Är flytande skärmskydd (liquid glass) en bluff?

Permalänk
Medlem

Är flytande skärmskydd (liquid glass) en bluff?

Jag letade skärmskydd till olika digitala prylar och sprang på flytande skärmskydd, som t.ex. säljs här på Teknikdelar

Jag testade detta och efteråt så är det "magiska skyddet" på och eftersom det är osynligt, så är det uppenbarligen omöjligt att veta om det fungerar, är total fejk eller är en genialisk produkt.

Mitt första intryck är att det kändes som bluff deluxe, då det är två putsdukar som är lätt fuktiga, luktar lite sprit först rengör man skärmen med den första, sedan appliceras det en med en ny duk (likadan i mitt tycke) och när man är klar så märker man ingen skillnad mer än att displayen blivit ren. Dvs dyrt rengöringsmedel, då det inte finns något "flytande", inget medel som är synligt fastnar.

Så, vad tror ni, är det bluff eller genialiskt och faktiskt fungerar?

(För övrigt mejlade jag Teknikdelar och fick pengarna tillbaka utan motstånd).

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur den produkten är men låter ju bara som att man penslar på någon lack eller liknande, skulle inte räkna med någon direkt tålighet, visst ett skrapskydd kanske och lite så men nja.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vet inte exakt hur den produkten är men låter ju bara som att man penslar på någon lack eller liknande, skulle inte räkna med någon direkt tålighet, visst ett skrapskydd kanske och lite så men nja.

Om det varit att man verkligen "penslade" ett lack hade jag kanske trott på det, men det är mer som en våtservett fast mindre blöt, ingen direkt vätska.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är bluff. Låter precis som @Ferrat säger som nån form av lack.

Och som vanligt i recensionerna på såna produkter så är det massa s.k "får"... "Jag tappade den och den gick inte sönder så det måste fungera *5 stjärnor*"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Enligt detta youtube-test med liknande produkt så är det marginellt bättre än inget skydd alls:

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det är en variant på denna behandling, https://www.qlean.se/bilvard/glastec/ fast för telefoner. Jag har kört det där på ett antal bilar och det har varit klockrent. Men det skyddar ju enbart mot smuts, vätska och sådant. Det skapar ju ingen annan tålighet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Låter som keramiskt vax till bilar, håller bara för smuts mm. Inte repor.
Bluff? Både ja och nej, det fungerar endast mot lättare smuts och vattenavstötande.
Har bara testat på min klocka och glasögon och det fungerar helt ok, bara spola under vatten så blir det rent

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Låter som keramiskt vax till bilar, håller bara för smuts mm. Inte repor.
Bluff? Både ja och nej, det fungerar endast mot lättare smuts och vattenavstötande.
Har bara testat på min klocka och glasögon och det fungerar helt ok, bara spola under vatten så blir det rent

Tänkte inte på att det kan funka på glasögon. Frågan jag har då är om det funkar på glasögon i plast istället för glas? I så fall kanske jag ska testa på det, göra rent glasögonen är annars en irritation som gör att jag inte använder glasögonen om jag inte måste...
Edit: Tydligen ska det redan finnas någon sådan behandling på glasögonen jag köpte, måste dock säga att den fungerar ytterst dåligt i så fall.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det är enhälligt om att detta är en bluffprodukt, åtminstone så som den säljs av Teknikdelar.

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Tänkte inte på att det kan funka på glasögon. Frågan jag har då är om det funkar på glasögon i plast istället för glas? I så fall kanske jag ska testa på det, göra rent glasögonen är annars en irritation som gör att jag inte använder glasögonen om jag inte måste...
Edit: Tydligen ska det redan finnas någon sådan behandling på glasögonen jag köpte, måste dock säga att den fungerar ytterst dåligt i så fall.

Har linser av plast, men det är lite ryskt roulette med att få det helt perfekt.
Måste verkligen vara kliniskt rent så skyddet inte blir flammigt.
Något som man absolut kan alltid räkna med är att kondens blir stort störnings moment så fort det är lite kallt ute.

Själv skulle jag rekomendera något glas vax istället för keramiskt, blir det fel så är det lätt att få bort vanliga vaxet och göra om

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Detta borde jag testa, har på jobbet diverse mät instrument som kan mäta och ev bekräfta om det blir något skydd. Jag skulle kunna möta mobilens tjockled före och efter appliceringen av skärm skyddet och kommer givetvis mäta mobilen i rumstemperatur avstängd då den vidgas lite av tex kropps temperaturen. Om den är 3-5 tusendelar tjockare efter appliceringen av skyddet så borde den skydda.
Samt att jag mäter ytjämnheyen på skärmen före och efter appliceringen.

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)