Permalänk
Medlem

4K streaming Netflix-Amazon-Disney+

Så var vi där igen vilken streamingtjänst är bäst på 4K. Jag har gjort ett litet hemmatest där jag jämfört Netflix, Amazon och Disney+ och givetvis Bluray 4K filmer på optisk media som jag samlar lite förstrött på. Eftersom jag har två högtalare uppe vid taket enbart för Dolby Atmos så väger det givetvis in. TV:n är en LG OLED 65" B7V som snart är tre år gammal. Ljudet fixas av en Yamaha RX-A1070 och högtalarna är 4 X Monitor Audio Radios 270 med två Atmoshögtalare som är SVS Prime Elevation och en överjävlig subb (35Kg+) från SVS som jag glömt namnet på. Centerhögtalaren är en match från Monitor Audio med samma element som Radios 270 som jag också har glömt namnet på... Allla tester år på TV:ns appar.

Netflix: Utan tvekan bäst när det gäller bildkvalitet, nya Ratched är så jäkla snygg att det i princip är lika bra som en dyr Bluray UHD skiva. Omöjligt att se skillnaden, jag vet ifan vad Netflix gör med sin komprimering men det funkar. Atmosljudet är något svagare än en Bluray skiva men det är ingen jättestor skillnad.

Amazon: 4K funkar alldeles utmärkt men de kör "vanlig" HDR istället för Dolby Vision vilket i mitt unika fall är något sämre. Men det är skönt att inget nytt på Amazon släpps utan 4K. Stort minus för mig är den totala avsaknaden av Atmos. Bilden är ungefär lika bra som Netflix men fallerar lite när det är rök eller dimma i bilden.

Disney+: Första streamingtjänsten som faktiskt har släppt biofilmer med 4K/HDR/Dolby Atmos. Alla andra tjänster kör biofilmer i HD medans Disney kör på med 4K/HDR/Dolby Atmos i princip på alla nyare filmer (Star Wars, Marvel, Disney & Pixar). Visst, utbudet är ganska begränsat men för 69:- i månaden så känns det helt OK. Inte fel att få se Star Wars i 4K innan de finns att köpa på disk. Atmos verkar vara genomgående på alla 4K-filmerna vilket är suveränt. Jag gillar inte att upprepa mig men det är samma sak som Amazon, lite skakig när det är svåra förhållanden typ dimma. Märks att det är komprimerat och inte full bandbredd som man får från en Bluray 4K disk.

Viaplay, HBO, SVT Play suger fett när det gäller bild och ljudkvalitet. Jag har dem för innehållet men bildkvaliteten är ungefär som en bra digitalbox för marksänd TV.

Detta är bara min lekmannaåsikt och det vore kul om fler intryck dyker upp.

PS! Min näthastighet är 250/250 men det räcker mer än väl med 100/10 utan några som helst problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Bascule666:

Netflix: Utan tvekan bäst när det gäller bildkvalitet

Mycket bra skrivet! Sitter i liknande situation som sig vad gäller TV och ljud, men jag håller inte alls med om att Netflix har bäst bild. Man får leta ordentligt innan man springer på en sån där "krispig" 4K-rulle som kan jämföra sig med 4kBR, medans på Disney+ tog jag typ första bästa och fick wow-faktor direkt, så överlag får jag nog säga att Disney är bäst, då dom håller en mycket högre lägstanivå än Netflix.

Träffsäkert vad det gäller "övriga" tjänster! HBOs "HD" är ju som TV10 på digitalboxen...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com