Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Någon som har flygigt över Öresundsbron? Jag tyckte det var en besvikelse, saknade ju Pylonerna.

Permalänk
Inaktiv

https://www.avsim.com/forums/topic/580301-saitek-x52-working-...

Fick fart på min X52 Pro:

Citat:

This worked for me. It's still not ideal but you don't have to unplug the controller (after the first time).

Start the game without the x52 attached
Attach the x52 while in the 'Welcome' menu (not in the 'Options' menu, that crashed my game)
A pop up appears that the x52 is detected, accept it.
This creates a (filled) profile for the x52 controls.
Click on 'preset manager' and make a duplicate of the profile and save it.

Now when you next start the game with the x52 attached the default x52 profile will be blank again, but you can switch to the profile you created by making a duplicate (use the arrows underneath 'x52 professional hotas' in the controls menu.)

Kommer dock inte långt i tutorial. Tittar ut genom fönstret från Cessnan vilket godkänns. Sen slutar jag få objectives. Likt innan när ingenting syntes konfigurationsmässigt så var även titta ut genom fönstret-uppgiften också bara tom. Så något som ska göras är inte definierat och simulatorn säger heller inte vilken funktion som ska utföras.

Är detta ett problem för er andra som kör andra joysticks än just X52 Pro? Kollar man keyboard finns det förstås en miljon olika funktioner, många av dessa är förstås inte mappade till X52.

Nu går det ju säkert lika bra att skita i tutorial men ändå där jag vill börja med ett spel som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tittar ut genom fönstret från Cessnan vilket godkänns. Sen slutar jag få objectives. Likt innan när ingenting syntes konfigurationsmässigt så var även titta ut genom fönstret-uppgiften också bara tom. Så något som ska göras är inte definierat och simulatorn säger heller inte vilken funktion som ska utföras.

Jag har samma problem med den första tutorialen(?).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spicebeast:

Jag har samma problem med den första tutorialen(?).

Precis gjort tutorial 2 och där får man tangentkombinationerna man ska använda för att exemelvis lämna över kontrollerna och liknande. Kanske en bugg bara men lite underligt. Tutorial 2 gick att avsluta utan några bekymmer iallafall.

Permalänk
Medlem

Hmm. En fråga till er kunniga. När jag väljer valfritt plan så startar det med allt igång. Visst det kan vara skönt innan man lärt sig allt, men vill ha lite utmaning så min fråga är:
Finns det något sett att starta med allt avstängt utanför landningsbanan så att man är tvungen att klicka runt och klia sig i huvudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis gjort tutorial 2 och där får man tangentkombinationerna man ska använda för att exemelvis lämna över kontrollerna och liknande. Kanske en bugg bara men lite underligt. Tutorial 2 gick att avsluta utan några bekymmer iallafall.

Jag klarade både tutorial 2 och 3 utan några problem. När jag körde i fullscreen så hackade allting så illa att det knappt gick att göra någonting vettigt. Så fort jag ändrade till windowed mode så flöt allting på mycket bättre.

Permalänk
Medlem

@AntonKG: I stället för att starta på runway kan du välja att starta från parkering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

@Don_Tool, Vilken tid blir det i så fall? Vore kul att vara med.

Jag vet faktiskt inte vilken tid men tipset är att joina discord flightsimsweden för där pratar vi iallafall så löser sig tidpunkten senare 🤓

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det ingår profiler till ganska många vanliga joysticks, tror det är omkring 15 st som har stöd så. Resterande får man nog mappa in allt.

Menar du så att man håller in vänster så vrider den långsamt sig vänster, eller (som det är som standard) att du trycker POV vänster så hoppar den typ 90 grader direkt?
Det förstnämnda är "cockpit look (left|right|up|down)" (finns även fyra diagonala), och det sistnämnda (standard) är "cockpit quickview (left|right)" samt "(previous|next) pilot position" på upp/ned.

Hm, det har jag inte varit med om. Jag drar den i botten på de flesta planen, och nästan botten på vissa där lägsta tomgången är väldigt låg (t ex Cessna 172).
Jag har mappat "Throttle axis" till slidern på min joystick, samt "Toggle throttle reverse thrust" till en knapp. Sen när jag landar de planen (A320/747) drar jag ner throttle till botten, trycker knappen, drar upp till max.

Tackar! Nu fick jag till POV

Permalänk
Medlem

En annan sak jag inte får till är Live weather, det är alltid soligt och fint även om vädret är mulet enligt aktuell METAR. Någon som råkat ut för detta oxå?
Känns inte som om vädret blir nedladdat typ.

En till sak som stör mig är att flygmaskinerna har en tendens att rolla/studsa hela tiden i luften och släpper man spaken för en stund så har man hamnat i något konstigt flygläge.....
Visst att det kan vara lite turbulens i luften ibland men att maskinen rollar och studsar hela tiden är inte alls realistiskt ju

Permalänk

Sjukt imponerande spel tycker jag https://youtu.be/9g3OmLFsfbM

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://www.avsim.com/forums/topic/580301-saitek-x52-working-...

Fick fart på min X52 Pro:

Kommer dock inte långt i tutorial. Tittar ut genom fönstret från Cessnan vilket godkänns. Sen slutar jag få objectives. Likt innan när ingenting syntes konfigurationsmässigt så var även titta ut genom fönstret-uppgiften också bara tom. Så något som ska göras är inte definierat och simulatorn säger heller inte vilken funktion som ska utföras.

Är detta ett problem för er andra som kör andra joysticks än just X52 Pro? Kollar man keyboard finns det förstås en miljon olika funktioner, många av dessa är förstås inte mappade till X52.

Nu går det ju säkert lika bra att skita i tutorial men ändå där jag vill börja med ett spel som detta.

Skrivet av Spicebeast:

Jag har samma problem med den första tutorialen(?).

Samma fel här....

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilrah:

Samma fel här....

Kör du med "smart look"?
(Jag har inte testat tutorialen sedan alpha, men där var det trycka den som var det tutorialen ville.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://www.avsim.com/forums/topic/580301-saitek-x52-working-...

Fick fart på min X52 Pro:

Kommer dock inte långt i tutorial. Tittar ut genom fönstret från Cessnan vilket godkänns. Sen slutar jag få objectives. Likt innan när ingenting syntes konfigurationsmässigt så var även titta ut genom fönstret-uppgiften också bara tom. Så något som ska göras är inte definierat och simulatorn säger heller inte vilken funktion som ska utföras.

Är detta ett problem för er andra som kör andra joysticks än just X52 Pro? Kollar man keyboard finns det förstås en miljon olika funktioner, många av dessa är förstås inte mappade till X52.

Nu går det ju säkert lika bra att skita i tutorial men ändå där jag vill börja med ett spel som detta.

Exakt samma för mig. Kör också en X52, men testade med en gamepad och tagentbord och mus också.
Sedan får jag att spelet kraschar hipp som happ utan något felmeddelande.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kör du med "smart look"?
(Jag har inte testat tutorialen sedan alpha, men där var det trycka den som var det tutorialen ville.)

Nä, trycker höger, vänster, upp, ner med joysticken. Får grön text och allt så den verkar ju fatta att jag gör det men efter det kommer det inget mer...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Ture72:

Någon som har flygigt över Öresundsbron? Jag tyckte det var en besvikelse, saknade ju Pylonerna.

Mycket som saknas bl.a Turning Torso, stadion både gamla och nya det finns ingenting alls där.
Känns som Sverige glömdes bort totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Mycket som saknas bl.a Turning Torso, stadion både gamla och nya det finns ingenting alls där.
Känns som Sverige glömdes bort totalt.

Problemet är väl att när man modellerar vår planet 1:1 så är det helt omöjligt mycket yta att finlira med.

Större delen av simvärlden är på en imponerande grundnivå (sett till världens skala och jämfört med vad man får som standard i andra flygsimulatorer), men det är ju bara fläckvis som de arbetat med att faktiskt finlira med landmärken osv.
Att Sverige inte varit högst på listan står väl klart, men detsamma gäller ju större delen av världen.

