Samlingstråd för oss på jakt efter Ryzen 4000-laptops

Permalänk
Medlem

Sorry menar såklart färgåtergivning. Har inte hittat någon i närliggande peisklasser som är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Men tyvärr inte någon UHD med AMD teknik.
<Snip>
Något vi får hoppas ändrar sig...

Ja, Det är över huvud taget svårt att hitta AMD-laptops med litet mer exklusiva tillval. En maxad Lenovo T14s bottnar på litet drygt 20, medan det går att hitta ganska många Intel-maskiner uppåt 40k.

Jag tror det kommer ändra sig när alla fått litet mer tid att vänja sig vid att AMDs CPUer är så bra som de är.

Men, men.

Dessa maskiner är bara press-släppta ännu så länge, men kommer komma med skärmar med högre upplösning;
* Lenovo S13-540 kommer med 16:10 wqhd. Detaljer finns på psref https://psref.lenovo.com/Product/IdeaPad/IdeaPad_S54013ARE
* Surface kommer med Ryzen 4000. Detaljer okända, men de brukar ha högupplösta 4:3-skärmar.

För Intel-laptops, se en annan del av forumet.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Sorry menar såklart färgåtergivning. Har inte hittat någon i närliggande peisklasser som är bättre.

Ah. Nu råkade jag posta mitt svar till Bengt-Arne redan, men...

Inte i den prisklassen, nej. Inga IdeaPad med 100% sRGB släppta i Norden. Finns i andra regioner men inte här.

Finns en 14" Yoga Slim 7 för 7990, men den är inte 15.6, som var det du inledde med att fråga.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5457384

Denna 15.6" Acer för 7990:- *kan* ha 100% sRGB skärm, men jag har inte lyckats verifiera det. En modell som säljs i Tyskland har det, men den har annat produktnummer - åtminstone p.g.a. annat tangentbord, men kan också bero på annan skärm.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5430448

Har inte kollat Lenovos produktkonfigurator. Kan finnas nån ThinkPad med 100% sRGB. Dock antagligen inte billig.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

@orrebus: Jag har suttit länge och lurat på en Asus Vivobook 14 med Ryzen 5/7 (4500U/4700U). Så vitt jag förstår har den 100% sRGB på skärmen, vilket även gäller 15"-varianten. Dock är skärmen istället ganska ljussvag. Den finns på kampanj hos inet just nu, 8990 för R7 med 16 GB RAM: https://www.inet.se/produkt/1965028/asus-vivobook-s15-m533-15...

Dock tycker jag att 15" är för stort, inte p.g.a. vikten utan måtten, då jag skulle bära runt den en hel del i väska.

Men Vivobook 14 med R5/R7 har dålig tillgänglighet, särskilt med 16GB RAM som jag vill ha. Dustin har några enstaka i lager med 8 GB (7990 för R5, 8990 för R7). Elgiganten har i lager, men bara den vita varianten och de tar 10990 för den.

Jag tröttnade på att vänta på Vivobook och började kolla runt på andra. Även jag tittade på Lenovo Ideapad 5 som verkar väldigt prisvärd. Men jag tvekade p.g.a. färgåtergivningen. Dock verkar skillnaden i pris mellan Ideapad 5 och Yoga slim 7 vara ganska liten i Sverige (just nu i alla fall), trots att Yoga vad jag förstår ska vara en lite högre klass (även om Lenovos många serier verkar överlappa ganska mycket) och den har en 100 % sRGB-skärm.

Jag gillar inte riktigt designen på Yoga, Lenovo-loggan i kanten är i mitt tycke gräsligt ful och Yoga-varumärket rätt tramsigt. Jag hade föredragit Vivobook, även om en helt ren utsida hade varit bäst... Men jag bestämde mig för att jag kan leva med det och klickade hem en Yoga Slim 7 14" med R5 4500U och 16 GB från komplett. 16 GB är viktigare för mig än R7 så det var en bra konfiguration för 8990: https://www.komplett.se/product/1155178/dator-surfplatta/dato...

Dock är den slutsåld nu igen, jag tror komplett hade ett 20-tal och de tog slut på ett drygt dygn så uppenbarligen har fler än jag fastnat för den modellen.

