Problem: Viaplay uppspelning stannar ofta upp för att buffra

Permalänk

Problem: Viaplay uppspelning stannar ofta upp för att buffra

Hej,

Jag tänkte höra mig för om det är fler än jag som har nätverksproblem med Viaplay?

Problemet är att uppspelningen stannar upp när jag tittar på något och tre animerade prickar dyker upp mitt över bilden för att indikera att innehållet laddas eller buffras. Det kan hända en eller två gånger under ett 40 minuter långt serieavsnitt, eller fem till tio gånger, eller ingen gång alls. Det är så egendomligt som om det svänger med vädret och hur mycket folk som är inne i sina hem och kollar på Viaplay, eller rent av samma serier som jag.

Det här har varit ett återkommande problem för mig i alla år jag haft Viaplay (först fristående direkt från Viaplay och numera som streamingtjänst via mitt Bahnhof abonnemang), och när jag pratar om det med Viaplay kundtjänst så säger dem att det troligtvis är mig det är fel på och inte deras nätverk eller CDN.

Jag kör via Chromecast (första generationen), har en 2.4 GHz Wireless-N länk och 100 Mbps ner / 10 Mbps upp på WAN sidan. Jag har mätt min hastighet på Chromecast (via en Android app för just detta) och får ca 15 Mbps ner och 10 Mbps upp när jag mäter mot en extern mätserver, vilket borde räcka gott till HD innehåll tycker jag. Notera också att jag inte har några problem alls med min Chromecast om jag tittar på YouTube istället för Viaplay. Jag har haft Netflix också flera år innan, och HBO Nordic och har till och med Amazon Prime kom jag på precis nu (borde kanske avbeställa då jag inte använder den längre), och har aldrig haft detta problemet med någon av dessa. Det är bara "Viaplay" som är lite "speciella" så det strular (och jag borde överväga att skaffa ny Chromecast).

Så om du använder Viplay, hör gärna av dig om du också har problem. Jag har svårt att tro att det är bara jag... att det är "mig det är fel på".

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Inaktiv

Hade samma problem då jag hade Viaplay och körde via cromecast, tappade hela tiden uppkopplingen och de var mycket buffrande, och jag har 1000mbit lina och via trådlöst har jag långt över 300mbit hemma.
Bytte till Mibox och då funkade de utan problem och senare till Nvidia Shield Pro.

Hört många som haft problem med cromecast, jag tyckte den var värdelös just på grund av att de funkade så dåligt och för mig så var de på allt jag kollade i stort sett, mest så klippte den uppkopplingen hela tiden.

Kör Cromecast nu också ibland till Nvidia Shield och de är aldrig några problem.

Och sedan jag skrotade Cromecast så har jag aldrig haft några problem, och jag har sett hundra tals timmar på sport, film m.m.

Permalänk

Tack för att du delar med dig! Jag har visat det här för Viaplay kundtjänsten. De insisterar ändå på att de inte har några generella problem med Chromecast. Och att du kan ha haft problem av andra anledningar. Jag gillar inte när företag dumförklarar sina kunder så här. Visst kan kunden ha fel också, men vad gör man då för att komma till rätta med det? Det första de borde kunna göra är att låna ut, eller varför inte hyra ut en Chromecast eller Apple TV? Det är dessa två de stödjer officiellt, samt Nvidia Shield numera också, samt andra Android TV enheter, m.m. Den som vill ska ha den möjligheten, det ska vara ett fritt val om man vill köpa egen utrustning eller hyra ut av leverantören. I mina ögon är Viaplay en tjänsteleverantör, inte en "app" så som de beskriver sig själva som när jag pratar med kundtjänsten.

Jag fick tipset att aktivera någon "50 Hz mode" på min Chromecast genom Google Home appen. Jag har haft både Chromecast och Viaplay långt innan Google Home hette Google Home. Och någon "50 Hz mode" har jag aldrig behövt aktivera. Tjänsten har ju fungerat felfritt i flera år innan någon bestämde sig för att börja pilla i appen och i tjänsten i övrigt och hur den levererar innehåll. Men jag testade ändå, vad gör man inte liksom för att gå "kundtjänsten" till mötes (man gör kundtjänsten en tjänst men sig själv en otjänst). Det fungerade ändå inte. Det blev bara värre när jag testade, dvs. uppspelningen stannade upp flera gånger redan i början av uppspelningen.

https://support.google.com/chromecast/answer/6308937?hl=sv

"Chromecast väljer automatiskt det bästa läget som TV:n har stöd för, och TV:n justerar normalt läget utifrån streamingen. Om det blir bildstörningar när du tittar på vissa sportsändningar (framför allt från Europa och Asien) som har kodats för 50 Hz kan du tvinga TV:n att välja 50 Hz-läget på följande sätt. Detta åtgärdar troligen problemet."

https://support.google.com/chromecast/answer/6308937?hl=en

"Your Chromecast is designed to pick the best mode supported by the TV and typically the TV will adjust the mode based on the stream. However, if you’re seeing jitter or stutter issues when viewing certain sports content that is encoded for 50Hz (typically in Europe and Asia), the following steps will force your TV into 50Hz mode and will likely correct the issue."

Någon större jitter har jag inte, det har jag kunnat mäta mig till. På senaste mätningen (9 oktober) genom Android appen fick jag följande.

Download: 31.67 Mbps
Upload: 14.70 Mbps
Ping: 39.39 ms
Jitter: 0.30 ms

Det här är alltså mellan min Chromecast och en extern mätserver.

Viaplay skriver så här om bandbredden:

"Hastighetsrekommendationer för internetanslutning
Nedan visas rekommendationer för internethastighet när man spelar upp filmer, tv-serier och Live-sport på Viaplay.
3,0 megabit per sekund – rekommenderas för SD-kvalitet
10,0 megabit per sekund – rekommenderas för HD-kvalitet"

https://kundservice.viaplay.se/hastighetsrekommendationer-for...

Då borde det inte vara några problem med andra ord.

Jag mätte precis min bandbredd på Bredbandskollen och fick följande.

Nedladdning: 95,55 Mbit/s
Uppladdning: 16,06 Mbit/s
Svarstid: 3,97 ms

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Vad mer kan det vara om det är nätverksrelaterat?

"Så här fungerar Viaplays sändningar"
https://kundservice.viaplay.se/sa-har-fungerar-viaplays-sandn...

Jag har läst om att de använder CDN, men det gör väl alla leverantörer nuförtiden? Det ska inte ställa till problem för mig?

Jag har inte haft problem med Viaplay med denna Chromecast från allra första början. Jag kollade just och ser att jag har skapat konto 2012 redan. Orderhistoriken hos Google visar att jag köpte min Chromecast i april 2013, så fort den blev tillgänglig i Sverige mer eller mindre. Så jag har också suttit många timmar med både Viaplay och Chromecast, och jag vet också att jag inte har några problem med att spela upp innehåll från YouTube. Det fungerade även bra med Netflix och HBO Nordic innan jag lämnade dessa tjänster, jag har inte testat dessa nyligen. Och Amazon Prime fungerar det också bra på. Och jag kan inte tänka mig att de inte använder sig av CDN. Ändå så fungerar det där.

Jag ska nollställa min telefon snart och min Chromecast. Och fungerar det inte då så låter jag abonnemanget löpa ut nu på onsdag nästa vecka. Jag betalar via Bahnhof just nu och där betalar man 3 månader i taget. Jag har emellertid hittat den serie jag följer nu också på Amazon Prime, så då skiter jag i Viaplay. Istället för att skita i min Chromecast (som fungerar) och köpa en ny. Jag är inte mycket för det här slit och släng samhället där man byter ut hårdvara som på rullande band, i hopp om att det ska fungera bättre, snabbare, vara större, mäktigare, etc. Kasta pengar över det så försvinner problemet förhoppningsvis, det är en dålig metod för att lösa problem i mitt tycke. Dessutom jobbar jag inte nu, och har inte råd med att kasta pengar. Det är bättre att skita i leverantören om det är den det är fel på, och skaffa en annan. Jag byter ut min Chromecast när jag känner för det.

Tack för tipset om Mi Box! Jag kan tänka mig köpa en sån istället.
https://www.mi.com/global/mibox/

Viaplay har stöd för Nvidia Shield officiellt nu såg jag:
https://viaplay.se/devices

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Upplever samma problem. 3 olika chromecasts, olika generationer.

Enbart Viaplay, allt annat fungerar felfritt.
200/200, router inom 5m från alla (en av dom har ingen vägg eller något i vägen).

Rätt störande när man hyrt film...

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hej,

Jag tänkte höra mig för om det är fler än jag som har nätverksproblem med Viaplay?

Problemet är att uppspelningen stannar upp när jag tittar på något och tre animerade prickar dyker upp mitt över bilden för att indikera att innehållet laddas eller buffras. Det kan hända en eller två gånger under ett 40 minuter långt serieavsnitt, eller fem till tio gånger, eller ingen gång alls. Det är så egendomligt som om det svänger med vädret och hur mycket folk som är inne i sina hem och kollar på Viaplay, eller rent av samma serier som jag.

Det här har varit ett återkommande problem för mig i alla år jag haft Viaplay (först fristående direkt från Viaplay och numera som streamingtjänst via mitt Bahnhof abonnemang), och när jag pratar om det med Viaplay kundtjänst så säger dem att det troligtvis är mig det är fel på och inte deras nätverk eller CDN.

Jag kör via Chromecast (första generationen), har en 2.4 GHz Wireless-N länk och 100 Mbps ner / 10 Mbps upp på WAN sidan. Jag har mätt min hastighet på Chromecast (via en Android app för just detta) och får ca 15 Mbps ner och 10 Mbps upp när jag mäter mot en extern mätserver, vilket borde räcka gott till HD innehåll tycker jag. Notera också att jag inte har några problem alls med min Chromecast om jag tittar på YouTube istället för Viaplay. Jag har haft Netflix också flera år innan, och HBO Nordic och har till och med Amazon Prime kom jag på precis nu (borde kanske avbeställa då jag inte använder den längre), och har aldrig haft detta problemet med någon av dessa. Det är bara "Viaplay" som är lite "speciella" så det strular (och jag borde överväga att skaffa ny Chromecast).

Så om du använder Viplay, hör gärna av dig om du också har problem. Jag har svårt att tro att det är bara jag... att det är "mig det är fel på".

Tack på förhand!

Sämsta streaming appen nånsin ljudet hackar och hänger sig hela tin...

Visa signatur

Vinden ylar berget tiger

Japanskt Ordspråk!

Permalänk
Medlem

Såhär har just Viaplay betett sig (Discovery är likadant men är väl samma bolag..), och då jämför jag med Netflix, Disney och Prime.

Tv appen är den samma i 5 år (dvs helt värdelös).

Har sagt upp Viaplay åtskilliga gånger när de höjer priset gång på gång men vägrar fixa sånt här, sen bingar man det nya man vill se men man blir påmind snabbt om varför man sa upp det sist.

Hade blivit helt skogstokig om jag haft sport och är därför jag aldrig har sport via Viaplay nu. Gå bara in på deras FB sida så är det fullt med folk som har liknande problem som vi har här (har sett hundratals för bara några veckor sedan på ett inlägg) och Viaplay vägrar som vanligt att göra något annat än bare minimum och höja priser.

Permalänk
Medlem

Hade samma återkommande proebelm under den tiden jag hade tjänsten också. Övriga tjänster fungerar klockrent.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X