Dock pratar de ju om att de kommer fortsätta att uppdatera simulatorns standardvärld med förbättringar (som gratisuppdateringar).
Sedan kommer ju marketplace även fyllas på med "scenery"-paket för olika platser/regioner/flygplatser, motsvarande allt som säljs som tilllägg för andra flygsimulatorer. Orbx hade väl t.ex. ett förbättrat London och några flygplatser redan från start.

MSFS2020 ligger ju iaf bra till gällande att inte vara i desperat behov av att ersätta hela världen genom tillägg, vilket väl mer eller mindre varit normen för flygsimulatorer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilrah:

Nä, trycker höger, vänster, upp, ner med joysticken. Får grön text och allt så den verkar ju fatta att jag gör det men efter det kommer det inget mer...

Testa smart look iaf. Det var det enda som fungerade för mig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Testa smart look iaf. Det var det enda som fungerade för mig.

Jepp, får ta och testa det ikväll

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Testa smart look iaf. Det var det enda som fungerade för mig.

Testade smart look och vartenda knapp och vred men inget resultat. Innan jag körde proceduren och min X52 var odefinierad så fick jag bara en vit/grå cirkel redan på första steget när man ska kika ut genom sidorutan. Den knapp man ska använda den verkar inte vara definierad men kan ju vara något annat.

Blir att trycka mig igenom alla relevanta tangentkombinationer relaterat till detta ifall något snappar.

Föga förvånande ansågs min anslutning vara för slö så jag inte kan strömma geometri. Inte direkt snyggt med basic-världen kan jag lova. Skulle man vara lite taskig ser det ut som man världen är hämtad från FS 95 eller 98.

I övrigt ultra spec, olåst FPS vilket inte lär vara något som lär bli ett bekymmer och 3440*1440 i upplösning. Inte mätt FPS men känns som en bit under 60 iallafall.

Kommer bli som ett nytt spel när de blåst in fibern.

Permalänk
Medlem

Sorry om det här redan är avhandlat - blir lite svårt att följa de drygt 700 inläggen.
Finns det något värde alls i att köra det här med bara tangentbord och mus? Är det ens värt att testa?

Jag är riktigt sugen på att testa spelet för att se om det är något för mig, men kommer nog att behöva fundera över hur jag ska få loss skrivbordsutrymme om jag ska investera i spakar mm.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Sorry om det här redan är avhandlat - blir lite svårt att följa de drygt 700 inläggen.
Finns det något värde alls i att köra det här med bara tangentbord och mus? Är det ens värt att testa?

Jag är riktigt sugen på att testa spelet för att se om det är något för mig, men kommer nog att behöva fundera över hur jag ska få loss skrivbordsutrymme om jag ska investera i spakar mm.

Nä annat än att spana in grafiken är det helt meningslöst styra med tangentbord och mus. Det går men det är meningslöst

Köp någon billig joystick på beg marknaden eller clasohlson

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Sorry om det här redan är avhandlat - blir lite svårt att följa de drygt 700 inläggen.
Finns det något värde alls i att köra det här med bara tangentbord och mus? Är det ens värt att testa?

Jag är riktigt sugen på att testa spelet för att se om det är något för mig, men kommer nog att behöva fundera över hur jag ska få loss skrivbordsutrymme om jag ska investera i spakar mm.

Utan att ens ha testat så är jag lite skeptisk om det är att faktiskt handflyga grejer och känna på det som du är ute efter. Det GÅR ju säkert med tangentbord och mus, men jag misstänker att upplevelsen blir väldigt lidande.

Jag skulle tro att nästan vad som helst är bättre, även en Xbox-kontroller om du har en sådan. (Då har du iaf analoga inputs, även om det nog blir svårt med precisionen.)
Sedan finns det ju så väldigt många grejer att peta på i simmen att tangentbord och mus fortfarande lär vara relevanta för att göra saker, men jag tror ju att man allra minst vill ha alla roder (skevroder, sidroder, höjdroder) på någon mer lämplig input om man ska få ut något av att handflyga.

Har själv inget fancy, bara en gammal flygjoystick (nåt Saitek-kör som kanske kostade 500 spänn, med själva spaken + trottel och en massa knappar) som fått komma fram igen. Vore ju förstås häftigt med bättre grejer (pedaler är väl rent strikt det som är mest saknat, även om allt förstås kunde vara bättre), men det både kostar och tar plats på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vi körde på FlightSimSwedens discord som är länkad typ en sida tillbaka, och startade på samma flygplats(er). Det var lite struligt ändå där vissa inte kunde ses av alla, och vissa inte kunde varken ses eller se andra.
Menar du tappade bort på så vis (tekniskt strul) eller mer att ni flög för långt ifrån varandra?

Spännande, jag får ta och gå med där!

Vi tappade delvis kontakten pga tekniskt strul men det antar jag löser sig i närtid. Det var mest att vi flög för långt ifrån varandra, det krävdes mindre avstånd än jag trodde. Kan man få upp någon nametag eller karta eller liknande?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Sorry om det här redan är avhandlat - blir lite svårt att följa de drygt 700 inläggen.
Finns det något värde alls i att köra det här med bara tangentbord och mus? Är det ens värt att testa?

Jag är riktigt sugen på att testa spelet för att se om det är något för mig, men kommer nog att behöva fundera över hur jag ska få loss skrivbordsutrymme om jag ska investera i spakar mm.

Så kör jag nu, och nej det är värdelöst men det duger för att komma upp i luften och se sig om lite. Att landa eller någon annan form av precisionsflygning är inte att tänka på.

Min plan att bara åka iväg och köpa en billig joystick när det blir dags sprack så det small om det, de är slut överallt...

Permalänk
Medlem

Hur stor "rolling cache" är lämpligt? Någon som sett någon rekommendation?

Permalänk
Medlem

Är ganska imponerad, kunde ändå köra med "high" preset med mitt gtx1080 på en UW 1440p monitor, visst det hackade "lite" när man störtdök ner mellan höghusen i New York men annars helt ok faktiskt.

Stockholm var väll inte sådär superimponerande när man fingranskade marken, men det var ändå sjukt kul när jag kunde urskilja huset jag bor i med rätt typ av hus, brorsans hus med rätt typ av hus, samt morsans hus som inte hade rätt höjd men men. Detta genom bara att känna igen sig genom att titta på omgivningen.

Men är lite besviken på att gatorna/vägarna renderats sådär i Stockholm, samt extremt mycket hus som har fel typ samt fel höjd, eller att de är inbakade i någon sorts kulle eller markförhöjning, det var även en hel del lol moments över alla långtradare som studsade mellan väggarna på två höghus fram o tillbaka fram och tillbaka, men allt som allt, HELHETEN är ändå bra tycker jag.

Förmodar att moddare nu kommer komma att komma in och styra upp de olika områdena, tror MS har enormt mycket att vinna på att släppa lös gemene man för att hjälpa till att styra upp världen, med kontrollfunktioner på plats dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Hur stor "rolling cache" är lämpligt? Någon som sett någon rekommendation?

i squirrels video kör han på 500GB. Beror väl på vad man har för utrymme att spela med. Men då har du ett hum i alla fall.
Han har förövrigt väldigt bra tutorials där han går igenom inställningar m.m.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

i squirrels vidoe kör han på 500GB. Beror väl på vad man har för utrymme att spela med. Men då har du ett hum i alla fall.
Han har förövrigt väldigt bra tutorials där han går igenom inställningar m.m.

Påverkar detta laddningstiderna? Jag har fått episkt långa laddningstider efter att ha ökat cachen vid uppstart. Alltså även efter jag skapat cachen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

@AntonKG: I stället för att starta på runway kan du välja att starta från parkering.

Har testat, men fungerar endast på större plan verkar det som. Men går det att börja med planet avstängt?