Permalänk
Medlem

Hittade denna också med 16GB ram hur står den sig emot Lenovon Ideapad 5?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Permalänk
Skrivet av lincoln:

Ah. Nu råkade jag posta mitt svar till Bengt-Arne redan, men...

Inte i den prisklassen, nej. Inga IdeaPad med 100% sRGB släppta i Norden. Finns i andra regioner men inte här.

Det stämmer inte riktigt. Jag beställde en ideapad 5 14 med alternativet 2.4 mm 100% sRGB för 3 veckor sedan, den levererades i måndags. Så det har tidigare funnits som alternativ att beställa hos Lenovo Sverige, men man tog bort möjligheten för drygt 2 veckor sedan.

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

@beerfueled: Snabbt svar (är på mobilen): Asus Vivobook har inte 100% sRGB. Följer man länken i din post till Inet, står det att den har 45% NTSC, vilket är ungefär 62% sRGB. Dvs samma som Lenovo IdeaPad.

@orrebus: Hittar ingen info om skärmen på Acern. Ringa och fråga? Posta här om du får reda på det.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Ah sorry. Hur är specifikationen annars 16gb vs 8gb, värt det extra för 16gb. Surf och stream som är primärt.

Permalänk
Skrivet av lincoln:

@beerfueled: Snabbt svar (är på mobilen): Asus Vivobook har inte 100% sRGB. Följer man länken i din post till Inet, står det att den har 45% NTSC, vilket är ungefär 62% sRGB. Dvs samma som Lenovo IdeaPad.

@orrebus: Hittar ingen info om skärmen på Acern. Ringa och fråga? Posta här om du får reda på det.

Ja jag reagerade på den uppgiften. Asus själva trycker på att det är 100 % sRGB. Jag googlade snabbt och någon på internet hävdade att 45 % NTSC kan vara 100 % RGB eftersom de inte mäter samma sak och NTSC är ett ganska dåligt färgsystem. Det kan ju vara hittepå så klart, eller så är uppgiften hos återförsäljaren fel, eller så är det olika SKUs. Asus har tyvärr inte möjlighet att slå upp exakt SKU på sajten utan man kommer bara till nivån Vivobook S15-M533IA där det står att den ska vara 100 % sRGB. Jag ser iofs att det står "upp till" nu, så det pekar väl mot att det finns olika SKUs... https://www.asus.com/se/Laptops/ASUS-VivoBook-S15-M533IA/Feat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beerfueled:

Ja jag reagerade på den uppgiften. Asus själva trycker på att det är 100 % sRGB. Jag googlade snabbt och någon på internet hävdade att 45 % NTSC kan vara 100 % RGB eftersom de inte mäter samma sak och NTSC är ett ganska dåligt färgsystem. Det kan ju vara hittepå så klart, eller så är uppgiften hos återförsäljaren fel, eller så är det olika SKUs. Asus har tyvärr inte möjlighet att slå upp exakt SKU på sajten utan man kommer bara till nivån Vivobook S15-M533IA där det står att den ska vara 100 % sRGB. Jag ser iofs att det står "upp till" nu, så det pekar väl mot att det finns olika SKUs... https://www.asus.com/se/Laptops/ASUS-VivoBook-S15-M533IA/Feat...

Ok, ja, Inet kan ju ha skrivit fel.

Det stämmer att NTSC är gammalt, och att NTSC och sRGB mäter litet olika saker, men 45% NTSC kan aldrig vara 100% sRGB.

62% sRGB är bästa möjliga.

Däremot verkar det teoretiskt gå att skapa en skärm som är 45% NTSC, som är nedåt 30% sRGB.

(NTSCs färgtriangel är rätt mycket större än sRGBs, så om man väljer de 45 procenten från de delar av NTSC som ligger utanför sRGB, får man väldigt dålig täckning gentemot sRGB.)

Källa: EIZO
https://www.eizoglobal.com/library/basics/lcd_monitor_color_g...

Sen ska villigt erkännas att sRGB verkligen inte är allt som definierar en bra skärm, men som internetshoppare är det ofta bara de tekniska siffrorna man har att gå på. Och oftast inte ALLA tekniska siffror heller.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Skrivet av orrebus:

Ah sorry. Hur är specifikationen annars 16gb vs 8gb, värt det extra för 16gb. Surf och stream som är primärt.

Det finns nog mycket skrivet och pratat om det, och i slutändan är det nog tycke och smak. Min dator ska användas till viss utveckling och dataanalys så 16 var krav för mig. För ditt scenario tror jag 8 räcker bra, men valet beror völ också på hur stor prisskillnaden är. Det kan så att säga inte skada med mer minne.

Permalänk

Fick hem min Lenovo Yoga 7 Slim 14" R5-4500 / 16 GB / 512 GB. Nu är det fint väder idag så provkörning får vänta lite.

Jag har bara packat upp och klämt på den. Första intrycket är att den känns just slimmad och kompakt men ändå väldigt genuint byggd.

Jag har sett klag på att pekplattan upplevs som fladdrig i klickzonerna men det tycker jag inte den var på mitt ex i alla fall.

Loggorna som jag störde mig på är mer nedtonade än de såg ut på bild, det såg ut som om Lenovo-loggan hade vit bakgrund men den är i metall vilket jag upplever gör den mindre iögonfallande. Jag upplever den också som ganska liten.

Hela datorn upplevs som liten eftersom skärmen har väldigt tunn kant. Kanske också för att den är 16:9, jag är van med min Surface Book 2 från jobbet som väl är 3:2. Jag tror ändå att 15" hade blivit för stor för mig, i 16:9 blir den flera cm "längre" så det blir kinkigare med vilka väskor den bekvämt går ned i etc.

Appropå väska så har jag sett klag på gummilisten/klacken baktill på undersidan, att den är ivägen när man ska sticka ned den i väskan. Det återstår att se, men första intrycket var att den var mindre än befarat.

Permalänk
Medlem

Var iväg och klämde och kände idag.Blir Ideapad 5 15,6" för mig, väldigt liten skillnad tyckte jag emot 14". Klarade enkelt att hantera båda storlekarna med en hand. En sak jag noterade är att dagens 15,6" är betydligt mycket smidigare än den 15,6" jag har idag.

Blir att lägga beställning i eftermiddag/kväll.

Även mycket nöjd med bildkvalite och färger.

Permalänk
Medlem

För min del blev det en Envy X360 13 med en 4700u.
Än så länge känns den riktigt bra. Gillar skärmen även fast den är glossy.
Ända som stör mig såhär i första hand är enter knappen på tangentbordet. Sjukt störande att inte ha en fullstor enterknapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joki:

För min del blev det en Envy X360 13 med en 4700u.
Än så länge känns den riktigt bra. Gillar skärmen även fast den är glossy.
Ända som stör mig såhär i första hand är enter knappen på tangentbordet. Sjukt störande att inte ha en fullstor enterknapp.

Beställde du direkt från HP? Fick min härom dagen (ay0015no) och är osäker på om skärmen verkligen lever upp till 1000 nits ljusstyrka.

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem
Skrivet av lusvig:

Beställde du direkt från HP? Fick min härom dagen (ay0015no) och är osäker på om skärmen verkligen lever upp till 1000 nits ljusstyrka.

Köpte den från elgiganten så det är den med 400nits skärm

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni fläktljudet på Envy x360? Är fläkten helt avstängd vid låg aktivitet typ surf?

Permalänk
Medlem

@lusvig: Hör gärna mer om skärmen och vad du tycker om den. Blev väldigt intresserad när jag fick veta att det fanns en dator med glasskärm + 1000 nits. Vad tycker du den verkar motsvara om inte 1000?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Hedersmedlem

Om någon ville veta hur många fps man kan förvänta sig i crysis innan ni slår till.. Leta ej längre:

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Bästa på pappret förefaller inte alltid vara det bästa i verkligheten gällande Ryzen laptops.

Tittade precis på en youtube video från Brainus där dom reagerat på prestanda variationer

The Truth About Ryzen Laptops
Mer riktigt vore RAM Latency DDR4 vs LPDDR4/LPDDR4X

Edit: På ena systemet så kan det möjligen vara att IF får halva hastigheten...

@Aphex: spelprestandan verkar vara mätt mätt vid 1600x900, tror dom flesta går efter FullHD (1920x1080)

IF
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Bästa på pappret förefaller inte alltid vara det bästa i verkligheten gällande Ryzen laptops.

Tittade precis på en youtube video från Brainus där dom reagerat på prestanda variationer

The Truth About Ryzen Laptops
Mer riktigt vore RAM Latency DDR4 vs LPDDR4/LPDDR4X

Edit: På ena systemet så kan det möjligen vara att IF får halva hastigheten...

@Aphex: spelprestandan verkar vara mätt mätt vid 1600x900, tror dom flesta går efter FullHD (1920x1080)

Som toppkommentaren mycket riktigt påpekar så är det ju mer vägledande hur bra kyllösningen är på olika laptopmodeller och hur effektuttaget för system/CPU ställs mot temperaturnivåer i olika prestandaprofiler.

Att köpa en laptop med en viss spec är ju mer som att köpa en router, komponenterna sätter gränsen för ett teoretiskt max, vad laptopen presterar i verkligheten beror på hela systemdesignen och ens use case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Som toppkommentaren mycket riktigt påpekar så är det ju mer vägledande hur bra kyllösningen är på olika laptopmodeller och hur effektuttaget för system/CPU ställs mot temperaturnivåer i olika prestandaprofiler.

Att köpa en laptop med en viss spec är ju mer som att köpa en router, komponenterna sätter gränsen för ett teoretiskt max, vad laptopen presterar i verkligheten beror på hela systemdesignen och ens use case.

Ändå så tror jag att många (mig inkluderat) tittar på minnesfrekvens, då det i dom flesta tester gällande desktop ryzen är analogt med ramfrekvens = prestanda.
Skillnaden är just att på desktopsidan så är det DDR4 vs DDR4 och inte LPDDR4/LPDDR4X.

Säger absolut inte att kyllösning och design spelar in, för det gör det absolut i många fall. Men på 15W?

Minnes latency Lenovo Flex 5 Ryzen 5 4500U DDR4@3200 98,9 0,0% ASUS Zenbook 14 Ryzen 5 4500U LPDDR4X@4266 113,7 +15,0% Acer Swift 3 Ryzen 7 4700U LPDDR4@3200 121,4 +22,8% Cinebench R15 Single/Multi Lenovo Flex 5 Ryzen 5 4500U DDR4@3200 175/936 ASUS Zenbook 14 Ryzen 5 4500U LPDDR4X@4266 161/792 Acer Swift 3 Ryzen 7 4700U LPDDR4@3200 170/972 Kärnor/Trådar Bas/Turbo Ryzen 5 4500U 6/6 2,3/4,0 Ryzen 7 4700U 8/8 2,0/4,1

Har svårt att tänka mig att Acer har en så dålig kyllösning så den inte klarar av att kyla bort 15W, för Acer börde fått runt 30% högre resultat i flertrådat (Multi).
Eller ASUS som med samma processor presterar med 92%/85% (Single/Multi), om det är kyllösningen så är den verkligen dålig.

Nej, jag tror inte själv att det är kyllösningen. Även om jag blev överraskad så tror jag på att det är latenser bakom prestandaskillnaden.

Vilket jag då ser som en faktor att ta med sig vid köp, känner inte precis för att betala extra för sämre prestanda

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ändå så tror jag att många (mig inkluderat) tittar på minnesfrekvens, då det i dom flesta tester gällande desktop ryzen är analogt med ramfrekvens = prestanda.
Skillnaden är just att på desktopsidan så är det DDR4 vs DDR4 och inte LPDDR4/LPDDR4X.

Säger absolut inte att kyllösning och design spelar in, för det gör det absolut i många fall. Men på 15W?

Minnes latency Lenovo Flex 5 Ryzen 5 4500U DDR4@3200 98,9 0,0% ASUS Zenbook 14 Ryzen 5 4500U LPDDR4X@4266 113,7 +15,0% Acer Swift 3 Ryzen 7 4700U LPDDR4@3200 121,4 +22,8% Cinebench R15 Single/Multi Lenovo Flex 5 Ryzen 5 4500U DDR4@3200 175/936 ASUS Zenbook 14 Ryzen 5 4500U LPDDR4X@4266 161/792 Acer Swift 3 Ryzen 7 4700U LPDDR4@3200 170/972 Kärnor/Trådar Bas/Turbo Ryzen 5 4500U 6/6 2,3/4,0 Ryzen 7 4700U 8/8 2,0/4,1

Har svårt att tänka mig att Acer har en så dålig kyllösning så den inte klarar av att kyla bort 15W, för Acer börde fått runt 30% högre resultat i flertrådat (Multi).
Eller ASUS som med samma processor presterar med 92%/85% (Single/Multi), om det är kyllösningen så är den verkligen dålig.

Nej, jag tror inte själv att det är kyllösningen. Även om jag blev överraskad så tror jag på att det är latenser bakom prestandaskillnaden.

Vilket jag då ser som en faktor att ta med sig vid köp, känner inte precis för att betala extra för sämre prestanda

Läste du kommentarerna till videon?

Citat:

codeHusky
för 2 veckor sedan
This just simply isn't the case. I've touched on this in my article on Notebookcheck (I think) and I've talked about this in my videos. The Flex 5 has leading performance because it has a dual pipe cooler that allows it to run close to 35W constantly, whereas the other notebooks can only run around 15W-20W sustained. That 20w to 15w difference is the actual source of the performance difference, and I honestly would recommend you fire up HWINFO64 before jumping to conclusions. It doesn't have much (if anything) with the RAM.

Lenovon klarar att hålla sig på högre TDP medan Asusen får nöja sig med 15W:

Citat:

By default, this is a 15W platform, but it can stably run at 25+W in the better products. Not in this ZenBook, though, at least not in sustained loads, as you’ll see down below.

https://www.ultrabookreview.com/40887-asus-zenbook-14-um425ia...
Den ska dessutom dela ström och värmebudget med ett något malplacerat mx350.

Enligt https://laptopmedia.com/review/lenovo-yoga-slim-7-14-review-l... får en lenovo slim 7 med 4500u och LPDDR4x-4266 ett CB R15 multi score på 930. Nästan exakt samma som Flex 5 med samma processor och DDR4-3200. Lite svårt att få ihop det med att minnenas latens ska vara så avgörande.

Skrivet av Bengt-Arne:

@Aphex: spelprestandan verkar vara mätt mätt vid 1600x900, tror dom flesta går efter FullHD (1920x1080)

Det ser ut att vara olika upplösning beroende på spel. Men eh, jag hoppas att ingen köper en sån dator för att spela crysis så snabbt och snyggt som möjligt, då är man nog lite fel ute. Jag tycker det är tillräckligt imponerande att det över huvud taget är spelbart på en tunn liten ULV-laptop. När jag var liten... osv.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Var iväg och klämde och kände idag.Blir Ideapad 5 15,6" för mig, väldigt liten skillnad tyckte jag emot 14". Klarade enkelt att hantera båda storlekarna med en hand. En sak jag noterade är att dagens 15,6" är betydligt mycket smidigare än den 15,6" jag har idag.

Blir att lägga beställning i eftermiddag/kväll.

Även mycket nöjd med bildkvalite och färger.

Kul att du bestämt dig, och mycket intressant att höra att bildkvalitet och färger är bra, med tanke på hur pappersspecarna framställer skärmen. Måste nog försöka koma iväg och kolla på en jag med.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umiss:

@lusvig: Hör gärna mer om skärmen och vad du tycker om den. Blev väldigt intresserad när jag fick veta att det fanns en dator med glasskärm + 1000 nits. Vad tycker du den verkar motsvara om inte 1000?

Jag kan nästan ingenting om skärmar så ta inte mitt ord för det på något sätt, anledningen att jag blev misstänksam är att det verkade ovanligt billigt för den fullspecade versionen, med tanke på att samma dator fast med 400 nits-skärm kostade över 12000 på el gigante. Använde även DisplayHDR Test för att kolla som sa att skärmen presterade bara 270 nits, men jag vet inte heller om det verktyget är tillförlitligt på något sätt. Går en sådan sak ens att mäta med mjukvara?

