plug and play som Xbox kontrollerna, men det är ju Microsofts OS så inte helt otippat. Det räcker dock med ett jättebasic program för att de skall fungera (helt och hållet utan problem)

DS4 och DS3 fungerar Plug and Play på Linux om det är av intresse.

Om du väljer DS4 eller Xbox kontroller är väl bara mest preferens, men de båda är ju guld-standard.
Sen kan man såklart lägga 2000:- om man vill på något ännu värre, om man tycker det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Vad är det du inte gillar med den? Sitter den inte bra i handen? Dåliga knappar/spakar? Och vad ska du ha den till/vad spelar du?

För PC brukar jag rekommendera en helt vanlig Xbox One kontroll. Bra på det mesta förutom att den har rätt kass dpad, så den är sjukt obekväm att spela 2D-spel med imo. Byggkvaliten verkar variera. Läser ofta om folk som har problem med att knapparna strular. Har själv råkat ut för detta - köpte en kontroll som hade glappande A-knapp. Skickade in den, fick en ny med samma problem. Skickade in den igen och fick äntligen en som fungerade normalt.

Annars gillar jag 8bitdo SN30 Pro+. Går att använda till massa system, bland annat Switch, PC, Android. Mycket bättre dpad än Xbone kontrollen. Bra spakar, knappar och bumpers. Det enda jag saknar är Xboxkontrollens triggers. Formen är ungefär som en Dualshock, vilket inte alla uppskattar.

Från början gillade jag inte att dom spel man testa vare ologiska knappar för olika funktioner och svårt o konfigurera om nu har "rotationsspaken" börjat jävlas efter väldigt sparsamt användande.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850