Sålde mitt Ryzen 3600-bygge och kör 4690K istället

Permalänk
Medlem

Sålde mitt Ryzen 3600-bygge och kör 4690K istället

Hej kära geek-vänner!

Detta kommer låta väldigt märkligt för många - men vi kör i vind!

Efter att ha bytt jobb och blivit påtvingad en Windows-laptop (kört MacOS innan sedan 15 år, innan dess Windows) så blev jag tokig så bytte jag över till Linux på jobblaptopen (utan att fråga - living la vida loca). Blev imponerad hur moget det är. Sålde min privata MacBook Pro 15 och läste upp mig på vilken hårdvara som var akutell (senast var en i5-750...). Det blev en Ryzen 5 3600, 32GB ram, 1660 Super och så där.

Men jag blev aldrig kär. Det var liksom ingen utmaning. Jag kände ingen kärlek till datorn. Samtidigt hjälpte jag min lillebrosa bygga dator efter dator - han tycker det är kul att byta så blev Xeon X3440 (P55), X5675 (X58), i7-5820K (X99), i7-7740 (X299) och nu ska han byta igen (detta bara under detta år). Det blev diverse delid, vattenkylning och överklockning, så klart. Det intressanta var att det var jättekul till att vi kom till senaste, X299-plattformen, för helt plötsligt var det ingen utmaning att få det så bra att Battlefield gled som en dröm.

Kom hem till min Ryzen 5 3600 - en erkänt riktigt bra processor ur både prestanda och pris-perspektiv och kände bara "Jag tycker inte om dig, tråkdator". Trots att jag hade bytt till mig ett RX5700XT som är jättebra (speciellt om man kör Linux). Det blev nog bara värre med ett bra grafikkort. Inget är en utmaning, inte ens värt att överklocka en Ryzen.

Så jag började samla på mig hårdvara som jag verkligen gilla. Bytte till mig ett R9 Nano-kort, ett Asus Z97-A, 16GB ram och en i5-4690K. Slaktade en gammal Corsair H70-kylare, köpte lite slang på Bauhaus, en asbillig 240mm-radiator, ett universal-gpu-block, etc. Började bygga. Kände glädje - samtidigt som det skavde, varför gör jag detta? Jag har ju en mycket mycket bättre dator.

När jag var klar så blev det uppenbart. Jag säljer Ryzen-datorn. Done.

Så nu, sedan ett par dagar, är min huvudator en i5-4690K (som rullar i 4.7GHz med 1.25 vcore), ett vattenkylt R9 Nano, osv. Jag älskar datorn. Det är kul och spännande! Jag blir aldrig besviken när jag inte kan spela ett spel på högsta inställningar - jag blir istället tacksam att det ens fungerar att gejma! Dessutom är datorn löjligt tyst och både cpu och gpu idlar på sub-30c. Cpu:n sällan över 50c och gpu:n går aldrig över 45c. När jag förklarade för min mamma vad jag hade gjort (obs! jag är 34 år) så drog hon en bra parallell till att renovera gamla möbler. Och datorn känns rapp (nästan samma single-core-prestanda som en Ryzen 5 3600, dock mycket sämre multi-core, så klart) och det är nästan lite gött när den får kämpa lite.

Så vad vill jag säga med detta? Jag vet ärligt talat inte - men vore intressant att höra era tankar!

Just det, här är en bild på nya (well, gamla) bygget.

Fullställständiga specs:

  • Intel i5-4690K@4.7GHz, 1.25 vcore

  • Corsair Vengance DDR 1600@1866

  • Asus Z97-A

  • Corsair H70 som cpublock (tack @PerryE)

  • Noname-pump (känns tryggt att ha två om en dör)

  • Corsair H70-radiator (tack igen @PerryE)

  • Noname 240mm-radiator

  • R9 Nano med EKWB-block (tack @heffaklumpmamma och @Lolpold)

  • Ett gäng Arctic P12-fläktar + två Noctua Redux

  • Corsair AX850

  • Samsung Pro Evo 970 (den fick följa med från mitt gamla bygge, får inte ens ut 1/3 av prestandan)

  • Phanteks P300A-chassi

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Vila i frid

YMMV dvs Your Mileage May Vary. What makes you tick. Det är kul att mecka. Förmodligen därför jag har 9 datorer påslagna här hemma, sex hojar i garaget medans de tre bilarna får stå utomhus.

Permalänk
Medlem

ja, vad ska man säga annat än grattis till nedköpet.
jag gick från 4690k till r5 3600 och skulle inte för allt smör i småland byta tillbaka, vill man ha utmaning när man överklockar så får man mer än nog med ryzen 5 3600.
man kan jaga både frekvens och minnesprestanda till förbannelse, tror dock denna video från GN illustrerar mycket av varför jag bytte.

https://www.youtube.com/watch?v=D6RsDyMn2gY

(min 4690k är numera stationerad i min racing simulator, lite lättare project cars och liknande duger den till ännu)

Permalänk
Medlem

@bimbim Jag gick från 4670K @ 4.4GHz till en 1600 @ 3800 och tyckte jag gjorde en uppgradering, sedan gick jag till en 3600, polaren hade en 4690K som han körde i 4.5 och gick till en 3600 och den är faktiskt bättre på allt Men så länge man är nöjd så är det ju huvudsaken, men tänk på att din nuvarande då går i 4.7GHz, varför provade du inte att klocka in 3600 ist? hade ju varit väldigt mycket mer framtidssäkert?

Men saknaden av alla trådar du missar sen gamla minnen hade jag inte tyckt var värt det någonstans :/

Men jag förstår även charmen med det, jag brukar spara äldre hårdvara hemma för att sedan bygga ihop någon dator då och då och det är alltid roligt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

YMMV dvs Your Mileage May Vary. What makes you tick. Det är kul att mecka. Förmodligen därför jag har 9 datorer påslagna här hemma, sex hojar i garaget medans de tre bilarna får stå utomhus.

Klart bilarna är ut, i garaget skall man ha en massa annat roligt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

YMMV dvs Your Mileage May Vary. What makes you tick. Det är kul att mecka. Förmodligen därför jag har 9 datorer påslagna här hemma, sex hojar i garaget medans de tre bilarna får stå utomhus.

Du försöker egentligen säga att du har ett alldeles för litet garage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tja, min relation till hårdvara är inte rationell (uppenbarligen). Jag tänker att det är som att kärleken KAN vara starkare till en trebent hund än en fyrbent.

Plus att när man inte har det senaste (vet att det finns många mycket snabbare cpu:er än R5 3600, men ni fattar) så kan man alltid byta upp sig när man blir sugen - inte bara när det släpps nya prylar.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Håller med helt och hållet. 2017 började jag få upp ögonen för hårdvara. En helt ny värld helt enkelt. Började bygga budget datorer och hade riktigt kul med dem. Huvuddatorn hade inga problem med att köra spel, men det var roligare att inte veta om jag skulle kunna spela spelet eller inte. Istället för att bli sur för att ultra inte fick 100fps blev jag glad för 720p low 60fps. Jobbade mig upp från 775, till 1156, x58, 1155, x79 osv. Dock började mitt intresse ta slut när det inte fanns något kvar som var nytt att leka med.
Bytte från x79 till ryzen 3600 och är helnöjd. SFF är det nya intresset för huvuddatorn.

Nuförtiden har jag även tagit upp intresset för extrem överclockning på 775 och tycker det är riktigt kul

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk

Kul projekt och tack för din shout-out!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Sålde min 9900k /5700xt av samma anledning,

Kör med en i5 3570k @ 4.8 istället.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är konstigt att man aldrig blir nöjd med datorn, jag har nog gjort fel hela tiden.
Man ska tydligen nedgradera och inte uppgradera som jag gjort i alla år

Permalänk
Medlem

@morronrost, jag hade också en SFF-period - det är en kul utmaning!

@kalle@anka, haha, kul!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Inget konstigt att det är roligare leka med gammal hårdvara, själv har jag tidigare haft både 286:a och gamla SUN-prylar hemma.. men det är mer för att det är roligt att mecka, inte för att dom är roliga använda till produktiva saker.

Det är lite som speedrunners.. att komma 1 sekund snabbare i ett 16 år gammalt spel som körs på en importerad japansk konsoll för att det går fortare med färre tecken i texten. .. finns ingen direkt poäng med det heller, förutom att det är roligt för den som gör det.