Permalänk
Skrivet av Pirum:

Ett problem med begagnade kompletta "speldatorer" är att de ofta är så groteskt stora och fula, speciellt om de har några år på nacken. En miljard fläktar som inte behövs, blinkande lampor, osv. Folk här på Sweclockers bygger nog generellt snyggare och bättre än det mesta man hittar på Blocket, känns det som.

Jag har barn som snart är i åldern att de kan få en spel-PC, det jag tänker mig är att man skaffar en dator med rejält bra CPU (eftersom en bra CPU tycks stå sig länge) och rimligt bra GPU, och sedan kan man om ett par år uppgradera GPU om det behövs - då får man säkert 2080ti för en spottstyver, om man får gå efter trådarna här på forumet

Bygga själv är såklart roligt, men det är trots allt en del pill och risk för att det faktiskt inte fungerar. Det finns fördelar med att köpa nytt framför begagnat. Jag tycker datorn i trådstarten var rätt diskret och snygg för att vara en "speldator".

Tillägg: Kan man lägga ut 20-25% mer och få något rejält mycket bättre så är det ofta ett bra val, om ett år har man glömt de där extra pengarna men slipper störa sig på halvdan hårdvara.

Jag tror HPn är lika diskret och något mer framtidssäker än Acern. Jag klipper den. Om jag fortsätter nu så kommer det sluta med något för 25k. Denna borde hålla ett tag, så kan vi byta ut GPUn när det börjar bli dax.

En extra bonus är att den kan hålla även för mig och stilla min FS2020-abstinens tills Ryzen 4000-serien släppts och RTX3080 inte har leveranstid på 3 månader.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Tänkte att jag får dela med mig av mina intryck nu när vi haft maskinen någon vecka.
Otroligt imponerad av dess kraft. Driver FS2020 väldigt bra. Kör just nu på Ultra i 1080p och ingen tendenser till hack. Det hade jag verkligen inte räknat med.
Eftersom mitt eget bygge knappast lär bli av inom en snar framtid pga obefintliga RTX3080 lager tillgång så klarar jag mig ganska bra på sonen maskin. Tyst är den också.

Det största minuset jag kan hitta är att SSDn bara är på 512 GB. Försvinner snabbt nuförtiden.
Väldigt mycket dator för under 10k!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Tänkte att jag får dela med mig av mina intryck nu när vi haft maskinen någon vecka.
Otroligt imponerad av dess kraft. Driver FS2020 väldigt bra. Kör just nu på Ultra i 1080p och ingen tendenser till hack. Det hade jag verkligen inte räknat med.
Eftersom mitt eget bygge knappast lär bli av inom en snar framtid pga obefintliga RTX3080 lager tillgång så klarar jag mig ganska bra på sonen maskin. Tyst är den också.

Det största minuset jag kan hitta är att SSDn bara är på 512 GB. Försvinner snabbt nuförtiden.
Väldigt mycket dator för under 10k!

Najs! Dom tipsade om en 1TB SSD(2,5" SATA) för 890kr i tipstråden. https://www.webhallen.com/se/product/312972-MAXTOR-Z1-2-5-SAT...

Ingen aning om kvalitén dock. Duger iofs att ha spel på.