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem

@lusvig: Har du beställt från HP och de angivit 1000 nits ska du begära att få 1000 nits tycker jag!
Har ingen kännedom om mjukvarubaserade tester, men om du tex har en nyare premium smartphone (tex Samsung S11) och ställer den bredvid datorn utomhus och jämför bör datorn vara närmre den (>700) än en skärm på 300 nits, den skillnaden bör vara lätt att se. För mig är skillnaden mellan 250-300 nits och >500 väldigt tydlig.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

@lusvig: HPn kommer med något som kallas ett "Privacyfilter". Dvs det blir svårt att se innehållet på skärmen från vissa vinklar.
1000 nits är specifierat för att det krävs en högre ljusstyrka för att belysa bilden genom filtret. Helt riktigt som du läste på DisplayHDR test så bör du endast "se" ca 300 nits.

Tyvärr är det en gimmick många faller för, en 300 nits skärm utan privacyfilter kontra en 1000 nits med så kommer den förstanämnda upplevas ljusare.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

@lusvig: HPn kommer med något som kallas ett "Privacyfilter". Dvs det blir svårt att se innehållet på skärmen från vissa vinklar.
1000 nits är specifierat för att det krävs en högre ljusstyrka för att belysa bilden genom filtret. Helt riktigt som du läste på DisplayHDR test så bör du endast "se" ca 300 nits.

Tyvärr är det en gimmick många faller för, en 300 nits skärm utan privacyfilter kontra en 1000 nits med så kommer den förstanämnda upplevas ljusare.

@lusvig:
Det privacyfilter som finns på min jobblaptop (HP EliteBook 840 G5) går att aktivera/stänga av med en av fn-knapparna. När det är aktivt blir skärmen dimmad (oanvändbar ute en solig dag), avaktiverat så upplever jag skärmen som ljusstark. Kollade ute nu i solsken och skärmen var läsbar med det avstängt (bara inte solen "speglades" i skärmen), dock har jag aldrig jobbat med den utomhus så kan inte uttala mig om läsbarheten i större utsträckning. Vad jag lyckats luska ut i efterhand är att skärmen är specad för 700cd/m^2 (nits), men är inte säker på detta.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

@lusvig: HPn kommer med något som kallas ett "Privacyfilter". Dvs det blir svårt att se innehållet på skärmen från vissa vinklar.
1000 nits är specifierat för att det krävs en högre ljusstyrka för att belysa bilden genom filtret. Helt riktigt som du läste på DisplayHDR test så bör du endast "se" ca 300 nits.

Tyvärr är det en gimmick många faller för, en 300 nits skärm utan privacyfilter kontra en 1000 nits med så kommer den förstanämnda upplevas ljusare.

Skrivet av mille74:

@lusvig:
Det privacyfilter som finns på min jobblaptop (HP EliteBook 840 G5) går att aktivera/stänga av med en av fn-knapparna. När det är aktivt blir skärmen dimmad (oanvändbar ute en solig dag), avaktiverat så upplever jag skärmen som ljusstark. Kollade ute nu i solsken och skärmen var läsbar med det avstängt (bara inte solen "speglades" i skärmen), dock har jag aldrig jobbat med den utomhus så kan inte uttala mig om läsbarheten i större utsträckning. Vad jag lyckats luska ut i efterhand är att skärmen är specad för 700cd/m^2 (nits), men är inte säker på detta.

Min har också en sådan knapp. Skärmen känns ljusstark men inte mycket mer än vad jag är van vid från andra skärmar, och 1000 nits borde väl verkligen vara något utöver det vanliga(?), de flesta laptops har ju bara 2-300 nits. Med privacy-filtret på är den ganska mörk men det är inte värre än att den iaf är uthärdlig (inomhus). Jag kanske bara hade för högt ställda förväntningar på vad 1000 nits skulle innebära. Har inte använt den alls utomhus ännu så kan inte tala för hur den är i solljus. Är egentligen mest bekymrad över den där appen som sa att skärmen bara var på 270 nits, men vet inte om man kan gå efter det alls.

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Som toppkommentaren mycket riktigt påpekar så är det ju mer vägledande hur bra kyllösningen är på olika laptopmodeller och hur effektuttaget för system/CPU ställs mot temperaturnivåer i olika prestandaprofiler.

Att köpa en laptop med en viss spec är ju mer som att köpa en router, komponenterna sätter gränsen för ett teoretiskt max, vad laptopen presterar i verkligheten beror på hela systemdesignen och ens use case.

Borde väl inte powerthrottla när dom testar med single core eller?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz