Om man hatar HTML/CSS är programmering fel väg att gå?

Permalänk
Medlem

Om man hatar HTML/CSS är programmering fel väg att gå?

Har självstuderat i snart två veckor med endast HTML och CSS. Tappar intresset jävligt snabbt och försöker verkligen anstränga mig men fan vad tråkigt det är..

Blir andra språk roligare senare? Är det stor skillnad? (Vet att HTML och CSS inte anses vara ett språk, men ändå)

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

HTML/CSS är ej programmering och är enligt mig oändligt tristare än programmering.
Pocka up C++ eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

HTML/CSS är ej programmering och är enligt mig oändligt tristare än programmering.
Pocka up C++ eller nått.

CSS och HTML är definitivt programmering, dock är det ju lite annorlunda än "vanlig" programmering. Skulle inte säga att det finns något som säger att du inte kommer gilla programmering bara för du inte gillar språk X. Prova kombinera lite JavaScript med din HTML och CSS-kod och se vad du tycker.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag har testat både HTML, Python, C++ och Java. Tycker att Python är roligast och lättast att ta till sig. HTML och CSS är ganska avgränsade till skillnad från de andra jag nämnde.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

CSS och HTML är definitivt programmering, dock är det ju lite annorlunda än "vanlig" programmering. Skulle inte säga att det finns något som säger att du inte kommer gilla programmering bara för du inte gillar språk X. Prova kombinera lite JavaScript med din HTML och CSS-kod och se vad du tycker.

Får härda ut till JavaScript dyker upp

Skrivet av lichad3:

Jag har testat både HTML, Python, C++ och Java. Tycker att Python är roligast och lättast att ta till sig. HTML och CSS är ganska avgränsade till skillnad från de andra jag nämnde.

Tänkte ta upp Java efter jag fått en grund med HTML/CSS/JavaScript då det finns YH utbildningar inom just Java

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma tankar som dig när jag skrev mina första hemsidor i gymnasiet.
Var riktigt tråkigt och programmering var absolut inget för mig.

Idag jobbar jag som systemutvecklare, gäller att hitta något som får tristessen att lossna.
För min del var det Java, och jQuery fick mig att uppskatta javascript.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Min första programmeringskurs sa läraren att HTML är något man helt enkelt kommer få plocka upp nån gång när man måste. I mitt fall var den lilla html jag någonsin lärt mig när jag behövde ett enkelt format med rubriknivåer som fungerade på en hemsida.

Döm inte andra språk efter din nuvarande erfarenhet, det blir roligare

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Du kan jobba med enbart backend om du vill. Utvecklingen går så fort fram och blir snabbt så avancerad på många håll, att det är vanligt med nischade utvecklare inom front-och backend. Sen är inte alla kreativa designers utan gillar att jobba mer med datahantering och algoritmer. Sen finns det givetvis fullstackutvecklare, men jag ser det snarare som en term företag har myntat för att spara in pengar istället för att anställa två utvecklare.

HTML är dock väldigt enkelt att lära sig, 2 veckor så kan du det som finns. CSS kan vara bra att lära dig grunderna i, men är det något du ogillar så finna det andra alternativ att välja som Bootstrap, för att ändå kunna få en duglig applikation.

Jag ser dock inte HTML och CSS som programmering, utan är det frontend du vill hålla på med så är det JavaScript du bör lägga krutet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

CSS och HTML är definitivt programmering, dock är det ju lite annorlunda än "vanlig" programmering.

Med andra ord är det inte programmeringspråk, utan ett märkspråk/strukturspråk, som har för syfte att definiera information genom att förklara dess syfte på en hemsida. Språket förklarar för webbläsaren var informationen ska visas på din skärm.

Ett märkspråk/strukturspråk som HTML är endast beskrivande, och kan därför inte kallas för ett programmeringsspråk.

https://ischool.syr.edu/why-html-is-not-a-programming-languag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Du kan jobba med enbart backend om du vill. Utvecklingen går så fort fram och blir snabbt så avancerad på många håll, att det är vanligt med nischade utvecklare inom front-och backend. Sen är inte alla kreativa designers utan gillar att jobba mer med datahantering och algoritmer. Sen finns det givetvis fullstackutvecklare, men jag ser det snarare som en term företag har myntat för att spara in pengar istället för att anställa två utvecklare.

HTML är dock väldigt enkelt att lära sig, 2 veckor så kan du det som finns. CSS kan vara bra att lära dig grunderna i, men är det något du ogillar så finna det andra alternativ att välja som Bootstrap, för att ändå kunna få en duglig applikation.

Jag ser dock inte HTML och CSS som programmering, utan är det frontend du vill hålla på med så är det JavaScript du bör lägga krutet på.

Tack för ditt svar!

Gillar att se vad jag gör och få visuell respon direkt så tror att Frontend är det jag borde satsa på.. Det du skrev om JavaScript är som ljuset i tunneln.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantasy:

Tack för ditt svar!

Gillar att se vad jag gör och få visuell respon direkt så tror att Frontend är det jag borde satsa på.. Det du skrev om JavaScript är som ljuset i tunneln.

Om du gillar frontend titta på t.ex. React eller Angular

Permalänk
Medlem

@gonace: Dock bör man väl kunna åtminstone grunderna i JavaScript ganska bra innan man ger sig på ett ramverk/bibliotek, lätt att bli förvirrad annars.
Jag har pillat rätt mycket med JavaScript men har inte helt greppat React än.

Och som folk redan konstaterat så är inte HTML/CSS programmering, det är ju märkspråk/stylesheets.
Programmering/scripting betyder väl trots allt att man skriver instruktioner för vad en dator/applikation ska göra.

Permalänk
Medlem

HTML,CSS och JavaScript är ALLA programmeringsspråk.

HTML = HyperText Markup Language. Beskriver strukturen av webb-sidan.
CCS = Cascading Style Sheets. Presentationen (visuell layout) av webb-sidan.
JS = JavaScript, även kallad (Vanilla)JS. Gör webb-sidan responsiv.

Dessa 3 språk används ihop för att skapa “funktionella” webb-sidor (teknisk sett så räcker det med bara med HTML för att klassas som en webb-sida). Viktigt att komma ihåg är att dom har olika funktioner gällande webb-sidor. Dessutom utgör dessa språk för vad som kallas “frontend-end” developer.

Citat:

Dock bör man väl kunna åtminstone grunderna i JavaScript ganska bra innan man ger sig på ett ramverk/bibliotek, lätt att bli förvirrad annars.

Instämmer totalt. Man kan inte springa innan man kan gå.

Citat:

Har självstuderat i snart två veckor med endast HTML och CSS. Tappar intresset jävligt snabbt och försöker verkligen anstränga mig men fan vad tråkigt det är..

Kanske ska ge det mer än 2 veckor? Kanske har du lite för höga förväntningar på dig själv? Istället för att programmera nästa generation spel-titel prova att t.ex koda “Gissa mitt tal – 1 till 100”. Fantastisk känsla när man får programmet att fungera som man tänkt sig.

Citat:

Blir andra språk roligare senare? Är det stor skillnad?

Generellt kan man säga att många språk “delar” samma funktioner dvs loopar, arrays, variabel, if/else, funktioner mm samtidigt som dom skiljer sig också. Procedurell, objektorienterad eller funktionell programmering skiljer sig givetvis åt, men jag tycker att du satsa på ett ”nybörjar-språk” som lär dig fundamentala grunderna först. Övergången till ”svårare” språk blir så mycket lättare då. Sen vilket språk man ska välja så har ALLA olika preferenser och mål.

“Gissa mitt tal – 1 till 100” kan i princip skrivas i vilket språk som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezur:

HTML,CSS och JavaScript är ALLA programmeringsspråk.

Jag håller inte med i det uttalandet. HTML är ett markup langugage, vilket du hör på namnet där M står för markup.
Programmering innebär att beskriva olika processer som en dator ska utföra. HTML är enbart en struktur i ett dokument.
Detsamma gäller CSS, du programmerar inte du skapar en stilmall för din HTML. Vilken färg element ska ha etc.

JavaScript är däremot ett programmeringsspråk där du skapar event och hanterar vad som ska se om en användare gör X eller Y.

Permalänk
Medlem

Jag kanske skulle vara mer ännu mer specifik än jag var. Skulle sagt att CSS endast är ett språk och INTE programmeringspråk. Däremot håller jag inte med att HTML inte är ett programmeringspråk, vill tillägga att det är MIN uppfattning(som delas av andra också). Mitt tips är att kolla upp imperative/declarative programming/language (det är lätt att gå vilse i denna djungel gällande definitioner) och kanske detta kan ändra din uppfattning.

Citat:

HTML är ett markup langugage, vilket du hör på namnet där M står för markup.

Måste man namnge något som “programming language” för att det skall vara ett programmeringspråk? Etiketter kan vara missledande...

Citat:

Programmering innebär att beskriva olika processer som en dator ska utföra

Jag skulle beskriva det som instruktioner en dator skall utföra och inte processer. Process är en instans av ett program. Definitioner igen...

P.S Hoppas nu att vi inte skrämmer bort TS från att verkligen prova på “programmering”...

Permalänk
Medlem

Jag är inne på mitt andra år inom Kand. i Datavetenskap på Uni. Har läst väldigt mycket blandat, en grundkurs i HTML och CSS, JavaScript för Webbutveckling, JavaScript för ServerProgrammering, Java, C och lite Python på fritiden.

Kan ju säga att det var tur att vi fick webbutvecklingen i slutet av första året. Jag tyckte det likt dig var astråkigt. Jag har aldrig tyckt att vara skapande gällande visuella saker har varit kul (t.ex bild) så faller sig ganska naturligt för mig att skapa visuella hemsidor inte då är kul. Det blev genast roligare när de blandade in JavaScript dock. Då kunde man bygga spel via webben ganska så enkelt.

HTML är även till början ganska så krångligt. När man snappar upp det blir det ändå rätt så okej! Kan ju även tillägga att programmering inte är så superkul till en början - det går ganska trögt, man får bara tänka hela tiden även för att skapa den simplaste sak. När det sedan släpper och man relativt snabbt kan bygga ihop något, alla små problem löser sig snabbt så blir allt mycket roligare.

Ingen säkerhet för att just du kommer tycka programmering är kul för det dock.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag är inne på mitt andra år inom Kand. i Datavetenskap på Uni. Har läst väldigt mycket blandat, en grundkurs i HTML och CSS, JavaScript för Webbutveckling, JavaScript för ServerProgrammering, Java, C och lite Python på fritiden.

Kan ju säga att det var tur att vi fick webbutvecklingen i slutet av första året. Jag tyckte det likt dig var astråkigt. Jag har aldrig tyckt att vara skapande gällande visuella saker har varit kul (t.ex bild) så faller sig ganska naturligt för mig att skapa visuella hemsidor inte då är kul. Det blev genast roligare när de blandade in JavaScript dock. Då kunde man bygga spel via webben ganska så enkelt.

HTML är även till början ganska så krångligt. När man snappar upp det blir det ändå rätt så okej! Kan ju även tillägga att programmering inte är så superkul till en början - det går ganska trögt, man får bara tänka hela tiden även för att skapa den simplaste sak. När det sedan släpper och man relativt snabbt kan bygga ihop något, alla små problem löser sig snabbt så blir allt mycket roligare.

Ingen säkerhet för att just du kommer tycka programmering är kul för det dock.

Jag tycker precis som du att det visuella inte är så kul.
Nu jobbar jag dock ihop med en UX designer, och det känns mycket roligare när jag slipper tänka på det grafiska och kan fokusera på att pussla ihop elementen i rätt ordning.

JavaScript är väl lite på utväg, Typescript börjar bli populärt vilket jag finner väldigt positivt.
Kan man JavaScript är det inte svårt att lära sig typescript, jag rekommenderar en kik på det.
Populära ramverk är React, Angular och vue.js

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Nej. Är vanligt bland programmerare att ogilla HTML/CSS då de har väldigt lite med programmering att göra.
Av de programmerare jag känner ska tilläggas innan någon frågar mig efter källa på det.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det är inte alls ovanligt att programmerare ogillar html/css. Eller grafiska gränssnitt över huvud taget för den delen. Testa att skriva lite JavaScript som är ett enkelt språk att komma igång med eller bita tag i c++ som är en personlig favorit.

Och nej html/css är inga programspråk.

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: JavaScript är knappast "på utväg".
Vad gäller HTML/CSS/JavaScript på det traditionella sättet så hävdar en släkting som är systemutvecklare att detta blir allt mer ovanligt däremot.
Med React till exempel räcker det väl med en root-div i HTML och sen gör man resten med JSX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

@MaxieTheHatter: JavaScript är knappast "på utväg".
Vad gäller HTML/CSS/JavaScript på det traditionella sättet så hävdar en släkting som är systemutvecklare att detta blir allt mer ovanligt däremot.
Med React till exempel räcker det väl med en root-div i HTML och sen gör man resten med JSX.

Var klumpigt uttryckt av mig.
JavaScript är naturligtvis inte döende, men typescript börjar bli vanligare, och det kan väl till viss grad ersätta JavaScript.

Har inte jättebra koll på just react.
I angular används typescript mest och i vue.js används båda, min personliga åsikt är att typescript är bättre.
Föredrar typade språk.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezur:

Måste man namnge något som “programming language” för att det skall vara ett programmeringspråk? Etiketter kan vara missledande...

Skulle säga att webbläsaren är ett program, sidan du bygger upp med html är data som programmet använder.

Kan ju dra synonymer med XML som också borde vara ett programmeringsspråk om HTML är det. Skriver jag ett program som läser en konfigfil gjord i XML med information liknande vad som kan återfinnas i HTML (t.ex. färger och textstorlekar, för att ta något simpelt) skulle jag inte kalla det programmering att ändra settings in konfigfilen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Typescript är väl dock "bara" just en striktare variant av JavaScript?
Det kommer knappast att ersätta "vanilla JS", precis som alla ramverk/bibliotek kommer och går.
Är nog bäst att vara riktigt vass i grundspråket för att överleva antar jag.
Sen finns ju Deno som vissa hädvar kommer ersätta Node, men tror inte det är så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

@MaxieTheHatter: Typescript är väl dock "bara" just en striktare variant av JavaScript?
Det kommer knappast att ersätta "vanilla JS", precis som alla ramverk/bibliotek kommer och går.
Är nog bäst att vara riktigt vass i grundspråket för att överleva antar jag.
Sen finns ju Deno som vissa hädvar kommer ersätta Node, men tror inte det är så enkelt.

Är lite fler skillnader än så, men det är väl den mest uppenbara skillnaden.
Typescript behöver kompileras, något man slipper med JavaScript.

De har väldigt mycket gemensamt, kan man det ena kan man i stort sett jobba med det andra.

Intressant läsning om man är intresserad :
https://www.guru99.com/typescript-vs-javascript.html

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är lite fler skillnader än så, men det är väl den mest uppenbara skillnaden.
Typescript behöver kompileras, något man slipper med JavaScript.

De har väldigt mycket gemensamt, kan man det ena kan man i stort sett jobba med det andra.

Intressant läsning om man är intresserad :
https://www.guru99.com/typescript-vs-javascript.html

Det är säkert väldigt bra och har sina fördelar.
Min poäng är väl mest att många hoppar ju på trendiga grejer som kanske senare dör ut.
Hur många gånger har man hört att PHP kommer dö t ex?
Fortfarande 70-80% av internet...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Toss3:

CSS och HTML är definitivt programmering, dock är det ju lite annorlunda än "vanlig" programmering.

Skrivet av dezur:

HTML,CSS och JavaScript är ALLA programmeringsspråk.

Emedan jag inte tänker påstå att HTML definitivt inte är ett programmeringsspråk tycker jag det är fel att påstå att det definitivt är det. Att inte räkna/se det som ett programmeringsspråk är mycket vanligt inom datavetenskapen; så hade ej varit fallet om det "definitivt" vore ett.

Markup languages like XML, HTML, or troff, which define structured data, are not usually considered programming languages.
Programming language - Wikipedia

Ett annat faktum som jag anser räcker för att HTML inte ska kunna sägas "definitivt" vara ett programmeringsspråk är att det inte beskriver beräkning (computation).

The notion of Turing completeness does not apply to languages such as XML, HTML, JSON, YAML and S-expressions, because they are typically used to represent structured data, not describe computation.
Turing completeness - Wikipedia

Citat:

“Gissa mitt tal – 1 till 100” kan i princip skrivas i vilket språk som helst

Kan du skriva det i HTML?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ChrisDev:

Programmering/scripting betyder väl trots allt att man skriver instruktioner för vad en dator/applikation ska göra.

Skrivet av dezur:

Jag skulle beskriva det som instruktioner en dator skall utföra och inte processer.

Inte för att jag tycker att ni har fel, utan för att ge ett ännu bredare perspektiv och för att det är nämnvärt: Programmering behöver inte vara att skriva instruktioner för vad som ska göras (imperativ programmering – tänk Java), utan kan lika gärna vara att beskriva vad saker är (deklarativ programmering – tänk Haskell).

Alonzo Church, Alan Turing et al. bevisade redan på 30-talet att de två paradigmen, trots att de är väldigt olika i praktiken, är exakt likvärdiga med avseende på vilka beräkningar de kan uttrycka.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fantasy:

Blir andra språk roligare senare? Är det stor skillnad?

För att också ge ett konkret svar på frågan (dock absolut mot bakgrund av undertecknads ovanstående inlägg): Nej, man kan tycka att HTML och CSS är tråkigt men ändå tycka om programmering, för HTML och CSS är långt ifrån självklart en form av programmering. Dock kan det vara bra för en programmerare att ha grundläggande koll på HTML och CSS, eftersom webben är en utmärkt plattform för att implementera interaktiva, grafiska program.

Däremot: Om ens aversioner gentemot HTML och CSS egentligen är mer generella – till exempel riktade mot att vara tvungen att använda en formell syntax eller att beskriva någonting överhuvudtaget för en dator – kommer man knappast finna större glädje av att syssla med programmering.

Citat:

(Vet att HTML och CSS inte anses vara ett språk, men ändå)

Slutligen vill jag bara tillägga att HTML och CSS definitivt är (formella) språk (men inte därmed automatiskt programmeringsspråk).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Emedan jag inte tänker påstå att HTML definitivt inte är ett programmeringsspråk tycker jag det är fel att påstå att det definitivt är det. Att inte räkna/se det som ett programmeringsspråk är mycket vanligt inom datavetenskapen; så hade ej varit fallet om det "definitivt" vore ett.

Markup languages like XML, HTML, or troff, which define structured data, are not usually considered programming languages.
Programming language - Wikipedia

Ett annat faktum som jag anser räcker för att HTML inte ska kunna sägas "definitivt" vara ett programmeringsspråk är att det inte beskriver beräkning (computation).

The notion of Turing completeness does not apply to languages such as XML, HTML, JSON, YAML and S-expressions, because they are typically used to represent structured data, not describe computation.
Turing completeness - Wikipedia

Kan du skriva det i HTML?

Därför skrev jag HTML och CSS (HTML5 och CSS3 för att vara exakt som tillsamman är turing-complete:

För någon som inte vet vad det innebär rekommenderar jag att kolla på följande video (allmänt också en väldigt bra kanal om man gillar programmering:

).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Toss3:

Därför skrev jag HTML och CSS (HTML5 och CSS3 för att vara exakt som tillsamman är turing-complete: https://www.youtube.com/watch?v=Ak_sWZyHi3E&feature=emb_title

För någon som inte vet vad det innebär rekommenderar jag att kolla på följande video (allmänt också en väldigt bra kanal om man gillar programmering:
https://www.youtube.com/watch?v=RPQD7-AOjMI

).

Jo, visst, men då tycker jag att du får vara tydligare med det än att inte nämna det alls. I synnerhet med tanke på att Turingkomplettheten hos HTML + CSS snarare är av akademiskt intresse än en egenskap som gör kombinationen av dem till ett programmeringsspråk i praktisk bemärkelse. Otypad lambdakalkyl är också Turingkomplett och i mina ögon mer av ett programmeringsspråk än vad HTML + CSS är.

Jag menar, det ska rätt mycket till för att en oinvigd läsare ska tolka "CSS och HTML är definitivt programmering" som "CSS och HTML tillsammans är definitivt programmering eftersom kombinationen av dem är Turingkomplett".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers